selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 13:19

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Fri Aug 13, 2010 00:41 
Moderator
Moderator

Jag sticker ut hakan lite och påstår att många av de upplevda problemen med DS-konceptet är relaterade till kombinationen ReadyNAS/Twonky. Jag tycker till exempel inte det är okej att man ska behöva gå in i ett webbgränssnitt och manuellt trycka på en uppdateringsknapp då man lagt in en ny fil i musikbiblioteket. Många av problemen förknippade med ReadyNAS/Twonky slipper man om man väljer en lösning baserad på dator eller hemmaserver med Asset UPNP.

Jag har även, liksom monkeydevil, varit med om att com hems hemmarouter blockerar all upnp-trafik på det lokala nätverket. DS gick då inte att hitta. Lösningen var att ha en egen hemmarouter, kopplad bakom com hem-routern, enligt Linns föredömliga beskrivning.

Mitt råd till en DS-nybörjare skulle vara att använda befintlig utrustning för att lagra musik till att börja med. Jag utgår från att många har en hemmarouter, samt dator. Kan man inte dra en nätverkssladd från routern, till stereon, så kan man med hjälp av en extra accesspunkt göra en trådlös brygga till DS:en. Datorn måste förvisso vara igång då man lyssnar på musik. I praktiken tror jag många hushåll har en dator igång då man är hemma.

En stor fördel med DS-konceptet är, tycker jag, att man kan säkerhetskopiera hela sin skivsamling på ett smidigt sätt. Jag har en 2 TB lös disk som förvaras på annan plats än hemma. Då och då tar jag hem den och kopierar hela mitt musikbibliotek i en extra upplaga. Förvisso kan man bränna kopior på sina cd-skivor också.

Att rippa sina skivor är inte särskilt betungande då man kommit igenom den första cd:n och kommit underfund med hur man använder programmet. Med dbpoweramp går det väldigt snabbt att mata in skivan, kolla lite så metadata ser rätt ut, för att sedan rippa.

PostPosted: Fri Aug 13, 2010 09:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller med dig i allt du säger per. Det som väl kan läggas till är ju att detta med att behöva rippa CD väl snarast får ses som ett behov sprunget ur en omogen mjukvarumarknad där det idag inte finns möjlighet att på någon bredare front ta del av t.ex. okomprimerad streaming (d v s kommersiella nättjänster typ Spotify), att köpa FLAC-filer med garanterad kvalitet och med stor sortimentsbredd till vettigt pris alt. att ”växla in” de CD man har mot färdigrippade filer med hög kvalitet med hög nivå och detaljeringsgrad på metadata och med länkar från såväl ”plattor” som enskilda låtar direkt till rätt ställe på t.ex. http://www.allmusic.com. Till dess att detta kommer (vilket det förhoppningsvis gör – jag är övertygad om att betalningsvilja finns) så blir det till att rippa. Jag upplever det som att Linn försöker driva på marknaden i många av dessa avseenden men att det i många avseenden och sett till det stora hela fortfarande är en marknad där kvalitet, såväl vad gäller musikalisk och ljudmässig prestanda som kvalitet på metadata, inte prioriteras jättehögt av flertalet. Det som är viktigt här är väl idag att innan man sätter igång med sitt rippningsprojekt, ha en strategi för hantering av metadata hyfsat klar för sig som svarar på frågor om hur man hanterat t.ex. artist VS albumartist, kompositörsfältet, inbäddning kontra ej inbäddning av coverart, hantering av album som ligger på mer än en CD-skiva, hantering av ”förnamn kontra efternamn” samt ”the” etc. Detta är ju helt klart görligt men kräver ändå en del egen ”forskning” innan man sätter igång. När rippningsstrategin är klar håller jag med om att rippningen i dBpoweramp i sig går väldigt smidigt.

Edit: förtydligande.

PostPosted: Fri Aug 13, 2010 21:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag tycker att Linns hemsida är lite svårnavigerad vad gäller just uppsättandet av nätverk och vad som krävs o.s.v. Kan någon länka till sidan som nämnts? Där man kan se ett subnätverk...

Jag håller på att installera DS i Comhem-nätverk, och upplever också vissa svårigheter... Men det ryktas om att det kan vara routerns fel, och om man kan få Comhem att skicka en nyare så skulle det kunna avhjälpa problemen.

PostPosted: Fri Aug 13, 2010 21:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kan bara hålla med om dBpoweramp, ett mycket lättanvänt ripprogram.
Rekommenderas :)

PostPosted: Fri Aug 13, 2010 22:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sköldpadda wrote:
Kan någon länka till sidan som nämnts? Där man kan se ett subnätverk...
DS Network Setup - LinnDocs

PostPosted: Sat Aug 14, 2010 09:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sköldpadda wrote:
Jag tycker att Linns hemsida är lite svårnavigerad vad gäller just uppsättandet av nätverk och vad som krävs o.s.v. Kan någon länka till sidan som nämnts? Där man kan se ett subnätverk...

Jag håller på att installera DS i Comhem-nätverk, och upplever också vissa svårigheter... Men det ryktas om att det kan vara routerns fel, och om man kan få Comhem att skicka en nyare så skulle det kunna avhjälpa problemen.
Jag körde tidiigare med den router som ComHem skickade med abonnemanget, var skakigt, långsamt och kopplade rätt ofta ner. Dessa problem är som bortblåsta med den netgear-router (wndr 3700) som jag uppgraderade till för ett tag sen.

PostPosted: Sun Aug 15, 2010 14:40 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Linncredible wrote:
sköldpadda wrote:

Jag körde tidiigare med den router som ComHem skickade med abonnemanget, var skakigt, långsamt och kopplade rätt ofta ner. Dessa problem är som bortblåsta med den netgear-router (wndr 3700) som jag uppgraderade till för ett tag sen.
Vad är det för router-modell som krånglar? Jag har en några år gammal Scientific Atlanta (Cisco) 2434 från Com Hem och den funkar problemfritt för mig. Com Hem har någon nyare modell nu som du borde kunna få om du väljer något erbjudande att binda abonnemanget i ett år.

Jag kan för övrigt hålla med om att de övergripande instruktionerna för att installera ett DS-system är något ostrukturerade. Ett tips kan vara manualen till Sneaky-DS som ju innehåller instruktioner för att man ska kunna installera själv. För min del tyckte jag hela installationen var enkel. Det enda som var lite knepigt var installation av NAS:en som spärrades av brandväggen. Detta skulle förmodligen vara ett hinder som någon utan hyfsad datorvana inte kan lösa utan att ringa support. Problemet i det här fallet har ju dock att göra med brister i installationsanvisningarna för NAS:en (eller möjligen brister i brandväggen) och är väldigt svårt för Linn att göra något åt. Linns egna produkter är ju busenkla att installera. Brandväggar (som ju också sitter i routrar) är nog den stora boven. Om inte de trilskas så är det bara att koppla ihop nätverket, installera de program som behövs och köra.

/Ola

PostPosted: Sun Aug 15, 2010 16:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

När jag först köpte Sneaky DS fick jag knappt med information och det tog en stund innan allt funkade hyfsat. Senare installerade jag komponenter enligt Linns rekommendationer och de funkade BRA. Det som jag upplevde som krångligast var nog Twonky.

Jag använder min dator för internet, word och musik, så det är inget avancerat bruk. Med lite mer och utförlig information vid köpet, och en guide till twonky eller liknande så hade jag nog kunnat installera systemet felfritt från början.

PostPosted: Mon Aug 23, 2010 09:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tack för alla sköna svar. Det verkar trots allt som det finns en del att förbättra vad gäller installation alt integrering. Linn är såklart ett kommersiellt företag som såklart vill nå ut med bra spelare även om det kvartstår en del utveckling i set-up delen. Skall bli riktigt spännande att följa utvecklingen vad gäller en mer "lätthanterad" DS spelare för den lär komma...

Skall försöka låna in något under hösten för att testa lite själv. Tillsvidare fungerar Ikemin perfekt.

Med risk för att kapa min egen tråd så har jag en uppföljningsfråga. Alla verkar helt eniga om att Linn's DS-spelare spelar bättre (oavsett utvärderingsmetod) jmf med motsvarande CD-spelare. Kan någon förklara varför det är på detta sätt? Jag menar finns det något teknisk/digital/analog/mekanisk etc förklaring till detta fakutm/fenomen? Har letat runt lite men inte hittat något vettigt. Någon?

Häls Per

PostPosted: Mon Aug 23, 2010 10:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Så här säger Linn: Why Linn DS is the best way to play CDs

PostPosted: Mon Sep 27, 2010 14:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
Att ni inte har någon nätverkssladd mellan router och lyssningsrum kan man lösa med något som heter HomePlug AV. Finns bra alternativ från ca 800:- och uppåt. Med en sån får du nätverk via vägguttaget från "router-rummet" till vägguttaget i lyssningsrummet.
Är det Devolo du tänker på eller har du annat tips?
http://www.dustinhome.se/pd_5010382523.aspx

Funderar på om homeplugs ger någon störning på elen som påverkar musikapparaterna negativt? Någon som har tankar/erfarenheter av det?

PostPosted: Mon Sep 27, 2010 15:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Exakt. Det var Devolo och Sweex som jag tänkte på.
Jag har ett par Sweex LC205 som du kan få låna om du vill.

PostPosted: Wed Sep 29, 2010 07:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland, tack för erbjudandet! Som det ser ut hemma ser jag mig dock tvungen att köra på homeplugs. Så det är väl bara att köpa egentligen...

Men ingen som har tankar kring det där med påverkan på elen och apparaternas ljud?

PostPosted: Thu Sep 30, 2010 07:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är du nöjd med dina sweex Roland?
Tänkte kila ner till Webhallen på lunchen. De har dessa samt även Netgear som ju gjort andra bra saker.

PostPosted: Thu Sep 30, 2010 08:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag köpte Sweex för att de följer standarden Homeplug AV vilken Linn rekommenderar. Har bara testat att koppla in dem en gång och kopierade då lite filer för att se att det fungerade.

Det var verkligen Plug n Play så på så sätt är jag nöjd. Hastigheten var inte bra men jag hade en Lacie nätverksdisk som är extremt långsam som påverkade det dåliga resultatet på kopieringshastigheten.

Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00