selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:20

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject: Re: Sweetspot 2012
PostPosted: Sat Apr 28, 2012 12:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det bitreduceras så det visslar om det vid mixnig av inspelningar idag. Så inspelningar som kunde varit bra formas till ett massivt stuprör av konform ljudmassa. Det blir skrikigt och hårt med minimum av dynamik och det gör sig gällande även på väl så intunade Klimax-system. Varför skulle det inte? Det finns dock en liten liten ljusglimt med de allra bästa ljudkällorna och det är att de kan hålla emot (på något sätt) och mejsla ut lite lite mer än sämre ditos. Men den strimman av ljus är alltså få förunnade. Och det finns inte en chans i världen att en inspelning som är mixad med dynamik och inte är så löjligt volympressad låter sämre. Det blir med mer avslappnat och man kan låta förstärkaren göra det jobb den ska göra - förstärka signalen. Inte bara hålla den i styr. Eller?

En annan sak. Varför letar folk efter CD-skivor med de första pressarna (på CD) när det gäller gammal skåpmat (Bob Dylan etc.) och rippar med minutiös strömmatning och allt vad det nu kan handla om? Och inspelningar från idag? Det finns ingenting att välja på, men ändå är allt som det ska?

PostPosted: Sat Apr 28, 2012 18:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Rätt märklig diskussion. Det klart att flac låter bättre. Det gör vinyl också. Jag tror att man kanske skall ha en DS för att förstå vad en DS kan erbjuda genom 320 mp genom songcast. Det låter bra, tillräckligt bra om det inte finns på flac. Jag tror att det var det Martin försökte visa.
Om nu folk kommer in i rum på en mässa viktigt att berätta vad man håller på med och varför. Allt utöver DS och Flac är en ren bonus som Linn kan erbjudande som få andra märken
kan matcha

PostPosted: Sun Apr 29, 2012 17:51 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

peoplesandschmidt wrote:
Stort tack till alla som besökt oss på mässan.

Först, ja rummet var långt från optimalt, 50m2, parkett golv, 8m lång 'golv till tak' enkelt glass fönsterna, inte möblerat, resonans, och ingen akustik tak som andra rum hade ... och vi hade ingen plats att tar med oss eget akustik panel som kunde ha enormt förbättrat ljudet. Glöm inte att vi hade aldrig sätt rummet förut och att vi är 'Peoples & Schmidt' som betalas och satsas själve för att bli med på mässan ... det är inte LINN!

Snacka inte om att spela ... det var faktisk svårt att håla en konversation i rummet :( Golv var blästrat så högtalarna bara gånget ... det hjälpes inte!

MEN!!!!!! det var också jag som kört kontroversiellt! Jag spelat upp Spotify och Youtube, demo låter som är inte alls mästrat eller släppt men är super kul och Bionce på Blueray som är riktigt kul men inte ''HiFi'' ljud och bara efter detta spelat jag 24 Bit och Vinyl! Jag frågat publiken va dom vill höra och spelat upp det ... även Adele (original version), rolling in the deep, som är en mardröm inspelning men fantastisk låt. Musik, musik, musik .. och som i verkligheten man spelas upp även mindre bra inspelningar!

Klart det funnits dom som var inte nöjda men det funnits många som var bara så gladd och verkligen uppskattat va vi gjort, många som sa även om vi hade inte i närheten av bästa rum ,,, vi var best på mässan och DSM var exakt va dom vill ha. Ingen gissade i förhand att vi spelat upp Spotify och var positivt överraskade när jag bärretade för dom. Dom kan NU tänk sig att lyssna till musik strömmat från internet och få en upplevelse från detta ... dom kommer att få mer musik hemma ... det är bra!

Songcast var kungen och det är därför jag var med ... !

Söndag var mycket bättre för mig en Lördag ... internet krånglat inte lika mycket och jag hade mindre grupp som stannat mycket längre, frågat mer och lyssnat längre till alla format.

Jag är inte en HiFi entusiast and presenterat mig själve inte som en entusiast. Jag vill lyssna till musik, det glädje mig och jag har mycket musik hemma och jag lyssna till ändå mer musik genom internet, bli det Spotify, youtube SVTPlay eller va som helst! Jag kör LINN för det är LINN som leverera den bästa prestanda, som ger mig extra från den format, om det är 24 Bit, vinyl eller strömmat från internet.

Va LINN bjuda är ett system som kan spela upp va som helst hemma med bättre prestanda än konkurrenter på samma format. Jag sälja och installera LINN för att dom har inspirerat mig och hjälpt mig över nästan 18 år att uppskattar musik ... det har förbättrad mitt liv!

För att bli lite hård, om du sitter hämma och lyssna till detsamma 6 st SACD med plingplong musik över och över igen du missar en helt fantastisk värld av musik och du säkert fick inget från hur jag presenterat på mässan! Om jag kom hem till just dig jag kan säkert få lite extra ut av din system för dom 6 skivor med bra placering osv men va jag vill göra är inspirera dig få att få mer musik i ditt liv, att genom va gör, du ska få mer upplevelse ...

En kille visad upp en Youtube klipp av en ung tjej som gjort en 'cover' av 'rolling in the deep' och 5/6 pers sat på soffan med ipad och ljudet från DSM. Det var ren glädje ... LINN systemen är en verktyg för att leverera son upplevelse på smidigaste och bästa sett i en hemma miljö! Den meddelande jag fick över till dom som var öppet för det ... Lyssna själve ... det kan man uppskattar!

http://www.youtube.com/watch?v=Uo9M45VwwCI

Happy Days ,,, mer av detsamma på Opalen (mycket bättre rum) i Göteborg :) och nästa år tillbaka till Jönköping men med några Akustik tricks. Stort tack igen till alla jag träffat på mässan!
Bra inlägg med fokus på musik som det ska vara. Jag blir lite konfunderad när du skriver att Adel "Rolling in the deep" är en dålig inspelning. Har hela skivan på vinyl och tycker att det framförallt är riktigt bra musik men också en riktigt bra pressning?

PostPosted: Mon Apr 30, 2012 17:36 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
En bra inspelning/mixning låter bättre i 192k mp3 än vad en kass inspelning gör i 24/192 flac.
/ B
Det är inget argument som håller. Om man har ett bra system (räcker med Linns instegssystem väl intunat) märker man att de allra flesta inspelningar ÄR bra!

btw, hur bra skulle inte SR´s utsändningar vara utan bitreducering? Stor skandal är vad det är!

Ang. Bill50x`s "En bra inspelning/mixning låter bättre i 192k mp3 än vad en kass inspelning gör i 24/192 flac."
Och svaret; "Det är inget argument som håller."....eeeh, :roll: .
Där måste jag säga att jag tycker nog att du "sportbilsentusiasten" har duktigt fel! Bill50x har ju helt rätt i "source first"!, kassa "inspelningar", jag vill hellre kalla det mixar, eller i de flesta fall, mastringar kan ju sabba de "bästaste av bästa" låtarna! IMHO ang. musikreproduktion är att ingen mix / mastering i världen kan rädda en kass låt, däremot kan det omvända få det att vända sej i magen och tyvärr göra att en massa bra musik / låtar går en förbi.

PostPosted: Mon Apr 30, 2012 19:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

L.A. wrote:
Bill50x wrote:
En bra inspelning/mixning låter bättre i 192k mp3 än vad en kass inspelning gör i 24/192 flac.
/ B
Det är inget argument som håller. Om man har ett bra system (räcker med Linns instegssystem väl intunat) märker man att de allra flesta inspelningar ÄR bra!

btw, hur bra skulle inte SR´s utsändningar vara utan bitreducering? Stor skandal är vad det är!

Ang. Bill50x`s "En bra inspelning/mixning låter bättre i 192k mp3 än vad en kass inspelning gör i 24/192 flac."
Och svaret; "Det är inget argument som håller."....eeeh, :roll: .
Där måste jag säga att jag tycker nog att du "sportbilsentusiasten" har duktigt fel! Bill50x har ju helt rätt i "source first"!, kassa "inspelningar", jag vill hellre kalla det mixar, eller i de flesta fall, mastringar kan ju sabba de "bästaste av bästa" låtarna! IMHO ang. musikreproduktion är att ingen mix / mastering i världen kan rädda en kass låt, däremot kan det omvända få det att vända sej i magen och tyvärr göra att en massa bra musik / låtar går en förbi.
Vad Sportis menar är, som jag uppfattar det, att inspelningar generellt sett är bättre än vad många tror.
Det klagas kanske för snabbt på inspelningens kvalitet, istället för att se över sina prylar, hur de är installerade, sitt DS-nätverk osv.

Att det är skillnad på inspelningar, samt att en dålig inspelning inte kan korrigeras senare i kedjan (= source first) är vi nog alla överens om.

P.S Sportis får givetvis korrigera om det uppfattades fel :)

PostPosted: Mon Apr 30, 2012 23:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

DelNaja wrote:

Vad Sportis menar är, som jag uppfattar det, att inspelningar generellt sett är bättre än vad många tror.
Det klagas kanske för snabbt på inspelningens kvalitet, istället för att se över sina prylar, hur de är installerade, sitt DS-nätverk osv.

Att det är skillnad på inspelningar, samt att en dålig inspelning inte kan korrigeras senare i kedjan (= source first) är vi nog alla överens om.

P.S Sportis får givetvis korrigera om det uppfattades fel :)
Riktigt uppfattat!

Och givetvis ska man jaga rätt på den bästa utgåvan på en inspelning, ofta orginalet - INTE de remastrade varianterna.
Men det är ju en annan diskussion.
(dock är även en tokkomprimerad remastrad inspelning redigt njutbart på ett vältunat system imho. Även om orginalet är bäst är inte remstrade varianten så kass som många hävdar på diverse HIFI-forum)

PostPosted: Tue May 01, 2012 11:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

.. Även om orginalet är bäst är inte den remastrade varianten så kass som många hävdar på diverse HIFI-forum)
Det går inte att hävda att ALL remastring per automatik är av ondo. Ta hela Beatles-katalogen som släpptes remastrade för ett par år sedan. Jag har ännu inte jämfört dessa mot vinylerna, men de remastrade skivorna låter i alla avseenden bättre än de första CD-släppen.

För övrigt har jag köpt en vinylpressning av en Beatlesskiva (minns ej vilken just nu) av forum-kamrat och denna (vinylen alltså :-)) låter för bedrövligt med ingen diskant i ena kanalen, och allmänt murrigt ljud. Oceaner bort från ljudet på den vinyl som ingick i en komplett box jag köpte i början av 80-talet. Så man kan inte per automatik utgå ifrån att vinylljudet är perfekt heller!

Och som alltid är det ens egna upplevelser som gäller, andra får tycka vad dom vill.

Någon här som hört skillnaden mellan First Aid Kits CD-utgåva och vinylen? Den är STOR, om man så säger (till vinylens fördel då...). Att då min anläggning inte är tillräckligt bra för att spela CD´n men däremot vinylen håller jag inte för troligt. Förhoppningsvis är LP12:an bättre än Ikemin, men så stor skillnad borde det inte vara. Framför allt borde inte Ikemin låta så distat och rått på just denna CD när den inte gör det på andra.

CD-mediet/strömmande är tekniskt bättre än vinylen, ändå släpper man sämre ljudande CD´s. Det är för bedrövligt. Idag finns det för övrigt enkla lösningar på att sälja okomprimerade och icke söndermastrade utgåvor till som så önskar, det är ju bara att sälja dessa på nätet i den form de har innan de förstörs. Och, det ska man inte glömma, det finns de som faktiskt önskar de komprimerade varianterna, kanske beroende på vana, kanske beroende på lyssningsmiljö.

/ B

PostPosted: Tue May 01, 2012 12:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
.. Även om orginalet är bäst är inte den remastrade varianten så kass som många hävdar på diverse HIFI-forum)
Det går inte att hävda att ALL remastring per automatik är av ondo. Ta hela Beatles-katalogen som släpptes remastrade för ett par år sedan. Jag har ännu inte jämfört dessa mot vinylerna, men de remastrade skivorna låter i alla avseenden bättre än de första CD-släppen.
Det man oftast menar med remaster är en äldre inspelning som vanligtvis finns på analog tape som man "fixar till" med diverse trix.
Finns inget som talar för att man kan göra förbättringar jämfört med orginalLP'n, inget!
Bara en sådan sak som att tapen åldras över tiden (gäller även bandspelaren) och kunnandet att handha bandspelaren.
Därför brukar även orginalCD'n (80-talet vanligtvis) vara bättre än de nyare CDsläppen.

Visst finns det säkert undantag men jag har inte ännu hört någon.
Och jag har hört många nyare CDsläpp som ljudmässigt låter bättre än äldre CD pga alla trix, men musikaliskt är de sämre = kass.
(ofta är de även sämre ljudmässigt med, men det märks först på ett bra system...)

Remaster kan även vara digitalt inspelad musik som återutgivs "fixad". Där finns det möjligheter att faktiskt göra en förbättring. Men oftast sänker dom dynamiken och ändrar mixen (nya intrument tex - BLÄÄÄÄ)

PS
Skulle vara kul att jämföra Adolphson-Falk; orginalet med återutgivningen

PostPosted: Tue May 01, 2012 13:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Finns inget som talar för att man kan göra förbättringar jämfört med orginalLP'n, inget!
Bara en sådan sak som att tapen åldras över tiden (gäller även bandspelaren) och kunnandet att handha bandspelaren.
Därför brukar även orginalCD'n (80-talet vanligtvis) vara bättre än de nyare CDsläppen.
...
PS
Skulle vara kul att jämföra Adolphson-Falk; orginalet med återutgivningen
Som jag skrev, Beatles-remastringen är absolut ett undantag. Man jobbade med detta i flera år, med ganska avancerad teknik lyckades man "lyfta ut" vissa instrument och röster och kunde sedan behandla dessa olika för att få uppnå önskat resultat. När Beatles började spela in skivor förfogade man över max fyra kanaler (om jag inte missminner mig i allra första skedet bara två). När man behövde fler kanaler spelade man först in tex trummor, bas och kanske huvudsången på de fyra kanalerna, sedan kopierade man ihop dessa till ett enda spår och då hade man på nytt tre (tomma) kanaler att förfoga över. Senare, under Beatles sista period, förfogade man över två st 4-kanalare som man på något sätt lyckades synkronisera.

Nu har jag inte hela historien i huvudet men för den som är intresserad finns allt på nätet att läsa om.

Hur imponerande detta ändå var, och är, så är ändå det ljudliga resultatet det intressanta/viktiga. Ur min synvinkel är Beatles-remastringen bättre ur alla aspekter, såväl ljudmässigt som TuneDem-mässigt. Allt hänger ihop mycket bättre, man känner bättre samspelet mellan de fyra Beatlarna. George Martin som var chefstekniker på EMI när skivorna spelades in, var dessutom mannen bakom de remastrade utgåvorna. Han om någon bör veta hur det ska låta. Paul McCartney har för övrigt även han deltagit i processen.

Enligt uppgift är stereo-versionerna "något/försiktigt höjda och komprimerade" för att tillfredsställa modern smak (vad nu detta kan vara) medan monoversionerna är i originalskick (i detta avseende).

Jag hittade förresten en "remaster" av dessa remastringar på TPB, gjorda av en ung man som inte tyckte att man tagit ut svängarna ordentligt när man lanserade Beatleskatalogen. Han tyckte att man skulle erbjuda alla de möjligheter som modern teknik erbjuder och hade skruvat till musiken rejält med extrem dynamikkomprimering och limitering, bas- och diskantlyft och div andra trix. Han var verkligen stolt över vad han presterat. Behöver jag berätta att det lät fasansfullt? Tyvärr inte sämre än många nya utgåvor av musik...

När det gäller A&F förfogar jag enbart över LTS-utgåvan (som är en helt rak överföring från mastertejpen) och den utgåva som ingår i 4-CD boxen 101010 som gavs ut 2010. Den senare är enligt Anders Falk och deras ljudtekniker försiktigt komprimerad och "lyft". De kan du gärna få smakprover på. Originalsläppet på CD har jag dock inte, däremot vinylen. Den kan jag väl också fixa ett smakprov ifrån om du vill, även om det inte är vare sig Keel eller Radikal i min LP12:a :-)

/ B

PostPosted: Tue May 01, 2012 14:21 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Tjoo,

Den här tråden blev riktigt kul :D ! sportbilsentusiasten & bill50x, håller med er båda om det mesta av ovanstående sagda.

Ni tycks som jag tycka det vara intressant med mastring å mixar, vill tipsa om ; http://www.justiceforaudio.org/

Finns mycket intressant att ta till sej ang. dynamik / mastring kompression etc.

PostPosted: Tue May 01, 2012 16:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

L.A. wrote:
Den här tråden blev riktigt kul :D !
Tack för länken.
Fast ska vi fortsätta diskutera mastringar etc så får det nog bli en ny tråd, denna ska ju handla om mässan i Jönköping...

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00