selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 20:58

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 506 posts ]  Go to page Previous 110 11 12 13 1434 Next
Author Message
PostPosted: Thu Jun 16, 2011 01:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Bill50x wrote:
Ja, vem sa att det är enkelt när alla grejor kommer från en och samma tillverkare och borde passa ihop?
Ja, med aktiva kort från en annan tillverkare hade det säkert fungerat bättre.

Eller så väntar vi med såna slutsatser tills chakrakorten felsökts. Det kan ju fortfarande finnas en lösning på problemet.
Med standardiserade gränssnitt och klara besked om vad produkten gör så är det inga problem. Problem blir det dock om tillverkaren lägger in (mörkade) eq för att korten ska passa vissa högtalare bättre.

Naturligtvis finns möjligheten att korten är felaktiga på något sätt och då gäller givetvis inte ovanstående resonemang :-)

/ B

PostPosted: Thu Jun 16, 2011 06:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Drygt en timme kvar av skiftet,tror jag måste spela ett par låtar innan jag lägger mig. Kolla att det inte var en vanföreställning med psykotiska inslag orsakad av mångårigt nattarbete.

Det jag inte får ihop är att Linn skulle släppa ett så där dåligt filter. Det som är märkligt är just att en del är lyriska medan andra tycker det låter förjävligt(med all rätt,ni måste tro mig)

Jag vill inte tro det heller,och det där halmstrået jag griper efter när jag talar om avklippta ben och liknande teorier är just de facto att Jussi i Haparanda får det att spela bra med en LK140 i bakre basen och ett gammalt stereofilter samt en 6100 med chakra. Även om det är samma nätdel och mindre kranar och samma familj slutsteg så kan det vara något som gör att det blir skillnad.

Xanlin varnade mig för att bara "plug and play" koppla korten in i tuneboxen om den inte var slimline briljant försedd. Det handlar förstås om spänning kan jag tro. Jag minns inte exakt hur han sa men det var också någon anslutning som skulle byta plats eller något motstånd man klippte.

Ponera att det är en sån skitsak som ställer till det. Som Sportis sa när han nämnde att "det nu säkert startar en jakt på klimaxfilter" så tänker jag mig att klimaxboxarna är i alla fall konfigurerad efter ett och samma körschema oavsett vilket slutsteg den hamnar i och därmed är sannorliheten att det fungerar direkt större. Lite dyr väg att gå bara för att få det att fungera,nu öppnas i och för sig möjligheterna för Pekka att återskapa sin målbild om att samla solos,köra klimaxfilter och maxxa sin skivspelare. Den tanken var nog utesluten i förrgår och jag vet inte om jag pratar bredvid mun då jag påstår att Keltikarna var ytterst nära att hamna på blocket eller hos en viss svåger..

Det jag skriver är säkert ren rappakalja då man tycker att de skulle vara rätt "bolt on" filtren till samma generation slutsteg. Vidare har jag grunnat på om det är någon logikkrets eller liknande som fastnat i ett läge som den inte bör vara i när filtren sitter i stegen. Sådana fel var inte ovanliga då man höll på med arkadspelshobbyn och kunde ge hur skumma fel som helst. En låst ls245á på ett Jr Pac Man gjorde att det röda spöket gick rätt igenom väggarna och att man inte kunde styra uppåt exempelvis.

Vi kanske skulle offra lite soppa på en resa upp till Haparanda i helgen Pekka? Vi lastar bilen med kloutar och 4200,vi mutar Jussi med ett flak öl och en LP skiva som han inte redan har(sista biten blir svårast tror jag) Jag är rätt säker på att vi kan få hans högtalare att låta illa men det vore även intressant att få gå igenom varenda skruv och jämföra. Han är ju ändå intresserad av mina Keltikar så det vore ett ypperligt tillfälle att få ännu en orsak till Linntema.

Förvisso hörde jag att en viss anka eller förlåt, and(k)a hade en invigning att ett showroom så det kanske var en knaskig helg för lek :-)

Hopp om liv är det i alla fall,hoppas du känner dig lite gladare nu Pekka!

PostPosted: Sat Jun 18, 2011 01:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Just haft en riktigt jäkla lyssningskväll. Nu skulle jag vilja höra vad Pekka tycker. Några timmars lyssnande till mina Keltik och Pekkas elektronik+mina filter

Jag är fanimej salig!

Kvällen avrundades med lyssning till Olits PI60 hos Bassman!

Kul kväll och tack till samtliga!

PostPosted: Sat Jun 18, 2011 02:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag vill börja med att erkänna att jag har haft helt fel om 4200, den saknar INTE effekt mellan varven spelade 4200 med sådan pondus att jag knappt trodde mina öron, detta är andra gången jag hör Keltik som de är tänkt att det ska spela, visst tuneboxen är inte optimal och en viss av finnesen försvinner som chakrafiltren ger på låg volym alltså inte över 50, visst hör man att 4200 börjar gå lite tungt på nivår över 75, men skillanden nu jämfört med chakra filtren är att man hör att det kanske börjar nå gränsen, men det är inte olyssningsbart som det blir med chakrafiltren när man går över volym70

Framför allt är balansen rätt, 4200 är ett extremt bra val till Keltik, bara man har rätt filter, framförallt skulle jag aldrig välja en klout före 4200 nå mera, på något plan

En intressant test som vi gjorde var att koppla Iphonen till kontrolen, sist vi gorde detta med 4200/chakrafilter var faktiskt det mera lättsmällt att lyssna på, än Ads hur konstigt det än låter, nu tror jag även att Haraldur inte heller kommer attt få fler funderingar på att koppla in iphonen när man kan lyssna på en Ads istället, skillnaden var extrem, vilket det också ska vara, Ads fullkomligt krossade iphonen

Tja då återstår bara till att ringa in problemet, antingen är mina chakrafilter trasiga, eller så funkar de inte med 4200, Att linn skulle misslyckats så extremt med nya filter till Keltik låter osanolikt, men om så skulle vara fallen så är det ren lurendrejeri att sälja chakrafilter

Två stycken som jag vet har cx100, bland annat jussi i happarnada har inte dessa problem, så kanske är detta knutet till c4200 eller rent av cx200 förstärkare, men att jämföra chakrafiltren med en tunebox med monofilter ger känslan att man har fått filter till fel högtalaren när man använder chakrakorten

Av allt elende har ändå jag fått veta att investeringen i 4200 är inte ett felköp till Keltik, bara man hittar rätt uppsättning filter

För första gången på länge så var det svårt att lämna kvar mina grejer hos haraldur, för nu spelar det musik på riktigt, det man undrar över hur det skulle spela med Klimax tunebox?

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Sat Jun 18, 2011 02:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Grattis Pekka!
jag är hjärtligt glad för din skull,även skönt att veta att valet pi60 VS Keltik blev rätt.
Ska sova riktigt skönt nu,mysa mig igenom lördagen och därefter testa 4200 ADS KK på PI60,denna semester blir gr8!!!

PostPosted: Sat Jun 18, 2011 03:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fan vilket kort och menlöst inlägg,vad är det med mig egentligen? Nog för att svågern blev sluddrig och började sluddra lovord över PI60 men nog kan jag väl skriva ett par rader till om kvällen??

2,5mm2 EKK direkt från proppskåpet testades oxå. Gjorde denna gången ett MASSIVT lyft,ungefär som flat VS Phil Spectors WALL OF SOUND,ja ni fattar..

Vidare trycktes Keltik in till 267 mm mot bakväggen VS 305mm tidigare,blev klart bättre(ohörbar skillnad tidigare utan extrem koncentration)

Iphone 4 som en syltburk till källa i jämförelse med ADS

Ger Lejonfot rätt om den naive Ted,nu låter han lagomt fånig och tamigfan är inte himlen oskyldigt blå i alla fall?

