selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:20

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Mon Apr 26, 2010 22:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vill man absolut ha nytt av allt då är ju Majik LP12 ett mycket bra val. Fast då är man ju inte långt från vad spelaren ovan på Hifimagasinet kostade och den lär ju vara rejält mycket bättre.

Edit: för att vara säker och inte spekulera så måsta man testa och det har jag inte gjort. Någon som jämfört (med tuine method) Majik LP12 mot en begagnad till liknande pris?

PostPosted: Tue Apr 27, 2010 13:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

En variant som min handlare erbjöd då jag letade efter min 12a var en Majik-12a med Akitoarm. Det skulle alltså kosta 38850 (Majik+Akito) och sedan minus Projectarmen som han kunde sälja löst. Kommer inte alls ihåg vad Projektarmen kostar, men 6000 kanske? En splirrans ny 12a för 33000 i runda slängar alltså. Vad gäller Majikmototrstyrningen ska den vara bättre än Valhalla, men som min handlare sa: "nån Lingo är det ju inte".

PostPosted: Tue Apr 27, 2010 13:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

don Tomaso wrote:
Jag får skylla på vintrådarna som jag skapat på Melodik :mrgreen:
Melodik, vad är det? Ett vinforum kanske?

PostPosted: Tue Apr 27, 2010 15:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

griedl wrote:
don Tomaso wrote:
Jag får skylla på vintrådarna som jag skapat på Melodik :mrgreen:
Melodik, vad är det? Ett vinforum kanske?
Ja delvis åtminstone om man ska döma av antalet svar
melodik.se nytt forum som många av oss från Selleri också hänger på

PostPosted: Tue Apr 27, 2010 20:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

don Tomaso wrote:
melodik.se nytt forum som många av oss från Selleri också hänger på
OK, där ser man... :o

PostPosted: Wed Feb 15, 2012 15:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vaknade till liv lite av turbulens här på forumet och kan konstatera att jag inte köpt någon LP12 (än)
Suget finns dock kvar källa består nu av en Majik DS/D och en tänkt 12:a måste vara i nivå med min nuvarande källa.
Spanar efter begagnat lite smått förstår inte vad det är som lockar så med vinyl kanske att jag dagligen jobbar med datorer på jobbet och sen på fritiden hjälper jag min son med saker på datorn Minecraft server, mods etc etc Blir så sabla less på datorer nätverk och annat hemma. Det skulle vara drömmen att ta fram en vinyl och bara njuta :-) Nu funkar väl mitt nätverk bra och DSen lirar men rippa skivor lägga till albumart på det man missat och massa annat tjafs.
Nu är ju budgeten ett problem som vanligt men får lägga undan lite då och då och klippa en spelare när det dyker upp en bra och till rätt kurs.

Klart jag skulle ju kunna vara Radikal :D och sälja Majiken och köpa en billig tolva istället vad tror ni? Men det är nog inte så smart då jag inte har några vinyl just nu :mrgreen:

PostPosted: Wed Feb 15, 2012 22:30 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hittar du en Axis (en linn då alltså, inte en sån där internetAxis ;) som är okej är den oftast grymt prisvärd, helt klart njutbar även med enklare nål också.

PostPosted: Wed Feb 15, 2012 23:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pejo wrote:
Hittar du en Axis (en linn då alltså, inte en sån där internetAxis ;) som är okej är den oftast grymt prisvärd, helt klart njutbar även med enklare nål också.
Hehe Jo jag har haft en Basik och suktat efter en Axis men jag känner mig själv och det enda som duger är en 12:a

PostPosted: Tue Feb 21, 2012 16:15 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

jonas wrote:
per wrote:
Jag tror att du kommer bli väldigt nöjd med vilken tolva du än köper! Se till att få rätt träslag dock. Vilket utförande vill du ha? Svart?

Ett alternativ att överväga vore kanske att köpa en helt ny Majik LP12? Spelaren du köper nu kommer du ha länge, och att börja med ett helt nytt, fräscht verk är inte fel. Vid köp av begagnade tolvor bör man ju också räkna in kostnad för service och kanske ny pickup. Jag tycker att Majik LP12 är ganska prisvärd, om man vill ha nya delar.
Visst får du en ny tolva men å andra sidan får du ju en riktigt bra begagnad för dom pengarna. med betydligt
bättre utrustning. Men man får nog kolla med säljaren att den är underhållen och servad senaste tiden så det
inte var 10 år sedan. Då kan det kosta :cry:
Det här är anledningen till varför jag är rädd för att ge mig in i vinylträsket (vad gäller spelarna). Jag köper vinylplattor lite då och då, både nypressade och begagnade, men de står oanvända eftersom jag inte har någon spelare. Jag har kollat på Rega P1/P2 och ProJect eftersom de brukar anses vara prisvärda och ändå låta bra för sin prisklass. Farsan har en 15 år gammal Systemdek IIX http://www.vinylengine.com/library/systemdek/iix.shtml som aldrig varit inlämnad på service, och det är den jag främst lyssnat på i mina dagar. Jag misstänker att den aldrig ens fått en ny nål (trots att det finns extra nålar som följde med). Jag tror tyvärr att jag inte kommer få ta över den de närmsta åren, så jag är sugen på att köpa en egen spelare.
En Majik LP12:a hade varit grymt också, men 30 papp känns lite saftigt. Vad är det bästa man skulle få för 5 till 10 tusen?

Edit: Det jag tänkte skriva var även att begagnatmarknaden på vinylspelare är så pass "obehaglig". Har man otur kan man ju råka köpa något som är riktigt slitet och där man måste byta ut allting. Speciellt när man, som jag, är van vid att en vinylspelare knastrar som fan (även om det låter bra annars) och kanske har svårt för att veta vad man ska lyssna efter.

PostPosted: Wed Mar 28, 2012 09:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

LP_tolv wrote:
Hej, mitt första inlägg här. Är mycket sugen på en analog skivspelare och undrar vilka svaga punkter man ska vara uppmärksam på när det gäller en begagnad LP12, för det är en sådan jag ska ha, om jag ska ha något alls. Det insåg jag för många år sedan vid ett besök på High-Fidelity i Stockholm. Var hittar man lättast en LP12 i bra skick? Jag har tänkt mig 10-20.000 beroende på arm och pickup.
För dom pengarna får du en bra LP12:a! En begagnad i bra skicka ska inte spela sämre än en ny motsvarande. Kanske att de nya plintarna är marginellt bättre? Jag tycker kanske att den ska ha Valhalla (eller bättre) motorstyrning och cirkus för 10000 kr. Att köpa av en svensk Linn-handlare ger ett säkert köp med garanti. Kanske kan det vara värt ett par tusenlappar istället för att köpa en i osäkert skick på nätet? Det mesta går att dock att fixa men det kan ju kosta! Det finns också LP12:or som har "modifierats" utöver Linn:s eget program. Då blir åtminståne jag lite mer försiktig. Det ska då vara möjligt att bygga tillbaka orginalet. Det ska inte finnas dämpmassor och annat kladd i verket. Ett bra tecken är att ägaren kan visa att den servats då och då. Var tredje år tycker jag är lagom. När man köpt en begagnad bör man direkt få den genomgången och kollad. Kanske kan man göra en överenskommelse om att göra affär efter en service? En relevant fråga kan vara om armen tagets av vid pickupbyte. Lagren i armen kan annars ta stryk om man har otur.

PostPosted: Wed Mar 28, 2012 15:13 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Freddy wrote:
En relevant fråga kan vara om armen tagets av vid pickupbyte. Lagren i armen kan annars ta stryk om man har otur.
Hur justerar man in en pickup med rätt vinklar etc om inte tonarmen sitter på plats?

PostPosted: Wed Mar 28, 2012 15:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Freddy wrote:
Kanske att de nya plintarna är marginellt bättre?
Ursäkta "Freddy" för att jag klippte i din text!
Den nya plinten är inte marginellt bättre, den är vansinnigt mycke bättra.
Var å lyssnade på mitt ex. hehe!
Utan att sticka ut hakan allt för mycket skulle jag kalla det för en 'radikal' skillnad. :-)
Så det är nog fortfarande bra ekonomi att köpa en bra bestyckad beg- lp12:a.
Sedan göra plint uppdatering med en stor service.

Edit: plinten va från -95

/Teuvo

PostPosted: Thu Mar 29, 2012 20:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Teuvo wrote:
Den nya plinten är inte marginellt bättre, den är vansinnigt mycke bättra.
Intressant det här med plintar! Vilket träslag anses bäst? Jag har dock aldrig hört att min LP12 som har plint (svart ask) från 86 låter dåligt jämfört med nyare jämförbara spelare. Senast tyckte jag den lät bättre än motsvarande Akito 3 med Adikt. Mycket kan nog påverka! En ny plint gör ju dessutom den ser finare ut. Har du sett woodsong plintarna? Snygga! http://www.woodsongaudio.com/products.html

PostPosted: Thu Mar 29, 2012 22:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Freddy wrote:
Intressant det här med plintar! Vilket träslag anses bäst? Jag har dock aldrig hört att min LP12 som har plint (svart ask) från 86 låter dåligt jämfört med nyare jämförbara spelare. Senast tyckte jag den lät bättre än motsvarande Akito 3 med Adikt. Mycket kan nog påverka! En ny plint gör ju dessutom den ser finare ut. Har du sett woodsong plintarna? Snygga! http://www.woodsongaudio.com/products.html
Jämför din 12:a mot en ny majik12:a får du se, det är nyttigt.
Har aldrig själv jämfört vad plintarnas träslag gör för skillnad.
Jo jag har sett woodsong plintarna, skulle inte våga beställa själv utan att få jämföra.
Mitt ex. :-) va en i svart ask i perfekt skick, han som tog över mitt ex. la på ett nytt likadant.
Jag tycker att den svarta 12:an är klart syggast, har ägt 2st själv.

/Teuvo.

Post new topic  Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00