selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:33

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 332 posts ]  Go to page Previous 112 13 14 15 1623 Next
Author Message
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sat Jan 10, 2015 11:35 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Erik wrote:
Lindbergh wrote:
Imponerande lista, men den styrker ju inte ditt påstående att det sitter Majik och Akurate slutsteg
I Klimax högtalarna, så vad det gäller den frågan är det du som är lite fel ute.
Det sitter INTE Klimaxsteg i 350A.

/Erik
Vem har sagt det?
Det vet jag med att det inte sitter samma förstärkare i 350A
Som dom lösa Klimaxstegen

Men det är inte Majik eller Akurate steg heller

Last edited by Lindbergh on Sat Jan 10, 2015 12:28, edited 2 times in total.

PostPosted: Sat Jan 10, 2015 11:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
...
Akuratestegen är på gränsen till lurendrejeri om man inte har en riktigt lättdriven burk då de funkar riktigt bra, majikstegen funkar till Linns alla burkar, de klarar inte av samma saker som akurate stegen i att svinga dynamik och spela stort och öppet, men de låter heller inte illa när steget kommer till en svår fasvinkel vilket Akuratestegen gör
Eftersom du refererar till "svår fasvinkel" så får man anta att du har mätnngar som stöder detta? Det vore intressant att ta del av.

De enklare stegen har inte utmärkt sig åt det extremt okänsliga hållet (okänsligt mot svåra laster) ex. LK85, LK140, 5125, men de äldre "top of the line" Linn-stegen (LK280, Klout) var mycket tåliga mot alla former av svåra laster(likt Krell, Marc Levinson m.fl.). Det du skriver är alltså att dagens steg (eller a alla fall Akurate stegen) inte alls delar dessa egenskaper. Det skulle vara intressant att se en effektkubmätning på dagens slutstegsgeneration.

2250 är överlägset 5125 när det gäller drivförmåga, renhet och kapacitet. Det du skirver är att relationen är omvänd när det gäller Majik v.s. Akurate. Förvånande! Just detta har jag inte hört från andra håll. Har du/ni testat 5125 och 2250 på liknande sätt?

PostPosted: Sat Jan 10, 2015 11:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Erik wrote:
HCL wrote:
...När det gäller hur en högtalare beter sig när stegen börjar överstyra borde gå att kontrollera i en så pass avancerad konstruktion, när alla delar i kedjan är anpassade till varandra.
Hur man än gör kommer skillnaden mellan att spela inom spec och utanför spec vara större ju renare systemet spelar inom spec. Att det inte låter rent utanför spec är ofrånkomligt.

PostPosted: Sat Jan 10, 2015 13:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

HCL wrote:
Erik wrote:
HCL wrote:
...När det gäller hur en högtalare beter sig när stegen börjar överstyra borde gå att kontrollera i en så pass avancerad konstruktion, när alla delar i kedjan är anpassade till varandra.
Hur man än gör kommer skillnaden mellan att spela inom spec och utanför spec vara större ju renare systemet spelar inom spec. Att det inte låter rent utanför spec är ofrånkomligt.
Skillnaden behöver inte vara större om man med modern teknik kan begränsa slutstegen från att överstyra genom att ha koll på när de närmar sig detta och göra så att det inte går att spela starkare. Med dagens teknik har du rätt.

/Erik

PostPosted: Sat Jan 10, 2015 13:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Erik wrote:
HCL wrote:
Skillnaden behöver inte vara större om man med modern teknik kan begränsa slutstegen från att överstyra genom att ha koll på när de närmar sig detta och göra så att det inte går att spela starkare. Med dagens teknik har du rätt.
Kompressorer har funnits sedan elektronikens barndom. Valet står mellan att spela så bra som möjligt så länge som möjligt eller att successivt gå från bra till komprimerat (d.v.s. medvetet försämra prestanda innan systemet hade gjort det ändå). Kanske är valet att inte komprimera en sämre kompromiss än att komprimera.

