selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 09:34

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 14, 2004 11:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Quote:
Kanske tyckte att 2250 lät bättre än 2230??? :D
Jo, så är det nog. Linns gamla effektförstärkare, som LK280 och LK100, har alla namn från effekten i 8 ohm (2*80 resp 2*50 i dessa fall). Sen började Linns passiva högtalarfilter blir allt mer lågohmiga, varför de började använda effekten i fyra ohm som grund för namnvalen istället. 5125 är således inte 5.1 och 25 liter utan 5*125 W i fyra ohm. På ett ungefär iallafall... Och LK140 betyder bara 140 W i 4 ohm.

Tja, lite inkonsekvent är det ju allt... Tacka vet jag riktiga namn. Har gett Linn flera namntips under årens lopp men de har inte använt ett enda av dem :(

/Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 14, 2004 12:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Lejonklou wrote:
Tacka vet jag riktiga namn. Har gett Linn flera namntips under årens lopp men de har inte använt ett enda av dem :(
/Fredrik
Vill höra dom!
Det var en diskussion på topica på framtida LINN produkter i somras där flera SUPERbra namn listades.
Mitt minne... :oops:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 14, 2004 13:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Kunde inte ett nytt slutsteg heta Katapult? Det låter väl häftigt. Lite styrka och sving i namnet.

Ett nytt försteg skulle kunna heta maKt? Makt över signalerna.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 14, 2004 22:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
sportbilsentusiasten wrote:
Vill höra dom!
Kokade ihop dem med en vän, tror jag ska fråga om lov först då han t.o.m. gjorde snygga skisser på hur de skulle se ut och vad de skulle "kunna"...

Det här gjordes under en period på 90-talet då Linn fick för sig att fråga alla handlare vad de önskade sig för produkter. Mig veterligt så var det inte till nån nytta, då de inte verkade göra någons "önskeprodukt" utan gick sin egen väg i alla fall.

Har fortfarande problem med Linns inställning i den här frågan. Det har talats om ett separat MM-steg i åratal nu, men har det kommit nåt? Nähä. Och till Exotik ska det väl komma ett grammofonsteg är det sagt. Varför i hela friden gör man inte det färdigt till introduktionen??? När man ändå väntat i hundra år med att släppa uppföljaren till Kairn! Ja, då sitter entusiaster som MC med en gammal LK1 och andra vill inte byta från Kairn. Det är ju löjligt!

/Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 14, 2004 22:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Lejonklou wrote:
Har fortfarande problem med Linns inställning i den här frågan. Det har talats om ett separat MM-steg i åratal nu, men har det kommit nåt? Nähä. Och till Exotik ska det väl komma ett grammofonsteg är det sagt. Varför i hela friden gör man inte det färdigt till introduktionen??? När man ändå väntat i hundra år med att släppa uppföljaren till Kairn! Ja, då sitter entusiaster som MC med en gammal LK1 och andra vill inte byta från Kairn. Det är ju löjligt!

/Fredrik
Kan inte hålla med MER!
Jag bytte ju tom till Bonnec för att Karin inte hängde med i utvecklingen.
O sen när de släpper ett bra försteg kostar det 100k??? o fortfarande utan gramofonsteg :roll:
Man fattar ingenting!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 14, 2004 22:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
[quote="LejonklouHar fortfarande problem med Linns inställning i den här frågan. Det har talats om ett separat MM-steg i åratal nu, men har det kommit nåt? Nähä. Och till Exotik ska det väl komma ett grammofonsteg är det sagt. Varför i hela friden gör man inte det färdigt till introduktionen??? När man ändå väntat i hundra år med att släppa uppföljaren till Kairn! Ja, då sitter entusiaster som MC med en gammal LK1 och andra vill inte byta från Kairn. Det är ju löjligt!

/Fredrik[/quote]

Är ju själv inte inne i "Linn-svängen" förutom min LP12a, men jag förundras ofta över den dåliga samstämmigheten mellan produkterna. Det är idag alltför många återvändsgränder i sortimentet. För att inte tala om olika utseende. Det är klart enklare så länge man håller sig till LP12an...

Tänk om man kunde använda slutstegen i Classicen separat, tex att driva två-vägs aktivt + sub. Men det går ju inte och så faller det väl utanför Linn-filosofin, man ska väl först köra Kisto/Klimax innan det är dax att köra aktivt - eller? Eller är det Kinos som är "bäst"? Eller Exotik? Och sedan ett slutsteg, 2250 eller Klimax? Och en tunebox för 45 kalla är väl nödvändig för att köra aktivt - eller?

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 15, 2004 00:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Lejonklou wrote:
Det här gjordes under en period på 90-talet då Linn fick för sig att fråga alla handlare vad de önskade sig för produkter. Mig veterligt så var det inte till nån nytta, då de inte verkade göra någons "önskeprodukt" utan gick sin egen väg i alla fall.
Var inte Majik ett resultat av just handlares önskemål? Har för mig att Tonläget sa det nån gång i alla fall.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 15, 2004 00:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
Tänk om man kunde använda slutstegen i Classicen separat, tex att driva två-vägs aktivt + sub. Men det går ju inte och så faller det väl utanför Linn-filosofin, man ska väl först köra Kisto/Klimax innan det är dax att köra aktivt - eller? Eller är det Kinos som är "bäst"? Eller Exotik? Och sedan ett slutsteg, 2250 eller Klimax? Och en tunebox för 45 kalla är väl nödvändig för att köra aktivt - eller?
/ B
Man ska inte dra "source first" i absurdum. Numera är handlarna lite mer "rätt på det" o säger att systemet ska vara bra balanserat.
För min egen del kan jag tillägga - gå aktivt så fort du kan.
Ja menar 2*LK140 på aktiva Katan är löjligt bra...

3*beg LK280/aktiv Kaber är billigt o BRA!

O beg Ikemi/kairn framför gör att båda systemen svänger på bra.
Tunebox för 45k gäller bara om du har Klimax steg o jag vet INGEN som kör aktivt med Klimax.
Alla andra steg kan ha inbyggda filter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 15, 2004 21:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Broccoli wrote:
Var inte Majik ett resultat av just handlares önskemål?
Tja, det stämmer hyfsat bra tidsmässigt i alla fall. Skulle kunna vara ett undantag från Linns regel att göra det ingen har bett om... :wink:

Fast jag blir också rätt glad när de gör det jag inte visste att jag helst av allt vill ha. Det var bara ett tag sen nu...

/Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 15, 2004 23:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Lejonklou wrote:
Skulle kunna vara ett undantag från Linns regel att göra det ingen har bett om... :wink:
/Fredrik
Vore kul o veta HUR dom resonerar när dom bestämmer vad de ska utveckla.
Försöker de gissa vad marknaden VILL ha eller jobbar de på o när de kommer på något som låter klart bättre så satsar de på det.

Är lite som SAAB; de skiter i att alla vill ha kombi samt att alla andra kombi säljer som TUSAN.
Och då det är inne med halvkombi, då slutar SAAB med det :roll:
O när den värsta SUV bommen snart lagt sig o alla andra satsar på högbyggda familjebilar (typ scenic) DÅ släpper de en SUV som egentligen är en gammal lastbil
Fattar ingenting :(

Riktigt lika illa är det inte med LINN, men timingen saknas. Lägga ned CD12 utan efterträdare :?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 15, 2004 23:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
När jag tänker närmare på saken så verkar alla företag jag gillar vara egensinniga på just det här sättet...

Alex Moulton (cyklar), Peter Lynn (drakar), Apple (fast jag har ju övergivit dem numera...:( ). Och så Linn, förstås - det var väl där allt det här började för min del.

Måste vara nåt man känner igen i sig själv; att vilja gå sin egen väg. Misstänker att det finns många som vill det och inte kommer nån vart, men de fåtal som verkligen har begåvningen, energin och turen på sin sida verkar lyckas desto bättre.

Fler företag/produkter jag borde titta närmare på?

Nej, nu blev det verkligen off topic, jag ber om ursäkt! Måste vara den goda Bourgognen som får tankarna att vandra...

/Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 16, 2004 00:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Problemet är att egensinniga företag inte blr lika framgångsrika som de skulle kunna vara.
Linn får se UPP!
Man kan inte leva på gamla meriter


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited