selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 07:27

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 343 posts ]  Go to page Previous 113 14 15 16 1723 Next
Author Message
PostPosted: Sun Feb 19, 2012 14:09 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
The Archangel wrote:
Vore det inte braom vi gjorde en god sticky l
Ngst fram i tråden om tune dem, vad den går ut på, hur man använder den och vad målet med den är. Så slipper vi länka till andra sidor och alla kan ta del av den. Tror att alla skulle gynnas av detta. Sportis kloka ord är något vi ska ta till oss och som kan få andra att google-översätta forumet igen.
Hur kan ni nu vara så överens med sportis när, vad jag förstått det, han starkt rekommenderar Lejonklous produkter, medan ni sågar dom. Han håller med Lejonklous utvärderingsmetod, ni ogillar den... ?


Vi kommer ju ingenstans av att låtsas att vi tycker samma sak helt plötsligt.


..
Det spelar ju ingen roll om man kopierar en 'tune dem'-beskrivning från en linn-manual, när lyssnaren ändå fått intryck av att den missförståtts. Vad som är intressant är ju tillämpningen, om den görs på samma sätt. Och det verkar inte kunna särskiljas med hjälp av ord här, utan behöver utövas irl. Men dom rapporter som hittils kommit ang Lejonklous produkter pekar ju mot att tillämpningen är olika, även om båda grupper klär det i ungefär samma ord.

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
PostPosted: Sun Feb 19, 2012 15:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Jag tycker beskrivningarna som sportis och lejon gör är vitt skilda. Om de sedan i praktiken gör på samma sätt det kan vi ju bara spekulera i. Det är beskrivningen som sportis gör som är bra tycker jag. Och jag är fullt övertygad om att han också tillämpar det i praktiken.

Jag tycker det är trevligt och positivt att vi är överens och kanske kan ena oss om något. Det var ju för detta som vi började diskutera.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Sun Feb 19, 2012 18:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Som jag tidigare skrivit, man kan missuppfatta metoden om man läser HUR man ska utföra den.
Man ska (upprepning igen) INTE försöka läsa sig till förståelse, man ska uppleva den så man VERKLIGEN FÖRSTÅR.

Jag har tidigare INTE insett problemet med HUR-perspektivet, men efter att ha varit förbryllad över debatten i tråden, insett att problemet är missuppfattningar baserad på fokuset på just HUR.
Ska man skiva om Metoden bör man, insåg jag förra veckan, endast fokusera på SYFTET. Det andra tar man live vid demo.
(jag har därför personligen framfört detta till Fredrik och bett honom överväga en justering av hemsidan)

Lejonklou, Kalle/highfidellity, Anders/Tonläget har över 20års erfarenhet av att sälja, dema, installera Linn.
Erfarenhet när det gäller metoden är viktigt. Nya handlare kan vara bra men deceniers erfarenhet gör skillnad!
Dessa tre har superkoll på metoden Tune dem, ofta bättre än Linn :!:

Jag, trots mina 25år i svängen har ju ALLS inte samma erfarenhet som dessa som jobbar med detta på heltid.

Skälet till tveksamheten avseende Lejonklous produkter verkar så vitt jag förstått vara en felaktig produkt.
Jag har demat en hel del av hans grejjer och de är väldigt musikaliska.
Uppmanar alla att vid demos som ger oväntat resultat, att testa flera produkter, detta gäller även Linn. Grejjer kan vara trasiga...


Top
   
PostPosted: Tue Feb 21, 2012 17:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
LK-lover wrote:
Försktigtvis kan jag nog ansluta mig till idén att vi kanske ibland har olika åsikter om vad som är bättre/sämre.

/ B
Hej, är det du Bill50x?
Du brukar ju underteckna dina inlägg med / B :wink:


Top
   
PostPosted: Wed Feb 22, 2012 00:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Jag rekommenderar de som inte varit på en av alla demon som görs hos handlare av personal utsendt från Linn. Ja kan tycka att många förklaringar, även Sportis förklaring, är svåra att omvandla till praktik.

Har man varit på några bra demon och får hjälp tror jag alla förstår hur man ska göra, och även tanken bakom. Har man inte möjligheten så be en handlare eller forummedlem demonstrera. Ja tror som Sportis(ja tror iaf han menar samma)att det blir mycket klarare då och inte så mycket missuppfattningar. Det är mycket som måste vara extremt välbeskrivet för att förståss genom skrift. Jämfört med när man kan träffas, samtalas och visa varandra.

