Några mycket snabba intryck från gårdagens och dagens NAS-tester... Jag ska skriva längre och mer utförligt senare ikväll eller imorgon.
Är det skillnad på NAS? Ja, absolut. Och jag begriper inte varför. Men jag kan höra en skillnad mellan Qnap och Netgear ReadyNAS. Det är ingen ljudmässig skillnad, det är något i känslan i musiken som påverkas. Väldigt svårt att förklara. Det hörs tydligast när man går från ReadyNAS ner till Qnap 109. Åt andra hållet är det mindre påtagligt konstigt nog.
Linnofil beskrev skillnaden som att Qnap 109 låter trist. Det vill jag å det starkaste förneka i min anläggning! Qnap är dock betydligt mindre placeringskänslig än ReadyNASen. ReadyNASen måste stå i mitt Quadraspire-rack för att prestandaskilladen ska vara hörbar över huvudtaget. Om jag jämför Qnap och ReadyNAS på golvet hör jag knappt nån skillnad alls... Hur stor är skillnaden då? Ganska liten. Ungefär som skillnaden mellan två nästan lika bra rippar

. Det är dock konsekvent - ReadyNAS är alltid lite bättre än Qnap. Mina vänner som deltog i ett litet test hörde absolut ingen skillnad på NASarna och menade att jag inbillade mig. Jag hörde dock skillnad både i deras närvaro och under de grundligare testerna efteråt.
Jag kommer rekommendera alla jag känner att skaffa ReadyNAS om det är möjligt med hänsyn till fläkten och Qnap annars. Men den största fördelen med ReadyNAS är att den har RAID vilket 109an inte har. Den ljudmässiga skillnaden kommer jag inte att tala överdrivet mycket om för den är såpass liten i jämförelse med annat t.ex. att skaffa silverkablar, sätta skeets på bänken eller dra åt element i högtalarna.
/ Jacob