Hei.
Jeg har nettop kommet hjem fra Skottland nå i kveld, fra en presselansering for Majik-systemet for audiopresse fra Spania, Portugal, Frankrike, Danmark, Sverige og Norge. Det vil bli lagt ut en reportajse med bilder på
www.audiophile.no, trolig i morgen. Tenkte likevel at jeg ville presentere noen høydepunkter exklusivt for Selleri allerede i kveld
- Shippingdato er korrekt som nevnt tidligere i tråden satt til 18.04.05.
- Priser i Norge: Majik CD: NKR. 24.250-, Majik Kontrol: Nkr. 21.750,-
Majik 2100: 18.200,- (altså helt identisk pris med Chakra 2100, i alle fall i Norge). Disse prisene er alle en anelse lavere (ca.5%?) enn det jeg hadde regnet med i Norge, basert på tidligere rykter om prisnivå.
Majik CD:
- Selv om Majik CD har plast CD-skuff, er denne tydelig forbedret i forhold til Genki og Unidisk SC. Langt mer sofostikert og lydløs gange. Jeg forøkte personlig åpning/lukking av CD-skuffen, og det ga et tillitvekkende inntrykk angående støy/bevegelse.
HDCD-dekoding, DTS-CDer analogt ut i 2 kanaler, dekoding av MP3-CDer.
DACer fra Wolfson, noe som er nytt for Linn.
CD-kvalitet fra Majik CD ble av paneltet fra Linn Karakterisert som åpenbart bedre enn Ikemi. På direkte spørsmål fra meg, ble det litt usikkert antydet at Majik CD spiller CDer i omtrent samme kvalitet som Unidisk 2.1, men med supplerende oppfordring om å vurdere dette selv. Personlig mener jeg det er en naturlig å innta en litt usikker holdning til dette, bl.a. i.o.m at det er snakk om helt nye (for Linn) DA-convertere fra Wolfson.
At Majik CD av Linn blir betraktet som entydig bedre enn Unidisk SC regner jeg som underforstått, i og med at jeg av flere fikk bekreftet at man regner Ikemi som bedre CD-formidler enn SC (litt på tvers av utbredt oppfatning på Selleri).
For meg ble nok Majik CD den mest positive overraskelsen i forhold til rykter.
Majik Kontrol.
På dirkete spørsmål fra meg til konstruktøren Ian Wison (som også har konstruert Exotik og Klimax Kontrol) om Majik Kontrol er en 2-kanals Exotik, ble dette bekreftet.
Men - den har en litt enklere strømforsyning, og må derfor anses som en ørliten anelse bak Exotik i hierarkiet rent lydmessig.
-Phonotrinnet kan spille både MM og MC.
Linn anser ikke Phonotrinnet for å være helt på høyden med Hudik

(just kiddding...).
- Det ble tydelig bekreftet at +DA-modulen for Exotik vil bli tilbudt eiere av analoge Exotik for ettermontering, uavhengig av hva som skjer med videre salg av analoge Exotik etter at Exotik+DA har kommet i handel. Dette er egentlig ikke noe nytt, men jeg ville nevne det likevel, siden det har vært uttrykt noe usikkerhet om dette punktet på bl.a. Selleri.
-Majik Kontrol har "Unity Gain" funksjon, og samme KNEKT-funksjoner som Exotik.
Majik 2100- Det ble bekreftet at dette er en Chakra 2100, med lettere forbedret kabinettt. Gammel vin i gammel flaske, men ny etikett - ikke så mye mer å si om det.
TUNE DEM
-Det ble foretatt sammenlignende TUNE DEM mellom et Majik oppsett og et oppsett bestående av Ikemi, Kairn og LK140. Disse oppsettene spilte på et par Ninka med passiv deling.
Det var en åpenbart stor forbedring fra Ikemi/kairn/LK140 til Majik-oppsettet, og dette fikk jeg inntrykk av var en spontant entydig konklusjon fra svært mange audio-skribenter. Det er ikke dermede sagt at alle skribentene likte det de hørte (verken fra det gamle eller nye oppsettet), but that`s life.
Siden sammenligningen bare ble foretatt mellom hele oppsettejne, er det selvfølgelig umulig å si hvilken betydning hver enkelt komponent har.
Mvh
Karl Erik