selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:15

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 142 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 510 Next
Author Message
PostPosted: Sat Jan 08, 2011 16:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bengt wrote:
Linnofil: jag är lite osäker på 109:or + Sub. Blir det verkligen bättre än 140? Vad tror ni andra? Vad blir skillnaden egentligen?
Jag gillar M.109 mer än M.140 redan utan sub. Jag tror att en Sizmik med Chakra gör det ännu bättre, iaf innan du kommer så långt att du aktiverar. Med 109 så kan du gå aktivt med en burk, M.6100. Men börja passivt och som någon sa, uppgradera lite smått med en silverkabel i taget och kanske NAS/nätverksuppgraderingar, rack m.m. (innan du kommer till aktivering). Det kan vara väl så roligt och prestandamässigt givande att hålla på med småpill, installation och nätverk som det är att köpa en ny apparat. Lärorikt är det också! :)

PostPosted: Sat Jan 08, 2011 19:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ta dig lite tid och åk till en handlare och lyssna på både gamla och nya ADS innan du handlar. Jag såg att Tonläget har en Majik 2100 för 10900 och plocka ihop ett paket till dig där du kan lämna in dina gamla prylar i inbyte. Om du letar på Selleri, Hifimagasinet och blocket kan du nog hitta bra prylar till vettiga priser såsom http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... nsID=28308 eller http://www.blocket.se/lulea/Linn_system ... ?ca=15&w=3.

Numera kör jag med nya ADS, Kikkin 2.2 och en 2250 med dynamik och jag är nöjd.

Lycka till.

PostPosted: Sun Jan 09, 2011 00:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker du ska bestämma dig för hur stor din budget är och utifrån den sätta samman ett system som s a s "passar" för varandra.

Jag skulle definitivt inte köpa en LK-stärkare och sätta den i kombination med ADS. De tillhör den äldre generationen och är klart sämre än "AV-lådorna".

ADS tillsammans med Kinkkin och 2250/Majik/Akurate-steg tillsammans med M140 skulle vara ett mycket trevligt system som man skulle kunna leva med länge. Och köper du det begagnat, så kommer du ju hyfsat "billigt" undan.

/mvh

PostPosted: Sun Jan 09, 2011 01:24 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag har testat M6100 vs LK100 här hemma och det är stor skillnad i mina öron i alla fall, LK är okej men inte i långa loppet, det tycker jag inte. Om nu LK140 låter mycket bättre än LK100 är det en annan femma, har inte haft möjlighet till den jämförelsen men xx00 vet jag är mycket mycket kompetenta steg som ger mycket för pengarna, speciellt begagnat. Samma sak med ADS mk1 och samma sak med ett par begade M140 för 13-16 loppor.. Skulle jag köpa nytt system idag igen skulle jag köpa i princip samma saker fast begat och spara en rejäl bunt pengar på köpet. Ingen av dessa produkter är på något vis dåliga och dom är alla oerhört prisvärda.

(mina LKs ska ut och ersättas av xx00 nu under våren är planen, såg dom mer som en nödlösning)

Dock så, glöm för sjutton inte att provlyssna! Köp inget på impuls utan ta dig tid att provlyssna tills du är säker, kanske din handlare har en ADS på demopris t.ex? Tycker jag ser en hel del sådana lite här och var till ruggigt bra pris och just ADS vill man nog ha garanti på.. kan inte tänka mig den är billig att repa om den väl racklar ihop.

Hursom, lycka till! Själva beslutet tycker jag är halva nöjet med större inköp :)

PostPosted: Sun Jan 09, 2011 10:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

torig wrote:
ADS tillsammans med Kinkkin och 2250/Majik/Akurate-steg tillsammans med M140 skulle vara ett mycket trevligt system som man skulle kunna leva med länge. Och köper du det begagnat, så kommer du ju hyfsat "billigt" undan.
+1

PostPosted: Sun Jan 09, 2011 11:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Många bra synpunkter och tips. Jag har provlyssnat MDS och MDSI med M140, men inte med ADS+steg. Jag bara förutsätter att det låter bättre. Kanske kommer att lyssna på M109 också. Vill ha golvhögtalare för att kunna dra på lite, men rent estetiskt föredrar jag nog små högtalare, då stora golvare kan kännas lite vulgära. Sen kan jag tycka att stora högtalare väcker någon slags förväntan om stort och mäktigt ljud (som kanske inte alltid levereras), medan en liten kan ge något av en aha-upplevelse med exakthet och en "renare" musikförmedling. Upplevde faktiskt basen som aningen, vad ska man kalla det, dominerande kanske, på M140. Här blir det att lyssna ordentligt innan ett beslut tas. Har visserligen alltid tyckt att mina Katan levererat tillräckligt "stort" ljud för att vara en liten högtalare. Kanske skulle behålla Katan och köra en ADS och aktivera Katan samt köpa en sub?

Jag tänkte bara skriva "många bra synpunkter och tips"... Sen satte funderingarna igång. Men det är liksom halva nöjet. Kom just på att det jag skrev om att sitta med samma system i 10 år inte kommer att hålla. Tror jag håller på att bli en
linn-audiofil ... Skulle nöjt mig med mina Sony-alltiett-anläggning, det hade varit billigare :)

Så nu är jag inne på följande:

1: ADS-Kikkin-M2100-M140
2: ADS-Kikkin-steg med aktiva kort till katan+en schysst sub

Synpunkter?

PostPosted: Sun Jan 09, 2011 11:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bengt wrote:
...Så nu är jag inne på följande:

1: ADS-Kikkin-M2100-M140
2: ADS-Kikkin-steg med aktiva kort till katan+en schysst sub

Synpunkter?
Båda varianterna är vettiga (både med gammal och ny ADS).

... och 2250 (gärna med Dynamik) är inget dumt alternativ till M2100 om man vill kunna spela lite starkare. Borde även provlyssna M109 också! Riktigt bra(!) och aktiva blir de klart bättre samt går att aktivera med ett steg (M6100) och om du gillat Katan så... Aktiva Katan (M4100 eller större om du inte hittar en 4-kanalare - kör själv med 4 (av 5) kanaler i en 5100...) är ju en budgetvariant och om det medger bättre DS så är det faktiskt att föredra. Alla varianterna kan givetvis kompletteras med sub (även M140...). Allt annat än en riktigt bra sub går bort (för mig i varje fall). Skulle mycket hellre aktivera än lägga till en Sizmik.

PostPosted: Sun Jan 09, 2011 20:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Nu har jag bestämt mig (innan lyssning).

Siktar på följande:

ADS (gamla, eller nya om jag tycker mig ha råd)
Kikkin 2.2
AV2250
M140

Sen blir det väl uppgraderingsfot, kablar, möbler, nätverk, Nas, osv...

Får se i vilket ände jag börjar. Det beror på vad som finns på beg/dem-marknaden (där mina katan/classik k hamnar snart om nån är intresserad).

Misstänker hur som helst att jag kommer att ha en bättre anläggning än den jag har idag.

Stort tack för alla tips! Kom gärna med fler :)

PostPosted: Sun Jan 09, 2011 23:34 
Moderator
Moderator

Jag har följt tråden, och tycker detta är ett klokt val. Försök hitta en ADS med dynamik monterad. Försök också att jämföra några olika slutsteg.

PostPosted: Sun Jan 09, 2011 23:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bengt wrote:
Nu har jag bestämt mig
...
Kikkin 2.2
...
Här är ett solitt tips: http://forum.selleri.de/viewtopic.php?p=78179#p78179
:)

PostPosted: Mon Jan 10, 2011 20:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

per wrote:
Jag har följt tråden, och tycker detta är ett klokt val. Försök hitta en ADS med dynamik monterad. Försök också att jämföra några olika slutsteg.
Tack, ja jag tror att det kan vara ett klokt val. Bra att starta en tråd så man får lite inputs.

PostPosted: Mon Jan 10, 2011 20:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Linnofil wrote:
Bengt wrote:
Nu har jag bestämt mig
...
Kikkin 2.2
...
Här är ett solitt tips: http://forum.selleri.de/viewtopic.php?p=78179#p78179
:)
Jo den där skulle sitta fint. Men jag väntar ett tag, har lite större inköp i familjen som måste prioriteras (enligt vissa ;)

PostPosted: Sat Jan 29, 2011 16:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det blir nog en helt annan och lite billigare lösning tills vidare. Beggad MDSI+M2100, aktiva kort och behålla Katan. Det är en kompromiss. Kommer nog att byta till ett M6100 efter ett tag och ett par M140 med aktiva kort. Behåller classiken och kastar in den i ett annat rum. Vet dock inte vad jag ska ha för högtalare till classiken. Någon som har tips på billiga passande högtalare (typ 5-6000)? Gärna golvhögt.

PostPosted: Sat Jan 29, 2011 16:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Bengt wrote:
Det blir nog en helt annan och lite billigare lösning tills vidare. Beggad MDSI+M2100, aktiva kort och behålla Katan. Det är en kompromiss. Kommer nog att byta till ett M6100 efter ett tag och ett par M140 med aktiva kort. Behåller classiken och kastar in den i ett annat rum. Vet dock inte vad jag ska ha för högtalare till classiken. Någon som har tips på billiga passande högtalare (typ 5-6000)? Gärna golvhögt.
Det står ett par otroligt fina Kaber i ljus körsbär på Tonläget. Vet inte om det funkar med Classik. Men snygga är de i alla fall och kostar 5700:-.

PostPosted: Sat Jan 29, 2011 16:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Beg Ninka eller Komponent 110 hittar du för 5-6.000kr, passar bättre med en Classik än vad ett par Kaber gör.

/M

Post new topic  Reply to topic  [ 142 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 510 Next

All times are UTC+02:00