PostPosted: Sat Jan 10, 2015 15:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Erik wrote:
Som jag skrivit tidigare så förstår jag att det finns delar i Exakt som man kan uppskatta, det jag inte förstår är hur de flesta på detta forum kunde vara så överens om Linns förtjänster tidigare när omdömet nu skiljer sig så mycket.

/Erik
Håller med. Kruxet är väl att det hela tiden finns en osäkerhet kring om vi verkligen jämför äpplen och äpplen? För att bilda sig en mer säker uppfattning om i vilken mån det är brister i installationer, olika typer av HW-"fel" eller olika personliga preferenser som spelar störst roll så vore det ju intressant att höra vad "kritikerna" tycker om en Exakt-installation som enligt de som är positiva till Exakt låter riktigt bra.

PostPosted: Sat Jan 10, 2015 16:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

HCL wrote:
pekka71 wrote:
...
Akuratestegen är på gränsen till lurendrejeri om man inte har en riktigt lättdriven burk då de funkar riktigt bra, majikstegen funkar till Linns alla burkar, de klarar inte av samma saker som akurate stegen i att svinga dynamik och spela stort och öppet, men de låter heller inte illa när steget kommer till en svår fasvinkel vilket Akuratestegen gör
Eftersom du refererar till "svår fasvinkel" så får man anta att du har mätnngar som stöder detta? Det vore intressant att ta del av.

De enklare stegen har inte utmärkt sig åt det extremt okänsliga hållet (okänsligt mot svåra laster) ex. LK85, LK140, 5125, men de äldre "top of the line" Linn-stegen (LK280, Klout) var mycket tåliga mot alla former av svåra laster(likt Krell, Marc Levinson m.fl.). Det du skriver är alltså att dagens steg (eller a alla fall Akurate stegen) inte alls delar dessa egenskaper. Det skulle vara intressant att se en effektkubmätning på dagens slutstegsgeneration.

2250 är överlägset 5125 när det gäller drivförmåga, renhet och kapacitet. Det du skirver är att relationen är omvänd när det gäller Majik v.s. Akurate. Förvånande! Just detta har jag inte hört från andra håll. Har du/ni testat 5125 och 2250 på liknande sätt?

Finns ganska många som hört Akurate vs majik, kuber finns inte att tillgå på Linns nyare steg (undra varför?), förresten kan du bevisa motsatsen? det enda bevis vi har är våra egna öron i A/B jämförelse gillar man starka S-ljud i övre registret så är akuratestegen bättre på allt än majik

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Sat Jan 10, 2015 16:42 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

pekka71 wrote:
Lindbergh wrote:
Okej, nu är den tekniska specen det som avgör om det är bra eller ej.
Svårt att få erat resonemang att gå ihop.

Ena stunden klagar ni på Linns teknik snack, nästa stund bedömer ni
Förstärkarnas kvalité genom att titta på tekniska specen.
Om man tycker att en högtalare spelar sämre än lillebror A242 för 90´k +drivning 5x2200 eller 2x4100 samt 2100 och den så kallade top of the line högtalren för 500 k kännns sämre, så är det väl ganska naturlig att man undrar vad som är fel eller`?

Vad gällande tekniska specar så köpte jag 4200 just på specar istället för att jämföra med den hälften så dyra 4100 som förmodligen hade gjort mig lyckligare, men jag trodde Linn var ett ärligt företag där man kunnde lita på att man fick vad man betalar för, men just när det gäller slutsteg så har Linn bara majik och klimax solo som är värd pengarna, Akuratestegen är på gränsen till lurendrejeri om man inte har en riktigt lättdriven burk då de funkar riktigt bra, majikstegen funkar till Linns alla burkar, de klarar inte av samma saker som akurate stegen i att svinga dynamik och spela stort och öppet, men de låter heller inte illa när steget kommer till en svår fasvinkel vilket Akuratestegen gör
Jag kör med Akuratestegen på Kaber och är hur nöjd som helst. Tunedemmässigt bra samtidigt som både känsla och tryck finns. Brukar spela rätt högt framförallt på hårdrock men inte tokhögt.

PostPosted: Sat Jan 10, 2015 16:43 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Inga vassa s ljud som jag stör mig på om man inte spelar ashögt förstås.

PostPosted: Sat Jan 10, 2015 16:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

jonas wrote:
Tror det här med "ashögt" kan vara en nyckel här. Min känsla är att det tenderar att spelas just ashögt längre norröver i landet. Akurate-diskussionen (4200 mer specifikt) är väl det tydligaste exemplet på det. Har själv upplevt Keltik med 4200 utan att på något sätt sakna kapacitet vid höga volymer, men då är det väl som mest typ 80/100 som spelats. Mer har jag helt enkelt inte intresse av, men så spelar jag ju inte hårdrock heller.

Vet inte om Exakt-diskussionen är relaterad till detta, finns väl inga tydliga tecken på det. Men kan kanske vara?

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110

PostPosted: Sat Jan 10, 2015 17:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lindbergh wrote:
Erik wrote:
Lindbergh wrote:
Imponerande lista, men den styrker ju inte ditt påstående att det sitter Majik och Akurate slutsteg
I Klimax högtalarna, så vad det gäller den frågan är det du som är lite fel ute.
Det sitter INTE Klimaxsteg i 350A.

/Erik
Vem har sagt det?
Det vet jag med att det inte sitter samma förstärkare i 350A
Som dom lösa Klimaxstegen

Men det är inte Majik eller Akurate steg heller
Ok det är inte klimax och det är inte Akurate/majik, vad är det då för steg i 350A?

Självklart är det inte En akuratelåda eller majiklåda i 350 för det skulle aldrig rymmas utan hybrider som är anpassade efter de förhållandena de ska verka under men det trodde jag var självklart

PostPosted: Sat Jan 10, 2015 17:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Harald wrote:
jonas wrote:
Tror det här med "ashögt" kan vara en nyckel här. Min känsla är att det tenderar att spelas just ashögt längre norröver i landet. Akurate-diskussionen (4200 mer specifikt) är väl det tydligaste exemplet på det. Har själv upplevt Keltik med 4200 utan att på något sätt sakna kapacitet vid höga volymer, men då är det väl som mest typ 80/100 som spelats. Mer har jag helt enkelt inte intresse av, men så spelar jag ju inte hårdrock heller.

Vet inte om Exakt-diskussionen är relaterad till detta, finns väl inga tydliga tecken på det. Men kan kanske vara?
Problemen kommer efter volym 60, som sagt detta är inte problem på alla högtalare, dock på keltik mitt förslag är att pröva 2 x 2100 istället, i basen funkar det med akurate

PostPosted: Sat Jan 10, 2015 17:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

pekka71 wrote:
Harald wrote:
jonas wrote:

Problemen kommer efter volym 60, som sagt detta är inte problem på alla högtalare, dock på keltik mitt förslag är att pröva 2 x 2100 istället, i basen funkar det med akurate
Fast det är ju just på Keltik jag INTE upplevt problem...

Kan ju vara individuella variationer, antingen på apparater eller människor, som gör att upplevelserna varierar.

Men det här handlar ju inte om Exakt, och är för övrigt redan ordentligt diskuterat på andra håll.

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110

PostPosted: Sat Jan 10, 2015 17:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lindbergh wrote:
Nej Pekka är inte fel ute.
Varför läser inte du o siffernisse vad jag skriver? Vad jag otydlig?

Men skit samma, det intressanta är ju hur resultatet blir - och det är i Klimaxklass. Räcker inte det för er båda?
Förstår inte varför det är så känsligt för er...liksom vad vissa tycker om Exakt.

PostPosted: Sat Jan 10, 2015 18:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har också ärligt talat svårt att förstå den här "känsligheten" som blossar upp i vissa diskussioner. För mig handlar det om nyfikenhet och att vilja förstå varför saker upplevs och är som de är, ju mer man kan förstå desto bättre inför nästa steg i utvecklingen (vad man ska satsa på: fortsatt exaktifiering (det är ju gudbevars bara första generationens exakt vi har här nu) vs köra "analogt")!

Post new topic  Reply to topic  [ 332 posts ]  Go to page Previous 112 13 14 15 1623 Next

All times are UTC+02:00