selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 08:45

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 343 posts ]  Go to page Previous 111 12 13 14 1523 Next
Author Message
PostPosted: Wed Feb 15, 2012 23:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
haraldur wrote:
Beträffande Takt & Ton Peter och Calle på HF så förefaller de ha en samsyn på den metod som tycks vara så svår att greppa. Peter berättade för mig om ett RIAA som en inhemsk tillverkare velat sälja via Takt & Ton men som emellertid var rent medioker jämfört med en gammal LK1 som torkat ihop i butiken under flera år.
Den första Lejonklou-Riian som vi fick till ToT när jag jobbade där var klart sämre än en Kollektor (jag lät bl a
dubbelblindtesta med några personer, de visste inte ens att det var Riaa-steg jag bytte bakom ryggen på dem).

Det har senare framkommit att denna Lejonklou-riaa inte var kurant. Andra exemplar har tydligen visat sig vara
bättre än vad detta första exemplar var. Inget jag själv haft tillfälle att bedöma dock. Hur ett normalt ex av
samma Riaa har jag inte den blekaste aning om. MEN, jag har hört att folk som testat dessa har gillat dem.

Huruvida ToT har gjort någon ny jämförelse på Lejonklou-riiorna vet jag inte, jag slutade där sommaren 2007. Det
jag vet är att ToT inte haft några produkter från Lejonklou i sortimentet de senaste åren (om det inte ändrats igen).

Konklusion kolon som Percy säger... Dra inte för höga växlar på ovanstående bedömning av Fredriks riia ifall ni inte
med säkerhet vet att det rörde sig om en annan burk än den första ovan nämnda.
haraldur wrote:
Utifrån detta säger Peter att en tillverkare som med tunedem som utvärderingsmetod försöker marknadsföra en sådan produkt inte själv har greppat metoden fullt ut.
Ricke wrote:
Som ytterligare bränsle på brasan så sa Peter på ToT till mig att de som höjde denna inhemska tillverkares produkter till skyarna inte lyssnade efter rätt saker.
Detta kan antas vara en slutsats som dragits pga att lovorden inte stämde överens med verkligheten när det gällde det
dåliga exemplaret av Fredriks Riaa...


/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Thu Feb 16, 2012 00:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
doze84 wrote:
Jag tycker ändå att denna diskussionen har fört oss framåt, i varje fall mig, det har blivit tydligt att det finns två ganska väldefinierade åsikter om vad tune dem är.

Innan trodde jag bara att vissa hade ena foten i faktiskt och andra här, för att leta sig fram lite. Men nu visar det sig att det finns en fallang, där man menar sig ha en annan tolkning av tune dem än Lejonklous. Där man avfärdar Lejonklous produkter i förhållande till linns. Undrar om det var något Bill var anslutenm till också:)

För att klargöra i debatten här, så verkar The Archangel, pekka71, Lk-lover, haraldur och en hifisäljare som heter Peter (och kanske någon till?) Ställa sig tveksamma till Lejonklous tolkning av tune dem. Är samma personer överens om att Lejonklous produkter missar "det riktiga tune dem målet" till den grad att LK1 leverar bättre? Det har jag inte fått klarhet i.

Själv så förstår jag inte hur man så drastiskt kan avfärda Lejonklous tolkning av 'tune dem', när han verkar komma fram till samma resultat som linn i 99% av fallen, och dessutom samma slutsatser som alla andra veteraner på detta forum.

Vad jag förstått av mitt samtal med Kalle, är att han på samma sätt som Lejonklou mfll, vände kablar i gammla linnappratar för att optimera. Han menade även att han kunde få kaber att svänga mera än tex Ninka. Låter precis som resultaten som kommit fram på detta forum?

Även om efterfrågan kanske inte varit så stor i Östersund så verkar ändå Hifibutikens två vassaste killar tycka att Kikkin är en mycket prisvärd produkt. Så att dra hela Norrland över en kam, ska vi nog inte göra.
Jag använder det tune dem jag lärt mig här när jag installerar billjud mm och det ger mig konstant nya möjligheter att förstå musiken bättre, även om det kanske är några nivåer under linn.
Min upplevelser är att tune dem är universiellt, vetenskapligt, det går att bekräfta och testa om hur många gånger som helst, och komma fram till samma resultat.
Så varför skulle jag förkasta mina begynnande erfarenheter , när det verkar stämma med omgivningens.(förutom ett och annat förhastat resultat jag lagt upp här).


...Uppdate, bra idé Pekka71:) Kan dock gissa att en stämning av att måste bevisa något påverka koncentrationen för båda grupper:)
Tror vi har ganska lika syn på tunedem därimot så är jag inte lika säker på att vi tycker lika i vad som är bättre/sämre

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Thu Feb 16, 2012 00:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
För egen del så började jag inte bolla min förståelse för trådens ämne förrän påhoppen började hagla från olika håll och en efter en mister sin legitimation som värdiga lyssnare. Jag tyckte det föreföll märkligt. Jag vill i alla fall tro att det rimligtvis måste finnas en form av samsyn kring Linneriet,varför skulle man annars inte välja något annat som bärare av mediet?

Det är när man talar om för andra människor att de inte fattar som man måste tåla att bli ifrågsatt. Jag har lyssnat en hel del på linnriggar(och även annat för den delen)och även förhört mig om vem som varit ledstjärna eller husguden/installatören bakom det som spelats. I bland har det spelat riktigt bra och i bland har det varit mindre kul. Jag vet de som låtit serva bland annat tolvorna hos olika sakkunniga och funnit att resultaten kan bli rätt olika. Det känns inte bra att dra in personer ofrivilligt i debatten. Därför undviker jag det. Jag skriver inte detta som ett billigt trick att dra ner någon utan säger att det förefaller som om man fokuserar på olika saker. En vän till mig servade skivspelaren hos en enligt honom själv fullvärdig tundemare i Uppsalatrakten. Den blev väldigt bra,tydlig och ljus men saknade "köttet" och livet efteråt. Diskret fick en annan Linnräv justera till skivspelaren som nu fick en helt annan karaktär. Vad är rätt,vad är fel?

När det gäller LK1 så är det inget snack om att RIAA steget som tydligen är en het potatis att tala om i samma stycke som LK1 så förstår jag inte vari det är så big deal? LK1 är inte lika tyst,är behäftad med diverse artefakter men jag kan inte annat än vidhålla att den är överlägsen rent musikaliskt. För det är väl det vi ska utvärdera utifrån,musikaliteteten,bättre-sämre..

Det är mycket jag säkert inte fattar,det märkliga till trots är hur pricksäkert vi hör samma saker Jag,Pekka,Ärkeängeln,Foundation First,Andreas,Lill-Nicke. Jag kan ta på mig rollen som planlös stundvis. Dock så brukar vi finna igen tråden och kunna återuppta nystandet och vad jag vet så drar det åt rätt håll. Givetvis så kan jag inte leva på att installera Linn åt folk då det skulle ta en evighet. Att få det att lira tror jag dock vi klarar av. Även blinda hönor pickar ett guldkorn i bland..

Tror ändå man gör sig själv en tjänst genom att ta sig en funderare på om det kan finnas fler än ett sätt att tolka saken på? Vi kan fortsätta dra ner byxorna på varann men kostnaden i slutändan är att energin till hobbyn dör. ..

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Thu Feb 16, 2012 00:43 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
pekka71 wrote:
Tror vi har ganska lika syn på tunedem därimot så är jag inte lika säker på att vi tycker lika i vad som är bättre/sämre
Men hur skulle synen på tune dem som metod kunna vara densamma, om den ena säger att metoden ska ge samma resultat oavsett vem som genomför en tune dem, och den andra säger att tune dem är en metod som kan ge olika resultat beroende på vad man tycker är bättre eller sämre?


