selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:36

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 17:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
ANA wrote:
Sådär, nu har jag testat att koppla om och kommit fram till att det nog lät lite bättre när jag kopplade om vid slutstegen istället för högtalaren. Musiken flöt inte ihop lika mycket, dvs de olika instrumenten blev lättare att urskilja speciellt i svaga partier.

Nåja, en högst amatörmässig bedömning men det var iaf kul att testa även om just jobbet att skifta 12x2 kontakter stup i ett var mindre roligt. :)
Ursäkta en dum fråga - men hur TUSAN ska det kunna vara skillnad om man skiftar på slutstegsidan eller högtalarsidan?
Teoretiskt sätt är det ju samma sak... eller låter röda o svarta kontakter olika?

Det är väl ingen dum fråga det är ju riktigt att i teorin så skall det inte göra någon skillnad. jag har själv inte testat jag har bara följt rekomendationen att ha det skiftat vid förstärkaren. men det är så mycket som skall vara på ett sätt i teorin men i verkligheten så gäller det inte alltid av nån anledning.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 18:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har testat nu att skifta vid slutstegen istället, jag tycker mig höra en skillnad men om det beror på att jag läst att det ska vara bättre här vet jag inte. Skillnaden är i vilket fall som helst inte stor. Ska välja ut någon lämplig i min bekantskapskrets och göra ett blindtest på den personen och se vad resultatet blir. :)

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 23:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ursäkta en dum fråga - men hur TUSAN ska det kunna vara skillnad om man skiftar på slutstegsidan eller högtalarsidan?
Det blir en skillnad på riktningen i kabeln. Tänk dig en positiv spik när trumman slås till: Pang - strömmen går i röd kabel mot högtalaren och tillbaka i svart. Skifta i andra änden så går den åt motsatt håll i kabeln.

/Fredrik

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 25, 2004 00:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Det blir en skillnad på riktningen i kabeln. Tänk dig en positiv spik när trumman slås till: Pang - strömmen går i röd kabel mot högtalaren och tillbaka i svart. Skifta i andra änden så går den åt motsatt håll i kabeln.

/Fredrik
Låter som en trolig förklaring men... OM det nu vore så... så passerar ju signalen "fel" i signalkabeln mellan för/slutsteg samt i slutsteget...
Varför har Linn inte fixat till det då?
Dessutom är väl musiksignalen växelström :wink:

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 25, 2004 10:31 
Jo, annars blir det inte så kul att lyssna. ;)

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 25, 2004 10:53 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Lejonklou wrote:

/Fredrik
Låter som en trolig förklaring men... OM det nu vore så... så passerar ju signalen "fel" i signalkabeln mellan för/slutsteg samt i slutsteget...
Varför har Linn inte fixat till det då?
Med risk för att jag svamlar nåt oerhört nu, men i signalkabeln är det väl en "modulerad" likström, alltså samma riktning hela tiden även om strömmen varierar.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 25, 2004 17:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Här finns mer i samma ämne: http://www.selleri.de/phpBB2/viewtopic.php?t=126

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 25, 2004 18:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

:oops: hmm.. verkar som jag dödade den tråden. :wink:
Men hur är det med växelströmen o det som finns i signal/högtalarkabelarna?

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 25, 2004 22:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Smart fråga, tycker jag. Du har rätt i att det blir "fel" i signalkablarna mellan Kairn och slutsteg. Kan inte nån prova att vända dem? :D
Frågan är ju om det bara är den absoluta fasen som spelar roll, eller om det handlar om att kabeln dessutom ska ha lågohm i ena änden (Kairn) och högohm i den andra (slutsteg)?

Har faktiskt ingen aning om detta. En engelsman gjorde ju mätningar för några år sen och kom fram till att man mätmässigt kunde konstatera att kabeln åt ena hållet plockade upp lite mer radiosignaler än åt den andra. Jag kanske svamlar nu, jag har papperna här nånstans (tror jag fick dem av Supra) och har glömt hur han mätte. I vilket fall hittade han inget mätbart i det hörbara området, men lite lite skillnad i ultrahöga frekvenser.

