selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 12:02

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 842 posts ]  Go to page Previous 114 15 16 17 1857 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun May 29, 2005 23:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är min första Hawkwind ja, lirar den just nu. Verkar vara bra, tackar för tipset.

Lite osäker vilken Steely dan jag tycker är bäst. Deras första är riktigt bra i alla fall (Cant buy a thrill). Fast jag vet att du gillar deras nyare bättre. Får återkomma när jag hunnit lira lite Strawbs, när det nu blir, bara en vecka kvar av studentlivet för denna gång. Sommar betyder jobb för mig inte fritid numera och 30 skivor tar sin tid. Vilka delikata problem jag har.

Post subject:
PostPosted: Sun May 29, 2005 23:56 
Site Admin
Site Admin

Värre kunde man ha det... 8)

Carl,
Quote:
Kul med en "avvikande" åsikt om Steely Dan, de flesta skulle nog säga att Aja är så där en femtusen gånger bättre än Gaucho :)
Jo, jag vet att jag inte är ett särskilt typiskt SD-fan på det viset :)

Jag upptäckte Steely Dan i samband med deras comeback Two Against Nature anno 2000. Tycker fortfarande att det är deras klart bästa platta, och redan där skär det sig nog med mer 'klassiska' SD-fans. Jag tycker det känns som Gaucho har mest finess och tajthet av de gamla plattorna, tidigaste Steely Dan låter väldigt slött i jämförelse.

Däremot kan man uppskatta alla skivor för texterna. Och jag rekommenderar deras live-DVD där de dammar av en drös gamla klassiker men ger dem lite fräschare arrangemang. Det var först efter att jag hade sett den som jag insåg att "Bad Sneakers" är en skitbra låt. :)

Post subject:
PostPosted: Mon May 30, 2005 08:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tjagge wrote:
Som sagt 30 nya album.

Atomic rooster:In hearing of
Beck Bogert Appice:Beck Bogert Appice
Best of progressive rock
Chicago:Chicago transit authority
Chicago:III
Curved air:Second album
Gnidrolog:In spite of harry´s toe-nail/Lady lake
Hawkwind:Hall of the mountain grill
Iron butterfly:In-A-Gadda-Da-Vida
Matching mole:Little red record
Patto:Patto
Patto:Hold your fire
Refugee:Refugee
Roxy music:For your pleasure
Samla mammas manna:Klossa knapitalet
Spirit:Clear
Steamhammer:MKII
Steamhammer:Mountains
Steely dan:Aja
Strawbs:Hero and heroine
Styx:Equinox
Styx:Crystal ball
Ten years after:Cricklewood green
Vanilla fudge:Vanilla fudge
Warhorse:Red sea
Who:Sell out
Who:Live at leeds
Wishbone ash:Wishbone four
Wishbone ash:There´s the rub
Frank Zappa:Civilization phaze III

Något som verkar intressant?
Vilken kanonhög!! Kul att se så många kanoner i samma hög. Atomic Rooster, förstta Chicago, Who-plattorna, Gnidrolog, Iron Butterfly, Steamhammer MKII, Samla, Vanilla Fudge... Alla dessa är band/plattor jag håller HÖGT!! :D Apropå Wishbone Ash, har du Pilgrimage? Solkart deras bästa, helt magisk bitvis!

Post subject:
PostPosted: Mon May 30, 2005 19:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nej den har jag tyvärr inte, men skulle vilja. Köpte deras första platta i julas och blev mycket intresserad av deras produktion. När det så var 50% rea så köpte jag det som fanns med Wishbone, tyvärr inte Pilgrimage eller Argus som jag helst ville ha. Whos next fanns inte heller inne den had ejag också planerat att köpa. Bra att ha något att se fram emot nästa rea. Jag trodde inte någon hade koll på Steamhammer, MKII är super bra det lilla jag hunnit höra, Mountains har jag inte ens öppnat ännu. Patto var riktigt bra på samma sätt som MKII, svängig blus-prog-rock med lite jazz lir på sina håll.

Post subject:
PostPosted: Mon May 30, 2005 21:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Senaste veckans inköp:

Alan Parsons Project - I Robot (1977) LP: Min tredje och fjärde (nedan) skiva med Alan Parson Project. I Robot ska visst vara en av deras bättre skivor och min uppfattning är väl att skivan har lite fler "svävande" partier och inte är lika rak. Vet dock inte om det var nån direkt höjdare. Har ju iofs inte hunnit lyssna på den mer än en gång.

Alan Parsons Project - Steretomy (1985) LP: Snyggt omslag med en färgat plastficka runt pappersomslaget! Låtmässigt några bra låter och på ena spåret känner jag tydligt igen vissa delar. Måste varit nån som lyssnat på Alan Parson och lånat lite till sin musik, men jag kommer dock inte på vem det är. Ena sidan av skivan har dock en rätt stor repa, även om jag inte la märket till den då jag slölyssnade.

Rory Gallagher - Stage Struck (1980) LP: Rory Gallaghers ena liveskiva. Ska visst inte vara en av de bättre liveskivorna och ack så rätt dom hade. Ljudet är skittrist och fångar inget av Rorys kvalitéer. Annars har ju Rory Gallagher en solklar plats i samlingen.

Tom Petty - Full Moon Fever (1989) LP: Tom Petty och en helt okay skiva. Nån sa nåt om att detta var hans bästa skiva och det kan hända. Några riktigt härliga låtar.

John Cougar Mellencamp - Big Daddy (1989) LP: Man måste ju prova lite ny musik också. Rätt ordinär rock, där inget direkt sticker ut, utan att behöva vara dåligt.

Herbie Hancock - Mr. Hands (1980) LP: Räknas visst till en av de stora inom musikvärlden (inom sin genre) och det här var ju lite udda musik. Hade hört lite tidigare av Herbie, men det här var annorlunda. Mr. Hands har väl iofs några härliga låtar och om jag inte missminner mig var Just Around The Corner riktigt tuff med en blandning mellan disco och funk. Riktigt härliga "stopp" och överraskande ljud och effekter. Gick dessutom att spela på maxvolym utan att det började låta illa - bara bättre.

Herbie Hancock - Sound-System (1984) LP: Hade lite svårt att hitta nån "bättre" låt på den här skivan. Låter väldigt skramligt och metaliskt.. och dessutom som nåt förstadium till hiphop eller nåt sånt. Ja, jag vet inte. Ingen höjdare...

Freak Kitchen - Move (2002) CD: Freak Kitchens sämsta skiva och även den första jag köper. Blev en beggad version och jag väntar även på att hitta deras andra skivor för en billig penning. Move är inte en dålig skiva utan har några härliga låtar. Freak Kitchens texter är alltid på en gräns mellan allvar och komik och det är det som gör dom så underbara.

Sen ska Ginza skicka ut en beställning (imorgon mest troligt) med lite skivor. 3 bra skivor och 3 chansningar, tillsammans med en DVD och lite plastfickor för LP (till mig alltså). Sen till helgen blir det en inofficiell Linn-happening, vilket det kanske blir ett litet repotage om. Rör sig om Luleåmaffians, icke Selleri-medlemar :wink:

Post subject:
PostPosted: Tue May 31, 2005 21:56 
Site Admin
Site Admin

equi2 wrote:
Sen till helgen blir det en inofficiell Linn-happening, vilket det kanske blir ett litet repotage om. Rör sig om Luleåmaffians, icke Selleri-medlemar :wink:
Låter trevligt! Skriv gärna lite om ev. diskussioner, oavsett om det är musik-betoning eller produkt-jämförelser. Eller båda :D Avdelningen "Artiklar" är inte direkt överfull... :idea:

Post subject:
PostPosted: Tue May 31, 2005 22:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tar med mig digitalkameran... talas om dubbla LP12:or och Basik iaf... *teaser* :P

(och medlemmar stavas ju med två "m"... vilken slarver jag är)

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 03, 2005 11:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mer inköp...
Ledins spelning i Gb 2001 - dubbel DVD.
Efter en kort lyssning är jag tveksam på ljudet? Rätt grötigt. Är det bara hos mig eller?

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 05, 2005 03:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Låter trevligt! Skriv gärna lite om ev. diskussioner, oavsett om det är musik-betoning eller produkt-jämförelser. Eller båda Avdelningen "Artiklar" är inte direkt överfull...
Sket sig då ena "tolvan" inte kunde komma på besök denna helg. Blir någon helg framöver antar jag. Även om det nog kan dröja...

Blev istället en trevlig förfest, med lite hårdrock genom projektor och ett par Ninkor. Därefter besökt bland stadens festligheter.

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 12, 2005 20:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Var och köpte två jazz plattor:
Dave Holland:Points of view -98
Jack DeJohnette:Dancing with nature spirits -96

Jag köpte också tio vinylskivor för 100:-
Nils Lofgren, Budgie, Chicago, U.K. m.m.

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 12, 2005 20:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fick förresten en skiva från Missing piece i fredags, EGG, The civil surface från 1974. Verkar vara ett mycket trevligt progressivt album.

Du, Ayn, jag lyssnar på Strawbs lite nu och då så en rapport kommer vad det lider.

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 13, 2005 23:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ny musik i samlingen.................

En ginza-betällning enligt följande har kommit:

Tori Amos - Welcome to Sunny Florida CD+DVD 2004: Vilket innehåller EP:n "Scarlet's Hidden Treasures" och en Live-DVD. Har inte hunnit kolla på DVD:n ännu då jag inte har nån TV ikopplad. CD:n var dock ingen höjdare. Okay, men inget som ger mig gåshud.

Katie Melua - Call of the Search CD+DVD 2004: Riktigt kul, ja vad kallar men detta? Pop-jazz? Ibland svängigt och ibland lugnt.. jag gillar kvinnor/tjejer som sjunger :roll: Inte hunnit kolla på DVD:n men fick denna "Special Bonus Edition" i digipack för samma pris som den vanliga utgåvan. CDON tar 319:- för denna tror jag.. så ett bra pris var det iaf.

Sophie Zelmani - Love Affair CD 2003: Senaste Zelmani-albumet och jag har väntat med att lyssna och köpa denna tills priset var rätt. Har nu alla album och det enda jag saknade på den här skivan var lite mer GO!.. hade varit kul om hon rockade loss lite mer ibland.

The Pink Floyd & Syd Barrett Story DVD 2001: Dokumentär om Syd Barrett och vad han gjorde i Pink Floyd. Sett den tidigare på TV och för ynka 49:- så kändes det som en DVD som platsar i min än så länge "lilla" samling. Visst är det kul med musik och livespelningar, men jag uppskattar även musikdokumentärer.

Sen var det även med 3 billiga skivor som jag köpte för skojs skull. Inget märkvärdigt. Bland annat två "Jazz Finest" eller nåt sånt.. nån okay låt var det på dom skivorna iofs.
------------------
Ett besök på en lokal loppis har det också hunnit bli. Totalt 9 skivor för 250:-

Koinonia - Celebration LP 1984: Var ju den här Koinonia-skivan jag ville ha! Tycks vara en liveinspelad skiva från Sverige och det är mer jazzigt än den andra skivan jag har. Bra sväng och det känns inte lika mycket 80-tal över den här skivan. Givet köp som ligger i en plastficka bredvid spelaren nu :D

Tom Petty & the Heartbreakers - Let Me Up (I've Had Enough) LP 1987: Lyssnade lite snabbt och den var iaf i bra skick. Kan inte riktigt uttala mig om alla låtar ännu, lät som det var både bra och dåligt.

Tom Petty & the Heartbreakers - Long After Dark LP 1982: Olyssnad än så länge.. men antar att det är samma stuk som de andra skivorna. Den här är ju iofs lite äldre så man får hoppas att den även är "bättre" :wink:

Dare - Out of the Silence LP 1988: Lyssnade lite snabbt och bra skick på skivan och lugna låtar. Är väl så Dare ska låta även om jag inte hört dom speciellt mycket, bara några låtar då och då. Får lyssna mer nån annan dag... just nu kan jag inte säga så mycket mer.

Dire Straits - Love Over Gold LP 1982: Okay skick på skivan och några Dire Straits ska man ju ha i samlingen. Kanske inte deras bästa skiva, men kul att ha.

Queen - Greatest Hits LP 1981: Min första Queen och det är väl ett band man ska han nån skiva av iaf. En greatest hits kanske inte är det roligaste, men iaf en början. Lite slitet omslag men skivan såg ut att vara i bra skick - dock olyssnad än så länge.

Alan Parsons Project - Eye In the Sky LP 1982: Mycket lovande Alan Parson-skiva! Sirus som intro är ju en klassiker som jag inte visste att Parson hade gjort.. är detta "originalet"? Bara lyssnat på A-sidan, men det kändes som att låtarna var väldigt lugna. Lite mer utsvävningar och hårdare partier skadar inte. Håller "Pyramids" som bästa skivan än så länge.

Pink Floyd - The Wall 2LP 1979: Inte det bästa omslaget, lite trasigt och skrivet på framsidan.. men inget farligt. Lite mycket knaster från skivorna så jag funderar på att "tvätta" dom. Annars såg dom bra ut.. inga synliga repor eller så. Får jag bort knastret är det det ett fynd för sina 50:- som det satta priset var (plus att jag fick mängdrabatt).

Mark Knopfler - Sailing to Philadelphia CD 2000: Kopfler på CD och halva priset var Ginza tar.. En bra skiva jag funderat på att köpa länge, men det har aldrig blivit av.

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 14, 2005 00:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

equi2 - inte illa pinkat! Flera höjdarskivor i den bunten.

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 14, 2005 01:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Blir många skivor nu för tiden. Lätt att hitta "intressanta" skivor i LP-backarna. Hade plockat ut ungefär dubbelt så många skivor, men de gick bort på grund av dåligt skick och att det helt enkelt skulle bli för många skivor.

Bland annat Rainbow, Alice Cooper, Dire Straits och ett exemplar av "Wish You Were Here" som var böjd så det inte skulle gå att spela den :lol:

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 14, 2005 09:26 
Site Admin
Site Admin

equi2 wrote:

Sophie Zelmani - Love Affair CD 2003: Senaste Zelmani-albumet och jag har väntat med att lyssna och köpa denna tills priset var rätt. Har nu alla album och det enda jag saknade på den här skivan var lite mer GO!.. hade varit kul om hon rockade loss lite mer ibland.
Kan inte annat än hålla med dig om att hon mesat till sig lite på den här skivan. Köpte hennes första (Sophie Zelmani) och Love Affair samtidigt för att komplettera "samlingen". Dock har Love Affair spelats mindre, på de andra tar hon ju i emellanåt iallafall (med Zelmani-mått mätt). Hade hoppats att den skulle matcha Sing and dance men blev nästan lite besviken..

Post new topic  Reply to topic  [ 842 posts ]  Go to page Previous 114 15 16 17 1857 Next

All times are UTC+02:00