Top
   
PostPosted: Thu Feb 16, 2012 00:46 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
linnofil

Hade inte tänkt det men ska nu ge mig in i debatten ett tag.Det är så mycket du skrivit, i bara det senaste långa inlägget som måste kommenteras steg för steg.Det kommer ta tid så det blir nog avsnitt för avsnitt.
Du kommer kanske att ta illa upp för vissa saker,tänk då att jag pratar om sakfrågan.Ibland blir det nästan personrelaterat,du tassar ju själv på den gränsen.Men måste ändå dela med mig av tankarna och åsikterna,fakta som jag känner till.
Och snälla låt oss hålla oss till ämnet och inte likt en politiker åka slalom runt ämnet.

Kommer senare i en annan tråd att kommentera och till viss del avsluta 4200-tråden.Kan bara ge en hint om att grabbarna Pekka71 och Haraldur har fått rätt i sina antaganden efter alla tester.
Linn tar sitt ansvar, grabbarna hade rätt,stor eloge till dom som outtröttligt stretat vidare trots allt motstånd.Deras resultat har redan hjälpt en del forummedlemmar,precis som det ska vara på ett forum.
Här vill jag självklart att Pekka71 och Haraldur hjälper till för det är ju ni som gjort jobbet och känner till allt i detalj.

Vänligen
Foundation first

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Thu Feb 16, 2012 01:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
per wrote:
pekka71 wrote:
Tror vi har ganska lika syn på tunedem därimot så är jag inte lika säker på att vi tycker lika i vad som är bättre/sämre
Men hur skulle synen på tune dem som metod kunna vara densamma, om den ena säger att metoden ska ge samma resultat oavsett vem som genomför en tune dem, och den andra säger att tune dem är en metod som kan ge olika resultat beroende på vad man tycker är bättre eller sämre?
Helt enkelt för att någon av lägren inte använder sig av tunedem, vem som har rätt tja det är vi ju lite oense om, båda lägren anser sig använda tunedem med en enkel parameter bättre/sämre

Jag har tidigare försökt förklara skillnaden i synsätt, vilket jag förstår är helt meningslöst utan kommer i fortsättningen endast hänvisa till bättre/sämre
Det Archangel hade skrivit är en exakt översättning av Handlar manualen hur man bedömmer hifi, detta skrevs ut för att kolla om vissa personer även skulle förkasta Linn´s egna ord om hur man bedömmer hifi, med detta sagt så står det ganska fast att man vill smutskasta till den milda grad att man inte ens bryr sig att försöka förstå.

Det som är än värre, är att jag är ganska säker på att Linnofil har full koll på tunedem och vet exakt hur den ska tillämpas, vad då syftet är vet jag inte, utan det kan han bara själv svara på

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Last edited by pekka71 on Thu Feb 16, 2012 02:31, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Thu Feb 16, 2012 02:15 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Att olika personer kommer till olika resultat, vid samma tester, kan ju ha förklaringar, även om det nu är så att alla delar samsynen att utvärderingsmetoden ger samma resultat oavsett vem som genomför jämförelsen.

Är The Archangels inlägg en ordagrann översättning av en manual från Linn om Tune Dem? Med tanke på hur mycket vi har att diskutera kring ämnet föreslår jag att den manualen länkas in här i sin helhet. Gärna på orginalspråk.


Top
   
PostPosted: Thu Feb 16, 2012 06:48 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Dec 18, 2006 22:32
Posts: 304
LK-lover wrote:
henriklh wrote:
LK-lover wrote:
Visst finns det ett "absolut rätt". Det är när det låter som i verkligheten. Men innan dess består återgivningen av ett antal kompromisser, dvs man återger delar av denna verklighet. Och dessa delar kan variera beroende på utrustning och setup. Vilka av dessa delar av verkligheten man föredrar är ju personligt, eller hur?
Jag vill påstå att tanken med Tune-dem är att uppnå ett universellt optimerat "musikaliskt" resultat. Alltså alla som lyssnar på ett system som är "bättre" (enligt metoden) kommer att ha lättare att ta till sig det musikaliska budskapet än genom ett "sämre" system. Däremot kan man ju naturligtvis göra diverse mätningar, eller använda andra metoder, och komma fram till andra resultat.
Nej, det handlar inte om andra synsätt, eller mätningar. Vad jag menar är att det inte finns något perfekt återgivningssystem. I alla fall inte om man strävar efter att få en återgivning som återger verkligheten. Att en en enskild konsert är kass förändrar inte saken. En perfekt inspelning från en sådan konsert skulle låta lika kass - eller hur?

Så frågan är, vad är det vi strävar efter? Att återskapa verkligheten, att maxa stampa-takten, att kunna följa melodier - eller vad? Jag gissar att det luddiga uttrycket "musikalisk tillfredsställande" täcker in vad vi vill uppnå, men hur? Och vad innebär den?

Nu är ju en studioinspelning nästan aldrig en spegling av verkligheten (naturligtvis beroende på hur man definierar verkligheten). Det är oftast en inspelning i separata spår, där först varje spår är manipulerat och därefter är den kompletta mixen ytterligare processad. Att jämföra en sådan inspelning med det man hör på en (live-)konsert är ju stört omöjligt.

Hur TuneDem går till kan man läsa sig till, och det är inte så svårt att förstå (men kanske att praktisera). Men jag har svårt att förstå att varje förbättring är global, dvs gäller i alla
avseenden. Är det verkligen så att om man lättare kan följa melodin så blir automatiskt basen (dvs att kunna följa basen) bättre? Även i en liten stativhögtalare som inte hanterar någon bas?
Svaret är ja.


Top
   
PostPosted: Thu Feb 16, 2012 08:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
haraldur wrote:
En vän till mig servade skivspelaren hos en enligt honom själv fullvärdig tundemare i Uppsalatrakten. Den blev väldigt bra,tydlig och ljus men saknade "köttet" och livet efteråt. Diskret fick en annan Linnräv justera till skivspelaren som nu fick en helt annan karaktär. Vad är rätt,vad är fel?
Fick denne fullvärdige tunedemare från Uppsalatrakten möjlighet att komma med en förklaring, eller kanske erbjuda sig att ta en ny titt på tolvan i fråga? Om man är missnöjd med en vara eller en tjänst, är det god sed, ja t.o.m ett krav från ARN (om man nu är så missnöjd att man vill anmäla), att man har gett företaget i fråga en chans att åtgärda det som verkar ha felat.

Detta säger jag i all neutralitet, det hade kunnat gälla vilket företag som helst.


Top
   
PostPosted: Thu Feb 16, 2012 09:44 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Sep 06, 2011 16:40
Posts: 49
doze84 wrote:
För att klargöra i debatten här, så verkar The Archangel, pekka71, Lk-lover, haraldur och en hifisäljare som heter Peter (och kanske någon till?) Ställa sig tveksamma till Lejonklous tolkning av tune dem. Är samma personer överens om att Lejonklous produkter missar "det riktiga tune dem målet" till den grad att LK1 leverar bättre? Det har jag inte fått klarhet i.
Jag tillhör inte denna grupp. Jag har aldrig hört någon av Lejonklous produkter och har ingen åsikt om dessa. På goda grunder tror jag dock att de är välljudande, oavsett vilken metod man lyssnar efter. Lejonklou´s tolkning av tunedem har jag heller ingen kläm på, egentligen. Jag har naturligtvis läst vad han skrivit, men jag har aldrig kunnat jämföra någon anläggning intrimmad efter hans metod (om den nu skiljer sig från Linn´s) och sedan intrimmad efter någon annan tolkning av TuneDem.

Försktigtvis kan jag nog ansluta mig till idén att vi kanske ibland har olika åsikter om vad som är bättre/sämre.

/ B


Top
   
PostPosted: Thu Feb 16, 2012 09:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
per wrote:

Är The Archangels inlägg en ordagrann översättning av en manual från Linn om Tune Dem? Med tanke på hur mycket vi har att diskutera kring ämnet föreslår jag att den manualen länkas in här i sin helhet. Gärna på orginalspråk.
+1 !!!

tråden är rörig med alla argument, länka till denna eller scanna och posta!


Top
   
PostPosted: Thu Feb 16, 2012 13:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Det jag har märkt.

Vid jämförelser av olika objekt men av samma serie, kan man få olika resultat. Det kan bero på specifika egenskaper hos objektet, omgivning, installation med mera.

Jag tror iaf att det kan vara på sin plats att tänka till när man får olika resultat att det inte alltid har med förmåga och metod att göra, utan för att få ett ordentligt generet resultat bör tester göras i mångfald.

Detta är också viktigt vid köp av utrustning. DVS. har du möjlighet att provlyssna på det du ska köpa, så är det en fördel att göra det i hem, hos handlare osv. där du har möjlighet att jämföra med mera känd utrustning. Sen spelar förståss installation och allt annat roll, men det ger en större möjlighet till att utvärdera just det exemplar du tänkt köpa.


Top
   
PostPosted: Thu Feb 16, 2012 13:32 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Känns som att den här och några andra trådar som går igenom samma sak inte kommer vidare riktigt.

Ett väldigt intressant sak som redan nämnts är att man kunde ses och jämföra om man verkligen blir oense när man ska installera ett system. Jag tror nämligen inte det i de absolut flesta fallen. Däremot kanske vi hamnar i någon situation när man inte är överens och då kan man förmodligen få en riktigt givande diskussion kring vad som är 'rätt väg' att gå.

Jag har nytt vardagsrum som lätt rymmer ett gäng och en riktigt dålig installation pga. flytt precis så ställer gärna upp med 'lokal'. Annars vet jag inte var som är mitt på hållet för de flesta, Sundvall / Hudiksvall / Söderhamn? Lite tunt med aktiva medlemmar där tror jag men vet inte säkert.


Top
   
PostPosted: Thu Feb 16, 2012 13:34 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Rent allmänt tycker jag vi inte ska hänvisa till folk utanför forumet som inte kan ge sin version. Att dra in handlare till höger och vänster som slagträ har jag svårt att tro leder framåt. Comstedt ger bra exempel ovan på varför man inte ska dra för säkra växlar på en enskild händelse och det finns garanterat ett antal till rimliga orsaker till olika beslut.


Top
   
PostPosted: Thu Feb 16, 2012 20:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Sony wrote:
Rent allmänt tycker jag vi inte ska hänvisa till folk utanför forumet som inte kan ge sin version. Att dra in handlare till höger och vänster som slagträ har jag svårt att tro leder framåt. Comstedt ger bra exempel ovan på varför man inte ska dra för säkra växlar på en enskild händelse och det finns garanterat ett antal till rimliga orsaker till olika beslut.
Utgår lugnt från att de tre antagonisterna kommer använda varenda retoriskt knep de kan komma på (auktoritetsknepet i det här fallet) för att försöka framhäva sin sak. När det inte går så bra med ett knep kallas det för "bara semantik" eller något annat skoj. Aj aj...

Nej kan ni beskriva kärnan i ert resonemang vore det bra. D.v.s. varför ni har en annan ide om vad "bättre" är när tunedem används som metod för att jämför hifi-system sinsemellan eller parametrar i ett hifi-stystem. Det borde väl vara pudelns kärna?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 343 posts ]  Go to page Previous 111 12 13 14 1523 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited