sportbilsentusiasten wrote:
Låter som en trolig förklaring men... OM det nu vore så... så passerar ju signalen "fel" i signalkabeln mellan för/slutsteg samt i slutsteget...
Smart fråga, tycker jag. Du har rätt i att det blir "fel" i signalkablarna mellan Kairn och slutsteg. Kan inte nån prova att vända dem?
Frågan är ju om det bara är den absoluta fasen som spelar roll, eller om det handlar om att kabeln dessutom ska ha lågohm i ena änden (Kairn) och högohm i den andra (slutsteg)?
Har faktiskt ingen aning om detta. En engelsman gjorde ju mätningar för några år sen och kom fram till att man mätmässigt kunde konstatera att kabeln åt ena hållet plockade upp lite mer radiosignaler än åt den andra. Jag kanske svamlar nu, jag har papperna här nånstans (tror jag fick dem av Supra) och har glömt hur han mätte. I vilket fall hittade han inget mätbart i det hörbara området, men lite lite skillnad i ultrahöga frekvenser.
När jag hade läst den där rapporten så försökte jag få svar på några frågor av just ovanstående typ. Jag undrade om riktiningen hade med den absoluta fasen att göra eller vilken impedans det var i kabeländarna samt om det var samma riktning på båda ledarna som gällde eller om en skulle gå fram och den andra tillbaka (om ni förstår vad jag menar). Tyvärr lyckades jag inte få några svar så jag släppte det.
Förresten så är det alltid ren växelström i både högtalarkablar och signalkablar. Ingen likström. Men växelströmmens absoluta fas går att bestämma. Alltså; börjar en spik med att gå upp (och sedan ner) eller tvärtom.
Tur att vi har öron som reder ut det hela...
/Fredrik