selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 09:42

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 73 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 26, 2004 13:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
spheniscus wrote:
Felet med SC är just att den kostar 45.000 som ju titeln på den här tråden antyder. Visst skulle jag vilja ha en men det är tyvärr inte möjligt. Fast om jag fick välja så skulle jag vilja ha en ren DVD-spelare (Tack för påpekandet BILL). INGA försteg eller annat.
Men (igen)? Unidisk SC är ju verkligen inte en DVD-spelare för 45' det är ju en DVD-spelare OCH försteg/processor för 45' Om du köpte en ren DVD spelare för säg 20' så skulle du ju ändå vara tvungen att köpa dom grejerna, och vips så är du uppe i 45' i alla fall.

Köp aktiva kort!

/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 26, 2004 20:30 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
weezer wrote:
Kolla andra märken, jag köpte Primare när jag skulle ha en multispelare (DVD30), fantastisk bra 2kanal och härlig DVD-avspelning.
vad har du jämfört med???, personligen tycker jag att inte ingen primare produkt presterar bra i 2 kanal, för de andra så finns det nya DVD- spelare för 1000kr med klart bättre bild. Sedan bygger väll primare (och Advantage) på Pioneer dvd-teknik , vilket gör att de har samma buggar som pioneer har, nämligen Over-scan och croma buggen.
För det tredje så är primare(samt Advantage, SAT mm) allmänt kända för att inte vara tillförlitliga, eller hur!

mvh

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 26, 2004 21:17 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 00:46
Posts: 445
Location: 127.0.0.1
siffernisse wrote:
weezer wrote:
Kolla andra märken, jag köpte Primare när jag skulle ha en multispelare (DVD30), fantastisk bra 2kanal och härlig DVD-avspelning.
vad har du jämfört med???, personligen tycker jag att inte ingen primare produkt presterar bra i 2 kanal, för de andra så finns det nya DVD- spelare för 1000kr med klart bättre bild. Sedan bygger väll primare (och Advantage) på Pioneer dvd-teknik , vilket gör att de har samma buggar som pioneer har, nämligen Over-scan och croma buggen.
För det tredje så är primare(samt Advantage, SAT mm) allmänt kända för att inte vara tillförlitliga, eller hur!

mvh
Perfekt, tänk vad pengar du spar när du köper den spelaren för 1 k, go go :lol:. Jag sitter inte ocn analyserar bildruta för bildruta, har ingen proj, så chromabuggen besvärar mig inte. Med så mkt elektronik man knör in i en spelare gör det inget om den behöver en uppgradering ngn dag, mjukvara buggar mer lr mindre. Linn är väl inte direkt heller särskild välkända för dito på sistone, så att säga 8).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 27, 2004 14:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
Quote:
Perfekt, tänk vad pengar du spar när du köper den spelaren för 1 k, go go :lol:.
--detta är inget skämt!. Utväcklingen går fort på bildsidan, och det finns ett flertal "kines spelare" med ruggig bildprestanda. Men ljudet påm dessa är inte så upphettsande, men funkar om man kör genom separat DA.

Sedan är det ju sant att om man har vanlig 28" så ser man ändå inte så stor skillnad.
Men har man plasma eller proj. så blir skillnaderna ganska stora.

mvh

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 27, 2004 15:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
henriklh wrote:
spheniscus wrote:
Felet med SC är just att den kostar 45.000 som ju titeln på den här tråden antyder. Visst skulle jag vilja ha en men det är tyvärr inte möjligt. Fast om jag fick välja så skulle jag vilja ha en ren DVD-spelare (Tack för påpekandet BILL). INGA försteg eller annat.
Men (igen)? Unidisk SC är ju verkligen inte en DVD-spelare för 45' det är ju en DVD-spelare OCH försteg/processor för 45' Om du köpte en ren DVD spelare för säg 20' så skulle du ju ändå vara tvungen att köpa dom grejerna, och vips så är du uppe i 45' i alla fall.

Köp aktiva kort!

/Henrik
SC är ju bra o så...
Men om man nu har en bra CD o försteg redan eller inte vill/kan slänga ut 45 rök i ett stycke... så har ju LINN inget alternativ.

Ännu värre är det med Klassik Movie som även har radio/slutsteg - snacka om att bygga fast sig.

tex jag som har Ikemi/Exotik (som låter bättre än en SC combo btw :wink: ) har ju bara en Unidisk 2.1 för app 65k att sukta på.
Det är ju sjuuuukt

Jag antar att LINN snart släpper nya "CD spelare"i rimliga prisklasser som givetvis klarar alla format. (=DVD etc)
De släpper ingen ny CD som bara kan spela CD


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 27, 2004 15:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Jag håller med dig Jan, 45 tkr är mycket pengar om man främst är ute efter bra tvåkanalsljud. Särskilt med tanke på hur fort utvecklingen går inom det området och att man låser fast sig i både källa och försteg. Om jag hade en större LP samling skulle jag kunna tänka mig att slanta upp 45 för en riktigt bra LP 12:a och om 5 år skulle jag fortfarande veta att den står sig mycket bra mot lika dyra produkter. Med en Unidisk SC kan man ju vara ganska säker på att man kommer att kunna få samma prestanda för 20-25 tkr om några år. Om den överhuvudtaget kan spela alla format. vill inte låta negativ och jag gick själv och var lite småsugen på en SC. Jag har dock tänkt om och bestämt mig för att vänta lite och se vad som kommer att hända. Å andra sidan, man vet att det alltid kommer bättre prylar och någon gång måste man ju sätta ner foten och slå till, men just nu känns det som att jag väntar och se hur Linns nästa generation kommer att låta.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 27, 2004 16:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
yepp, för oss 2-kanalstokar är Ikemi/Exotik är just nu gyllende kombo.
15kkr för beggad Ikemi o 26 för ny Exotik = 40kkr som slår Unidisk SC.

O beg Ikemi/kairn för 25k är klockrent!

Tyvärr dröjer det ett antal år innan LINN DVD spelare kommer ut beg till rimliga priser.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 27, 2004 16:15 
sportbilsentusiasten wrote:
Tyvärr dröjer det ett antal år innan LINN DVD spelare kommer ut beg till rimliga priser.
Och det lär inte gå snabbare om alla sitter och väntar på begagnade spelare.

I övrigt håller jag med - Linn måste släppa en bra DVD-spelare i 20kkr-området.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 27, 2004 16:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Mortifikator Crenshaw wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Tyvärr dröjer det ett antal år innan LINN DVD spelare kommer ut beg till rimliga priser.
Och det lär inte gå snabbare om alla sitter och väntar på begagnade spelare.
Sant men om man ligger i prisklasen 45k, 65k o 100k så blir det inte många sålda!
För att få FART på försäljningen gäller EN sak, billigare inropare!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 27, 2004 16:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Mortifikator Crenshaw wrote:
Linn måste släppa en bra DVD-spelare i 20kkr-området.
Skulle vilja se en för drygt 10 med, då Naim/LINN har CD i dessa prisklasser idag.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 27, 2004 20:21 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Mar 07, 2004 10:59
Posts: 83
Location: Herrljunga
Det var visst fler som sitter och funderar i samma banor som en annan. Bara att hoppas att Skottarna förstår sitt eget bästa. (Och vårt)

_________________
En brasa, en skiva, en 15år gammal Single Malt.....


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 27, 2004 21:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
ulfbnilsson wrote:
Jag håller med dig Jan, 45 tkr är mycket pengar om man främst är ute efter bra tvåkanalsljud. Särskilt med tanke på hur fort utvecklingen går inom det området och att man låser fast sig i både källa och försteg. Om jag hade en större LP samling skulle jag kunna tänka mig att slanta upp 45 för en riktigt bra LP 12:a och om 5 år skulle jag fortfarande veta att den står sig mycket bra mot lika dyra produkter. Med en Unidisk SC kan man ju vara ganska säker på att man kommer att kunna få samma prestanda för 20-25 tkr om några år. Om den överhuvudtaget kan spela alla format. vill inte låta negativ och jag gick själv och var lite småsugen på en SC. Jag har dock tänkt om och bestämt mig för att vänta lite och se vad som kommer att hända. Å andra sidan, man vet att det alltid kommer bättre prylar och någon gång måste man ju sätta ner foten och slå till, men just nu känns det som att jag väntar och se hur Linns nästa generation kommer att låta.
Visst, men det resonemanget kan man ju applicera på all teknik. Jag köpte en Digitalkamera för ett halvår sedan. Fatta vad den känns dyr idag. Dator? Någon? Nehe... Ska ni vänta tills teknikutvecklingen slutar accelerera så lär ni få göra just det; vänta.

Dessutom så har ju inte Linn gjort sig kända för att släppa produkter som är "logiska" tänk bara på hur lång tid det tog innan Kairn blev ersatt. Jag menar, visst, det vore nice med en Unidisk 3.1 men jag tror inte att den kommer att komma. Om den skule göra det, vad skulle den paras med för försteg? Kolektor? Ska man ha Exotik+ så blir det ju ändå svindyrt. Genki kostar 16' ny, jag har svårt att tänka mig att Linn släpper en multispelare som är billigare.

