monkeydevil wrote:
Intressant läsning, tackar Karl_Erik!
Vad är Unity Gain-funktionen som nämns i artikeln?
Ingen mer som reagerar på mp3-stödet?!
Känns ju ganska paradoxalt att high end- och tunedem-märket Linn befattar sig med det... Men man kanske kan sluta sig till att det låter rätt bra på Majik helt enkelt? Karl_Erik, spelades någon mp3 under visningen?
Igjen takk til deg og mange andre for veldig hyggelige tilbakemeldinger.
Unity gain er en funksjon som tilerettelegger forforsterkeren for å integrerers med et multikanals-oppsett. En av inngangene settes opp til å fast nivå (ca. 0dB) uten demping. Bruken av denne er da at pre-out fra f.eks. en surroundreceiver sendes inn i denne inngangen, og volumet kan styres fra receiveren når man spillere surround.
Både Kolektor, Klimax Kontrol og Classik Musik har en slik funksjon, mens det av naturlige grunner ble droppet på Exotik. Sistnevnte har jo analog 5.1 inngang.
Ideen bak et oppsett med high-end stereo forsterker i kombinasjon med en rimeligere surroundreceiver, er at man kan spille musikk i stereo uten kompromiss, mens de som legger mindre vekt på multikanal, kan kjøpe en rimeligere reciever til dette.
Ved musikklytting i to vil signalkjeden holdes utenom surroundreceiveren.
Når det gjelder at spilleren er kompatibel med MP3, syns jeg personlig at dette bare er et pluss, men uten at jeg dermed vil legg særlig stor vekt på det. Det er selvfølgelig ingen som vil kjøpe en Majik CD-spiller primært for å spille MP3. På en annen side er det jo veldig praktisk at man har muligheten for å avspille MP3-CDer man f.eks. har laget for bruk i bilen.
Denne MP3-muligheten vil jo selvfølgelig ikke svekke kvaliteten ved avspilling av vanlige CDer, og jeg tror vel egentlig ikke at det har særlig betydning for prisen heller.
Det ble ikke spilt MP3 under demonstrasjonen.
Mvh
Karl Erik