selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 10:18

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 27, 2004 00:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Jorå, men smiley'n negerar ju inte på något vis meningen som föregick den.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 27, 2004 08:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Det är väl en tolkningsfråga hur man upplever ett inlägg. Att man påpekar att en säljare tenderar att favorisera den produkt man vill sälja och lägger till en smiley för att lätta upp det tycker jag inte är så anmärkningsvärt.

Personligen tog jag absolut inte anstöt och upplevde det inte som att han baktalar (hur man nu gör det på ett offentligt forum som han och alla andra läser).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 27, 2004 08:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Tja jag vet hur jag skulle ha tolkat det i Jörgens sits. Men ok, om den typen av argumentation inte anstöter så stör sig nog ingen på följande resonemang?

Jag tror att Klout-hysterin grundar sig i att Klout-förespråkar-folket här egentligen är kompisar med Naim-handlare och därför hellre ser att Linn-folk köper beggat av varandra än att stödja Linn-handlare. Det kan ju nämligen omöjligt finnas någon annan anledning till att någon gillar Klout.

;) ?

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 27, 2004 09:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
daniel.n wrote:
Tja jag vet hur jag skulle ha tolkat det i Jörgens sits. Men ok, om den typen av argumentation inte anstöter så stör sig nog ingen på följande resonemang?

Jag tror att Klout-hysterin grundar sig i att Klout-förespråkar-folket här egentligen är kompisar med Naim-handlare och därför hellre ser att Linn-folk köper beggat av varandra än att stödja Linn-handlare. Det kan ju nämligen omöjligt finnas någon annan anledning till att någon gillar Klout.

;) ?
*he he*
Detta kan man nog inte tolka på annat sätt än som ett försök till uppvigling. Bra försök men lite väl långsökt resonemang dock.

edit: Är det så att du får rabatt om du backar upp Stereokompaniet här på forumet? :wink: :lol:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 27, 2004 09:48 
***


Last edited by Mortifikator Crenshaw on Wed Oct 27, 2004 10:04, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 27, 2004 09:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Om vi går tillbaks till den grundfrågan så är det iof inget konstigt att nyare produkter (som dessstom är billigare) är bättre än äldre (o då dyrare)

Problemet uppstår då två produkter är nära varandra i kvalité o dessutom de har olika kvalitéer...
En produkt kanske har mer HIFI egenskaper (typiskt den gamla dyrare) medans den andra är bättre i tune dem (typiskt den nyare)

Då kommer olika personer att tycka olika. Även pga att de hört apparaten i olika system som påverkar slutresultatet.

Angående Klout... anledningen att vi pushar för beg (Ikemi/Kairn är andra mycket prisvärde burkar) är att Linn's nypriser är i överkant, speciellt på de dyrare systemen!
Är väl först med Exotik som de har sansat sig en smula.
Jag vill se BRA produkter till rimliga priser.

obs - jag har köpt mycket av mina tidigare saker nya men Unidisk 1.1 för 100kkr (o billigaste för 45) - hallå!?!?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 27, 2004 09:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Hehe .. dags att borsta av flamskyddsdräkten från usenet-tiden ;).

Skämt åsido, bara för att förtydliga: jag har itne den blekaste om vad Jörgen tycker/egentligen sade/har för åsikt om hur det tolkas. Jag är inte heller inblandad i verksamheten det minsta eller ens en speciellt stor kund hos honom.

Jag tycker bara inte man grundlöst ska förutsätta att någon är oärlig eller har en "hidden agenda" (hmm svensk motsv fras?). Det är dålig stil och jag skulle bli upprörd om jag själv utsattes för det. Det blir extra fel att göra det mot någon som inte ens är med i diskussionen - i mina ögon är det faktiskt förtal/baktalande.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 27, 2004 10:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Quote:
Problemet uppstår då två produkter är nära varandra i kvalité o dessutom de har olika kvalitéer...
En produkt kanske har mer HIFI egenskaper (typiskt den gamla dyrare) medans den andra är bättre i tune dem (typiskt den nyare)
Mycket väl sammanfattat! Jag tror också att det ligger till precis så i många fall. Exvis 5125 vs Klout så tycker jag dom är extremt nära varandra i tune-dem men ganska långt ifrån varandra i karaktär. Det är enklare med ex.vis Genki vs Ikemi där jag tycker att både karaktär OCH tune-dem skiljer - Ikemi är både hifi och bra, s.a.s. :).

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 27, 2004 10:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Om man nu som Stereokompaniet bara har en enda parameter (tune-dem) att grunda sina resonemang på så är det inte så konstigt att Kolektor anses vara bättre än Wakonda oavsett ålder.

Har diskuterat ett otal gånger med honom om hur man skall lyssna på en anläggning och slutsatsen för honom har alltid blivit att inget annat än tune-dem spelar någon roll.
För mig så spelar karaktären hos produkten en liten roll förutom svänget i musiken.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 27, 2004 11:23 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
spheniscus wrote:
Klart, han vill ju sälja "Kolektorer" :wink:
Förmodligen för att han tycker att Kolektor är bättre, de flesta som träffat Jörgen har nog upptäckt att han är ganska tydlig med vad han anser. Sedan måste man ju inte hålla med, och det kan precis som Jan tog upp handal om olika ljudideal, säkert kan jag inte uttala mig eftersom jag inte jämfört dem direkt. Det borde väl ha varit mer "säljinriktat" av Jörgen att säga att båda är bra men på olika sätt för att då gardera och få sälja båda förstegen, eller?

Sedan om man antar att det var skrivet med glimten i ögat är det väl inte så mycket att hetsa upp sig över.

Tror knappast någon här tror att du Daniel.N får provision på försäljningen, däremot gillar ju du Otto att få igång lite debatter också, man måste ju inte nappa på alla krokar som läggs ut...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 27, 2004 13:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Sony wrote:
Tror knappast någon här tror att du Daniel.N får provision på försäljningen, däremot gillar ju du Otto att få igång lite debatter också, man måste ju inte nappa på alla krokar som läggs ut...
Givet så tror inte jag det heller men jag har som sagt svårt att låta bli...... :wink:

Hoppas att du daniel.n tog det på rätt sätt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 27, 2004 13:27 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
Säljsnackspekulationerna skulle ju ändå falla på det faktum att Wakonda är dyrare än Kolektor...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 27, 2004 13:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
OTTO wrote:
Om man nu som Stereokompaniet bara har en enda parameter (tune-dem) att grunda sina resonemang på så är det inte så konstigt att Kolektor anses vara bättre än Wakonda oavsett ålder.

Har diskuterat ett otal gånger med honom om hur man skall lyssna på en anläggning och slutsatsen för honom har alltid blivit att inget annat än tune-dem spelar någon roll.
.
Märkligt, trodde att "hard coce" tune dem entusiasterna var alla borta vid det här laget.
Var lite störd av allt snack för 20 år sedan; skit i att det låter kacka, det svänger ju :x
Visst är andra parametrar viktiga. tack o lov har tom Linn insett detta o de nyare produkterna LÅTER bra med (om man nu ska snacka trad HIFI saker som separation etc).
Naim svänger som faskien :shock: men är sämre på tune dem - är lite roligt tycker jag.
Tune dem är viktigast men det krävs att system som fixar alla parametrar bra för att det ska bli riktigt brutalKul :wink:
O ett system ska helst inte HA någon karraktär, bara förmedla vad som fans på skivan. (även det en gammal Linn sjuka; det ska låta "LP")
Min erfarenhet är att om man sitter o tänker på hur det låter - så är något fel i systemet.
Ska låta "musik" om återgivningen! Inte tusan vad det svänger/grym bas att var snabb/vilken fin röst/vilken mjuk diskant...
(jämför med rör-grabbarna som har ETT kriterie; det ska låta rör???)

CD12 genom en transistorradio, hur många CD skulle man spela på ett sådant system?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 27, 2004 14:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
sportbilsentusiasten wrote:
Märkligt, trodde att "hard coce" tune dem entusiasterna var alla borta vid det här laget.
Var lite störd av allt snack för 20 år sedan; skit i att det låter kacka, det svänger ju :x
Visst är andra parametrar viktiga. tack o lov har tom Linn insett detta o de nyare produkterna LÅTER bra med (om man nu ska snacka trad HIFI saker som separation etc).
Naim svänger som faskien :shock: men är sämre på tune dem - är lite roligt tycker jag.
Tune dem är viktigast men det krävs att system som fixar alla parametrar bra för att det ska bli riktigt brutalKul :wink:
O ett system ska helst inte HA någon karraktär, bara förmedla vad som fans på skivan. (även det en gammal Linn sjuka; det ska låta "LP")
Min erfarenhet är att om man sitter o tänker på hur det låter - så är något fel i systemet.
Ska låta "musik" om återgivningen! Inte tusan vad det svänger/grym bas att var snabb/vilken fin röst/vilken mjuk diskant...
(jämför med rör-grabbarna som har ETT kriterie; det ska låta rör???)

CD12 genom en transistorradio, hur många CD skulle man spela på ett sådant system?
Man skulle nog lyssna mer på CD än på radio iaf :wink:

Hur jag än tänker så förstår jag inte vad som skulle vara skillnaden mellan "sväng" och "tune-dem"? Jag har alltid förstått idén med tune-dem som en metod att fokusera på musiken (svänget alltså) istället för på "ljudet" (krispig, torr, fjäderlätt, mjuk, följsam osv).

Skillnaden mellan "tune-dem" och att bara lyssna på musiken är väl framför allt att tune-dem kan göras väldigt snabbt? Tex vid högtalarplacering.

/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 28, 2004 11:11 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Flyttade över inläggen som endast har med tune-dem att göra till en ny tråd eftersom den här rubriken inte riktigt talade om det. Några inlägg var både om tune-dem och om den här tråden, de kanske inte skulle ha flyttats men i så fall får ni ha lite överseende.. :)

// Sony


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited