selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 08:03

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 115 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 58 Next
Author Message
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Sat Nov 05, 2011 18:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Någorlunda riktpris hade vart intressant, lite specar :wink: och när det kan tänkas komma till marknaden?

Låter som det hade kunnat vara perfekt til ett par 350P +klimaxfilter, lite beroende på pris.


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Sat Nov 05, 2011 19:11 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Ja det hade varit kul att få ett hum om vad prislappen hamnar på så att man vet om önskelistan till jul ska uppdateras :D

Storleksordningen (5' / 25' / 50') räcker gott då jag misstänker att inte ens Lejonklou vet exakt pris ännu.


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Sun Nov 06, 2011 16:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Tack alla för intresset!

Jag blev tagen på sängen av Komris recension. Jag fick vid mitt besök hos honom frågan om slutsteget var hemligt. Då svarade jag: Nej, nu är det inget som är hemligt längre. Det är ju nästan färdigt för produktion.
När jag sedan kom hem hade det kommit en del email. :lol:

Slutsteget heter Tundra och kommer att kosta runt 30 tusen. Det tillverkas inte i Kina, utan i Sverige och Estland. Tre olika företag gör var sin del och ett fjärde monterar och testar dem. Alla exemplar justeras och provlyssnas sedan av mig, innan jag skickar iväg dem.

Effektnivån kallar jag 'medium power'. Det kommer inte att presenteras några exakta siffror, då jag anser att de är intetsägande och i värsta fall vilseledande. Dock kräver lagstiftningen att apparatens maximala effektförbrukning anges. På Tundra kommer det att stå 200W.

Kan tyvärr inte lova att det lanseras innan jul, men jag försöker. Jag dubbelkollar hellre allt en extra gång och blir försenad, än blir klar i tid och sedan upptäcker en miss.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Sun Nov 06, 2011 18:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Finns det möjlighet att montera aktiva delningsfilter i slutsteget?

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Sun Nov 06, 2011 19:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Hur fungerar det mot en lågohmig last? Tänker på alla skriverierna angående keltik och i viss del komri.

En fråga till som säkert många undrar, vilken storlek kommer slutsteget ha i jämförelse med dina andra produkter?

(Dock kommer nog aldrig komri accepteras hos oss. Men 350
Är en möjlighet i framtiden, frun är varfall glad i de 320 vi har. Och då tror JAG framförallt de är utseendet Hon går på, även om de låter bra)


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Sun Nov 06, 2011 19:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
Spännande som bara ... färg & form? Kanske någon liten bild i det närmaste?

Kontakter etc?

Häls Per


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Sun Nov 06, 2011 22:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Aug 17, 2009 17:18
Posts: 137
Location: Mölndal
Det låter otroligt spännande och jag ser fram mot att få lyssna på kikkin tillsammans med Tundra. Jag får verkligen gratulera till din spännande produktportfölj.
Jag hoppas att Tonläget kommer att erbjuda en provlyssning av ditt stereosteg.


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Sun Nov 06, 2011 23:28 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Jan 24, 2010 14:46
Posts: 72
Ja, visst är det fullkomligt sensationellt om Lejonklou lyckats skapa ett slutsteg som spöar solos, eller ens är i närheten, och av allt att döma har han det :shock: Jag har många gånger tänkt att grejen med Linn ju inte är att de nödvändigtvis har bättre ingenjörer än någon annan tillverkare, utan en tydlig, och konstigt nog ganska unik, definition av vad de vill åstadkomma. Jag tror att Fredriks storhet bland annat ligger i kombinationen av kompetens och extrem klarhet och konsekvens i vad han söker uppnå, dvs det som vi mäter med tune dem. Tänk om fler tillverkare skulle sätta in sina resurser mot samma mål musikaliskt som Linn och Lejonklou gör?

Linnsane

_________________
Nya Klimax System Hub, Klimax 350 Organik, Harmonihyllan Bord, Qnap TS-269 Pro på Harmonihyllan Yggdrasil


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Mon Nov 07, 2011 00:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Stephan wrote:
Finns det möjlighet att montera aktiva delningsfilter i slutsteget?
Svar nej.

Det går heller inte att blanda Tundra med Linns slutsteg i samma anläggning, då de har olika förstärkningsgrad. Alltså: Ställer man försteget på en viss volym så spelar de olika högt. Anledningen till att man kan blanda Linns olika slutsteg i till exempel ett aktivt system är just att de alla spelar lika högt.

Jag kommer heller inte att göra någon Tunebox för Linns aktiva filterkort, utan kommer att lägga all energi på att bygga mitt eget märke.
Comstedt wrote:
Hur fungerar det mot en lågohmig last? Tänker på alla skriverierna angående keltik och i viss del komri.

En fråga till som säkert många undrar, vilken storlek kommer slutsteget ha i jämförelse med dina andra produkter?
Tundra är gjord för högtalare på mellan 4 och 8 ohm nominellt (den siffra som står bak på högtalaren). Det som händer vid mycket lågohmiga laster är att den maximala utnivån sjunker, det blir lägre till taket där det klipper. Högtalare är dock inga enkla statiska laster utan lasten varierar med signalen den ska återge. Och musik är dynamisk och varierar hela tiden. Just på grund av detta är de så kallade kubmätningarna helt värdelösa som indikator på prestanda. Ett genombrott i utvecklingen kom när jag helt och hållet bortsåg från de statiska mätningarna och bara försökte få Tundra att bli så snabb och exakt som möjligt. Under kort tid kan den lämna massor av effekt och det hörs.

Oavsett högtalare kan jag inte rekommendera Tundra till de som gillar att spela tokhögt. Den kvalitetsmässigt bästa förstärkaren för sådan använding är nog Solo - och jag har varit på fester där även de slagit av, gång på gång, på grund av överhettning. Det blir en del kompromisser om man ska bygga något som levererar jättestora mängder effekt. Kanske går det att göra även dem med högsta kvalitet, jag vet inte ännu. Risken är också att ni som gillar att mangla med Keltik och Komri då kommer att spela sönder elementen på dem. Med några kilowatt låter det troligen bra ända tills de börjar smälta eller slås sönder.

Tundra kommer i en stor låda. Phonokontakter in och ut (för vidarelänkning av insignalen) och banankontakter ut.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Mon Nov 07, 2011 11:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Mycket spännande!
Skall bli intressant att lyssna på dessa.
Blir det demo på Tonläget inom den närmsta framtiden kanske?

Jag tror att du gör rätt som väljer att inte vara totalt Linn-kompatibel.
Det är naturligtvis en avvägning, men det är nog fler fördelar att göra så
både prestandamässigt och för att kunna tilltala en större kundkrets.

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Mon Nov 07, 2011 22:28 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Jan 24, 2010 14:46
Posts: 72
Är Tundra mer musikalisk än solos, Fredrik?

_________________
Nya Klimax System Hub, Klimax 350 Organik, Harmonihyllan Bord, Qnap TS-269 Pro på Harmonihyllan Yggdrasil


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Tue Nov 08, 2011 11:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Lejonklou wrote:
Stephan wrote:
Finns det möjlighet att montera aktiva delningsfilter i slutsteget?
Svar nej.

Det går heller inte att blanda Tundra med Linns slutsteg i samma anläggning, då de har olika förstärkningsgrad. Alltså: Ställer man försteget på en viss volym så spelar de olika högt. Anledningen till att man kan blanda Linns olika slutsteg i till exempel ett aktivt system är just att de alla spelar lika högt.

Jag kommer heller inte att göra någon Tunebox för Linns aktiva filterkort, utan kommer att lägga all energi på att bygga mitt eget märke.
Comstedt wrote:
Hur fungerar det mot en lågohmig last? Tänker på alla skriverierna angående keltik och i viss del komri.

En fråga till som säkert många undrar, vilken storlek kommer slutsteget ha i jämförelse med dina andra produkter?
Tundra är gjord för högtalare på mellan 4 och 8 ohm nominellt (den siffra som står bak på högtalaren). Det som händer vid mycket lågohmiga laster är att den maximala utnivån sjunker, det blir lägre till taket där det klipper. Högtalare är dock inga enkla statiska laster utan lasten varierar med signalen den ska återge. Och musik är dynamisk och varierar hela tiden. Just på grund av detta är de så kallade kubmätningarna helt värdelösa som indikator på prestanda. Ett genombrott i utvecklingen kom när jag helt och hållet bortsåg från de statiska mätningarna och bara försökte få Tundra att bli så snabb och exakt som möjligt. Under kort tid kan den lämna massor av effekt och det hörs.

Oavsett högtalare kan jag inte rekommendera Tundra till de som gillar att spela tokhögt. Den kvalitetsmässigt bästa förstärkaren för sådan använding är nog Solo - och jag har varit på fester där även de slagit av, gång på gång, på grund av överhettning. Det blir en del kompromisser om man ska bygga något som levererar jättestora mängder effekt. Kanske går det att göra även dem med högsta kvalitet, jag vet inte ännu. Risken är också att ni som gillar att mangla med Keltik och Komri då kommer att spela sönder elementen på dem. Med några kilowatt låter det troligen bra ända tills de börjar smälta eller slås sönder.

Tundra kommer i en stor låda. Phonokontakter in och ut (för vidarelänkning av insignalen) och banankontakter ut.
"Det går heller inte att blanda Tundra med Linns slutsteg i samma anläggning"

Är sant eller gällandes 2kanals?
Jag vet flera som blandat linns steg med tex en reciver eller liknande. Linns steg till frontar och andra steg till övriga kanaler. Vartfall kan jag ställa in olika volymer via kinosen på center, frontar osv. Det borde göra att det går kombineras med ganska mycket.
Om det inte går att kombineras så uppskattar säkert många en förklaring som är förståelig :) Är stegen så bra som intrycken som är givna på forumet nu så finns det säkert flera intresserade, men innebär det ett inköp av 3x tundra till hemmabio kanske det inte är lika intressant för dem som har den läggningen vid sidan av 2kanals

Edit: Linn har föresten en egen tunebox, Klimaxfilter för den som behöver, ska väl gå att kombinera med det mesta. :wink:


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Tue Nov 08, 2011 20:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Comstedt wrote:
"Det går heller inte att blanda Tundra med Linns slutsteg i samma anläggning"

Är sant eller gällandes 2kanals?
Jag uttryckte mig fel. Jag menade att det går inte att blanda Tundra med Linns slutsteg vid multiamping (passiv eller aktiv) av en högtalare. De spelar nämligen inte lika högt, så resultatet skulle bli att till exempel basen spelar högre än diskanten.

Att blanda olika steg i hemmabioanläggningar, som du beskriver, går förstås bra. Det tack vare att det går att justera volymen för de olika kanalerna.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Wed Nov 09, 2011 17:39 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Kommer det en budgetversion på Tundra? HAr för mig att du nämnt att du haft något sådant i tankarna tidigare..
:)

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
 Post subject: Re: Lejonklou slutsteg
PostPosted: Fri Nov 11, 2011 16:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
doze84 wrote:
Kommer det en budgetversion på Tundra? HAr för mig att du nämnt att du haft något sådant i tankarna tidigare..
:)
Om det går: Absolut!

Tundra började som ett enklare slutsteg än det är idag. Det lät riktigt bra, men hade problem med variationer i prestanda. För att lösa problemen gick jag först över till switchande nätdelar och införde sedan manuell selektering av komponenter (de mäts i en testanordning och läggs i olika högar). Därefter följde några månader av gradvisa förbättringar, som gjorde Tundra våldsamt mycket bättre.

Just nu kan jag inte se hur Tundras konstruktion skulle kunna göras i en budgetvariant, men det kanske dyker upp nån fiffig idé senare.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 115 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 58 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited