selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:35

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Dec 17, 2004 01:29 
Site Admin
Site Admin

Jag tror det spelar in till viss del vad man lyssnar på för musik också. Koncentrerar man sig på musik som är inspelad det senaste årtiondet får man förbereda sig på rejält mycket jagande för att få tag på de skivor man vill ha på vinyl. Jag skulle t.ex. inte kunna leva utan de två TOOL-skivor jag äger, och ingen av dem finns på vinyl...
Jag lirar vinyl för en viss musik, för det finns viss typ av musik jag haft lätt för att få tag på på vinyl. Man kan säga att mitt lystmäte för 80-musik blir tillgodosett iaf... 8) Naturligtvis finns det undantag, men i stort funkar det så för min del.

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 17, 2004 01:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Jag tror det spelar in till viss del vad man lyssnar på för musik också. Koncentrerar man sig på musik som är inspelad det senaste årtiondet får man förbereda sig på rejält mycket jagande för att få tag på de skivor man vill ha på vinyl. Jag skulle t.ex. inte kunna leva utan de två TOOL-skivor jag äger, och ingen av dem finns på vinyl...
Jag lirar vinyl för en viss musik, för det finns viss typ av musik jag haft lätt för att få tag på på vinyl. Man kan säga att mitt lystmäte för 80-musik blir tillgodosett iaf... 8) Naturligtvis finns det undantag, men i stort funkar det så för min del.
Givetvis har du en poäng där, men jag vill hävda att det finns mer ny vinyl än man tror, det gäller bara att hitta en återförsäljare som orkar engagera sig. Större delen av 90-talet är inga som helst problem. Men, om man vänder på det hela så är det faktiskt så att det finns en hel del musik som inte finns på cd också. Dessutom finns det så mycket bra musik man inte upptäckt så man hittar nya kanonplattor hur länge som helst. För eftersom lp-skivorna bara kostar nån tia finns det mycket större utrymme att chansa.

Men lyssnar man bara på ny listmusik så är det givetvis ingen ide alls.

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 17, 2004 02:18 
Site Admin
Site Admin

Håller helt med dig - det blir två sidor av samma mynt. Det finns vinyl som inte finns som CD, och det finns CD som inte finns som vinyl. Vinylen har den uppenbara fördelen att vara billigare och enormt välljudande :) medan CD har fördelen att vara lättillgängligt och - också välljudande vill jag påstå. Till och med min Rega Planar 3 spöar min Ikemi hemma på vissa sätt, men vissa dagar känns det tvärtom. Samma sak (faktiskt!) med tolvan - jag har hört tolvan fullkomligt krossa min Ikemi så det var rejält förnedrande, men Ikemin har fått briljera den också.

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 17, 2004 07:58 
Site Admin
Site Admin

Visst låter en lp12:a bättre, men till cd finns fjärrl. Och framförallt hade jag inte en tanke på lpspelare när jag köpt mina första linn-prylar. Var när jag hörde Freddes lpspelare för något år sedan jag insåg att lp är vägan jag kommer att vandra en dag, dock ej riktigt ännu...men visst, du har säkert rätt när du säger att det pratas mer om cdspelare här..

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 17, 2004 09:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bäst är det givetvis att ha både och. Jag har funderat mycket på om jag ska köpa en Ikemi för att kunna spela de skivor som ej finns på vinyl men kommer alltid fram till att för de 15-16 k den kostar begagnad så får jag en enorm massa vinylskivor istället eller en rätt fin uppgradering av 12an jag har. Kanske att det ändå blir av någon gång, den som lever får se! :)

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 17, 2004 16:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Angående priset på en ny LP12 kan jag meddela att enl envisa rykten har Linn återupptagit tillverkningen av Valhalla.
Har inte hört något om pris, men ni kan nog dra runt 10 tusen från priset för en "helt ny instegs-LP12".

Å andra sidan spelar förmodligen en beg Valhalla lika bra. De är inte svåra att hitta.

/Fredrik

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 17, 2004 16:37 
Site Admin
Site Admin

fredde wrote:
Bäst är det givetvis att ha både och. Jag har funderat mycket på om jag ska köpa en Ikemi för att kunna spela de skivor som ej finns på vinyl men kommer alltid fram till att för de 15-16 k den kostar begagnad så får jag en enorm massa vinylskivor istället eller en rätt fin uppgradering av 12an jag har. Kanske att det ändå blir av någon gång, den som lever får se! :)
Och inte helt oväntat har jag tänkt på samma sätt fast tvärtom. Visst vore det fint med en lp-spelare men för 10k får jag ju aktiva kort och ett till slutsteg istället....

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 17, 2004 19:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Som någon skrev, det släpps än idag en hel del vinyl. Tyvärr låter dom ofta inte allt för bra. Musiken är i alla fall digitalt inspelad och då kan man lika gärna köpa silverskivorna...

Detta gäller förstås mest de pop/rockskivor jag köpt av både som cd och vinyl. Jag kan tänka mig att entusiastbolag med en mer seriös hållning gör bättre vinyler.

/ B

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 18, 2004 05:33 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

CD eller vinyl är ett svårt val och det beror nog till stor
del på vad man har för skivsamling. Jag som är uppväxt
med vinyl och har en vinylsamling som jag fortfarande
vill kunna spela är valet enkelt. LP12 för mina gamla
skivor plus någon enstaka ny och CD för mina nya plus
frugans.

Men, för dom som inte har vinyl som är värt någonting
är det kanske ett svårare val. Då kanske man skall haka
på CD, SACD, DVD-A, ...., trenden.

Min erfarenhet är att dom flesta nyproducerad vinyl är av
hyfsatt bra kvalitet, ( även om det finns en och annan
digitalt söndermixad), då var det värre på vinyltiden då
det fanns mycket skit. Det känns säkrare att köpa vinyl
idag en för några år sedan, om man kan hitta plattan man
söker.

Fenomenet söndermixade plattor är inte bara unikt för vinyl
utan gäller CD i samma omfattning. Jag tror att man försöker
anpassa och klämma in ljudet i något slags mp3, bilstereo
format och då klipper man dynamik, och mixar ihop instrument
till någon oigenkänlig gröt.

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 18, 2004 11:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Som någon skrev, det släpps än idag en hel del vinyl. Tyvärr låter dom ofta inte allt för bra. Musiken är i alla fall digitalt inspelad och då kan man lika gärna köpa silverskivorna...

Detta gäller förstås mest de pop/rockskivor jag köpt av både som cd och vinyl. Jag kan tänka mig att entusiastbolag med en mer seriös hållning gör bättre vinyler.

/ B
Märkligt, det har jag aldrig märkt. Jag har jämfört nya skivor (alltså från typ -98 eller liknande) på cd och vinyl och vinylen låter alltid vinyl och cd som cd låter. Jag kanske provat fel skivor?

Post new topic  Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00