selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 09:09

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Re: Driva Espek
PostPosted: Sun May 06, 2012 18:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Bengt wrote:
Pär wrote:
1 renew ds
2 kikkin
3 tundra + espek
:D
Vill gärna höra mer om tundra+espek! Kul att någon har testat den kombon, har själv funderat på om det skulle kunna vara nått. För övrigt är Renew grym! Satsa på den! Är helnöjd själv.
Jo Pär berätta mer om dina upplevelser alltid kul att höra om Linn konkurrenter även fast det inte är någon hemlighet att jag är enkelspårig till max när det gäller Linn :D

Bengt är du verkligen nöjd :wink: skulle inte enKlimax DS eller DSM vara ännu bättre. Jag kan nog befria dig från din Renew

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
 Post subject: Re: Driva Espek
PostPosted: Sun May 06, 2012 20:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Nov 07, 2010 13:54
Posts: 218
don Tomaso wrote:
Bengt wrote:
Pär wrote:
1 renew ds
2 kikkin
3 tundra + espek
:D
Vill gärna höra mer om tundra+espek! Kul att någon har testat den kombon, har själv funderat på om det skulle kunna vara nått. För övrigt är Renew grym! Satsa på den! Är helnöjd själv.
Jo Pär berätta mer om dina upplevelser alltid kul att höra om Linn konkurrenter även fast det inte är någon hemlighet att jag är enkelspårig till max när det gäller Linn :D

Bengt är du verkligen nöjd :wink: skulle inte enKlimax DS eller DSM vara ännu bättre. Jag kan nog befria dig från din Renew
Hehe, jo jag är ganska nöjd. Men jag skulle vilja ha dina espek :) klimax ds/dsm är på tok för dyrt för mig.

_________________
NAIM Muso qb


Top
   
 Post subject: Re: Driva Espek
PostPosted: Sun May 06, 2012 21:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Bengt wrote:

Hehe, jo jag är ganska nöjd. Men jag skulle vilja ha dina espek :) klimax ds/dsm är på tok för dyrt för mig.
Klimax DS blir ju rätt kostsam minst sagt
Jag blir faktiskt mer och mer nöjd med mina Espek finns bara 4 andra burkar jag skulle kunna tänka mig att byta dom mot 212, 242, 350, 320.

Majik 140, 109 och säkert Isobarik är ju bättre musikaliskt men jag gör avkall på det av olika skäl. Hursomhelst vinner jag mer på att byta källa och även drivning

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
 Post subject: Re: Driva Espek
PostPosted: Sun May 06, 2012 22:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Nov 07, 2010 13:54
Posts: 218
don Tomaso wrote:
Bengt wrote:

Hehe, jo jag är ganska nöjd. Men jag skulle vilja ha dina espek :) klimax ds/dsm är på tok för dyrt för mig.
Klimax DS blir ju rätt kostsam minst sagt
Jag blir faktiskt mer och mer nöjd med mina Espek finns bara 4 andra burkar jag skulle kunna tänka mig att byta dom mot 212, 242, 350, 320.

Majik 140, 109 och säkert Isobarik är ju bättre musikaliskt men jag gör avkall på det av olika skäl. Hursomhelst vinner jag mer på att byta källa och även drivning
Har du testat med en Renew i ditt system?

_________________
NAIM Muso qb


Top
   
 Post subject: Re: Driva Espek
PostPosted: Sat May 12, 2012 08:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Nej jag har inte ens hört Renew men dock gamla Klimax DS som den bygger

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
 Post subject: Re: Driva Espek
PostPosted: Thu May 24, 2012 12:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Lite ändringar på gång kommer att byta Majik-I mot en Exotik-DA på det sättet får jag bättre försteg

Saknar ju slutsteg och funderar på lite olika vägar:

Slutmålet är nog som tidigare möjligen ett alt. 3 också . Nu direkt finns inga pengar till det utan det är budget som gäller.

1. Majik 6100 aktivt
2. Akurate 2200
3. 3 x 2250/ 3 x klout aktivt

Tillsvidare tänkte jag som sagt gå på en billigare lösning

1. 1 st 2250
2. 1 st Klout
3. 1 st 5125
3. 1 st 5105
4. 1 st LK140

här har jag jämfört och lyssnat på alla förutom Klout

Hittar jag ett 2250 eller Klout så skulle nog slutmålet kunna ändras till aktivt med tre 2250/klout

Frågan då jag hade visst en sån också :-)

Vad tror ni om att driva Espek aktivt med tex tre 2250 blir det bättre med gamla stereofilter eller med Chakra + adapter?

Vd tror ni också om att bara köra med ett LK140 det borde väl ändå åtminstone inte bli sämre än med Majik-I

Hursomhelst så byts nog källan ut innan jag labbar med slutsteg så lösningen jag går på nu ska överleva ett källbyte från Majik DS till Akurate DS.

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
 Post subject: Re: Driva Espek
PostPosted: Sat May 26, 2012 11:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej Don Tomaso, som Espek ägare så är min erfarenhet, att de funkar bra med en LK 140 i alla fall om din musiksmak är huvudsakligen rock&roll :wink: Det steget har ju inte så mycket "finess i sin klang" utan låter som ett typiskt transistor steg IMO.

Själv driver jag mina aktivt med 3 st LK 140 och det låter mycket bättre, men fortfarande så är det en rejält steg upp till välljudet från tex en Klimax Twin. (A true match, made in Heaven :mrgreen: )

Min kompis driver sina Espek med en Klout och det är en bra kombination, absolut mest bang for the buck och en hel del finess på köpet :D

Så det är din musiksmak och hur mycket eller lite pengar som du har möjlighet att lägga på playback delen, som är avgörande för vad jag rekommenderar till dig.

Har du tretti tusen, så står det väl mellan en beggad Klimax twin eller en Tundra.
Har åtta tusen, så är Klout en mycket bra kompromiss, som går att avnjuta länge.
Vill du ha en billig och fungerande start till ett aktivt system, så är fyra och ett halvt tusen på en LK 140 rätt OK.
Men då skall du helst inte vara passionerad älskare utav klassisk musik :mrgreen:

Lycka till från MRTweak


Top
   
 Post subject: Re: Driva Espek
PostPosted: Sat May 26, 2012 20:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Tack MrTweak har väl mellan 4000 och 10 000sek att lägga på slutsteg köper ju helst av Andkan så kom igen någon byt in ett Klout hos honom :) eller 2250

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
 Post subject: Re: Driva Espek
PostPosted: Sun Sep 16, 2012 18:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Lutar just nu åt ett 5105 det borde väl vara bättre än Lk140 men sämre än Klout?

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
 Post subject: Re: Driva Espek
PostPosted: Sun Sep 16, 2012 19:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Har själv haft aktiva Espek. Först med 5125+280 sedan med 5125+250 och sist med 3x2250. det sista var helt överlägset. Faktiskt så bra att jag tyckte det hade allt jag behövde (då 8) ). Duger gott innan man har KDS och AK, sedan kan man fundera över bättre slutsteg/högtalare (tycker jag). Visst, M109/140 är säkert en aning bättre, men källan bestämmer ändå hur bra det blir även med Espek. Eftersom det är aktivt behöver man anstränga sig (handlaren) en hel del för att få det riktigt bra, men det är det värt (IMO).


Top
   
 Post subject: Re: Driva Espek
PostPosted: Sun Sep 16, 2012 20:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Jo jag tror säkert att aktivt med 2250 är hur grymt som helst men det blir ju dyrt. 3st 2250 + filter = 30 tusen. Min budget är max 8000kr vet att jag tidigare skrev att jag hade högre budget :) Ångrar nästan att jag bytte bort min Majik-I har varit utan musik sen dess.
Känns lite som jag tappat intresset och inte alls saknar stereon, kan ju vara ett tecken på att det är mest prylarna och jagandet som lockar. Hursomhelst är det nog korkat att sälja allt särskilt som begmarknaden verkar kärv åtminstone på säljsidan

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
 Post subject: Re: Driva Espek
PostPosted: Sun Sep 16, 2012 20:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej Don Tomaso, prova om möjligt 5105:an före inköpet, i din egen anläggning drivande dina Espek. Jag är inte helt säker på att en sådan verkligen är bättre än en LK140.
Det jag kommer ihåg från när jag testade både den och dess släkting monoblocket LK240, var att de krävde väldigt lång uppvärmning och att det ändå var långt, långt kvar till Klouts välljud.

Mvh MRTweak


Top
   
 Post subject: Re: Driva Espek
PostPosted: Sun Sep 16, 2012 20:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Tack MrTweak det sprack hursomhelst med 5105an tillbaka till letandet.
Finns en 2250 på blocket som känns lite lockande och precis inom budget

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
 Post subject: Re: Driva Espek
PostPosted: Fri Sep 21, 2012 22:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Det blev ett LK 140 från ToT + nedgradering av högtalarkabel till K20 spelar just nu och är bara så nöjd att ha musik igen :D

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
 Post subject: Re: Driva Espek
PostPosted: Sat Sep 22, 2012 01:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Espek är en trevlig högtalare,senast jag hörde den drevs den med en predynamikad 2250. Samma par stod under en tid hos Pekka och under en Söndag så hade Ankan försett dem med Twin drivning,något som i varje fall jag uppskattade högt.

Ditt LK140 är mycket för pengarna. Har själv aldrig ägt något men däremot LK85 och 5105.
Hos mig upplevde jag 5105 som en kraftfull LK100 och pålitlig arbetshäst till bakre baselementen i Keltik. Körde den även i Kaber,Tukan,Keilidh och på piP.

LK85 tyckte jag bättre om,de var de billigare stegen jag haft längst i besittning. Fungerade i toppen på Keltik tills man hade hört Klout.

Senast jag hörde LK140 var i Ankans källare på Misos. Jämfört med A2200 så hade det lite finess jämfört med A2200 men å andra sidan fanns köttet och blodet i musiken medan A2200 fick stora skälvan och genererade något tinnitusframkallande i toppen som om man en gång hört och stört sig på det gärna kan vara utan. Vad en Klout tillförde vid samma tillfälle kunde bara överträffas med,ja just det..en till klout..

Espek känns mer tacksam att driva så en dynamikad 2250 kanske kan bli hur bra som helst likväl som en Klout. Om du läser i min tråd från gårdagskvällen så ser du hur bra det kan bli även med krya slutsteg från tidigare serier också. Har du bra källa och försteg så verkar det lyfta de gamla premiumstegen likaså. Från kallt spelade LK2 gräsligt till att blomma ut under två timmar till riktigt bra!

Tre LK280 och en slimline tunebox med aktiva kort,undrar vad det skulle betinga för pris nuförtiden? Jag har grejorna utlånade för tillfället men hittar du kort så får du gärna testa lite av mina grejor,alltid kul att umgås kring ett gemensamt intresse...

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited