selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 06:52

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 479 posts ]  Go to page Previous 115 16 17 18 1932 Next
Author Message
 Post subject: Re: jajos anläggning
PostPosted: Mon Jun 15, 2009 12:34 
Site Admin
Site Admin

Katan i Lönn med svarta stativ är utan tvekan snyggasta högtalaruppsättningen jag haft (sett?), även om Majik140 inte går av för hackor så saknar jag Katan när jag ser dina snygga bilder. Och otroligt bra på att ta förbättringar i andra delar av systemet.

Kul att du uppdaterar med lite kort när det händer saker. Kanske missat det i tråden men har du haft X100 på hemlån innan du beslutade dig för 4200:an? Hur resonerade du kring valet där?

PostPosted: Mon Jun 15, 2009 12:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sony wrote:
Katan i Lönn med svarta stativ är utan tvekan snyggasta högtalaruppsättningen jag haft (sett?), även om Majik140 inte går av för hackor så saknar jag Katan när jag ser dina snygga bilder. Och otroligt bra på att ta förbättringar i andra delar av systemet.

Kul att du uppdaterar med lite kort när det händer saker. Kanske missat det i tråden men har du haft X100 på hemlån innan du beslutade dig för 4200:an? Hur resonerade du kring valet där?
Hej Sony!

Jag har jämfört 100 och 200w ganska ordentligt i butiksmiljö, dock inte hemma. Det är väl ingen slump att Linn valt att döpa om 100W till Majik och 200W till Akurate.

Både Majik och Akurate-stärkarna låter snyggt, mycket snyggare än tidigare slutsteg från Linn. Skillnaden mellan Majik och Akurate är främst öset. Akurate-stärkaren öser mer, har mer driv, mer känsla och mer röj ;) Ingen liten skillnad. Som sig bör, Akurate 4200 kostar över 60K med aktiva kort för Katan...

Vill dock understryka att 100W'arna är enormt prisvärda och ett stort steg upp från 5125/2250. Hade jag haft en trevägare (Majik 109 eller Espek) hade jag nog kört C6100.

/ Jacob

PostPosted: Mon Jun 15, 2009 13:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har du jämfört x100 mot 2250? Är det ett klart steg uppåt med x100, är inte 2250 rätt så vassa...?

PostPosted: Mon Jun 15, 2009 13:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Jag har haft lite problem med hårt mellanregister, men jag testade igår att uppgradera till nya DS-mjukvaran (Cara rev 17) och problemet försvann! Bute 0.9 är inte att rekommendera på Akurate DS.
Du bara måste testa Bute 0.6 och Cara 14!!! Cara 16 kan du hoppa över...
Hos mig är 0.6 bäst men jag ska testa Cara 17 vid tillfälle.

PostPosted: Mon Jun 15, 2009 14:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

TONNY wrote:
Har du jämfört x100 mot 2250? Är det ett klart steg uppåt med x100, är inte 2250 rätt så vassa...?
Ja, men jag vet samtidigt att prestandan på 2250 kan variera mycket från olika exemplar. Men jag har hört C2100 totalpiska 2250.
sportbilsentusiasten wrote:
jajo wrote:
Jag har haft lite problem med hårt mellanregister, men jag testade igår att uppgradera till nya DS-mjukvaran (Cara rev 17) och problemet försvann! Bute 0.9 är inte att rekommendera på Akurate DS.
Du bara måste testa Bute 0.6 och Cara 14!!! Cara 16 kan du hoppa över...
Hos mig är 0.6 bäst men jag ska testa Cara 17 vid tillfälle.
Visst har du sagt att Cara 14 var ljudmässigt bättre än Bute 0.6 men tunemässigt sämre?

/ Jacob

PostPosted: Mon Jun 15, 2009 18:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

DS-mjukvarurapport!

Har nu testat följande mjukvaror:
  • Bute 0.6
  • Bute 0.9
  • Cara 1 (3.1.17)
  • Cara 1 (3.1.16)
  • Cara 1 (3.1.14)
Värmde upp DSen ordentligt och spelade på Cara 17. Lät bra. Snyggt tryck i basen. Bullrigt i köket = dåligt tecken. "Nedgraderade" till 0.9 Bute och ljudet blev plötsligt lite sämre. Färre detaljer. Tunnare. Men tydligare och bättre tunedem. Nedgraderade ytterligare ett steg till Bute 0.6. BÄST! Tight, bra tryck och mycket tydligt, bra tunedem. Testade sedan Cara 14, lät precis som jag minns Cara 17. Cara 16 var klart sämst av alla - hyggligt hifi men grötigt/dålig tune/jobbigt/ointressant.

Så, min ranking från bäst till sämst:
  • Bute 0.6
  • Bute 0.9
  • Cara 17 / 14
  • Cara 16
Kommer med andra ord stanna på Bute 0.6

/ Jacob

PostPosted: Mon Jun 15, 2009 18:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mycket mycket märkligt.

Laddade nyss tillbaka Cara 1 3.1.17 och nu helt plötsligt slår den Bute 0.6. Har bytt fram och tillbaka två gånger och resultatet är detsamma! Fattar ingenting! :?:

/ Jacob

Edit: Massa konstiga saker som händer nu. Nåt är kongo. Återkommer senare när jag förstår vad!