Chrille och hans kompis fick lyssna på Infected mushrooms innan de drog ut i poolen,måste erkänna att jag oxå blev imponerad fast jag försökte maskera det. Fan vilket tryck!(VOL 82)

PostPosted: Sat Jun 18, 2011 11:57 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

skönt att ni har kommit en såpass bra bit på väg nu i alla fall. :)

PostPosted: Sat Jun 18, 2011 12:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Aleann wrote:
skönt att ni har kommit en såpass bra bit på väg nu i alla fall. :)
Hear, hear!! :D

PostPosted: Sat Jun 18, 2011 13:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

8) ... :| ... :D

PostPosted: Sun Jul 03, 2011 16:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu kör jag med tuneboxen, skillnaden är fundamental, en undran som kommer upp i huvudet är om de aktiva chakrafiltren drar mycket ström ? om jag inte minns helt fel var man tvungen att modda 2250/5125 när man vill köra med chakrafilter just för att det var för låg spänning ut på de gammla stegen

Så en liten fundering är om filterboxen avlastar stegen genom att förse filtren med ström och att där ligger en stor förklaring till att det bli så mycket bättre med tuneboxen, helt klart så smutsar boxen ner singnalen och skulle vara optimalt att slippa den eller eventuellt sätta in chkrafilter med adapter

PostPosted: Sun Jul 03, 2011 16:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag vet att det efterfrågats tidigare, men en modern tunebox vore ett välkommet tillskott i Linns sortiment, eller kanske Lejonklous?

PostPosted: Tue Jul 05, 2011 10:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Detta inlägg ger svar på vissa frågeställningar resta i den här tråden:

http://forums.linn.co.uk/bb/showthread. ... #pid132660

PostPosted: Fri Jul 15, 2011 23:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En liten update:

Jag har nu testat en 4100 med chakrakort till diskant/mellanregister första intrycket var att det var bättre än med 4200, inte lika påträngade men något känns ändå inte 100, sagt och gjort kopplade tillbaka LK tuneboxen med 4200, bara att kapitulera tuneboxen spelar mindre hifi men fan så mycket mera musik blir bara så mycket lättare att förstå musiken med tuneboxen jämfört med chakrakorten och nu pratar jag om volymer över 60

Har ju hunnit skaffat mig en Lp 12 som även fått Radikal, och helt klart är denna källa helt klart mera harmonisk att lyssna till än Ads som kan kännas lite stickig i jämförelse

Som ett sista test gjorde jag något dumt, jag körde en 4200 per högtalare men lyfte även in 4100 och lät den ta hand om den inre basen, allt genom Lk tuneboxen, lyftet var fundamentalt, helt plötslig var Ads riktig kul att lyssna på igen, vilket jävla drag det blev med det extra steget, det stickiga försvann till stora delar och jag kan bara drömma om hur bra dessa burkar kan bli när allt är rätt, har bara en kännsla att dessa burkar skulle må bra av 4x2200 eller än hellre solos

I min bedrövels över att behöva blanda in en LK tunebox med så bra slutsteg som 4200 så kom tanken upp att kanske blir det bättre med 4200/espek och slippa de gammla filtren samt Tunebox med gammal ringtrafo, så sagt och gjort har jag köpt ett par Espek som är på ingående, men efter den sista upptäkten hur bra Keltik blir när de får nog med mat så har jag svårt att se att Esepk ska kunna ersätta dom trots tunebox/monofilter, men framtiden får utvisa vad som blir bäst Espekarna är svarta och har KU-stone foten så de är nog inga problem att bli av med om det skulle bli så att Keltik drar längsta strået

Men för att sammanfatta så skulle jag lätt kunna leva med LK tunebox och minst 3 nätdelar helst 4á tills det kommer en klimax Xover och vill flytta till mig

PostPosted: Sat Jul 16, 2011 00:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sluta nu störa mig i flyttstädandet Pekka med dina inlägg,tappar ju koncentrationen,just som jag skulle tradera ut ett Coustic slutsteg och lite Yamaha RD delar så börjar du skriva sådana här erotiska inlägg. Måste inte bara skaffa alkolås utan även sellerilås på datorn :-)

PostPosted: Fri Aug 12, 2011 20:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

lite update, nu har varje register jämförts var för sig mellan tunebox vs chakrafilter, alla chakrafilter fulkommligt krossar tuneboxen i tunedem förutom mellanregistret där mellanbasen helt saknas, känns nästan som att omte är rätt filter till högtalaren utan att man råkat skicka fel filterkort, att jag tyckt mellanregistret låtit tunt beror nog mycket på avsaknad av nedre delen av mellanregistret som inte existerar med chakrakortet

Post new topic  Reply to topic  [ 506 posts ]  Go to page Previous 110 11 12 13 1434 Next

All times are UTC+02:00