selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 05:58

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 10, 2004 18:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
sportbilsentusiasten wrote:
Nope, klistra en länk så jag kan kolla!
10 rök.... tror Keltik/Komri kostar klart mer i låda/delar.
En vanlig DIY burk kostar ju ca 5 i delar...
Dynadio kanske smäller ihop en låda på 2 min, men vi talar ju on 50-80 kg material som ska bilda en högtalare.
Inte en 10 kg låda. (de är väl inte så stora de där dynaudio)

Vore colt om man kunde köra motorsågen i Keltik o dela uppifrån/ner!
alltså en högtalarfabrikant har ju inte samma priser som en normal människa... har tyvärr ingen länk har den bara på dvd..

har för mig att det var denna högtalare? likadan såg den ut iaf, väger 50kg om du undrar :)



http://www.referenceaudio.com/ImageUplo ... urS3.4.jpg


alltså du måste tänka på att dom har maskiner som gör allt jobb...det är ingen snickare som står för ett hantverk...

materialet till keltik tror jag understiger 5k för linn faktiskt... materialet är sjukligt billigt för ett så pass stort företag, spelar ingen roll hur stagad lådan är osv det är inga pengar alls...

men missförstå nu rätt :D det är garanterat en underbar högtalare! men som sagt materialet är billigt, men en "referens" högtalare måste kosta en hel del


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 10, 2004 18:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Den på 2 min = imponerande!
Vi får väl skicka nån spion till Skottland o ta reda på fakta.
O som du säger, delarna kan kosta vad som helst... bara det låter bra


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 10, 2004 18:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
sportbilsentusiasten wrote:
Den på 2 min = imponerande!
Vi får väl skicka nån spion till Skottland o ta reda på fakta.
O som du säger, delarna kan kosta vad som helst... bara det låter bra
hehe joo jag vet iofs inte om linn kör med "rullande" band tillverkning men tror det dom säljer en del prylar ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 10, 2004 18:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
Haakan wrote:
hehe joo jag vet iofs inte om linn kör med "rullande" band tillverkning men tror det dom säljer en del prylar ;)
Inga löpande band vad jag vet utan Linn är väl mer inne på att en person ska sätta ihop delarna i en apparat. Det är därför linngrunkor har ett namn på bak/undersidan.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 10, 2004 18:50 
Ni som varit i Linn-fabriken: berätta hur det är så slipper vi spekulera!

Personligen tror jag inte att Linn-högtalarna tillverkas på löpande band. Det står ett namn på baksidan av högtalaren, och visst, det skulle kunna vara personen som inspekterat och godkänt den, men jag tror att det är personen som satt ihop hela högtalaren.

Bara mina misstankar...

Edit: Kollade nu... Det står "ASSEMBLED BY" och sen ett namn.

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 10, 2004 18:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Iallafall förut, (o på de billigare varianterna) så köpte de lådorna av en underleverantör.

EDIT, man kanske sulle be LINN att skicka en sprängskiss? Synd att såga i Keltik/Komri


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 10, 2004 18:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jun 05, 2004 16:45
Posts: 170
På Linns hemsida finns det en film där man faktiskt får se hur en Komri blir till. En liten snutt iaf :)

http://www.linn.co.uk/linn_media/linn_media.cfm
Corporate movie

Vid 2:50


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 10, 2004 18:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Fredric wrote:
På Linns hemsida finns det en film där man faktiskt får se hur en Komri blir till. En liten snutt iaf :)

http://www.linn.co.uk/linn_media/linn_media.cfm
Corporate movie

Vid 2:50
oj då *tankning pågår*


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 10, 2004 20:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
En sugkopp som lyfter en Komri, visar att "taket" på burken inte är gjort av papp direkt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 10, 2004 20:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
sportbilsentusiasten wrote:
En sugkopp som lyfter en Komri, visar att "taket" på burken inte är gjort av papp direkt.
vore konstigt annars med tanke på priset :D

hade tom blivit sur om "taket" på ett par audio pro lossnade :P


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 10, 2004 20:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Haakan wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
En sugkopp som lyfter en Komri, visar att "taket" på burken inte är gjort av papp direkt.
vore konstigt annars med tanke på priset :D

hade tom blivit sur om "taket" på ett par audio pro lossnade :P
Dom väger inte 80+ kg...
Är en rätt stor belastning på taket.
Tror inte att en DIY högtalare pallar samma last. Visar att lådan inte snickrats ihop av någon amatör :wink:
Var bara det jag ville säga :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 10, 2004 21:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
sportbilsentusiasten wrote:
Haakan wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
En sugkopp som lyfter en Komri, visar att "taket" på burken inte är gjort av papp direkt.
vore konstigt annars med tanke på priset :D

hade tom blivit sur om "taket" på ett par audio pro lossnade :P
Dom väger inte 80+ kg...
Är en rätt stor belastning på taket.
Tror inte att en DIY högtalare pallar samma last. Visar att lådan inte snickrats ihop av någon amatör :wink:
Var bara det jag ville säga :D

hahaha men va fan...alltså lugn å fin nu...bygger du med mdf håller det....80kg e ju inget för en mdf-skiva på 25*40cm...

säg nu inte emot jag e snickare : :wink: sen brukar man skruva dom flesta högtalare också, före faneren åker på...då håller det säkert för 500kg


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 10, 2004 22:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Mortifikator Crenshaw wrote:
Ni som varit i Linn-fabriken: berätta hur det är så slipper vi spekulera!
Besökt Linn två gånger. Det där med att en person bygger och testar varje enhet går till så här: När McIvor kollat vad som ligger på beställning så knappar han vid sin arbetsstation in vad han ska bygga för apparat. Sen kommer en av robotarna från lagret farande med de delar han behöver. Han monterar ihop den och testar under tiden med den datoriserade testutrustning som finns vid hans arbetsplats. Om något inte är inom specifikationerna så säger datorn till: "byt ut X". När allting är okej så går han iväg med den till ett separat rum och kopplar in den på en anläggning. Lyssnar på en låt - ja, den låter som den ska. Sen packar han ner den i kartongerna och lämnar den för utcheckning.

Sen tillkommer en massa pill för de dyrare apparaterna. CD12 brukade exempelvis justeras, brännas in genom att spelas en viss tid och sedan efterjusteras, sedan spelas igen och till sist slutjusteras. Slutstegen bränns in genom att köras i "burn in mode" så att de låter bra direkt och inte efter några veckor (trots det hör man ju själv en viss skillnad efter en tid...). Med fetlådorna Komri misstänker jag att de har speciella stationer med de där lyftmaskinerna som syns på filmen....

Sist jag hörde nåt (några år sen) så var det en dansk firma som byggde högtalarlådorna åt Linn. Det är inga standardlådor utan varenda detalj är specificerad; skivornas och fanerens tjocklek på ut- och insida, monteringsordning, typ av lim, tryck, press- och torkningstider... Enligt en f.d. anställd har Linn en hel del jobb med att hålla efter sina leverantörer så att de gör exakt enligt de senaste instruktionerna. Tydligen är det en av anledningarna till att de helst gör saker själva - det går fort att ändra när man kommit på nåt nytt och man har full kontroll.

Vissa passiva delningsfilter och kablar har de också underleverantörer som gör och här är det samma koll. Lödtenn, utrustning, teknik, temperatur, tid - Linn provar ju själva fram vilka kombinationer som låter bäst (enligt Tune Method förstås :) ) och sen gäller det att få underleverantören att göra likadant.

Vad jag vet tillverkar de all elektronik själva. Valhalla var en produkt som gjordes av en annan firma, men den är ju liksom de andra hålmonteringskorten borta nu.

Den gamla Linnfabriken Castle Precision Engineering (http://www.castle-precision.co.uk/) som drivs av Ivors bror Marcus gör de frästa aluminiumlådorna, LP12-tallrikar, -lager och delar till Ekos och Akito etc. De är leverantör till ett antal andra företag också och tillverkar "svåra saker" som precisionsdelar till flygplansmotorer. Häftigt ställe att besöka om man blir imponerad av mekanisk precision.

Om jag fick bestämma skulle Linn ge ut en ny bok där man beskrev hur man tänker och gör och hur mycket pyssel&test med detaljer det ligger bakom allt de gör. Nån som minns gamla Linn Magazine? Det kom två stycken och jag lovar att många entusiasters intresse för Linn började med en genomläsning av dem. Där fick man ju en förklaring till varför de gör så bra produkter och varför exempelvis en LP12 kostar så mycket att tillverka.

Nuförtiden verkar informationsavdelningen hålla stängt, trots att de har minst lika mycket att berätta...

/Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 10, 2004 22:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
jag är lugn... o jag menade inte att nåt skulle spricka. Grejjen är inte att det ska hålla eller inte, det är att det INTE ska påverka "performance" eller utseeende.
Vad jag vill komma till är att även med elementen, så snickrar man inte ihop ett par keltik/Komri o det låter som riktiga.
Samt att de vågar lyfta dem visar att de är välbyggda.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 10, 2004 22:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
sportbilsentusiasten wrote:
Vad jag vill komma till är att även med elementen, så snickrar man inte ihop ett par keltik/Komri o det låter som riktiga.
.
håller verkligen med dig på den punkten :D även om jag inte riktigt kan hålla med dig ang snickerierna :wink:


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited