selleri.de https://www.selleri.de/ |
|
Vad händer i studion som förstör allt? https://www.selleri.de/viewtopic.php?t=7444 |
Page 2 of 4 |
Author: | HCL [ Sun Jan 09, 2011 10:36 ] |
Post subject: | Re: Vad händer i studion som förstör allt? |
[Naim]-(Linn) wrote: Men det är väl lite väl mycket generaliserande i den här tråden. 99% (om jag ska generalisera lite själv) av alla inspelningar sker i studio. Skulle de vara förkastliga och sakna sväng och närvaro för det? Knappast. Som om musiker inte vet vad de håller på med. ... F.ö. Håller jag med och dessutom är min erfarenhet att i stort sett alla skivor är mycket bättre än vad de tycks vara avspelade med de flesta anläggningar. |
Author: | HCL [ Sun Jan 09, 2011 10:39 ] |
Post subject: | Re: Vad händer i studion som förstör allt? |
torig wrote: Kanske är det så att vi som gillar Linn numera slutat "att stampa med foten", för att i stället gräva ner oss i detaljer. |
Author: | Andrén [ Sun Jan 09, 2011 18:53 ] |
Post subject: | Re: Vad händer i studion som förstör allt? |
Den enskilt största enskilda faktorn är utan nämnvärd konkurrens, skit bakom spakarna =) |
Author: | Cloudberry [ Sun Jan 09, 2011 22:41 ] |
Post subject: | Re: Vad händer i studion som förstör allt? |
Hej, tror att jag ansluter till föregående talare, det är live som det 'händer'. Man gör en låt i rep-lokalen, man jammar fram alstret. Sedan när det sitter vii man göra den perfekta inspelningn i studio. "Perfekt" är ofta raka motsatsen till tryck/känsla/energi. Så gör man ett par overdubs - det blir knappast bättre. Mitt paradexempel är Deep Purple Lazy - Jämför Machine Head-versionen med Made in Japan, då talar vi ändå om en enastående väl inspelad studio. Sedan kompressorer och andra studiotricks för att få saken att tilltala iPod generationen yttermera försämrar upplevelsen. |
Author: | ed [ Mon Jan 10, 2011 13:18 ] |
Post subject: | Re: Vad händer i studion som förstör allt? |
Min erfarenhet i detta ämne är att när jag hade en enkel icke linn anläggning lät ofta live plattorna ganska dåliga och jag ville ju så gärna att de skulle låta bättre eftersom, musik är ju egentligen en liveprodukt. Men ju bättre min anläggning har blivit desto bättre låter en liveplatta. |
Author: | [Naim]-(Linn) [ Mon Jan 10, 2011 14:42 ] |
Post subject: | Re: Vad händer i studion som förstör allt? |
ed wrote: Min erfarenhet i detta ämne är att när jag hade en enkel icke linn anläggning lät ofta live plattorna ganska dåliga och jag ville ju så gärna att de skulle låta bättre eftersom, musik är ju egentligen en liveprodukt. Men ju bättre min anläggning har blivit desto bättre låter en liveplatta. ![]() |
Author: | peoplesandschmidt [ Mon Jan 10, 2011 16:34 ] |
Post subject: | Re: Vad händer i studion som förstör allt? |
Iv'e been busy going round a few studios in Gothenburg and checking out things ,,, still not heard playback better than a Klimax System and have horrified a few people working in studios with the Klimax system. Check out the TV series on ''Abbey Road Studios'' where mostly they play in as if it were a live gig even if it's with separate channels so there is cohesion in the timing. What I see here and in most studios is recording of individual voices or instruments, one at a time. Lots of work is then done on programs like 'protools' to put it all together, moce the sound stage around, flatten it off so it sounds analogue etc etc. A shitty system! The more they play with it the worse it gets! Not all studio processes are bad! I have the Gogobot tracks prior to ''mixing'' and after and ''mixing'' it's fantastic! Should be I guess as it was done by LA music producer Paul Lani (who has worked alongside David Bowie, Prince, and U2 to name but a few). Most of that musik was created in protools so I guess it's expected that the timing is as good as digital can be. With real instruments and real people I just wish they would play it as a band, in in analogue and just leave it alone. I think the fact that people have such high regard for old vinyl is less to do with the quality of the format but more to do with the simpler but superior recording process. I mentioned U2 above with Paul Lani but honestly they play around so much after the recordings that they kill off some of the best music in the world. Just to see and hear them live to realise how good they really are! REALLY GOOD! P.S: Gogobot first single release is 26 January then bi-monthly with 5 more ,,, my tip for UK biggest newcomers 2011. You can already listen to all six singles here in the shop in 24 Bit! Long live **REAL MUSIC** and my recommendation ... get out there and see some LIVE Gigs! |
Author: | Bill50x [ Mon Jan 10, 2011 21:53 ] |
Post subject: | Re: Vad händer i studion som förstör allt? |
ed wrote: Min erfarenhet i detta ämne är att när jag hade en enkel icke linn anläggning lät ofta live plattorna ganska dåliga och jag ville ju så gärna att de skulle låta bättre eftersom, musik är ju egentligen en liveprodukt. Men ju bättre min anläggning har blivit desto bättre låter en liveplatta. / B |
Author: | Kork [ Mon Jan 31, 2011 00:11 ] |
Post subject: | Re: Vad händer i studion som förstör allt? |
Nu vet jag inte riktigt vad trådskaparen är ute efter men enligt mig uppstår de flesta problemen under mastringen. Skivbolagen ställer krav på mastringstekninkern för att det ska låta "högt" när det spelas i radion. Det enda vapen som teknikerna har för att få behålla jobbet är att komprimera skiten ur musiken. Jag har sett artiklar på internet där man visar exempel på hur vanlig hitmusik faktiskt "klipper" topparna. Detta är oerhört vanligt. Kommer tyvärr inte ihåg några länkar men sök på Mastering (problems, kills the music, death eller liknande) så hittar ni säker en mängd med intressant information. |
Author: | Kork [ Mon Jan 31, 2011 00:15 ] |
Post subject: | Re: Vad händer i studion som förstör allt? |
Hittade lite information. Loudness War är tydligen sökordet. http://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war http://musicmachinery.com/2009/03/23/the-loudness-war/ http://stereosubversion.com/commentary/ ... 8-02-2009/ http://turnmeup.org/ |
Author: | pekka71 [ Mon Jan 31, 2011 09:16 ] |
Post subject: | Re: Vad händer i studion som förstör allt? |
http://www.sonymusic.se/blogg/sony-musi ... mment-2581 skrev ett logg inlägg här kanske fel ställe men om alla här på selleri börjar gnälla på sony kan man kanske ialla fall lyfta problemet till ytan För tyvärr kommer vi ju inte att bli hjälpta genom att sitta här och beklaga oss, så jag tycker så här klistra in länkar/epost där alla mailar in sina åsikter om hur dåliga nya inspelningar är |
Author: | pekka71 [ Mon Jan 31, 2011 09:21 ] |
Post subject: | Re: Vad händer i studion som förstör allt? |
info.sweden@sonymusic.com skriv några rader, tar inte många sekunder, förmodligen händer inget men vad finns att förlora? |
Author: | sportbilsentusiasten [ Mon Jan 31, 2011 11:53 ] |
Post subject: | Re: Vad händer i studion som förstör allt? |
Uppmanar alla att trycka på för att få bättre inspelningar men jag tycker att fokuseringen på loudness war är felriktat. Att skylla oförmåga att njuta av musik på just kassa inspelningar är att missa det viktiga. Dålig installation och dåliga grejjer ger KLART större skillnad än några dB kompression. På en bra anläggning är de allra flesta inspelningar musikaliskt OCH ljudmässigt njutbara. Och som tidigare skrivit räcker det med ett billigt system tex LP12/Nait/Kan rätt installerat i rummet. Men om vi snackar ANDRA dumheter skivbolagen gör, mest med äldre inspelningar; remastring mm som kvaddar det musikaliska budskapet (tar bort brus, mixar om mm) - DÅ kan man snacka förstörd inspelning. Ofta låter dessa inspelningar musikaliskt dåliga. Men enbart en komprimering av inspelningen är inte SÅ farlig imho! U2 o Metallica får mycket skit på nätet för kassa inspelningar - men det är inte riktigt. Men de kräver ett mycket bra system. Låter skramligt o rörigt på mediokra system. Man kan iof förstå kritiken, de har inte mixat så det ska passa gemene mans grejjer precis...(liiiite dist på sång/ljud, en hel del lager av musik o ljud i bakgrunden, det panoreras flitigt - allt detta skapar bara en ljudsmet om inte anläggningen klarar av att hålla isär ) Men på et lysande bra system inser man hur BRA det verkligen är! |
Author: | [Naim]-(Linn) [ Mon Jan 31, 2011 11:58 ] |
Post subject: | Re: Vad händer i studion som förstör allt? |
Det här med loudness war är en helt annan diskussion. Visst är det knasigt att komprimera sönder och samman så att det tom. fuldistar. Allt för att volymen ska ligga på max. Det är ju helt befängt det där med radiostationer och volymmaximering. Det skulle inte vara speciellt svårt för ljudtekniker på radiostationer att höja volymen själva. Och något ska de väl ha att göra? - förstärkarna - visa vad de kan med sin cape och sitt svärd. Sen hjälper det nog föga med att skriva till Sony. Det har utvecklats en kultur i många år nu. Där det pumpas volym till (och över) bristningsgränsen av producenter och ljudtekniker både här och där. Dessutom ges det musik i en aldrig tidigare skådat/hörd omfattning. Skivbolagen kan inte diktera någonting snart. De är döende drakar. Man kan lika väl starta eget skivbolag och distribuera över hela världen själv eller i samarbete med andra direkt på nätet. |
Author: | [Naim]-(Linn) [ Mon Jan 31, 2011 12:04 ] |
Post subject: | Re: Vad händer i studion som förstör allt? |
sportbilsentusiasten wrote: U2 o Metallica får mycket skit på nätet för kassa inspelningar - men det är inte riktigt. Men de kräver ett mycket bra system. Låter skramligt o rörigt på mediokra system. Man kan iof förstå kritiken, de har inte mixat så det ska passa gemene mans grejjer precis...(liiiite dist på sång/ljud, en hel del lager av musik o ljud i bakgrunden, det panoreras flitigt - allt detta skapar bara en ljudsmet om inte anläggningen klarar av att hålla isär ) ![]() ![]() Det finns ju inspelningar som är så bra att de rinner som smält smör genom vilken anläggning som helst och de borde också låta riktigt fantastiskt i toppbra system med rätt tune dem. |
Page 2 of 4 | All times are UTC+02:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |