jajo wrote:
Bill50x wrote:
För en presentation av musiken kan ske med tyngdpunkten på flera olika saker, varav tunedem är en av dem.
Denna mening är jättekonstig. Ur ren nyfikenhet - vilka andra "tyngdpunkter" skulle du ställa vid sidan av tunedem på denna lista? Frekvensomfång? Förmåga att spela högt? Jag försöker bara förstå hur du tänker.
Ursäkta, men jag använder tunedem lite slarvigt

Men om vi använder begreppet musik resp ljud (lite slarvigt, eftersom musik
är uppbyggt av ljud) så blir det kanske lite mer i linje av min tankegång. Men de "tekniska aspekterna" är det jag kallar för ljudet och hur musiken presenteras är, ja musiken. Och som någon var inne på tidigare, att tex Kaber (om jag minns rätt, men spelar roll) är något mindre "musikalisk" men att man får en fullregisterhögtalare med rejält basstöd. Om man med tunedem-metoden tycker att en viss högtalare ger bäst prestanda så kanske man ändå inte är nöjd med övriga egenskaper. Det finns vissa egenskaper som jag inte kan leva med, hårt, rått, distat ljud tex. Spelar ingen roll hur det svänger. Jag är (när det gäller högtalare) inte så känslig när det gäller frekvensgång och det behöver inte gå så djupt ner i basen. Men det får vara någon måtta på det senare, mina nuvarande högtalare klarar ungefär 35 Hz och det är på gränsen. Viktigare är dock att det är tydligt och att hela frekvensområdet är homogent. Det hade jag tex tidigare problem med när det gällde Linns pickuper. Först med Linton och en Akiva tyckte jag det lät homogent.
Detta om "ljudet" alltså. Och i alla fall för min del så balanserar jag detta mot det musikaliska uttrycket, eller förmågan att återge musikaliteten i fonogrammet. Vissa apparater har inget "go" eller riv i sig utan det låter utsmetat och tråkigt. Hur fint, rent och vacker det än är. Zappas mer komplexa skivor brukar till exempel fungera att sortera ut sådana apparater, man förstår helt enkelt inte vad karln vill med sin musik. Däremot finns det fler tillverkare än Linn som gör "begripliga" apparater
/ B