selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 22:26

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject: Re: Akurate 242
PostPosted: Wed Dec 02, 2009 22:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
242 är grymt bra så det är klart att dessa är vettiga att bygga på, men om det innebär att man (under lång tid) är tvungen att tumma på resten så tycker jag det är bättre att fokusera i andra änden. Det blir helt enkelt bättre och under hela uppbyggnadsperioden.
Nu har RMA ADS/D och Kikkin 2 som källa och försteg så finns princip inget mer att hämta där före Klimax produkter. Jag anser inte att man måste ha Klimax signal före man går på aktiva 242or inte med 5125 eller Mx100, dock skulle jag inte gått på Ax200 aktivt utan att ha KDS åtminstone. Håller med i source first tänkandet fast kanske inte lika extremt som dig dessutom ser jag playbacken som en homogen del, anser inte det fungerar att dela upp den. Oftast tycker jag det är viktigast att det är en modern högtalare (läs 2k/3k array) sedan aktivt, vidare högtalare serie(Akurate,Majik mm) och sist slutsteg, allt till viss gräns såklart.
hardcorelinnie wrote:
Vad var det för kringutrustning då ni jämförde 5125 aktivt med Solo passivt? Kanske resultatet skulle varit lite annorlunda med moderna (bättre) källa och försteg? 5125 kanske var lagom maskerande för aktuell källa?
Nu fram gick det tyvärr inte, att det inte var jag själv som gjort A/B test. Men hört det från flera källor, för mig det var någon här på forumet som också testat, som kom fram till att aktivt 5125 var tom bättre. Kommer inte ihåg men misstänker att det var UD 1.1 i testerna, men visst det kanske det blir annorlunda resultat med bättre "signal". Fast utveckla gärna hur du resonerar? Borde inte skillnaden bara vara större, till den bättre playbacken med bättre signal?

PostPosted: Wed Dec 02, 2009 23:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Letade lite här på selleri, hittade den här tråden. http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f=1&t=2782
Linnofil wrote:
På Topica finns det en kille (Tim tror jag) som hade jämfört 2x5125 aktivt med 2xSolo passivt på 242. Jag har för mig att han föredrog 2x5125 aktivt. Du kan ju se om du hittar diskussionen med deras utmärkta sökfunktion. :roll: Det verkar dock inte helt osannolikt att aktivt med billigare steg skulle vara bättre. Bra mycket billigare är det också. Men 2xSolo är mer driftsäkert och enklare att administrera. Rent hypotetiskt hade jag nog själv valt 2x5125, eller 2xC5100 om jag hade bättre budget.

Edit: Jag har för mig att Tim testade med Uni 1.1/Kisto och även med CD12/Kontrol.
Zeedje wrote:
Lyssna inte på Tim!

Jag har hört och ägt 242 i alla konfigurationer med 5125/2250/SOLO även med moddade 2250 med Lejoncloukabel.

2x5125 är inte i närheten av SOLO på någon parameter, men ändock mkt prisvärt och ett bra startläge.

Själv började jag lite "Mullet" med stora burkar i form av 242 och gick via ett antal, till slut 5st 2250 till SOLO. Effekt är inte allt, aktivt inte heller. Jfr gärna med Nelson Pass teori om första watten...

Bara mina två ören/ Zed
Det verkar vara lite delade meningar om 5125 aktivt vs solo men poängen med mitt första inlägg vara att jag ville sätta ett "frågetecken" om verkligen 140 med aktivt Mx100 är bättre nya 242 aktivt med 5125.

PostPosted: Thu Dec 03, 2009 00:16 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Intressant tråd då jag själv funderar på 242or och aktivt vs passivt.
Lutar åt M6100 och M4100, och så småningom byta M4100 mot en A4200(aktivt förstås )
Tror det skulle vara en rolig kombination.

WIIM Ultra, Lk 1Dirak,Tunebox, Lk 2, Lk 280, Lk 280 spark, Kaber

, Lingo 1

PostPosted: Thu Dec 03, 2009 00:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stigo wrote:
Lutar åt M6100 och M4100, och så småningom byta M4100 mot en A4200(aktivt förstås )
Tror det skulle vara en rolig kombination.
Vet inte hur lyckat M6100 med M4100 är... Om man ska köra 5125 eller Mx100 vill man ha ett slutsteg per högtalare så slutstegen får dela på de tunga baserna. Undra vad som skulle vara bäst med M6100 och M4100?, gillar man spela högt borde det vara M6100 på båda super-tweeterna och sedan uppdelat.

PostPosted: Thu Dec 03, 2009 01:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Inte för att Linns helpline känns som att de sitter med facit, men när jag skulle aktivera mina Akurate 242 kollade jag med dem och fick rådet att ha ett slutsteg per högtalare. De gick inte in på varför, men de menade att de alternativet var bättre än att dela per register.

Jag snackade även med Alan Williams från Linn om aktivt kontra passivt (jag hade läge på en prisvärd Klimax Twin, och det hade varit billigare än aktivering) men trots att han faktiskt körde 242 passivt med en Twin själv (vill minnas att hans förklaring var att han inte ville investera mer förrän han hade råd med det han verkligen ville ha - Artikulate) så ansåg han att aktivt var klart bättre.

Det slutade med att jag aktiverade med två Chakra 5100 och det har funkat mycket bra så här långt!

PostPosted: Thu Dec 03, 2009 10:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

För mig så ger en mer source-first orienterad hållning bättre valuta för pengarna. Visst funkar ADS till A242, men jag har mycket hellre KDS+aktiva M140 (eller t.o.m. aktiva Espek). Högtalare i Akurat-klassen bör nog också kombineras med bättre försteg än Kikkin.

Dessutom:
2250 är bra mycket bättre än 5125,
Mx100/D är klart bättre än 2250 (om än något effektsvagare)

Utan att ha jämfört så skulle jag gissa att M6100/D aktivt med Espek är (klart) bättre än 242 aktivt med 5125.

PostPosted: Thu Dec 03, 2009 10:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
... dessutom ser jag playbacken som en homogen del, anser inte det fungerar att dela upp den.
Hur menade du här?
Clas wrote:
Nu fram gick det tyvärr inte, att det inte var jag själv som gjort A/B test. Men hört det från flera källor, för mig det var någon här på forumet som också testat, som kom fram till att aktivt 5125 var tom bättre. Kommer inte ihåg men misstänker att det var UD 1.1 i testerna, men visst det kanske det blir annorlunda resultat med bättre "signal". Fast utveckla gärna hur du resonerar? Borde inte skillnaden bara vara större, till den bättre playbacken med bättre signal?
Om man skall generalisera så är min erfarenhet att "för bra" playbackdel är direkt kontraproduktivt och visar mer bristerna än förtjänsterna hos källan. En ganska bra källa med lämplig playback-matchning kan mycket väl låta förträffligt (ex. Ikemi+Ninka), men samma källa och mycket bättre playback (A242) blir inte bra (visst det låter finare, men totalt sett bättre - inte vad jag erfarit).

Last edited by HCL on Thu Dec 03, 2009 14:16, edited 1 time in total.

PostPosted: Thu Dec 03, 2009 11:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Aktivt vs passivt, den eviga frågan!
Båda har fördelar. Jag har hört massor av 242 system. Olika rum, olika stärkare, olika källa.
Labbat med Twin/Solo/subbar och det är verkligen ASbra med Klimaxsteg men jag saknar aktiva ändå...
Aktivt låter annorlunda o då saknar hur passivt med Klimaxsteg låter, men aktiv är ändå mer som jag vill ha det.
FAN, det är ju aktivt med klimaxsteg man ska ha!

Intressant är ändå hur OTROLIGT 242 lyfter med Dynamikgrejjer framför!
P&S har KDS/D, KK/D o Twin och då jädrar låter 242 aktivt.
Har aldrig hört 242 så bra tidigare.
Visar hur viktigt source first är!!!
Fast de är än mer musikaliska med 2200/D.

Tonlägets 140 med KDS/D, KK/D, 2200/D är ännu mer musikaliska. Tacka noggrann intuning och MIMERrack för det.
Hörde jag någon viska, source first 8)

Kul med två butiker i Gb med grymma uppställningar.

PostPosted: Thu Dec 03, 2009 17:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Utan att ha jämfört så skulle jag gissa att M6100/D aktivt med Espek är (klart) bättre än 242 aktivt med 5125.
Mycket svårt att tro, skull tro precis tvärt om.
Magnus wrote:
Passiva 242:or med C2200 åker i åttor runt aktiva Espek (med samma källa/försteg/och C4200/C6100 slutsteg).
Om nu 242(var nog tom gamla modellen, Magnus?) med C2200 körde 8or runt aktiva Espek vad ska nya 242 aktivt med 5125 göra?

PostPosted: Thu Dec 03, 2009 18:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

För att återgå till den ursprungliga frågan: jag tycker att mina 242 låter alldeles utmärkt med en 6100. Klart, det kan bli bättre, jag siktar naturligtvis på att aktivera. Men först är jag nyfiken på vad en Dynamik i slutsteget kan göra.

Björn

PostPosted: Thu Dec 03, 2009 18:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
För mig så ger en mer source-first orienterad hållning bättre valuta för pengarna. Visst funkar ADS till A242, men jag har mycket hellre KDS+aktiva M140 (eller t.o.m. aktiva Espek).
Skulle med all säkerhet också hellre haft KDS+aktiva M140(Espek...nja) dock var det inte frågan eller vad jag i frågesatte. KDS+KK+aktiva M140 med Mx100 är mycket dyrare ADS+Kikkin II+aktiva 242 med 5125, ta ADS->KDS kostar 95', Kikkin II->KK 92' och 140 aktivt med Mx100->242 aktivt med Mx100 77' av dessa hade jag med största säkerhet tagit försteg sist(men inte hundra) och mest troligt källan först men tycker inte det är konstigt om någon väljer högtalarna före.
hardcorelinnie wrote:
Högtalare i Akurat-klassen bör nog också kombineras med bättre försteg än Kikkin.
Med andra ord KK mk2 eller/och dynamik? Nu vet jag inte hur det ligger till på försteg sidan sedan dynamik kom, men exotic/akurate k med dynamik borde vara i Kinos/Kisto klass. Läste också någonstans(Lejonklou forumet?) att akurate k med dynamik var nära KK mk1 utan dynamik som i sin tur bättre än Kisto. Kikkin II är vad jag förstår också i denna trakten. Så är bara KK som skulle ge något större skillnad.
hardcorelinnie wrote:
Clas wrote:
... dessutom ser jag playbacken som en homogen del, anser inte det fungerar att dela upp den.
Hur menade du här?
Att bland annat slutsteget(en) inte ligger före högtalarna i "mitt" source first tänk utan är homogen del, där massa aspekter har betydelse om det är aktivt med mera. Så men andra ord som i source first är källan viktigast följt av kontrollen sista playbacken. Inte dela upp playbacken i slutsteg, filter och högtalare, var de ska rankas i source first ordning.

PostPosted: Thu Dec 03, 2009 18:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Clas wrote:
Om man skall generalisera så är min erfarenhet att "för bra" playbackdel är direkt kontraproduktivt och visar mer bristerna än förtjänsterna hos källan. En ganska bra källa med lämplig playback-matchning kan mycket väl låta förträffligt (ex. Ikemi+Ninka), men samma källa och mycket bättre playback (A242) blir inte bra (visst det låter finare, men totalt sett bättre - inte vad jag erfarit).
Håller absolut med dig till viss gräns, körde förut med UD 2.1 och exotic till aktiva 242 med två C6100 tycker jag var helt okej iaf med pre DS mått. Men skulle inte velat ha SC eller Ikemi, lite väl baktungt.

PostPosted: Thu Dec 03, 2009 21:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Går sækert bra med 2200 eller 4100 som minimum. Mycket trist o køra 5125 passivt med tanke på vad det finns før andra slutsteg nu.

Personliga val: Passivt Chakratwin... pris beggat, LJUDET, kraft, utseende...

Gå upp på solos kænns vældigt kostsamt, då hade vartfall jag hellre gått aktivt med x100 eller x200 steg och førsøkt uppgradera kællan mer istællet.

Ær tanken i længden aktivt, så klart 4100,5100 eller 6100 steg, vill du slå på større så 4200 osv..

5125 aktivt .... aktivt ær aktivt men så fina høgtalare och utan chakra nær det nu finns, med møjligheten till både chakra o Dynamik!!!

PostPosted: Thu Dec 03, 2009 22:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
hardcorelinnie wrote:
Mycket svårt att tro, skull tro precis tvärt om.
Magnus wrote:
Passiva 242:or med C2200 åker i åttor runt aktiva Espek (med samma källa/försteg/och C4200/C6100 slutsteg).
Om nu 242(var nog tom gamla modellen, Magnus?) med C2200 körde 8or runt aktiva Espek vad ska nya 242 aktivt med 5125 göra?
Lustigt, men vi verkar inte alls vara överens trots att vi båda tycks ha mycket erfarenheter av både 5125, 2250, Cx100, Cx200, Espek och 242. Till detta spekuleras vilt hur div. kombinationer står sig mot varandra. Inte mycket mer att säga än att man bör ta reda på var man vill nå och jämföra de konkreta alternativen mot varandra.

PostPosted: Fri Dec 04, 2009 04:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Lustigt, men vi verkar inte alls vara överens trots att vi båda tycks ha mycket erfarenheter av både 5125, 2250, Cx100, Cx200, Espek och 242. Till detta spekuleras vilt hur div. kombinationer står sig mot varandra. Inte mycket mer att säga än att man bör ta reda på var man vill nå och jämföra de konkreta alternativen mot varandra.
Jag har väldigt lite erfarenhet av dess i a/b test, fast jag har hört många av dessa kombinationer men väldigt få mot varandra, så nej mycket erfarenhet har jag inte. Om du har mycket erfarenhet det får stå för dig, men då du spekulerar fritt att du tror något är bättre är annat utan att konkret testat så tycker jag det är på sin plats att lyfta fram andra(vilka jag lägger mer eller mindre till tro till) som har avvikande åsikter. Håller med om sista meningen ut och testa själv, just playback delar har så många kombinationer så princip omöjligt att testa alla och mycket jobb att administrera.

Post new topic  Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00