Men som jag också sagt tidigare, det kan även vara skillnader i de exemplar man jämför. Exemplet med en ikke 100% produkt från lejonklou är bra. Det kan ge förvirrande resultat om ett exemplar inte lever upp till dess standard. Även så om ett exemplar är ovanligt bra, men om man gör många jämförelser som här på forumet där många kan bidra, är det lättare att dra riktiga slutsattser.


Top
   
PostPosted: Wed Feb 22, 2012 07:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
sportbilsentusiasten wrote:
LK-lover wrote:
Försktigtvis kan jag nog ansluta mig till idén att vi kanske ibland har olika åsikter om vad som är bättre/sämre.

/ B
Hej, är det du Bill50x?
Du brukar ju underteckna dina inlägg med / B :wink:
Har haft den tanken också!

/Erik


Top
   
PostPosted: Wed Feb 22, 2012 13:45 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Sep 06, 2011 16:40
Posts: 49
/ B är hur jag nästan alltid undertecknar min epost. Ibland blir det så här också.


Top
   
PostPosted: Wed Feb 22, 2012 16:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Alltså ska man tolka svaret att du inte är samma som Bill50x?


Top
   
PostPosted: Mon Feb 27, 2012 13:39 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Har plockat bort ett par inlägg och gjort två nya trådar - en ang. spikes / mjuka fötter och en angående mobiltelefon/andra högtalares påverkan i rummet. Fortsätt på dem om det inte berör utvärdering mha tune dem.

Och passar på att påminna om att det är alldeles gratis att starta nya trådar om man kommer in på ett sidospår. :D


Top
   
PostPosted: Sat Apr 07, 2012 20:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
LP_tolv wrote:
Kan man mäta in placeringen av högtalarna och övrig utrustning?
Javisst. Om man vet vad det är man ska mäta och hur man tolkar/analyserar resultaten. Såvitt jag vet har ingen lyckats så bra med detta. Automatiska system som med hjälp av en uppsatt mikrofon, vid tex lyssningsplats, korrigerar ett antal parametrar finns det gott om. Men ingen av de jag hört har lyckats komma i närheten av vad ett tränat öra fixar på några minuter.

Däremot har jag hört hur manuell inställning av ett par elektroniska delningsfilter (där man kan justera såväl fasgång/tidsfördröjningar, frekvensgång, delningsfrekvenser/branthet) har gjort en massiv skillnad! Synd att kamraten inte sparade de ursprungliga inställningarna, det hade varit mycket intressant att höra hur skillnaderna skulle bedömas i ett TuneDem-perspektiv.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun Apr 08, 2012 00:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
LP_tolv wrote:
När jag flyttar t ex högtalarna och lyssnar så kan jag tycka att A låter bättre än B, men nästa gång flyttar jag tillbaka och då låter B bättre än A eller så är skillnaden ohörbar. Att höra en flytt på någon decimeter från köket till exempel har jag aldrig lyckats med. Eller fungerar Tune Dem bara med Linnutrustning?
Det finns ett uttryck som säger "Skit in - skit ut". Dvs, matar man in skräp i en högtalare så kommer det också ut skräp. Och CD-spelare/förstärkare betyder ofta mycket mer än man kan tro. Är det en "väldig röra" i elektroniken spelar det nog ingen roll alls hur du placerar högtalarna (lite tillspetsat nu, det går nästan alltid att förbättra högtalarplaceringen någorlunda oberoende av kringutrustningen).

TuneDem fungerar med alla apparater, om det blir bra med alla apparater är en annan sak :-) Vad jag menar är, utvärderingsmetoden är inte låst till Linn. Det är ett sätt att få fram hur bra apparater/högtalare kan förmedla musikalitet, inte bara hur ljudet låter.

En decimeter när det gäller högtalare kan vara ett alldeles för stort steg. Det kan mycket väl vara så att du inte hör någon skillnad alls med avståndet när det gäller 10 centimeter - men prova att flytta 2 centimeter! Eller kanske ännu mindre. Tålamodsprövande tester men under tiden lyssnar du på en massa bra musik, eller hur :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun Apr 08, 2012 09:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
LP_tolv wrote:
Tack för tips. Mycket musik blir det. Har lyssnat tre-fyra timmar ikväll/natt utan en tanke på att möblera om. Min tanke om Tune Dem var att börja med stora förflyttningar och sedan göra mindre och mindre till den optimala placeringen hittas. Främst när det gäller högtalarna. När jag läser här i forumet ser jag att en del hör stora skillnader genom att flytta sina övriga apparater också. Ibland påstås det att ytterst marginella förflyttningar gör stor skillnad för ljudet. Jag är en aning skeptisk. Genom att flytta mig själv förändras ljudet ganska mycket. Inte så att det låter dåligt i ett läge och bra i ett annat, nej, bara annorlunda. Som att sitta på olika platser under en konsert. Betydligt större upplevd skillnad än små förflyttningar av högtalarna. Får läsa på mer om Tune Dem filosofin. Det verkar finnas olika skolor även inom Tune Dem, var hittar jag den bästa beskrivningen?
När man inte tycker sig höra skillnad på t.ex. högtalarplaceringar beror det nog ofta på att det inte är speciellt stora relevanta skillnader. Skillnad brukar de flesta höra, precis som du beskriver "att det låter olika när man flyttar huvudet i rummet". Även det i någon grad ett tecken på att anläggningen inte är superbra installerad eller helt enkelt inte så bra prylar. Med en bra anläggning bra installerad låter det bra (f.f.a musiken är bra) överallt där man hör anläggningen. Även i rummet intill.

Det har skrivits mycket om tune-dem och alla som skrivit har nog inte riktigt örnkoll. Anders på Tonläget i Göteborg har mycket erfarenhet och allmänt förnuftig när det gäller hifi och installation av hifi. Eftersom din fråga ofta kommer upp har han skrivit följande på Tonlägets hemsida:

Tonlägets hifi-skola

När man lyssnar på något så lägger hjärnan pussel för att skapa en betydelse av det man hör för vårt medvetande. Det man tycker att man hör är budskapet, inte specifikt det som öronen tar emot. Jämför när man paratar i telefon med någon via en skrapig linje. Man hör vad personen säger och tänker inte speciellt mycket på hur ljudet av personen låter. Allt som personen uttrycker kanske inte går fram om man t.ex. inte hör alla skiftningar i tonläge etc. Ett ironiskt inlägg kan t.ex. passera utan att man tolkar det rätt. På samma sätt är det när vi lyssnar på musik. Hjärnan lägger pussel för att skapa en mening av musiken för medvetandet. En bra låt förmedlad av en bra musiker väl inspelad och förmedlad kan ge alla möjliga känslor hos lyssnaren. Även lyssnarens tidigare musikaliska erfarenheter påverkar slutresultatet. Inspelningsutrustningens, inspelningsteknikerns, formatets brister och den återuppspelande anläggningens brister kommer begränsa informationsinnehållet och påverka hjärnans tolkningsprocess. Hörselsinnet har olika god förmåga att lappa ihop olika typer av åverkan på informationen. Vårt hörselsinne är utvecklat i den miljö människa vistats i under vår existens. De specifika fel som bara de elektriska apparaterna ger har vi liten förmåga att hantera, medan de fel som t.ex. rumsakustiken ger (kanske f.f.a. sena reflexer, stående vågor...) är något som alltid funnits och som hörselsinnet lärt sig hantera. Vi kan uppfatta dålig akustik som just dålig, men de fel som även ett enormt bra rum ger är fortfarande flera magnituder större än de fel som även bra elektronik ger. Trots det så kan vi skilja ut och t.o.m störas av de fel som elektroniken ger på ett så fundamentalt sätt att vi t.o.m. avfärdar musik som dålig, som vi i själva verket skulle tyckt var bra om vi bara kunde bli av med de fel den aktuella elektroniken bidrar med.

Med ovanst. menar jag att det man verkligen hör och det öronen hör inte riktigt är samma sak och att fokusera på det öronen hör (hifi-lyssna) inte säkert ger oss bättre förmåga att skilja bra återgivning från dålig. Tricket är att känna efter vad våra musiktolkningssinnen säger om återgivningen. Att försöka lyssna som man gör när man bara bryr sig om musikupplevelsen (t.ex. lyssnar live) och vara uppmärksam på den egna reaktionen utan att samtidigt påverka vår reaktion.

Tidiga rumsreflexer är dock besvärande för oss och det är troligen orsaken till att högtalarnas placering i rummet är så viktig. Det finns forskning som visar att vi kan höra skillnad på så små relativa förflyttningar av högtalare som 2 mm och man kan inte utesluta att vårt hörselsinnes gräns är även mer känsligt än sä. Den relativa tidsskillnaden mellan direktljud och ljudet från högtalaren som smiter runt kanten på högtalaren och studsar mot väggen bakom kan man mot bakgrund mot ovanst. resultat kunna anta svara mot en förflyttning av högtalaren på 1 mm (sannolikt mindre).


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 343 posts ]  Go to page Previous 113 14 15 16 1723 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited