selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:26

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Fri Dec 30, 2011 14:13 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Klanters wrote:
doze84 wrote:
CrowBar wrote:
Aktivt skulle såklart lyfta hela ljudbilden, det vore inte så tokigt samt att man slipper en klumpig sub att ta hänsyn till i inredningen.

Hur funkar det rent praktiskt med ett 5 kanals steg till två högtalare?
hmm vet inte helt, jag tror man får välja ut en kanal som får spela i mono.
Även om det funkar så tvivlar jag på att det är en lyckad ide. 5140 (som är en trevägshögtalare) är tänkt att aktivt drivas med 6 kanaler.
Ja det var lite så jag tänkte också, blir lixom en kanal för lite, tre stereo steg är nog bättre eller? Det är såklart inte bättre för plånboken.

Ett Klout steg? Hur skulle det funka?

PostPosted: Fri Dec 30, 2011 14:47 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Tja, huvudsaken är att du har nog med kanaler, så en Majik 6100 skulle t.ex funka.

Eller tre klout om du föredrar, men ska du använda dessa med nya aktiva kort krävs adaptrar och lite lödning (vilket iofs din handlare fixar) om jag förstått saken rätt.

PostPosted: Fri Dec 30, 2011 17:10 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hur skulle det funka med ett Klout steg? Skulle det bli en stor förbättring?

PostPosted: Sat Dec 31, 2011 00:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

hehe, mitt försalg var inte helt seriöst, hade glömt att dom var tre vägs..:)
Men det är fortfarande ett billigt alternativ:)
Finns det plats för två kort i Classik K? och resten i två lk140, eller blir det olika generationers kort som möts då?

PostPosted: Sat Dec 31, 2011 10:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ingen plats för kort i Classiken.

PostPosted: Sun Jan 01, 2012 10:56 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

mao så är klassiken icke funktionell som förförstärkare?

PostPosted: Sun Jan 01, 2012 18:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Du ska kunna använda den som pre om du vill.

Min erfarenhet är att slutstegen är svaga i klassiken så det kan finnas en del att hämta genom att koppla ett slutsteg till(kvaliten är väl som ett lk100 så skaffa ett bättre i så fall)

Aktivt eller ett starkare slutsteg kommer inte ge samma sak som en subb, och andra sidan har jag själv haft några st subbar och aldrig varit helt nöjd tills jag fick tag i en Klimax345. Det är inte jätteenkelt att integrera en subb.

En bättre källa kommer ge en hel del djupare bas, ett starkare externt slutsteg kommer ge dig mer kraft och du kommer kunna spela högre. Jag hade inte valt något sämre än lk140 till Classiken om du ända ska köpa ett nytt slutsteg, så kan det gärna låta lite bättre också.

Ett mycket bra alternativ till Classiken om du inte vill ha en streamer är en UnidiscSC + slutsteg, det är bättre på allt(har dock inte radio, eller phonoförsteg inbyggt) Unidiscen är riktigt bra och den kan dessutom spela DVD och de går att få riktigt biligt beggagnat ibland.

Men är streamer ett alternativ så byt Classiken mot en sneakyDS

PostPosted: Mon Apr 09, 2012 21:52 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Ursäkta att det tog tid med min respons.

Jag har faktiskt kollat på en Majik DS-I

Problemet med Linn är att man börjar kolla runt och sen spårar det ur totalt och sen sitter man där med tom plånbok och dricker billigaste rödvinet med ljuva toner strömmandes ur anläggningen.

För ett par år sedan hörde jag en aktiv anläggning med Tukan och häftig Linn sub, minns inte vilken sub men jäsiken vad fräsigt det lät.

Även min brors Keilidh (även jag har haft ett par Keilidh) lätt ruskigt fräsigt aktiva. Jag körde aldrig mina Keilidh aktivt men jag sticker ändå ut hakan lite och vill nog påstå att spelade aningen "snyggare" än 5140, jag vart absolut inte besviken på 5140, dom spelar "mer"på ett häftigt sätt men Keilidh är nog den mest prsivärda högtalaren jag haft.

jag är inbiten Linn fantast men min ekonomi, eller familjens kanske jag ska säga är begränsningen, jag ligger alltid en eller två generationer efter.

Det härliga med Linn är att en anläggning från sent 90-tal spelar skjortan av det mesta i stereo och hembio väg som folk springer och köper för tiotusentals kronor på dom stora elkedjorna.

Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00