Hittade ett paket i postlådan idag, inte för att jag beställt något men där låg ett suspekt paket
Visade sig vara en rest noterad leverans från Robertsfors (Missingpiece)!!!
Riverside - Out of Myself vilket jag nästan räknar som årets skiva 2004, trots att den nog släpptes redan 2003. Polsk progressive rock, med diverse hårdare inslag. Bör tilltala er som gillar Porcupine Tree, Opeth och kanske Pink Floyd. Första tonerna på skivan är iaf Floydarna rakt igenom.
Många sköna, svävande och lugna partier som varvas med medryggande partier och ibland hårda eller väldigt arga partier. Sångaren gör det mycket bra och det är nog andra gången jag accepterar att sången (vid två tillfällen på skivan) nästan går över mot growlande, vilket jag annars brukar avsky.
Pain of Salvation - Remedy Lane blev den andra skivan och det här skulle vara den koreanska versionen. Frågan är dock om det inte är den japanska jag har fått, vilket inte gör så mycket då den kostade dubbelt så mycket enligt deras prislista. Skivan har ett lite annat utseende än den europeiska releasen och ett bonusspår, som jag ännu inte lyssnat på. Sen medföljde även en liten kartongbit som täckte ryggen på skivan och nån cm in på fram-, och baksidan. Står med tjingtjong-tecken så jag förstår inget. Det enda jag kan tyda är "DREAM THEATER" som står mellan alla konstiga tecken
Sveriges stora inom den progressiva rocken. Gildenlöw prisas högt inom genren och det här är nog skivan man ska börja med om man inte känner till PoS sedan tidigare. Enligt mig är det också den bästa skivan. Mycket känsla i musiken, experimentellt blandat med folklig och traditionell musik.
Japp... och imorrn är det in i hetluften som gäller, då min D-uppsats ska redovisas. Kanske skulle gå och lägga mig tidigt idag...