PostPosted: Mon Jun 15, 2009 18:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Intressant att du också tycker Bute 0.6 är bäst/Cara 16 sämst - trots att jag kör på KDS.

Det ultimata vore att kombinera egenskaperna från Bute 0.6 med Cara 14!
Har som sagt inte testat Cara 17 men Cara 14 låter Naimigt ösigt, dynamiskt, fräckt men saknar musikaliteten i Bute 0.6.
Bute 0.6 är tamare rent ljudmässigt men är mest musikalisk.

Med Cara 14 låter KDS lite som en ADS i ljudkaraktären. Det gillar jag!

EDIT, såg din sista post - är det Bute 0.6som blivit sämre än tidigare ELLER Cara 17 som blivit bättre?

PostPosted: Mon Jun 15, 2009 21:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Så, min ranking från bäst till sämst:
  • Bute 0.6
  • Bute 0.9
  • Cara 17 / 14
  • Cara 16
Hej! Såg att du hade uppdaterat din "rankinglista" avseende källor i trådens första inlägg med MDS och Sneaky. Vore intressant att höra hur de firm ware-relaterade prestandaskillnader du nämner ovan relaterar till de hårdvarurelaterade skillnader du har rangordnat i förstainläggets rankinglista. T ex hur mycket tycker du att bästa/sämsta firm waren höjer/resp sänker din ADS? ADS 92 +/- X? Om det nu går att jämföra så ö h t förståss... (äpplen och äpplen?!?) :) (Även om det går att använda samma skala så kanske det är i knepigaste laget att kvantifiera dessa skillnader. Du kanske i så fall ändå har en känsla för i vilket härad dede firm ware-orsakade prestandaskillnaderna är kontra de HW-orsakade?)

PostPosted: Mon Jun 15, 2009 23:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det har som sagt buggat ut ordentligt här...

Det spelar ingen roll vilken mjukvara jag laddar - ljudet ändras inte! Cara 16 låter likadant som Bute 0.6 - däremot ändras funktionaliteten!

Det verkar inte finnas nåt sätt att häva detta. Däremot låter det riktigt bra, det är ju en tröst. Jag upplever det absolut som klart bättre än Bute 0.9 som jag hade på DSen från början.
sportbilsentusiasten wrote:
EDIT, såg din sista post - är det Bute 0.6som blivit sämre än tidigare ELLER Cara 17 som blivit bättre?
Det är inte längre någon ljudmässig skillnad. Skillnaderna var jättestora förut och nu har det låst sig, dock på ett "högt" läge vad jag kan höra. Det låter bra både hifi och tunemässigt...
Linncredible wrote:
Hej! Såg att du hade uppdaterat din "rankinglista" avseende källor i trådens första inlägg med MDS och Sneaky. Vore intressant att höra hur de firm ware-relaterade prestandaskillnader du nämner ovan relaterar till de hårdvarurelaterade skillnader du har rangordnat i förstainläggets rankinglista. T ex hur mycket tycker du att bästa/sämsta firm waren höjer/resp sänker din ADS? ADS 92 +/- X? Om det nu går att jämföra så ö h t förståss... (äpplen och äpplen?!?) :) (Även om det går att använda samma skala så kanske det är i knepigaste laget att kvantifiera dessa skillnader. Du kanske i så fall ändå har en känsla för i vilket härad dede firm ware-orsakade prestandaskillnaderna är kontra de HW-orsakade?)
Japp, jag har uppdaterat listorna.

Mjukvarorna gör skillnad. Jag kan dock nästan garantera att en Majik med bästa mjukvaran inte kan slå en Akurate med sämsta. Så stort är det inte. Men som sportis säger gör Cara att det blir ösigare - även på en ADS. En KDS med Cara 14 är nog hyggligt lik (men bättre) en ADS med Bute 0.6.

Mycket förvirrande detta. Uppgradera inte till Cara i nuläget - vänta tills det lämnat beta-stadiet!

/ Jacob

PostPosted: Mon Jun 15, 2009 23:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har justerat listorna något och minskat Majik DS från 86 till 83.

/ Jacob

PostPosted: Sat Aug 22, 2009 21:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Härligt med nån som kör med Katan och så fina grejjer innan! Blir det Ekos SE/Keel/Akiva innan du funderar på andra högtalare!?
Det måste låta fantastiskt...

PostPosted: Sun Aug 23, 2009 12:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej och tack för din kommentar!

Jag är helt biten på DS-konceptet och känner därför att jag så snabbt som möjligt vill nå Klimax-nivå på signalkällan. Eventuellt även på försteget. C4200 ska få dynamik, det lär göra underverk på den. Katan behåller jag nog ett bra tag till, de låter sanslöst bra särskilt med högupplöst material från vinyl eller Flac Studio Master.

/ Jacob

PostPosted: Mon Aug 24, 2009 08:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har du haft andra högtalare hemma för test? Typ M109?

PostPosted: Mon Aug 24, 2009 10:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Skönt att du kör Katan de platsar verkligen med toppkällor framför. Har hört dom hos min handlare med KDS och Majik-I och det var riktigt bra och roligt ljud!
Med aktiva Katan med C4200 som du kör så borde det bli sanslöst bra.. :shock:

Post new topic  Reply to topic  [ 479 posts ]  Go to page Previous 115 16 17 18 1932 Next

All times are UTC+02:00