selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 14:57

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 170 posts ]  Go to page Previous 18 9 10 11 12 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 25, 2007 12:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

I jämförelse med Espek och Akurate :wink:
Även ljudkaraktär, basmängd, allt är av intresse.

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 25, 2007 15:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Var just förbi T&T och lyssnade lite snabbt och det låter riktigt bra och känns som att det även är bra tryck. Ska göra ett längre besök senare för att gemföra med några andra högtalare. Dom är riktigt snygga i svart tog några bilder med telefonen.

Attachments:
Majik140_red.JPG
Majik140_red.JPG [ 43.61 KiB | Viewed 537 times ]

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 26, 2007 05:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Kom på en sak...140 indikerar ju volymen 40liter, rätt nära Akurate 242.
Fast 40 resp 42 avser netto-volymen, inte brutto-volymen. Det kan betyda
att 242 är större än vad siffrorna anger om den har mer stagningar
och innerväggar etc.
Räknade lite på yttervolymen:

Akurate 242 H1000xW210xD38(mm) ger en volym på 79,8 milj. kubik mm.
Majik 140 H975xW250xD335(mm) ger en volym på 81,656 milj. kubik mm.

Vilket ger Majiken en lite större yttervolym :!:

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 26, 2007 07:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

...Och eftersom Akurate242 väger 32kg mot Majik140 21kg så lär det finnas betydlig större luftvolym i Majiken.
Nästan lite Keltik-wannabe

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 26, 2007 07:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tonläget hade lyssningskväll med Andy från Linn igår. Högtalarna hade kommit under dagen, vilket var trevligt. Det vi lyssnade på var nästintill en topp LP-12, var bara PUn som inte var topp (Adikt), och Majik-I.

Vi började med Ninka, och bytte sedan till Majik 140 (som är på 40 liter). Det har diskuterats fram och tillbaka om tryck och basmängd osv. Allt sånt känns orelevant när man jämför den med Ninka, för Majik 140 är bara sååå mycket bättre enl. mig. Då menar jag tune-dem-bättre.

Majik 140 är dessutom snyggare än Ninka. Lite biffigare helt enkelt. Om man ställer ett par Keilidh bredvid skulle dessa se ut som dvärgar.

Jag gissar att fler som var där kan komma med synpunkter...

/Martin

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 26, 2007 09:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sköldpadda wrote:
...
Vi började med Ninka, och bytte sedan till Majik 140 (som är på 40 liter). Det har diskuterats fram och tillbaka om tryck och basmängd osv. Allt sånt känns orelevant när man jämför den med Ninka, för Majik 140 är bara sååå mycket bättre enl. mig. Då menar jag tune-dem-bättre.
...
/Martin
Och då var dom helt "råa" dvs oinkörda? Linn vore ju inte Linn om dom inte var klart bättre än Ninka så det behöver man ju inte fundera på. Intressantare är hur dom presterar jämfört med Komponent och Espek. Sas det något om center ? Rimligen kommer en matchande sådan.

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 26, 2007 10:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det snackades inte så mycket produkter. Fokus låg på att lira musik. Det spelades på den nya Majik-I hela tiden så den fick vi tyvärr inte relaterad till något, men man kan nog säga att den gjorde inte bort sig direkt. Grymt lyft när man gick från Majik CD till Akurate CD. Det gjordes inte fler jämförelser än mellan just dessa CD-spelare samt mellan Ninka och Majik 140 (under den tiden jag var där). Jag skulle nog vilja påstå att Akurate 242 är en bra bit bättre än Majik 140 även om vi inte gjorde jämförelsen, men steget som Linn nu tagit med Majik 140 tror jag ändå är så stort att inte är motiverat att gå på Akurate 242 innan man har fullt hus i början av kedjan och minst Akurate Kontrol och Akurate 2200 d.v.s. de hänger med mycket långt. Ninka har ju aldrig lirat lika rent som Akurate vilket kunde göra att man suktade efter Akurate av den anledningen, men med Majik 140 är inte lira rent skillnaden till Akurate lika stor. Skulle vara intressant att höra dom aktivt med 2xAkurate 4200. Ang. basresurserna så är de inga djupbasatleter, men matchade med en bra sub så får man ju det också om man har den läggningen. Det känns som (vilket också Andy, från Linn, påpekade) att högtalarna kan spänna upp ett mycket stort prestandaområde från att de ensamma drivs med t.ex. en Majik-I och upp till aktivt med 2xAkurate 4200 med t.ex. en eller två duktiga subbar.

Kan tipsa om en utmärkt platta (som Andy spelade - på CD - finns tydligen också på LP):
Image
The Cinematic Orchestra, Ma Fleur

Lirar just nu (föräldraledig på halvtid):
Image
Buddy Guy, Bring ém in (grym platta)

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 26, 2007 16:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Det spelades på den nya Majik-I hela tiden så den fick vi tyvärr inte relaterad till något
Efter att Hardcore behagade lämna stället tidigt (Hur "hardcore" är det? :mrgreen: ) så spelades det på "hela kedjan". Majik-I mot Majik Kontrol/2100, stor skillnad, men också mer än dubbbla priset. Sen upp till Kontrol, stor skillnad igen, men inte lika stor. Sen upp från 2100 till 2200. Skillnad igen förstås.

Men huvudnummret var Majik 140 och de imponerade stort! Grym skillnad mot Ninka. Mycket bättre musik och ett avslappnat tillbakadraget ljud som tilltalar mig, men kanske inte alla. Lite Unikkänsla faktiskt. (D.v.s. spelar musik jäkligt bra utan att låta märkvärdigt.) Men givetvis på en helt annan nivå. Vad gäller basen så kändes den ungefär lika djup som på Ninka, men man hörde förstås mycket mer av vad de spelade. Där Ninka spelade med en brummade och skramlade basist utan att man lade märkte till varken trummisen eller sångaren så spelade Majik 140 med en skickligare basist och en helt plötsligt jättebra trummis och sångare. Jag blev i alla fall jättesugen på att (trots mina sourcefirst ideal) köpa ett par...

Jag vill också tillägga att de var betydligt snyggare i verkligheten än på bild. "Podden" under 2K arrayen ser faktiskt helt OK ut. TL's Majik är i lönn, som är favoriten för mitt hem/system. Foten skulle komma inom några månader och förväntades kosta ungefär som Ninka's fötter. De skulle inte alls se ut som Akuratefötter, utan mer som de gamla Ninkafötterna med främsta fördelarna att det är lättare att justera (skruvmejsel kommer åt uppifrån) och förstås att de låter bättre. För den som vill ha högtalargaller så kommer det också, till en merkostnad...

En annan intressant nyhet (för mig) med Majik-I var att den inte går att uppgradera med bättre försteg, som gamla Intek/Majik-I. Det går bara att uppgradera med bättre/fler slutsteg. Korkat, eftersom det knappast är source first. Då får man uppgradera den med en Slipsik 3.0 istället...

P.S.
De riktiga Hardcoreentusiasterna var ju kvar tills TL stängde, vi hängde t.o.m. kvar utanför butiken efter stängning och haffade Andy för några sista frågor och skitsnack när han var på väg till hotellet... Det är vad jag kallar "hardcore" :D Det är samtidigt vad andra kallar nördigt, det är jag inte helt omedveten om. :P
D.S.

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 26, 2007 17:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tyvärr kunde inte vi gå idag fick förhinder kan man säga.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 26, 2007 19:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kommer just hem från T&T

140 är bättre än ninka
140 är kanske bättre än espek men inte helt säker på att så är fallet, vissa saker är bättre men vissa känns något sämre specellt i basen

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 27, 2007 20:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har också varit på ToT i fredags och lyssnat på bland annat Majik 140, riggen bestod av:

Akurate CD
Akurate Kontrol
Akurate 4200
Majik 140 (Bi ampat?)

Högtalarna var inte riktigt intunade i fredags men jag var in en sväng idag med frun och sonen så dom skulle få se burkarna och nu har ToT trimmat in allt. Jag hade dock inte tid att lyssna idag.

Helt klart har ju Linn släppt en riktig prestandabomb, bättre än Ninka (från ljudminne) och bättre än Komponent (också från ljudminne). Dock inte lika bra som Akurate 242. Men slutsatsen är att det bara är att skynda er till närmasta Linn-handlare och lyssna själva men ha plastkortet/lädret/gamla burkar med till handpenningen för risken är överhängande att ni beställer ett par.

Jag var även in en sväng i Takt & Tons nya lyssningsrum, rummet är redan jättebra och höll på att färdigställas det var bakväggen som skulle stärkas upp och då kommer det säkert att bli ett grymt bra demorum. En redan bra butik blir nu ännu bättre, fast ännu farligare för ens ekonomi :wink:

Men vad spelades på där då, jo Klimax DS, Majik I och Katan. I stort sett samma prislapp som systemet ovan och vilket var bäst? Systemet med Klimax DS var så sanslöst mycket bättre, lyssnade bara en kort stund men det var "mind blowing" Jag har aldrig hört nått bättre inkluderat Komri-demon.

Gick därefter tillbaka till det andra rummet och lyssnade kort på en tolva i det första systemet istf Akurate CD. Tolvan såg ut så här tror jag (Anders får rätta mig).
Nytt verk, Keel, Lingo2, Akito 2B, Adikt

Och jag måste kapitulera LP12:a är grymt bra bättre än Akurate CD men sämre än Klimax DS. Vid lyssningstillfället visste jag inte om tolvan hade Keel eller inte. Men efter ett par låtar var jag övertygad att Keel satt där också för så bra kunde det väl inte vara utan. Fortfarande var Klimax DS system bättre.

För att summera då Source first gäller samt att Linns nya Majik serie är otroligt bra

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 28, 2007 09:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
... Hardcore behagade lämna stället tidigt (Hur "hardcore" är det? :mrgreen: ) så ...
Jag skall kolla om det går att byta alias till "Velourlinnie" eller nåt :wink:

EDIT: Det tycks inte gå att byta så jag får väl släpa mig vidare med det gravt missvisande aliaset.

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 28, 2007 13:30 
Site Admin
Site Admin

Kul att det börjar trilla in lite lyssningintryck. Någon som har en uppfattning om hur de låter passivt eller är det aktivt som gäller för dessa om man sedan tidigare har aktiva Ninka?

hardcorelinnie wrote:
Linnofil wrote:
... Hardcore behagade lämna stället tidigt (Hur "hardcore" är det? :mrgreen: ) så ...
Jag skall kolla om det går att byta alias till "Velourlinnie" eller nåt :wink:

EDIT: Det tycks inte gå att byta så jag får väl släpa mig vidare med det gravt missvisande aliaset.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 29, 2007 21:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sony wrote:
Kul att det börjar trilla in lite lyssningintryck. Någon som har en uppfattning om hur de låter passivt eller är det aktivt som gäller för dessa om man sedan tidigare har aktiva Ninka?
Ja det var ju passivt när jag lyssnade möjligen bi-ampat men jag har aldrig hört Aktiva Ninka, så ändå svårt att jämföra. Jag skulle gissa på att du även vill ha Majik aktiva eftersom du är van vid aktiva burkar. Tror du vinner på att uppgradera källan istället.

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 09, 2007 19:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Inga fler synpunkter på Majik I och 140?

Post new topic  Reply to topic  [ 170 posts ]  Go to page Previous 18 9 10 11 12 Next

All times are UTC+02:00