MEN :!: Jag hoppas att jag har fel

/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 28, 2004 00:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
henriklh wrote:
ulfbnilsson wrote:
Jag håller med dig Jan, 45 tkr är mycket pengar om man främst är ute efter bra tvåkanalsljud. Särskilt med tanke på hur fort utvecklingen går inom det området och att man låser fast sig i både källa och försteg. Om jag hade en större LP samling skulle jag kunna tänka mig att slanta upp 45 för en riktigt bra LP 12:a och om 5 år skulle jag fortfarande veta att den står sig mycket bra mot lika dyra produkter. Med en Unidisk SC kan man ju vara ganska säker på att man kommer att kunna få samma prestanda för 20-25 tkr om några år. Om den överhuvudtaget kan spela alla format. vill inte låta negativ och jag gick själv och var lite småsugen på en SC. Jag har dock tänkt om och bestämt mig för att vänta lite och se vad som kommer att hända. Å andra sidan, man vet att det alltid kommer bättre prylar och någon gång måste man ju sätta ner foten och slå till, men just nu känns det som att jag väntar och se hur Linns nästa generation kommer att låta.
Visst, men det resonemanget kan man ju applicera på all teknik. Jag köpte en Digitalkamera för ett halvår sedan. Fatta vad den känns dyr idag. Dator? Någon? Nehe... Ska ni vänta tills teknikutvecklingen slutar accelerera så lär ni få göra just det; vänta.

Dessutom så har ju inte Linn gjort sig kända för att släppa produkter som är "logiska" tänk bara på hur lång tid det tog innan Kairn blev ersatt. Jag menar, visst, det vore nice med en Unidisk 3.1 men jag tror inte att den kommer att komma. Om den skule göra det, vad skulle den paras med för försteg? Kolektor? Ska man ha Exotik+ så blir det ju ändå svindyrt. Genki kostar 16' ny, jag har svårt att tänka mig att Linn släpper en multispelare som är billigare.

MEN :!: Jag hoppas att jag har fel

/Henrik
Problemet är ju inte värdefallet, det är att Linn inte HAR någon "budget" serie!
Problem nr 2 är att Linn INTE släpper logiska produkter! (=vad kunderna eftersöker)
Kairn är ett ypperligt exempel - var väl inte ens i toppklass när den släpptes (tune dem = BRA, men ärligt.. ett high end försteg har det aldrig varit)
Linn såg hur kunder köpte andra produkter (jag gick till Bonnec, andra till naim) men de fortsatta att bygga det ultimata referenssteget (i typ 10 år?) istället för att bygga ett hyfsat bättre steg.

Var först med Klimax serien som LINN fick för/slutsteg som VERKLIGEN var high end (både i topp avseende tune dem OCH så kallade normala HIFI parametrar)
Tyvärr fick Linn hybris o prisade grejjerna helt fel. 5-8 ggr pengarna upp från tidigare top of the line är sinnessjukt.

Dessutom - tror ni att alla "kampanjer" är en slump? Att Klimax blev Twin för halva pengarna som blev till Twin Shakra o sänktes med 30% samt blev bättre... samma sak med Klassik Movie...
Att exotik för 30% av en Kontrol ligger så nära i prestanda... att Kinos för halva pengarna ligger nära Kisto...
O varför förlängs kampanjerna?
Jo... Linn har nu ÄNTLIGEN insett att de de var för högt prissatta.


När man nu kör med Exotik o fattar vilken otrolig potensial Klout/Keltik har... är det synd att Kairn var topp of the line i nästan 10 år...

Klart att billigare DVD spelare kommer, är ju närmast självmord att släppa en ny "bara CD" idag.
Om man behöver ju inte köra 5 kanaler för att ha bio - 2-kanal o bild räcker långt.
Eller så kanske man har en japansk 5 kanalstärkare. :wink:

Är ju inte bra när "die-hard" Linn freaks börjar fundera på en icke-Linn DVD, bara för att få se film...

Linn, please back to the roots!
Skippa flörten med de som har guldbyxor, låt dom kasta pengarna på Krell :lol:
Satsa på entusiasterna! De brukar vara VANLIGT folk. Låt dessa få möjlighet att komma in i LINN på en låg rimlig nivå

Tusan va långt... men vad jag hatar flashig design o överpriser; enkla lådor, BRA innehåll, uppgraderingsbart är mer smakfullt!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 28, 2004 08:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Bra inlägg Jan, översätt till engelska och skicka till Linn


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 28, 2004 08:13 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Säger som ovan. :)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 73 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited