selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 18:03

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 506 posts ]  Go to page Previous 113 14 15 16 1734 Next
Author Message
 Post subject: Effektförbrukning A4200
PostPosted: Wed Oct 19, 2011 13:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Helt sant, det är lite fram och tillbaka men jag har gjort en sammanfattning någon sida tillbaka

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Wed Oct 19, 2011 14:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

haraldur wrote:
Klimax och chakra filter skurna olika i mellanregistret

A4200 är inte klent -Dynamiknätdelen som försörjer den är det däremot

När orken tryter blir filtren lidande

Med filter med egen försörjning köper man några dB innan man får andra problem,återstår gör faktum att man bara nått toppen på isberget av Keltiks potential.

Adderar man en till en nätdel i 4200 så blir den riktigt bra

Men då är den egentligen två 2200ór..
Många påståenden som presenteras som fakta igen...

Fakta; skälet till att de nyare chakrafiltren är lite tunnare i klangen än de äldre filtren är att Keltik under åren fått nya mellanregister. De nyare filtren är helt enkelt moddade för att passa de nya elementen optimalt, samt förbättrade (=rakare i klangen). De äldre filtren hade en puckel som gjorde ljudet fläskigare (gammeldags Linnsound)
När man konstruerade chakrafiltren hade Linn dessutom bättre källa/försteg/slutsteg och kunde sålunda göra filtren mer exakta.

Och om man jämför dessa filter mot varandra måste man tuna om hela systemet. Annars blir troligen resultatet att ENA får en fördel.
Det troliga är att ni föredrar det mysiga gamla ljudet i de äldre filtren som ger mer upplevt tryck och mer dist.

haraldur - nu när du är tillbaka passar jag på att framföra att jag tycker det var både tarvligt, fegt och onödigt provocerande att radera dina gamla inlägg och ersätta med "tune dem". Dålig stil :roll:
Stå upp och bemöt kritiken istället.

PostPosted: Wed Oct 19, 2011 14:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

The Archangel wrote:
Stephan wrote:
Hejsan!
Jag tycker detta låter intressant som fenomen. Jag har ju själv en C6100 till mina Espek och har inte märkt av detta fenomen, men jag har inte Dynamik-nätdelen.

Gäller detta enbart slutsteg med Dynamik?
Är problemen störst på K-arrayerna? Dessa borde ju inte vara speciellt svårdrivna, kan man tycka.

Jag har funderat på att uppgradera till Dynamik men detta gör att man tvekar, åtminstone angående slutsteget.
Du har aktiva espek, det är lättdrivet, så det funkar nog fint. Du ska absolut skaffa Dynamik!

K-arrayen passiv är svårdriven, iaf 4k och 3k. Komri går ner till 1.7ohm, inte rolig last och kräver mycket ström. Ström som akurate inte har. Dom levererar spänning, och bra spänning, men när impedansen går ner krävs mer och mer ström för att uppehålla spänningen, och då viker sig akurate-stegen. De flerkanaliga iaf.
Ja Komri har runt/under 2 Ohm under stora delar av registret. Det börjar med 2 Ohm vid 100Hz för att öka, sedan minska igen och vara lågt i hela diskantegistret = en rysare.
Men jag körde ju Komri med 4200 utan problem på 90+ volym. de var ju inte ens varma!
Och har kört andra Akuratesteg på maxvolym.

Det där med ström o spänning är en förenkling jag inte riktigt håller med om, stegen är inte klena.
Är förvånad över era tester, är det annan ström i norrland?
vattenkraft > kärnkraftsel kanske :mrgreen:

Post subject: Effektförbrukning A4200
PostPosted: Wed Oct 19, 2011 17:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

90+ volym på komri med 2x4200 utan att de ens blir varma, måste fråga bara var musiken njutnings bar på denna volym?

Är du säker på att det inte var solos

Var det gammla kk som hade -10db på volymen ?

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Wed Oct 19, 2011 17:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej Jan,jag får inte ihop mina upplevelser med de du vittnar om. Jag vill förstå och jag vill kunna omsätta det du skriver till något vi kan ha användning av för att få glädje av våra Linnsystem.

Pekka spelar i bland högt-FAKTA!

Det gör även jag i bland -FAKTA!

Där emellan så lyssnar jag på moderata nivåer mestadels. Jag behöver inte mätta rummet när allt spelar tillsammans och innehållet och "flytet" finns där.

Här hos mig spelar det riktigt bra nu -FAKTA!

Jag använder en hygglig LP12 som källa,jag tror mig förstå vad en bra källa gör och att det som inte finns med från början inte kan återskapas senare. FAKTA!

MEN,saknas annat i kedjan eller inte stämmer så kommer inte källan att bli lika överväldigande. Detta kan vara länkar så som slutsteg,kablar eller delningsfilter.

Vissa pusselbitar faller inte på plats för än grundförutsättningarna sitter där. Här hemma hos mig så "sjunger" det verkligen nu. Nu börjar det höras även små förändringar.

När jag lånade Pekkas utrustning så var det mycket riktigt som att famla i mörkret. Delvis av okunskap bland annat från min sida men även på grund av de skäl som angivits. Du skriver mycket om mig,kanske vi borde hålla oss till ämnet om det ska tillföra något konstruktivt och vi ska komma vidare. Efter telefonsamtalet som du och jag hade så kände jag mig välinformerad och peppad inför vad som behövdes för att komma igång med Keltik. Tyvärr så känner jag inte igen det du sa och det du skriver.

Jag har ett genuint intresse för denna hobby. Jag kan definitivt inte mycket men är intresserad,troligtvis hängiven också. Jag vill ständigt lära mig nya saker och är öppen för ideer. Att lyssna och veta vad och hur man ska lyssna kanske så sakta faller på plats. Jag ifrågasätter för att ett påstående inte alltid är just fakta.

Mitt skrivande här i denna tråd har just inget annat syfte än att bekräfta eller kunna dementera vad vi upplevt samt även höra mig för,samla information om andra medlemmar eller läsare hört talas om eller själv funnit andra vägar runt drivningen av Keltik. Därav min fråga om det finns andra slusteg än Linns som klarar uppgiften.

Jag har tidigare funderat,spekulerat och även raljerat över dessa nätdelar. Detta är så klart både vilseledande och okunnigt samt säkerligen tveksamt politiskt korrekt. Tankarna som funnits har dock bottnat i något. Att påstå att varje lögn är femtio procent sanning är en överdrift men någonstans har ett frö såtts till denna misstro. Mina tankar och spekulationer har handlat om att kopparpriserna tillsammans med transportkostnader har drivit företaget Linn till att vidareutveckla sig på strömförsörjningssidan,något som jag absolut inte ser som någon nackdel. Vidare så har jag spekulerat i att man lyckats så bra att de är överlägsna lösningar med transformator så som i tidigare produkter. (Förefaller bero på snabbheten i att kunna svinga spänningen efter behovet) Så långt är det ju bara bra och egentligen så kanske på sikt tekniken till och med skulle kunna driva prisutvecklingen på produkterna åt rätt håll. Drar alla bäckar så att säga åt samma håll och det kommer mer musik ur materialet till högtalarna så behöver man inte samma tryck för att upplevelsen ska bli fullständig. Det tror jag många håller med om? Tyst där det ska vara tyst osv,lugnet infinner sig ja ni vet..

Det som återstår för mig är att helt enkelt dokumentera vad som händer när det inte spelar rätt hos Pekka. Jag vill passa på att säga att problemen som finns kommer betydligt under normal lyssningsnivå och försvinner vid kanske volym 40-45 med en Klimax kontrol. Enligt uppgift så motsvarar detta volym 55 på en KK MK1.

Jag skulle vilja fråga dig Jan varför du tror att klimaxfiltret har en annan kurva än Chakra? Är det sådan åldersskillnad mellan deras utveckling att Keltik hade andra mellanbasar/mellaregister vid utvecklingsarbetet? Mellan 007/4 och /5 ska det vara en skillnad. Detta kan jag inte verifiera men har precis betalat för ett par /4 som jag för skojs skull ska testmontera av nyfikenhet. SPKR 007/6 som är sista elementet i den serien säger man enbart ska skilja i limningen,dock så håller jag med dig om att det förefaller vara skillnad till det tydligare och ljusare hållet dem emellan. Sista ersättningselementet nämner jag inte ens så det vad jag förstår inte fanns vid Klimaxfiltrens utveckling.

Jag kan inte låta bli att fresta dig med tanken,säg om det är du som fortfarande inte vet hur Keltik egentligen kan låta?

Bästa hälsningar:
/Niclas Lundgren

PostPosted: Wed Oct 19, 2011 18:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja det där är ju helt annars motför vad jag har upplevt kan jag säga :).

Tror anledningen att dina akurate inte slog av var att de var av den äldre versionen med inte lika känsliga säkerhetskretsar. Nya akurate slår av efter 75 vid dynamiska passager, framförallt när det gäller höga frekvenser. Den slår av vid 78 (gamla kontrol, typ 68 nya kontrol) på cohen live vid intensivt akustiskt gitarrspelande.

Första versionena av mina akurate slog aldrig av, har aldrig gjort, även vid höga volymer. Resultatet blev att det ena steget fick flyga till skottland där den fick en ny nätdel, nu slår den av samtidigt som nya akurate.

Riktigt varma blir dom aldrig heller, fläkten håller dom rätt svala, en fläkt smo är väldigt tyst också, långt tystare än klimaxfläktarna, så man märker sällan att flä kten ens är igång.

Komri måste antingen ha solo eller vara aktiv för att köras hårt, så enkelt är det bara. Om man inte släpar in ett stycke krell förstås.
sportbilsentusiasten wrote:
The Archangel wrote:
Stephan wrote:
Hejsan!
Jag tycker detta låter intressant som fenomen. Jag har ju själv en C6100 till mina Espek och har inte märkt av detta fenomen, men jag har inte Dynamik-nätdelen.

Gäller detta enbart slutsteg med Dynamik?
Är problemen störst på K-arrayerna? Dessa borde ju inte vara speciellt svårdrivna, kan man tycka.

Jag har funderat på att uppgradera till Dynamik men detta gör att man tvekar, åtminstone angående slutsteget.
Du har aktiva espek, det är lättdrivet, så det funkar nog fint. Du ska absolut skaffa Dynamik!

K-arrayen passiv är svårdriven, iaf 4k och 3k. Komri går ner till 1.7ohm, inte rolig last och kräver mycket ström. Ström som akurate inte har. Dom levererar spänning, och bra spänning, men när impedansen går ner krävs mer och mer ström för att uppehålla spänningen, och då viker sig akurate-stegen. De flerkanaliga iaf.
Ja Komri har runt/under 2 Ohm under stora delar av registret. Det börjar med 2 Ohm vid 100Hz för att öka, sedan minska igen och vara lågt i hela diskantegistret = en rysare.
Men jag körde ju Komri med 4200 utan problem på 90+ volym. de var ju inte ens varma!
Och har kört andra Akuratesteg på maxvolym.

Det där med ström o spänning är en förenkling jag inte riktigt håller med om, stegen är inte klena.
Är förvånad över era tester, är det annan ström i norrland?
vattenkraft > kärnkraftsel kanske :mrgreen:

PostPosted: Wed Oct 19, 2011 19:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sen kanske man ska tillägga att slutstegen ändå är starka jämfört med mycket annat. Dom klarar ju ändå av att driva en av de svåraste lasterna bland högtalare till hyffsade nivåer. Men dom viker sig ändå för tidigt. Tittar man på priset för två A4200 och på de påstådda effektsifforna så tycker man att dom ska klara mer än vad dom gör.

För mig räcker det iaf inte på långa vägar.

PostPosted: Wed Oct 19, 2011 19:27 
Site Admin
Site Admin

The Archangel wrote:
Sen kanske man ska tillägga att slutstegen ändå är starka jämfört med mycket annat. Dom klarar ju ändå av att driva en av de svåraste lasterna bland högtalare till hyffsade nivåer. Men dom viker sig ändå för tidigt. Tittar man på priset för två A4200 och på de påstådda effektsifforna så tycker man att dom ska klara mer än vad dom gör.

När jag tog med min 6100/D till dig, vad spelade vi på för nivåer då på Komri? Efter att ha läst lite här förvånas jag nästan över att den inte brann upp :mrgreen:

PostPosted: Wed Oct 19, 2011 21:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Liten amatörfråga bara:
Är det inte samma diskant och mellanregister i Espek som i nyare Keltik, och samma som i Tukan/Katan.
Ingen av dessa har väl varit någon jättesvår högtalare.
Och som jag upplever det så är det mer pulver i mitt C6100 än mina gamla 3xLK100.

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Wed Oct 19, 2011 21:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sony wrote:
The Archangel wrote:

När jag tog med min 6100/D till dig, vad spelade vi på för nivåer då på Komri? Efter att ha läst lite här förvånas jag nästan över att den inte brann upp :mrgreen:
Haha! :)

Vi var väl och sniffade på 73 nånting (gamla kontrol) kanske, jag kom ihåg att vi var rätt försiktiga.

PostPosted: Wed Oct 19, 2011 21:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Keltik delar samma diskant som Tukan,Keilidh,Kaber,Katan,Centrik,Espek,osv
Mellanregistret eller mellanbasen egentligen, delar den med det övre elementet i senare Kaber.

PostPosted: Wed Oct 19, 2011 21:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

haraldur wrote:
Keltik delar samma diskant som Tukan,Keilidh,Kaber,Katan,Centrik,Espek,osv
Mellanregistret eller mellanbasen egentligen, delar den med det övre elementet i senare Kaber.
Fel. Katan och Espek tillhör generationen som fick nya softdomen av polyuretan. Tukan, Keilidh, Kaber, Keltik och den ursprungliga Centrik hade olika varianter av en metalldome täckt med ett tunt lager keramik (äldre modeller hade vit keramik, senare modeller grå).

PostPosted: Wed Oct 19, 2011 22:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fel av mig,du har givetvis rätt i att det ska vara 038/1 eller /2 i dessa två. Mycket bra att du påpekade detta.

"There are two Katan/Ninka/Trikan tweeter versions around, SPKR 038/1 (with plastik body and very small magnet) and SPKR 038/2 (metal body and larger magnet).

Also, the passive filter has changed atleast once"

PS:Visst är det neodynium magnet i 038/ och därav den mindre magnetmotorn än i tidigare version?

PostPosted: Thu Oct 20, 2011 09:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Men Keltik, Keilidh mfl kan väl uppdateras med den nyaste diskanten?

Hur är det med mellanregistret?

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Thu Oct 20, 2011 20:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mellanregistret ska vara så gott som identiskt på Kaber och Keltik.

007/4 förefaller vara den tidigaste mellanbasen/registret i Keltik medan 007/4 på Kaber är näst sista utvecklingen och hann aldrig med att få senare än /5 medan Keltik även hade en tidigare nämnd /6 som egentligen sades bara vara mer stryktålig men som jag tycker låter annorlunda i karaktären än /5

Jag tror inte att 007 satt i andra högtalare.

Keltik, introduced nov 1991
Change Date Serial number
KELTIK AKTIV crossover replaced by KELTAKTAMP Aktiv crossover boards. See Install manual for details. Aug 1993 N/A
Metal stand changed to Composite material. Sept 1994 1043/44
Treble unit changed from SPKR 015/1 to 15/2 Oct 1994 1099/100
KELTAKTAMP Upgrade to Aktiv Bass boards May 95 (Keltaktamp sn 605)
Mid-range unit upgraded from SPKR 007/4 to /5 Jan 96 1519/20
Treble unit upgraded to SPKR 015/3 - New treble unit easily identified by 'Bull-bars' instead of Mesh grill. Dec 96 1729/30

There are also additional upgrades available that are not officially endorsed by Linn themselves but often recommended by Linn dealers (will void your warranty):

Treble unit upgrade to SPKR 038/2 (the so called "Ninka tweeters")
Mid-range unit upgrade to 007/6
.
One reader said that there was also a midrange driver upgrade somewhere around 2000, but that it was of no great sonic importance.

Post new topic  Reply to topic  [ 506 posts ]  Go to page Previous 113 14 15 16 1734 Next

All times are UTC+02:00