selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 23:50

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 69 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 28, 2004 11:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Alltså jag gillade inte Katan när jag hörde dom (med Classiken), Kan IV lät klart mycket roligare på T&T... men det slutade med att jag köpte ett par Tukan (grisen i säcken) och dom låter också bra. Sen med tanke på att Katan kostar en hel del mer.

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 28, 2004 13:01 
equi2 wrote:
Alltså jag gillade inte Katan när jag hörde dom (med Classiken), Kan IV lät klart mycket roligare på T&T... men det slutade med att jag köpte ett par Tukan (grisen i säcken) och dom låter också bra. Sen med tanke på att Katan kostar en hel del mer.
Att driva Katan med en Classik är att få ut ca 10% av potentialen i högtalarna. Jag har hört dem med LK85 och det var inte roligt det heller. Med LK140 händer det grejer, och aktivt med LK140 har jag hört och det lät BRA! Med 2250 eller Klimax framför växer Katan fantastiskt, och jag skulle tveklöst hellre spela på Katan med Klimax Twin än Akurate 212 med LK85.

Katan är känsliga för kringutrustning, det är därför jag har felbedömt den vid flera tillfällen. Men den växer med uppgiften, och det är inte en slump att många med topp-linn-system kör på Katan och subbar...

/ MC

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 28, 2004 15:27 
Site Admin
Site Admin

Bra. Så vårt råd från forumet blir att köpa Classik + Klimax Twin + Katan? :roll:

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 28, 2004 22:05 
Site Admin
Site Admin

Classik+Tukan låter väl som en bra ide om man ska hålla sig inom budgeten. Även om hon senare byter högtalare till något annat (annat märke?) så är ju classiken perfekt gjord för en sån här person. Intresserad av ett bra ljud utan att bli ruinerad av det och vill förmodligen inte ha massor av lådor och kablar.

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 28, 2004 23:12 
Ayn wrote:
Bra. Så vårt råd från forumet blir att köpa Classik + Klimax Twin + Katan? :roll:
Nej, men jag kände att det behövdes en förklaring till varför en nästan dubbelt så dyr högtalare som Kan IV kan låta sämre under dåliga förutsättningar. Sorry för OT :!:

/ MC

Post subject: linn rådets förslag
PostPosted: Mon Nov 29, 2004 20:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag uppfattar det samlade linn rådet föreslår att jag ska köpa en classik och till det tukan högalare, till syrran. Då ska jag börja kika lite på beggmarknaden, men har inte sett ngn classik ute. Men tack för alla tips.

ed

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 29, 2004 20:40 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Instämmer med Classik + Tukan-rådet. Jag har själv haft ett sådant system en gång och var väldigt nöjd. Otroligt stilrent minimalistiskt är det ju också.

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 29, 2004 20:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

...som jag skrev ovan så kanske jag ska sälja en Classik här i framtiden (om det inte är så brådis så kanske hon kan vänta..) Problemet är ju att man inte är så snabb på att komma till skott, först ska jag öppna en tråd om mina uppgraderingstankar.

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 29, 2004 21:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

det slog mig, det var ngt jag skrev där i början att hon vill kunna spela sina vinyl, men har verkligen classik en phono ingång? Hitta inte det i manualen som fanns på nätet.

ed

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 29, 2004 21:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Svar: Nej, ingen phono vilket är synd. Vanligast är väl att komplettera med en LK1:a (men blir ju mer kostnad).

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 00:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Eftersom jag själv inte är så imponerad av de allra billigaste Linn-högtalarna skulle jag nog rekommendera en beg Classik men med några högtalare av annat märke. Billiga Linn-högtalare har ofta ett bra driv och "rytm" men låter alldeles för tunna och ljusa i "sekundär lyssning" (dvs när man egentligen gör något annat och har musik i bakgrunden). Då går högtalarnas kvaliteter förlorade och man hör bara det som saknas.

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 00:13 
Site Admin
Site Admin

Jag kan hålla med delvis om billigare högtalare, om du menar Kan ;) De har jag inte till övers för. Åtminstone inte Kan IV, de tidigare modellerna har jag inte hört. Efter att ha hört Quad 11L och 12L är jag imponerad nog att rekommendera en provlyssning på dem.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 00:30 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Har ett par gamla Kan ettor som jag aldrig ska göra mig av med! Har nog inte hört charmigare högtalare någonsin! De smiskar garanterat de flesta andra märkeshögtalare jag hört såvida det finns rätt elektronik med bra driv bakom! Ska försöka att hitta stativ och ngt gammalt avdankat lk2 eller lk280 och använda tillsammans med en lk1a i ett andra system.
Du kommer att häpna när du hör dessa gamla fula burkar Ayn!

Last edited by young on Tue Nov 30, 2004 00:47, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 00:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

young wrote:
Har ett par gamla Kan ettor som jag aldrig ska göra mig av med! Har nog inte hört charmigare högtalare någonsin! De smiskar garanterat de flesta andra märkeshögtalare jag hört såvida det finns rätt elektronik med bra driv bakom! Ska försöka att hitta stativ och ngt gammalt avdankat lk2 eller lk280 och använda tillsammans med en lk1a i ett anda system.
Du kommer att häpna när du hör dessa gamla fula burkar Ayn!
Smiskar är ordet. De gamla original Kan kunde stundtals låta otroligt bra, men nyckelordet är stundtals. Jag har såväl lyssnat på, som ägt, ett antal högtalare som givit mig långt mer "listening pleasure" än vad dessa Kan någonsin gjort. För länge sedan hade jag en LP12:a med en Dynavector-pu kopplad till en Onix21 förstärkare (engelsk minimalism, detta var tiden innan Linn hade egen elektronik) och jämförde ett par Kan med Philips Jet Set högtalare i äkta plast. Linn Kan var förstås bättre på krävande material, bland annat lät Carol Kidd "In my dream" något otroligt bra. Men i många andra avseenden golvades Kan av plasthögtalaren (som dessutom stod på ett "stativ" av kryssade pappskivor!). Ofta blev helt enkelt Kan "just too much"...

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 01:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kan måste stå på orginal stativ för att leva ut. O placeras nära en stabil bakvägg.
Har inte hört just Kan IV (tror jag), men de flesta andra typer o maken till kul krabat finns inte.

Post new topic  Reply to topic  [ 69 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00