Hej Don Tomaso, som Espek ägare så är min erfarenhet, att de funkar bra med en LK 140 i alla fall om din musiksmak är huvudsakligen rock&roll

Det steget har ju inte så mycket "finess i sin klang" utan låter som ett typiskt transistor steg IMO.
Själv driver jag mina aktivt med 3 st LK 140 och det låter mycket bättre, men fortfarande så är det en rejält steg upp till välljudet från tex en Klimax Twin. (A true match, made in Heaven

)
Min kompis driver sina Espek med en Klout och det är en bra kombination, absolut mest bang for the buck och en hel del finess på köpet
Så det är din musiksmak och hur mycket eller lite pengar som du har möjlighet att lägga på playback delen, som är avgörande för vad jag rekommenderar till dig.
Har du tretti tusen, så står det väl mellan en beggad Klimax twin eller en Tundra.
Har åtta tusen, så är Klout en mycket bra kompromiss, som går att avnjuta länge.
Vill du ha en billig och fungerande start till ett aktivt system, så är fyra och ett halvt tusen på en LK 140 rätt OK.
Men då skall du helst inte vara passionerad älskare utav klassisk musik
Lycka till från MRTweak