selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 11:42

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject: Re: Aktiv drift av 242?
PostPosted: Sat Dec 18, 2010 01:09 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

pekka71 wrote:
Själv tycker jag att 242 är bättre än M140, men att den känns lite dov i en direktjämförelse
Intressant! Hade ett stressat hemlån av ett par 242 och det lät bra, kan inte säga annat, men lite "dovt" (mitt exakta ordval) jämfört med mina B&W. Drevs med en A4200.

PostPosted: Sat Dec 18, 2010 11:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Skulle inte karaktärisera 242 som något speciellt utom möjligen lite tunna i den allra nedersa basen. De är ju inga Komri eller 350, med det är väl ingen hemlighet. De skall ha en hyggligt stabil vägg bakom och installeras nogrannt, paras med bra källa, men f.ö. vill jag nog hävda att de är synnerligen neutrala. Lägre dist generellt jämfört med det mesta annat. Det tror jag faktiskt är en av de största anledningarna till att folk tycker att de kan vara lite återhållna. Mata med bra signal, installera nogsamt och de spelar ut på ett utmärkt sätt. Vill man ha lite krydda kan man para dom med t.ex. 2250 (gärna med Dynamik). Blir inte lika polerat som med f.f.a. Akurate- eller Klimax-slutsteg.

Linn:s talare med Pod (både Majik, med f.f.a. Akurate och de över) har klart mindre (lägre) dist än tidigare modeller. Låg dist ger inte samma direkta i-rummet effekt vid en viss ljudvolym. Låter inte mer äkta än verkligheten (om man nu får göra den liknelsen) utan lika enkelt som verkligheten. Låter inte lika mycket stereo och i det perspektivet eller med den gängse hifi-måttstocken, inte lika imponerande. Jag skulle hävda att det är ett ljud som ligger mycket närmare verkligheten. Jämför man med musik Live så tycker jag att dagens Linn-system är betydligt närmare än de gamla toppsystemen. F.ö. Tycker jag t.o.m. att det i princip bara är med Linn-prylar som man kan komma riktigt nära hur det låter Live (inte dåligt PA utan när det är riktigt bra). Riktigt bra Live är givetvis mycket bättre, men inget utom riktigt bra och välinstallerade Linn-system göre sig icke besvär. Allt annat som jag hört, antingen låter hifi eller låter PA (d.v.s. utan att förmedla musiken på det sätt som man upplever vid ett Live-framträdande). Ino kombinerat med Linn är också på rätt väg, men jag tycker att själva musikens innehåll då går förlorat i högre utsträckning än med Linn-högtalare. Lite fetare ljud, men på bekostnad av precisionen.

Last edited by HCL on Sun Dec 19, 2010 15:49, edited 1 time in total.

PostPosted: Sun Dec 19, 2010 14:51 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Comstedt wrote:

Har du möjlighet att lyssna på aktiva A242'or nånstans...
:D :D efter jul har du det...

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I

Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00