selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 16:15

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject: Re: The Selleri Equation
PostPosted: Fri Apr 23, 2010 11:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

griedl wrote:
Lejonklou wrote:
Att mäta och räkna är bortkastad tid.
Så är det! Personligen tycker jag att det vore väldigt roligt och intressant att förstå mer kring tekniken och hur allt funkar, men att räkna ut vad som låter bra tror jag är att lura sig själv. För visst lyssnar vi på musik? För att citera Einstein:

"It would be possible to describe everything scientifically, but it would make no sense; it would be without meaning, as if you described a Beethoven symphony as a variation of wave pressure."
Så sant, så sant! De beräkningsmodeller vi använder är alltid någon form av "best approximation". Dessa är viktiga för vår förståelse av omvärlden och utvecklingen över tid, men kunskapen är färskvara och förändras över tid. Om verklighet inte stämmer överens med beräkningarna är det ytterst sällan verkligheten som har fel...

PostPosted: Fri Apr 23, 2010 21:18 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Lejonklou wrote:
Det finns en del jag håller med om i IÖ:s text, men absolut inte påståendet att de största problemen finns i högtalare och fonogram. Det här är en klassiskt skiljelinje mellan audiofiler och tunedemmare. Om målet är att förstå musiken som spelas och inte att det ska låta "fint" så anser jag att det är precis tvärt om. Ställ upp vilka hyfsade högtalare som helst (injusterade med Tune Method), mata dem med förstklassig elektronik och börja sedan leta efter undermåliga fonogram. Det finns nästan inga! Alla har sin egen signatur, sitt eget budskap och sin egen unika känsla.

Hela IÖ:s stycke om högtalarplacering är också galet. Linn hade en kort period när deras representanter ställde högtalarna på ett liknande sätt, det blev stendött varje gång. Har även hört Komri uppställda så och det tog 10 minuter att finna en helt överlägsen placering. I majoriteten av de rum jag justerat in hamnar högtalarna rakt eller mycket lite invinklade. En del icke-Linnhögtalare har dock blivit mer invinklade, intressant nog. Har inte tillräckligt med erfarenhet av andra märken för att kunna dra några generella slutsatser.

Det enda som fungerar är att prova sig fram, med en strikt metod och en pålitlig utvärderinsmetod. Att mäta och räkna är bortkastad tid.

Att lyssna är den enda metoden som räknas i längden. Man lyssnar inte till vitt brus och dylikt då man vill ha en musikupplevelse. Kan hålla med leijonclou i detta, men samtidigt är jag imponerad av IÖ:s högtalare. Det är troligt i detta fallet att en konstruktör kunnat konstruera en högtalare som låter väldigt bra utan att förstå tunemethod. Det har ju hänt förr ( Peter Snell ) och Kef C10.

PostPosted: Sat Apr 24, 2010 06:42 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Går inte understyrka nog som sagts att Ingvar Öhman tydligt visar på att han förstår mycket om ljud och hur man får ett balanserat ljud i ett rum men inte hur man vinner små musikaliska förbättringar på samma gång. Därför bör man bara lyssna med ena örat på honom. Han pratar med en annan lära bakom sig, en lära med ett stort vitt fält i.(kallat grader av musikalisk färgning) Därför kommer fortsättningsvis (tills ett ljus går upp på faktiskt), våra produktrekommendationer skilja sig åt. Ljudtekniska sällskapet vid upprepade tillfällen visat sig vara villiga att göra stora omedvetna accepteranden av musikaliska färgningar/distorsioner till fördel för ljudmässig neutralitet. Vi däremot ser musikalitet, som den viktigaste delen av genomskinlighet och är beredda att acceptera ljudmässiga färgningar till fördel för lägre musikalisk färgning, om vi tvingas välja.

Slänger ut en fråga till er som installerat massor av högtalare olika rum med "tune method"

Borde vi inte prata mera om bländning?

I ekande rum blir jag bara matt, tappar lusten att ens försökta tuna in allting, för jag har liten tro
på att det kommer att bli bra, har aldrig hört det bli bra.

Och dem linnhandlare jag har varit till, som har ekande rum har jag tyckt att det varit ganska jobbigt att lyssna.
Exempelvis unik spontant uppställda på majik 109 på high fidelitys inre rum svängde mera än majik 109 själva.(unik har mindre bas och kräver mindre av rummet)

Och en handlare lär väl ha försökt hittat den rätta millimetern.. Och även i det yttre lyssningsrummet satt jag och lyssnade till stor del på rummet, som jag upplevde förtog musikalitet.
Alltså jag har svårt att tro att "mycket bländning" helt och hållet går att kompensera och få bort med exakt högtalarposition och bra insignal. Även om exakt högtalarposition lyfter väldigt mycket, så kan det inte ersätta en bokhylla fylld med stora tunga böcker och en tjocktung och fluffig matta tillsammans med en bra högtalarposition?

Känns ibland som linnhandlare har tankegången att ganska naket rum är bra:) Jag påpekade rummet hos fidelity, och dem ryckte på axlarna och sa att dem funderade på sätta upp en gardin. Va, en gardin, i en fyrkanting betongbunker? Kan väl inte ge så mycket?
Själv tänker jag att så länge man inte dämpar bakom högtalarna så gör det inget om det blir ett ganska tyst rum, ett tyst rum är dessutom trevligt att prata i(menar inte ljud-test-labb-illamående-tyst).

*Jag gillar ekvationen, men inte namnet eftersom selleri inte är en konstant:)
SoTuneIn är kanske bättre namn:)
Source first + tune dem + installation

Där som sportis skrev source first är en konsekvens av användandet av tune dem, en tumregel och inte en princip.
Då det finns avvikelser. Tex Klimax ds med 256kbps fil låter bättre än Akkurat ds med 320kbps fil.

Source first har visat sig vara sant i dem uppgraderingssteg linn gjort. Men om förbättringsstegen mellan källprodukterna minskar i kommande movie ds upplagan, så kanske det inte är alltid ger mest att uppgradera källa.
Men mest troligt kommer man att kunna fortsätta göra mest för musiken i insignalen!

PostPosted: Sat Apr 24, 2010 07:15 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Att lyssna är den enda metoden som räknas i längden. Man lyssnar inte till vitt brus och dylikt då man vill ha en musikupplevelse. Kan hålla med leijonclou i detta, men samtidigt är jag imponerad av IÖ:s högtalare. Det är troligt i detta fallet att en konstruktör kunnat konstruera en högtalare som låter väldigt bra utan att förstå tunemethod. Det har ju hänt förr ( Peter Snell ) och Kef C10.
Ursäkta men vad störigt det är med alla som stavar fel på Lejonklou hela tiden!
No offence* :)

PostPosted: Sun Apr 25, 2010 01:30 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

doze84 wrote:

Min hypotes är att han egentligen heter Lejonclou som vissa andra i släkten, men bytt c mot k på grund av vissa preferenser gällande ett visst hifi-märke :D

eller hur Fredrik...

PostPosted: Sun Apr 25, 2010 11:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fuffe wrote:
doze84 wrote:

Min hypotes är att han egentligen heter Lejonclou som vissa andra i släkten, men bytt c mot k på grund av vissa preferenser gällande ett visst hifi-märke :D

eller hur Fredrik...
Speciellt som http://www.lejonclou.com/ går till en musiker...

/ B

PostPosted: Sun Apr 25, 2010 12:00 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Känns lite OT nu...

Har hitintills bara sett en mening som kommenterart mitt inledande inlägg...

Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i

PostPosted: Sun Apr 25, 2010 22:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker att TSE är en rätt bra sammanfattning av vad vi ofta kommer fram till här på Selleri. Source First som praktisk regel vid inköp, Tune Method som metod för utvärdering och Installation som nödvändig för att optimera prestandan. Om man sedan vill göra en "checklista" av det hela så räcker det väl med Source First och Installation? Tune Method är ju verktyget som ger upphov till de slutsatser vi drar.

Angående Lejonklou härstammar det från en modig soldat som 1808 (slagen vid Pulkkila, Idensalmi och Virta Bro) fick tapperhetsmedalj och nytt efternamn. Den ursprungliga stavningen var Lejonklo, vilket senare varierats.

Förresten: För några år sedan fick jag reda på att jag har en namne (båda förnamnen och efternamnet är exakt lika), som jag aldrig träffat. Så om nån med mitt namn säger eller gör nåt dumt, så var det inte jag! :mrgreen:

PostPosted: Mon Apr 26, 2010 17:37 
Ny Medlem
Ny Medlem

doze84 wrote:
Trots allt bättre än att stava fel på allt utom Lejonklou... :wink:

PostPosted: Wed Apr 28, 2010 00:35 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Oj en öm tå.
Välkommen!

PostPosted: Thu Apr 29, 2010 17:07 
Ny Medlem
Ny Medlem

Tack!

Om det var din ömma tå som trampades på så ber jag givetvis om ursäkt.
Jag brukar då och då hoppa in här och läsa lite smått och gott. Kommentaren du skrev om stavfel tyckte jag var så lustig att jag bara var tvungen att skapa ett konto och skriva.
Barnsligt?
Ja! :oops:
Dock vill jag när jag nu ändå gett mig in i besser-träsket tipsa om att det kan vara läge för dig att läsa igenom dina inlägg en extra gång. Det var trots allt inte en slump att just din kommentar fångade mitt intresse...

Whatever!
Nu kommer jag att återgå till mitt läs-only-mode och bara göra inlägg nästa gång jag känner mig dryg och barnslig.

Ha det gott!

PostPosted: Thu Apr 29, 2010 23:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Det är skillnad på vanliga stavfel och stavfel på välkända namn och märken. Det fanns inget anklagande i det utfallet jag hade , vilket du ev. kan ha tagit det som. Det var mera ett allmänt oriktat känslouttryck ut i etern "vad har hänt med alla som stavar fel på lejonklou", med en smiley efter:). På selleri är det ungefär som om alla började stava fel på Telia eller något:)

Annars lägger jag ingen prestige i att stava rätt, oftast så låter jag hastigheten gå före korrektheten. Men då och då gör jag ett försök att bättra på mina stavningar.

Om mitt inlägg fick dig att skapa ett konto så var det kanske inte så dumt i alla fall! Hoppas du känner glädjen att skriva även under andra känslotillstånd!

Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00