selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 20:53

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 506 posts ]  Go to page Previous 19 10 11 12 1334 Next
Author Message
PostPosted: Sun Jun 12, 2011 17:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

haraldur wrote:
Å andra sidan kan inte britterna vara så urbota korkade att de komponerar grejor enbart för de inhemska kunderna.
Linn använder tunedem när de utvecklar sina hifiprodukter.

/ Jacob

PostPosted: Sun Jun 12, 2011 18:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
haraldur wrote:
Å andra sidan kan inte britterna vara så urbota korkade att de komponerar grejor enbart för de inhemska kunderna.
Linn använder tunedem när de utvecklar sina hifiprodukter.

/ Jacob
Ja i dettta fall måste man jämfört med en Rondell som kapar järn och märkt att mellanregistret var lite lite bättre ;)

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Sun Jun 12, 2011 19:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Ja i dettta fall måste man jämfört med en Rondell som kapar järn och märkt att mellanregistret var lite lite bättre ;)
Att det låter dåligt tvivlar jag inte på, jag menar bara att produkterna inte optimeras för ett visst sound. Iaf inte om man ska tro vad Linn själva säger :)

Vad det gäller problemet med det dåliga ljudet i Keltik med A4200 så beror det med all säkerhet på filtren. Om ni använder samma filter och enbart jämför slutstegen (via tunebox) kommer A4200 vara bättre. Det är jag helt säker på!

/ Jacob

PostPosted: Sun Jun 12, 2011 20:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
pekka71 wrote:
Att det låter dåligt tvivlar jag inte på, jag menar bara att produkterna inte optimeras för ett visst sound. Iaf inte om man ska tro vad Linn själva säger :)

Vad det gäller problemet med det dåliga ljudet i Keltik med A4200 så beror det med all säkerhet på filtren. Om ni använder samma filter och enbart jämför slutstegen (via tunebox) kommer A4200 vara bättre. Det är jag helt säker på!

/ Jacob
Ja så är det ialla fall i mellanregistret vad jag förstår har inte hört själv, basen ska väl testas senare, men där är jag mera tveksam till att det är nog med pulver i 4200 men man kan ju alltid hoppas, problemt med filterboxen att den är så dålig i sig själv att meningen med bättre slutsteg som 4200 nästan helt suddas ut

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Mon Jun 13, 2011 20:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bra att ni testar och försöker reda ut detta!

Jag vill rekommendera att inte blanda olika typer av filter, utan använda samma generation till samtliga register. Naturligtvis går det att blanda i experimentsyfte, i ett försök att reda ut vad som gör vad. Men risken är att resultaten blir förvirrande och att ni drar fel slutsatser.

PostPosted: Mon Jun 13, 2011 21:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hejsan! Jag läste precis tråden om "haparanda"-Keltikarna som lät jättebra fast de endast körde en C6100 plus en LK140 i basen.
Detta ställer allt på huvudet i mitt lilla huvud i alla fall.

-Visar inte detta att bristen på effekt i C4200 knappast kan vara boven?
-Vilka filter användes i Haparanda?
-Jag blir nästan själv lite sugen på ett par Keltik (och en LK140) efter den recensionen...

Ganska fascinerande att en C6100 kan leverera så bra på Keltik, det trodde jag inte.

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Wed Jun 15, 2011 20:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu har jag kört med följande setup på Keltik:

1 X 4200 per kanal

Tunebox samt 3 par MONO-kort

Svart interconnect mellan alla slutsteg utom internkopplingen mellan främre och bakre basarna där det sitter silver i brist på svarta.

Baskorten har+1,7dB höjning

Diskantkorten=Flat

bredd emellan högtalarna 1165mm
avstånd bakvägg=305mm

Som alltid så är det Pekkas ADS och KK så behöver väl inte nämnas längre..

Lyssningsintryck:

Nu sitter det grabbar!(för vi är väl inga tjejer här inne?)

Sicket sjukt drag! Måste vara något knas med de där filtren som Pekka har. Monokort och tunebox ska ju vara olyssningsbart enligt vad man läst. Så är det inte vill jag hävda.

Jag har uppriktigt sagt tappat fart och även intresse för Linn hobbyn i och med Pekkas vedermödor. Kanske mest för att man känt att det inte blir mer kul för att man byter till bättre bitar. Då har det naturligtvis bidragit till känslan av att roligare än så här blir det inte och man har därför inte heller något att sträva efter att uppnå.

Detta har gjort att det mest känts besvärligt att labba vidare och även lite riskfyllt då det ju inte är mina grejor utan Pekkas,inte kul ifall något går sönder på en dyr lånad streamer eller kanske främst slutsteg. I afton innan jobbet tog jag emellertid tjuren vid hornen och plockade ur chakrakorten och byglingarna,kopplade in tuneboxen till 4200 orna och gjorde en oengagerad spellista i Kinsky på femton låtar. När jag försiktigt körde igång Breadfan med Budgie för att kolla att allt var rättkopplat så hörde jag direkt att nu stämmer det. Det spelar med ös och tryck ur högtalarna och tuneboxen till trots så kommer de nya slutstegens finesser fram. Det finns energi i musiken som inte funnits med tidigare på chakrakortens och 4200ans tid. Så mycket mer balans och flow och det där omtalade trycket som vi skaffade Klout för att få.
jag vill för sakens skull härmed dementera att det inte finns ork i 4200. Den har förvisso inte oändliga resurser men vinner mot klouten i driv så det snudd på är sjukt. Man kan ju bara spekulera i vad ett fungerande chakra eller Klimaxfilter skulle kunna göra med högtalarna..

Helt plötsligt så blev det kul med Linn igen! skriver gärna lite mer men jobbet kallar nu..

PostPosted: Wed Jun 15, 2011 20:13 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

hmm, du menar väl att det FINNS ork i 4200? :)

edit: jag kan helt uppenbarligen inte alls läsa längre haha :p

Last edited by Aleann on Wed Jun 15, 2011 20:37, edited 1 time in total.

PostPosted: Wed Jun 15, 2011 20:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

KUL :!:
Som tidigare sagt, de däringa 4200 kan allt rocka, hårt :wink:
Trevligt att du nu själv inser att de även dänger till Klout.
haraldur wrote:

jag vill för sakens skull härmed dementera att det inte finns ork i 4200. Den har förvisso inte oändliga resurser men vinner mot klouten i driv så det snudd på är sjukt. Man kan ju bara spekulera i vad ett fungerande chakra eller Klimaxfilter skulle kunna göra med högtalarna..
NU är frågan, vad var fel förut?
Man kan inte dra slutsatsen att korten är fel, inte riktigt ännu...kan ju finnas fler felorsaker.
Men nu antar jag att jakten på Klimaxfilter startar :mrgreen:
Rock on!

PostPosted: Wed Jun 15, 2011 20:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ena foten i skorna på väg till jobbet,ska svara dig sportis,jag har inte gett upp chakrorna ännu,lite lustigt är fenomenet onekligen,frågan är bara: VAD är orsaken till att det blir så här?

återkommer..

PostPosted: Wed Jun 15, 2011 20:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ja det är väl det här vi har väntat på :). Äntligen så verkar allt vettigt igen

Kan tillägga också att mitt struliga steg (A4200) har varit i skottland och de identifierade problemet, nätdelen som strulade, så den är igång igen på väg tillbaka till mig).

42orna rockar på bara fint och klarar av mycket. Men har vart strul med många steg vad jag förstått, och nu kanske nåt strul med charkrafiltrena. Nån kvalitetsnisse som kanske måste tas i örat borta hos linn?

PostPosted: Wed Jun 15, 2011 23:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ärkeängeln: jag grunnar på i fall det är någon liten detalj som orsakar det här problemet. Det finns om man läser manualen och inventerar de ingående delarna inget som går att göra galet men det är för den sakens skull inte uteslutet att man skickat med en detalj som på något vis inte stämmer.därmed inte sagt att det är trasigt. jag tänker då på exempelvis kontaktdonet som förbinder chakrakortet med 4200ans signalkort. Detta tvåradiga guldpläterade kontaktstift. Låt säga att de ska klippas ett ben när det ska köras i en viss typ av stärkare för att signalen ska bli 1/1 ?

Jag orkar inte skriva allt igen men jag ställde frågan på det brittiska forumet och citerar mig själv för att spara på fingertopparna,Detta vet säkert ni grabbar som håller på med att installera Linns produkter hur det ligger till men jag frågar i alla fall då även den bäste kan missa en liten detalj..

"Today i configurated my system like this:
1 X 4200 running each Keltik
1 X Tunebox holding 3 pair of MONO cards
Black interconnects between all amps except between channel 3 and 4 connecting the bass with silver IC as i were running out of black
The bass cards are one plus on the dipswitches +1,7dB
The treble cards=Flat

Distance between Keltiks 1165mm
Distance rear wall=305mm

Running PEKKA71´s ADS and KK(MKII)

Verdict:
ROCK´N ROLL!!! Now one can hear the advantage the 4200 have over the Klouts! The weak and thin presentation is blown away and replaced by very fast responding punchy bass and very tuneful midrange. The strenghts in the amps are clearly heared even though the mono cards are from the era when dinoussaurs ruled the earth.

In Pekka71 case the problem with the Keltiks is tracked down to the Chakra Cards,they are makin a fool of both Linn Products,the X200 series of amps and the Keltiks. There seems to be some kind of missmatch between the levels. When playing moderate levels the Keltik are sounding lke an tube amplified audiophile speaker with 10 watts per channel. With that said, a damn good speaker,but takes your ears off as soon as the level rises over 55 on the KK preamp.

My question is if there might be some tiny detail that are resposible for this problem that might be forgot to meantion in the manual? By misstake i happened to read the activating manual for another Linn product and noticed that when using some amps there are modificatins that needs to be done to get the rigt balance in the system. Are there perhaps a leg that needs to be cut or something like that?

"this will cause the gain on the affected amplifiers to drop by approximately 50%.
The effect of this will usually be a frequency imbalance, where certain frequency bands are much louder than others and will therefore dominate the sound."

Just a thought,would be much thankful if someone at Linn could aswer this question.. "

PostPosted: Thu Jun 16, 2011 00:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Skönt o höra att det går framåt :)
Har läst tråden med intresse och lidit med er... håll ut grabbar! Snart får ni (vi) säkert reda på vad som strular.

PostPosted: Thu Jun 16, 2011 01:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, vem sa att det är enkelt när alla grejor kommer från en och samma tillverkare och borde passa ihop?

/ B

PostPosted: Thu Jun 16, 2011 01:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Ja, vem sa att det är enkelt när alla grejor kommer från en och samma tillverkare och borde passa ihop?

/ B
Ja, med aktiva kort från en annan tillverkare hade det säkert fungerat bättre.

Eller så väntar vi med såna slutsatser tills chakrakorten felsökts. Det kan ju fortfarande finnas en lösning på problemet.

/ Jacob

Post new topic  Reply to topic  [ 506 posts ]  Go to page Previous 19 10 11 12 1334 Next

All times are UTC+02:00