selleri.de
https://www.selleri.de/

Klimax DS
https://www.selleri.de/viewtopic.php?t=3684
Page 17 of 24

Author:  Stephan [ Tue Oct 02, 2007 19:18 ]
Post subject: 

Antingen för att den är så himla bra
Eller/och
Den är så svår att tillverka

Antingen har Linn kommit på något smart som är billigt att tillverka och tar betalt för prestandan eller...

så har har Linn kommit på något smart som är dyrt att tillverka och tar betalt för prestandan och produktionskostnaden

Men något måste vara klart unikt med denna produkt!!!!!

Steffe

Author:  sportbilsentusiasten [ Tue Oct 02, 2007 19:58 ]
Post subject: 

du glömde nedlagt R/D tid!
De har ju filat på den i ÅRATAL = inte billigt :wink:

Author:  M4gnetic [ Tue Oct 02, 2007 19:58 ]
Post subject: 

...eller så har de gjort samma sak som alla andra, MEN fixat liiiite
extra med en sak och pillat liiite mer på något annat och lyssnat
sig fram lääänge medan de jämfört små skitsaker.... :?:

Fråga Lejonklou hur petig han är när det gäller en RIAA, det är
mycket som ska jämföras där (och jag misstänker att en Klimax
DS är lite mer komplex, no offence).

/M

Author:  Broccoli [ Tue Oct 02, 2007 20:47 ]
Post subject: 

ulfbnilsson wrote:

Det hade ju varit jäkligt roligt om några av de dyrare komponenterna blir billigare med samma hastighet som inom datorindustrin. Då kan man kan få se en "DS Mark 3" för Majik pengar och samma prestanda inom en inte helt avlägsen framtid?
Tyvärr har ju Linn inga eller väldigt få konkurrenter som försöker få fram samma egenskaper i produkterna som de själva. Därav förväntar jag mig inte samma prisutveckling, tyvärr. Men Lejonklou får gärna elda på lite i baken på Linn :)

Author:  Stephan [ Tue Oct 02, 2007 21:09 ]
Post subject: 

Skulle inte Linn kunnat räkna hem utveklingskostnaderna snabbare om den kostat tex 30kkr (nu vet jag att bara aluminiumet säkert kostat så mycket men jag vill åt principen).

Det är ju volymprodukter som ger intäkter!
Jag tror Linn tjänat mer pengar på tex Genki än CD12:an.
Frågan är väl om de tjänade några pengar alls på CD12:an

Jag skulle vilja se filmen: Klimax DS - the inside history!
Hade varit spännande att följa Linns produktutveckling inifrån, höra hur snacket och resonemangen går.

Steffe

Author:  Roland [ Tue Oct 02, 2007 21:16 ]
Post subject: 

Linns mål var att sälja 400 stycken CD12.
Jag tror att de lyckades sälja fler än 1500 stycken.

Author:  Stephan [ Tue Oct 02, 2007 21:35 ]
Post subject: 

Då satte de ju alldeles för lågt pris!!!

Author:  Bill50x [ Tue Oct 02, 2007 21:48 ]
Post subject: 

Stephan wrote:
Då satte de ju alldeles för lågt pris!!!
Tvärtom. Ett alldeles för högt pris eftersom man spred ut tillverkningskostnaden på för få apparater. Med ett lägre pris hade man sålt många fler CD12:or.

Å andra sidan kanske inte målet var att sälja så många CD12:or som möjligt utan låta ett antal betalningsstarka individer betala för Linns imagaskapande aktiviteter.

/ B

Author:  M4gnetic [ Tue Oct 02, 2007 21:52 ]
Post subject: 

Det skulle vara intressant att veta hur mycket andra tillverkare har sålt
av sina CD-spelare i prisläge 100-200.000kr...

...undrar hur många fler CD12 som hade sålts om den funnits kvar fram till
och med nu?

/M

Author:  Stephan [ Tue Oct 02, 2007 21:56 ]
Post subject: 

Jag var lite ironisk! 8)
Tror starkt på att hålla låga priser och höga volymer!!

mvh
Steffe

Author:  M4gnetic [ Tue Oct 02, 2007 21:56 ]
Post subject: 

Bill50x wrote:
Stephan wrote:
Då satte de ju alldeles för lågt pris!!!
Tvärtom. Ett alldeles för högt pris eftersom man spred ut tillverkningskostnaden på för få apparater. Med ett lägre pris hade man sålt många fler CD12:or.

Å andra sidan kanske inte målet var att sälja så många CD12:or som möjligt utan låta ett antal betalningsstarka individer betala för Linns imagaskapande aktiviteter.

/ B
Eller så var Linn för fega när de räknade på hur många de skulle sälja?

...men då borde å andra sidan spelare 401-1500 blivit billigare än de
budgeterade 400... (under förutsättning att det fanns stora initial-
/utvecklings-kostnader och ingen inflation på delar och komponenter).

/M

Author:  per [ Tue Oct 02, 2007 22:13 ]
Post subject: 

Bill50x wrote:
Tvärtom. Ett alldeles för högt pris eftersom man spred ut tillverkningskostnaden på för få apparater. Med ett lägre pris hade man sålt många fler CD12:or.
Helt rätt! Världen skulle ju faktiskt sett bättre ut om fler än 1500 individer haft en så bra CD-spelare, men behövt lägga mindre ekonomiska medel på det. Och Ivor hade varit lika rik. Tvivlar han på detta hade ett samtal till I. Kamprad kunnat reda ut ett och annat om prissättning.

Author:  Sony [ Tue Oct 02, 2007 22:20 ]
Post subject: 

Ja hade CD12:an kostat 100 kkr istället för 180 tror jag då säkert mer än dubbelt så många sålts. Samtidigt kanske den inte haft samma 'status' vilket också är en viktig del i ett företags lönsamhet. Hur många tror ni inte det är som lyssnat på CD12:an och gått hem med en Ikemi och känner att de ändå är ganska nära för bara en bråkdel av priset..

Stephan wrote:
Det är ju volymprodukter som ger intäkter!
Jag tror Linn tjänat mer pengar på tex Genki än CD12:an.
Frågan är väl om de tjänade några pengar alls på CD12:an
Det verkar rimligt. En intressant följdfråga blir ju då vad som är Linns lönsammaste produkt?? Någon som vill gissa?

Author:  Fredrik S [ Tue Oct 02, 2007 22:26 ]
Post subject: 

per wrote:
Bill50x wrote:
Tvärtom. Ett alldeles för högt pris eftersom man spred ut tillverkningskostnaden på för få apparater. Med ett lägre pris hade man sålt många fler CD12:or.
Helt rätt! Världen skulle ju faktiskt sett bättre ut om fler än 1500 individer haft en så bra CD-spelare, men behövt lägga mindre ekonomiska medel på det. Och Ivor hade varit lika rik. Tvivlar han på detta hade ett samtal till I. Kamprad kunnat reda ut ett och annat om prissättning.
Det stämmer om Linn hade konkurrerat inom det pris "segmentet"
Att konkurrera med PhilPansony och de andra kräver helt andra muskler än vad Linn har.
Det är nog så att hade Linn satt ett "för" lågt pris på topprodukterna hade nog en hel del av kunderna svikit. Högt pris är också en konkurrensfördel.
De som inte läser Selleri utan släntrar in i butiken på Harrods vill inte att alla skall kunna köpa samma saker.
Jag håller med om att Linns prissättning är lite konstig med höjningar och sänkningar inom ett år (som det pratas om i en annan tråd)

Author:  sportbilsentusiasten [ Tue Oct 02, 2007 23:01 ]
Post subject: 

Roland wrote:
Linns mål var att sälja 400 stycken CD12.
Jag tror att de lyckades sälja fler än 1500 stycken.
Så pass!
Hur många Artikulat/Komri har producerats då?
Också asdyra produkter...

Page 17 of 24 All times are UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/