selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 01:59

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 257 posts ]  Go to page Previous 112 13 14 15 1618 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue May 06, 2008 16:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Man SKA vara skeptisk men att...
Håller med. Vill man läsa nedsättande kommentarer kan man med fördel logga in på Faktiskt.se :-)

Men som sagt, man kan gärna vara skeptisk och ifrågasättande, det främjar såväl debatt som insikt.

När man upplever en skillnad, en skillnad som man även tycker är till det bättre, bör man även vara skeptisk till sig själv. Jag vågar påstå att människans hörsel tillsammans med det analytisk redskap som sitter mellan öronen gör oss till ett långt bättre "instrument" än den mätutrustning som finns idag. Men, vårt analysverktyg är en lättlurad liten rackare och om vi inte passar oss kan vi dra helt fel slutsatser av det vi hör, till med tro att vi hör saker som inte finns.

Dessutom hör vi inte bara med öronen utan också med syn, känsla och plånbok :-)
Inte minst varierar hörseln efter vad vi förväntas höra och vad andra säger sig höra.

För att göra saken värre, såväl vår egen upplevelse som apparaternas prestation varierar över tiden. Lät det svängigt och uppfriskande igår kan man ge sig fanken på att det låter trist idag när kompisarna knackar på...

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue May 06, 2008 16:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad är det för tramsande i denna tråd?

Man SKA vara skeptisk men att raljera o skriva nedsättande kommentarer är rent pinsamt!

SKÄRPNING :!:
Precis, det är bl a sådant här som har fått mig att börja fundera om jag
alls ska klicka på Selleri-länken... (ändå gör jag det gång på gång).

/M

Post subject:
PostPosted: Tue May 06, 2008 16:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Vad är det för tramsande i denna tråd?

Man SKA vara skeptisk men att raljera o skriva nedsättande kommentarer är rent pinsamt!

SKÄRPNING :!:
Precis, det är bl a sådant här som har fått mig att börja fundera om jag
alls ska klicka på Selleri-länken... (ändå gör jag det gång på gång).
Det tycker jag du ska fortsätta med. Jag var själv på väg ut efter sammandrabbningar av personer som jag inte alls sympatiserade med (alltså inte deras åsikter utan hur de hanterade åsiktsskillnader) men tyckte ändå att det positiva övervägde och de allra allra flesta är hyvens folk :D

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue May 06, 2008 18:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Zombie wrote:
OT: hur kan man överväga lämna ett forum för att någon har andra åsikter och dessutom driver lite med en? Såååååå himla viktigt är väl inte hifi i allmänhet eller Linn i synnerhet?
Nix, det skulle jag aldrig göra. Men om tongivande personer har en hållning som gör varje diskussion meningslös så kan det vara läge. Det var så jag uppfattade saken för något år sedan. Vissa personer framförde åsikten att det ska finnas en konformitet, att man i princip måste ansluta sig till hardcoreentusiasternas syn på återgivning för att överhuvudtaget få skriva på detta forum. 100 % anslutning till source-first-principen tex var väl ett "krav"... Jag kände mig tillbakaflyttad till åsiktsförtrycket inom proggmusiken på 70-talet...

Men tack och lov var dessa personer inte så många och innehade inte heller den ställning jag först trodde.

Här hänger jag för att det är kul att ta del av olika åsikter, få tips när det gäller, framför allt, Linn-prylar osv. Nu har jag förresten två Linn-prylar, förutom LP12:an även en LK140 :-)

Vad som är intressant är också andra grejor än Linn som spelar på samma planhalva, dvs premierar spelglädje framför "skir diskant". Mer sådant!

Och så musiken förstås, nästan viktigast även om sådan kan diskuteras och hittas på andra ställen. Hittar ofta tips här, i slutänden är det ömsom vin ömsom vatten men guldkornen skulle jag inte vilja vara utan! Hanne Hukkelberg "Rykestraße 68" tex, lyssna på henne på Paradiso
http://www.fabchannel.com/hanne_hukkelberg_concert

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue May 06, 2008 18:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Man får nog ha lite distans till ett forum. Det värsta som kan hända ett forum är nog vad du kallar för "åsiktsförtryck". Då blir det rätt fort rätt tråkigt. Alla sitter bara och säger samma sak i stil med "det är jättelätt att höra skillnad mellan lödad signalkabel som lödades för 1 resp 3 månader sedan om man lyssnar genom en mobiltelefon" och ju mer source first ett system är, ju bättre blir det utan restriktioner så minst 98% av pengarna ska läggas på källan. Och skulle man bara antyda att tune-dem inte är det enda som leder till frälsning så är man ju så dum i huvudet att man borde låsas in, både för sin egen och samhällets säkerhet. Ingen skulle heller ens våga knysta att man har lyssnat på ett Mark Levinson-slutsteg men ändå har tvärsäkra åsikter om att de inte kan spela musik och de är bara amerikanska bastuagregat.

Ovanstående var raljerande och överdrifter, men jag tror att man måste ha ett öppet sinne, lite distans och faktiskt tåla att folk tycker olika utan att för den skull ta det personligt. Vissa tror att NAS spelar roll, andra inte, men är det egentligen så mycket att gå i spinn över?

Bill50x wrote:
Zombie wrote:
OT: hur kan man överväga lämna ett forum för att någon har andra åsikter och dessutom driver lite med en? Såååååå himla viktigt är väl inte hifi i allmänhet eller Linn i synnerhet?
Nix, det skulle jag aldrig göra. Men om tongivande personer har en hållning som gör varje diskussion meningslös så kan det vara läge. Det var så jag uppfattade saken för något år sedan. Vissa personer framförde åsikten att det ska finnas en konformitet, att man i princip måste ansluta sig till hardcoreentusiasternas syn på återgivning för att överhuvudtaget få skriva på detta forum. 100 % anslutning till source-first-principen tex var väl ett "krav"... Jag kände mig tillbakaflyttad till åsiktsförtrycket inom proggmusiken på 70-talet...

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue May 06, 2008 18:49 
Site Admin
Site Admin

Harkel.. och topic här var då "Linn Sneaky Music DS" / Sony

Post subject:
PostPosted: Tue May 06, 2008 19:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sony wrote:
Harkel.. och topic här var då "Linn Sneaky Music DS" / Sony
Ja just det, bara en liten kringgående rörelse :D

Själv skulle jag bli MYCKET mer intresserad av Sneaky om den hade några (3-4) linjeingångar och en volymkontroll. För jag har uppnått den aktningsvärda åldern när det inte längre är så kul med en massa lådor med tillhörande sladdar... Fast med lite jobb kan man ju fixa det själv, även om fjärrstyrningen blir den jobbiga biten...

Men för mig ligger apparaten definitivt i "rätt" prisklass, i alla fall om den låter markant bättre än Klämboxen.

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue May 06, 2008 20:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det ligger väl ganska rimliga antaganden bakom att det kommer en
Classik DS också... -där har du din pryl Billy! ;)

FM-Radio + DS + Försteg med några ingångar + Slutsteg som du kan
koppla förbi, USB- och nätverksanslutning för hårddiskar och MP3-
spelare och kanske plats för en intern disk också. Det vore väl något?

Rimligt pris kanske 20kkr?

/M

PS: Jag hörde av Mats på T&T att de hade massor av nya LK-lådor på
fabriken när han var där... En gissning är att alla inte är till Lingo och
Linto? DS

Post subject:
PostPosted: Tue May 06, 2008 20:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Det ligger väl ganska rimliga antaganden bakom att det kommer en Classik DS också...
FM-Radio + DS + Försteg med några ingångar + Slutsteg som du kan
koppla förbi, USB- och nätverksanslutning för hårddiskar och MP3-
spelare och kanske plats för en intern disk också.

Rimligt pris kanske 20kkr?
Det vore en mycket rimlig apparat, ja! Fixar du en sådan? :D

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue May 06, 2008 20:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
PS: Jag hörde av Mats på T&T att de hade massor av nya LK-lådor på fabriken när han var där... En gissning är att alla inte är till Lingo och Linto? DS
Yepp
Det är Linn Knas, deras supermusikaliska NAS som snart släpps :wink:

För att återgå till topic, hur bra är DS-delen i Sneakyn egentligen?
Någon som jämfört med Unidisk 2.1 o 1.1?
Ska ju enligt uppgift ligga mellan Majik CD o Akurate CD.

Post subject:
PostPosted: Tue May 06, 2008 20:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Yepp
Det är Linn Knas, deras supermusikaliska NAS som snart släpps :wink:
:mrgreen: :mrgreen:

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue May 06, 2008 21:50 
Site Admin
Site Admin

Det är Linn Knas, deras supermusikaliska NAS som snart släpps
:lol: :lol:
Quote:
För att återgå till topic, hur bra är DS-delen i Sneakyn egentligen?
Någon som jämfört med Unidisk 2.1 o 1.1?
Ska ju enligt uppgift ligga mellan Majik CD o Akurate CD.
Precis - hur kan här finnas nästan 700 reggade medlemmar och ingen har jämfört källan med 2.1/1.1???

Post subject:
PostPosted: Thu May 08, 2008 08:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

För de som funderar på en Sneaky, kanske detta citatet från Linns forum kan vara av intresse:

"On a side note I had the pleasure of attending an open house last night (here in the States) where the demonstration was made my none other than Ivor himself. Fascinating. One piece of new news which made me happy - he confirmed that there will also be a Majik DS. "

Sneaky verkar ju vara en fantastik produkt till en mkt bra pris, men man kanske ändå vill vänta och se vad man får för lite extra pengar.

Post subject:
PostPosted: Thu May 08, 2008 23:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
se vad man får för lite extra pengar
Hehe... lite extra pengar motsvarar väl 2-3 gånger så mycket som en vanlig svensson lägger på din musikanläggning.

Men visst! Kul att se vart det här leder, men jag är rädd att vi inte får ut så mycket mer av Linn utan att behöva pröjsa ganska många tusenlappar mer än vad Sneaky DS kostar. Får bara hoppas att dom gör det värt det :wink:

Post subject:
PostPosted: Fri May 09, 2008 07:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är inte säkert att en Majik DS behöver bli så dyr.
Sneaky DS har både DS-del som är bättre än Majik CD och försteg och slutsteg.
DS-delen kostar kanske inte mer än 6-8kkr i Sneaky DS.

Majik DS kommer inte kosta mycket mer än 20kkr skulle jag tro.
Jag kommer att beställa en så fort den introduceras, hoppas det blir lagom till skatteåterbäringen

mvh
Steffe

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post new topic  Reply to topic  [ 257 posts ]  Go to page Previous 112 13 14 15 1618 Next

All times are UTC+02:00