selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 10:07

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject: Re: Bygga egen bänk
PostPosted: Fri Jan 21, 2011 14:17 
Moderator
Moderator

Att hitta en bänk som får apparaterna att prestera så bra som möjligt är ett stort praktiskt arbete. För egen del använde jag tidigare IKEA Corras-bord, ursågade på ungefär samma sätt som IKEA Lack kan sågas ur. Det fungerade bra till elektronik. Till LP12 med trampolin var det inte alls bra.

Tonläget i Göteborg har lagt ner mycket arbete för att hitta bra möbler. Gör ett besök hos dem och be att få olika möbler demonstrerade. Ta för all del med ett Lack-bord och jämför.

PostPosted: Sun Jan 23, 2011 00:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Efter att läst olika trådar på detta forum funderar jag om jag inte trots allt skall köpa en färdig och framlyssnad bänk. Jag har idag en en egenbyggd bänk. Det är gjord av stavlimmad bok. Egentligen en köksbänk från från något byggföretag. Sedan nersågad till två hylllor och fyra ben. Om den låter bra har jag ingen aning om. Har inte testat mot något annat. Många köpebänkar har jag haft genom åren men inte med det focus som Linnägare har om man läser på SELLERI.

Allt ryms och det ser snyggt ut men visst...kanske man skall satsa på något annat? Kanske bita i det sura äpplet och pynta upp för Harmomy eller över...

PostPosted: Sun Jan 23, 2011 08:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

nonick wrote:
Efter att läst olika trådar på detta forum funderar jag om jag inte trots allt skall köpa en färdig och framlyssnad bänk.
...
Kanske bita i det sura äpplet och pynta upp för Harmomy eller över...
Eftersom du bor i GBG så är det lätt att prova. I butiken (Tonläget) eller låna hem.

PostPosted: Thu Feb 03, 2011 18:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kan väl säga skall du ha lack ursågat för LP12 utan trampolin så skall du leta reda på gamla sortens lack. Dagens Lackbord som Ikea säljer förstör musiken totalt av någon konstig anledning.

Tonläget har en del väldigt bra möbler som redan har nämnts.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

PostPosted: Thu Feb 03, 2011 19:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej Hepcat,jag är bara lite nyfiken:vad är det för skillnad på dagens lackbord och de äldre? Jag köpte ett lackbord för någon tid sedan,ett riktigt rackelbord,jag drog (med handkraft)gängpaj i ena benet varpå det bara var att avbryta och hämta ett nytt bord nästföljande Haparandabesök. I affekt hade jag ihjäl mitt trebenta bord i bandsågen och kunde mycket riktigt konstatera att billigare kan Kamprad förmodligen inte tillverka ett bord. Bikakemönstrad kartong överdragen med snortunt laminat. Benen dissekerade jag med,och fann att spånskivesnutten man gängar in benets skruv i är bara en liten tärning "gods" innan bordet övergår i veckad papp igen.

Jag begriper inte tänket bakom hyllor ur välljudssammanhang, men att de inte ska ha någon massa att tala om tror jag mig ha läst samtidigt som de ska vara stabila. Kan IKEA ha tagit bort lite för mycket material ur bordet i sin jakt på fraktkostnader och material att det numera blivit för bra för tolvan att stå på(för rangligt)

Jag är verkligen ingen atlet och det moment med vilket jag drog fast benet med var löjeväckande lågt. Jag berättade den här historien för Xanlin om jag minns rätt, och till svar så berättade han en annan episod om just Lackbord. Där hade han åkt tillbaka för att just få det aktuella benet utbytt,och då fått ett ben som var aningen för kort,eller om det var för långt. Vad berättar då detta,jo vår slutsats är att IKEA lägger ut tillverkningen där den är billgast(förstås)Polen,Ukraina eller var det nu kan vara. Hur de väljer att tillverka bordet,inom ramen av en viss vikt,och mått,färgton,etc förstås, är inte det viktigaste så länge det är billigt.

Alltså, kanske man inte heller kan generalisera och säga att alla lackbord spelar bra tillsammans med en LP12,eller att numera spelar de dåligt,det kanske lika gärna har med vilken "batch" man får från när man handlar på IKEA.
Jag kan däremot dock tänka mig att det bantat ner kvaliten ännu mera,särskilt i jakten på vikt då transporter är dyra.

PostPosted: Thu Feb 03, 2011 19:32 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Det var inget lackbord, utan en barnsäng. :D . Dyrbar last i båda fallen.
Men i övrigt stämmer storyn; först hade den tre högerben, sen blev den låghalt, sen blev den rätt. Tur(?!) är att man har nära till IKEA.
Jag tror inte man kan jämnställa dagens Lackbord för 49:- med de som fanns förr. Jag har ett i björk som har riktig faner på utsidan. Nu är det bara ett tryckt laminat som ska föreställa trä. Har för mig att det då kostade 199:-i björkutförande. Så om man ska ha ett Lack för sin LP12 får man nog ge sig ut på Blocket och leta ett beg, ju äldre destå bättre...

PostPosted: Fri Feb 04, 2011 00:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hepcat wrote:
Dagens Lackbord som Ikea säljer förstör musiken totalt av någon konstig anledning.
Jag tror inte Ikea har välljud ur en LP12:a som prioritet :-)
En kamrat (som var med och startade Tonläget i Gbg) berättade att han ringde Ikea om just Lack-borden. Ursprungligen låg det en metallmutter infogad i skivan och själva benen såg annorlunda ut än i senare upplagor. Vid förfrågan om ändringarna var permanenta eller bara tillfälliga blev responsen bara ett stort ? Uppenbarligen var Lack inte alls gjord för att användas i hifi-sammanhang... :-)

/ B

PostPosted: Fri Feb 11, 2011 17:36 
Ny Medlem
Ny Medlem

haraldur wrote:
Hej Hepcat,jag är bara lite nyfiken:vad är det för skillnad på dagens lackbord och de äldre?
Hej, På den gamla goda tiden så var Lack borden jag köpte betydligt mer lämpade i mitt tycke. För det första hade de måtten 45x45 inte som numera 55x55.
Benen var av plast som man lätt fyllde med t.ex sand.

Håller på med att få till nån Lack kombination med hjälp av cirkelsåg, vinkeljärn och lim som förhoppningsvis kommer se hyffsat ut :)

Countryhouse: Majik Kaber passive Valnut

PostPosted: Fri Feb 11, 2011 23:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Andreas2073 wrote:
Benen var av plast som man lätt fyllde med t.ex sand.
Tveksamt om sandfyllning ger någon förbättring, men det är väl bara att prova? Personligen tror jag att styrkan i Lack-borden (de gamla) ligger i att de är lätta men stabila. Med sand i benen ökar man massan och, ja minskar vibrationerna. Samtidigt kan mer energi lagras och f-n vet om det är positivt.

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00