När jag hade läst den där rapporten så försökte jag få svar på några frågor av just ovanstående typ. Jag undrade om riktiningen hade med den absoluta fasen att göra eller vilken impedans det var i kabeländarna samt om det var samma riktning på båda ledarna som gällde eller om en skulle gå fram och den andra tillbaka (om ni förstår vad jag menar). Tyvärr lyckades jag inte få några svar så jag släppte det.

Förresten så är det alltid ren växelström i både högtalarkablar och signalkablar. Ingen likström. Men växelströmmens absoluta fas går att bestämma. Alltså; börjar en spik med att gå upp (och sedan ner) eller tvärtom.

Tur att vi har öron som reder ut det hela...
/Fredrik

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 26, 2004 00:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är det inte lite pinsamt att vi inte kan reda ut detta?
Hur många högskolepoäng i fysik finns det här på forumet...
Jag kan bidra med tresiffrigt o ändå är man totalt "lost" på detta. :oops:

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 26, 2004 00:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är det inte lite pinsamt att vi inte kan reda ut detta?
Hur många högskolepoäng i fysik finns det här på forumet...
Jag kan bidra med tresiffrigt o ändå är man totalt "lost" på detta. :oops:
Tyvär så spelar det nog än så länge ingen roll hur många högskolepoäng i fysik man har för att reda ut det där.

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 16, 2004 14:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ANA wrote:
Sådär, nu har jag testat att koppla om och kommit fram till att det nog lät lite bättre när jag kopplade om vid slutstegen istället för högtalaren. Musiken flöt inte ihop lika mycket, dvs de olika instrumenten blev lättare att urskilja speciellt i svaga partier.

Nåja, en högst amatörmässig bedömning men det var iaf kul att testa även om just jobbet att skifta 12x2 kontakter stup i ett var mindre roligt. :)
Teoretiskt sätt är det ju samma sak... eller låter röda o svarta kontakter olika?
Riktade kablar....

/Erik

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 13, 2005 23:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lyfter denna tråd litegrann eftersom efter ommöblering tyckte jag ljudet blev konstigare.

Nu efter ommöbleringen ( vet inte hur det var före eftrersom då testade jag bara en dag eller så)

Kairn pro till lk100 vidare till nästa lk100 och slutligen till sista lk100 ( alla stegen är alltså kopplade på rad pga möbleringen)

Ska det räcka då att jag skiftar vänster och höger mellan försteg och slutsteg eller ska jag skifta på högtalarsidan?
Tycker det står rätt luddigt i instruktionen på linns hemsida och efter ha läst instruktionen här på sidan blir jag ännu mer konfunderad :D

Enkel förklaring till ett pucko tack :D

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 13, 2005 23:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stranna wrote:
Lyfter denna tråd litegrann eftersom efter ommöblering tyckte jag ljudet blev konstigare.

Nu efter ommöbleringen ( vet inte hur det var före eftrersom då testade jag bara en dag eller så)

Kairn pro till lk100 vidare till nästa lk100 och slutligen till sista lk100 ( alla stegen är alltså kopplade på rad pga möbleringen)

Ska det räcka då att jag skiftar vänster och höger mellan försteg och slutsteg eller ska jag skifta på högtalarsidan?
Tycker det står rätt luddigt i instruktionen på linns hemsida och efter ha läst instruktionen här på sidan blir jag ännu mer konfunderad :D

Enkel förklaring till ett pucko tack :D
Du skall skifta på högtalarsidan alltså högtalalarkabelns röda kontakter skall in i minus utgången från LK100'orna .

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 13, 2005 23:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Å detta ska göras på samtliga 12 kontakter ( alla svarta på rött och alla röda på svart ? )

Kan det vara detta som gjort att basen tagit ut varann på högtalarna när man kört på båda jämfört med en i taget?

Det konstiga är ju att när jag först kopplade in allt lät det oerhört bra tyckte jag men som sagt efter ommöblering samt nyinkoppling av allt blev allt bara fel :D

Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00