selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 22:21

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 76 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
PostPosted: Sun Nov 22, 2009 14:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej Clas, om en Akurate CD med Dynamik nätdel petar ner en CD-12 från positionen/tronen som Linns bästa CD spelare, tja det kan den aldrig göra eftersom såväl den som de olika Unidiskarna är Universialspelare som spelar flera högupplösta format, Sacd & DVD Audio medan CD-12 bara spelar CD-skivor.

Eftersom jag själv äger en ACD med Dynamik och även nyligen lyssnat ordentligt på en UNI 1.1 med Dynamik så kan jag säga att den CD återgivning som presteras är på en mycket hög och trevlig nivå med dessa maskiner. Helt i nivå med en bra LP-12:a (utan Radikal),dvs ibland bättre ibland sämre beroende på vilken skiva de matas med.

Den handfull gånger som jag lyssnat på CD-12 så har den alltid spelat mycket behagligt och vackert samt ytterst musikaliskt. Dvs en något mer polerad återgivning än den numera ytterst högupplösta musikåtergivning med massor av mikrodynamik och detaljer som ACD/D & UNI 1.1/D presterar.
Summa summarum en CD-12 är inte längre bäst om du vill höra allt som finns på skivorna men den är fortfarande en rasande elegant musikmaskin att avnjuta musik med.
MVH MRTweak

PostPosted: Sun Nov 22, 2009 15:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

MRTweak wrote:
Hej Clas, om en Akurate CD med Dynamik nätdel petar ner en CD-12 från positionen/tronen som Linns bästa CD spelare, tja det kan den aldrig göra eftersom såväl den som de olika Unidiskarna är Universialspelare som spelar flera högupplösta format, Sacd & DVD Audio medan CD-12 bara spelar CD-skivor.
???

Spelar Akurate CD/D en Redbook-CD bättre än vad en CD12 gör så är Akurate bättre... Att
Akurate sedan även kan spela upp andra format har inte med CD-jämförelsen att göra.

Ska vi i så fall inte jämföra Ikemi med Karik eftersom Ikemi även spelar HDCD?

...eller ska inte en Unidisk SC jämföras med Unidisk 2.1 eftersom SC har inbyggt försteg?

Ska en integrerad förstärkare inte jämföras med en receiver för att den sistnämnda även
har en inbyggd radio?

/M

PostPosted: Sun Nov 22, 2009 18:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej Magnus, jag kanske utryckte mig lite onödigt petimeteraktigt men jag menar att det finns en viss poäng i att hålla isär alla varianter på cd återgivnings utrustning.

Så vad är en cd-spelare? Allt som kan spela en cd-skiva?

I så fall så är din dator också en cd-spelare eller hur?

Eller ett modernare alternativ, som en Bladelius Embla, är det också en cd-spelare?

Jovisst är den det, men den är också något mer, nämligen en SSD hårddisk spelare och jag menar att det kan ju bli lite orättvisa jämförelser (för CD-12:an) om man inte håller isär kategorierna lite.

Mvh MRTweak

PostPosted: Sun Nov 22, 2009 18:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En CD-spelare är en apparat där du kan spela upp en CD i, och plocka ut en lågnivåsignal analogt,
t ex min dator, eller Emblan (så länge du använder dig av en CD som ljudbärare) eller en Unidisk.

Du kan t o m använda en Classik Music som CD-spelare. Ser inte något problem med att jämföra
den mot en dedikerad CD-spelare (vilket jag gjort ibland).

/M

PostPosted: Sun Nov 22, 2009 18:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

OK Magnus, men enligt mitt sätt att se det så är det en ganska klar skillnad på teknologier i de "sista rena" CD-spelarna; CD-12, Ikemi & Genki samt de efterföljande "förklädda datorerna" ; Unidisk, Majik CD & Akurate CD.

Jo som ni kanske kommer ihåg så är "software uppgraderingar" möjliga i de senare men inte i de "gamla" CD-spelarna.

Och vilken stor skillnad det kan göra, är det flera som vittnat om på detta forum.

Så vilken är då "bäst" på att spela upp CD-skivor; ACD/Dynamik eller CD-12?

Mäter vi enligt Tune Dem, så är det enligt mig Akurate CD/Dynamik, men skulle jag tex få till uppdrag att lyssna på CD-skivor åtta timmar i sträck och kunde välja spelare fritt, så skulle jag nog välja att använda en CD-12. :mrgreen:

Mvh MRTweak

PostPosted: Sun Nov 22, 2009 22:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ähh!
Stoppa in dynamik i CD12 vetja :mrgreen:
Ev behövs det lite svarvning men hade jag haft en så hade jag kollat om KK dynamik (som är mindre än vanliga) passar.
Ev passar en KDS Dynamik.

Kan det vara att Linn inte släpper Dynamik till CD12 för att undvika konkurens med DSspelarna?
8)
Är ju helt fantastisk utan /D!

PostPosted: Mon Nov 23, 2009 00:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

MRTweak wrote:
Mäter vi enligt Tune Dem, så är det enligt mig Akurate CD/Dynamik, men skulle jag tex få till uppdrag att lyssna på CD-skivor åtta timmar i sträck och kunde välja spelare fritt, så skulle jag nog välja att använda en CD-12. :mrgreen:
:?:

Du är beredd att tumma lite på kvalitén till förmån att få titta på en snygg cd-spelare i åtta timmar?
Jag hade valt den som spelare bättre.

Innan Dynamik så tycker jag att CD12 är den bästa. Har inte lyssnat på någon CD-spelare med Dynamik.

PostPosted: Tue Nov 24, 2009 19:54 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

After 20 years designing and manufacturing world-class CD players, Linn will stop production of CD players at the end of 2009.

Dette fra en Mail fra Linn i dag.

1. Betyder det at Linn stopper totalt for produktion af CDafspiller (Majik, Akurate, Unidisk????) ?

2. Source Linn = LP eller DS, det stopper mig fra at købe en ny source, jeg vil ikke have LP og heller ikke fumle med EDB og netværk, det tror jeg der er mange der ikke vil.

3. Min Akurate CD kommer til at stige i værdi :lol:

PostPosted: Tue Nov 24, 2009 20:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

MRTweak: Tack för dina intryck om CD12 vs Akurate/D. Blir också frågade som Roland blev angående ditt val av CD12 före Akurate CD/d även fast den enligt dig har sämre prestanda.

Ps: Vad gäller diskussionen vad som är och icke är en CD-spelare, så kallar Linn själv Akurate CD en CD spelare. Hursomhelst är det för mig viktigaste vilken spelare som spelar bäst vanliga CD-Audio skivor oberoende vad den övrigt kan spela, skriver under Magnus resonemang.

PostPosted: Tue Nov 24, 2009 21:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det som är väldigt trist tycker jag är att Linn överger ett format,där de varit top of the line...
Detta är enligt mig ett ypperligt tillfälle för konkurrenter (Naim)att befästa sina positioner.
Alla vill inte hålla på med nätverk,switchar,nasar(som tappar minnet)
Jag älskar musiken som kommer ur en ds,men jag tror att tex en 1.1 har mer att ge...
Lite stillestånd på sw fronten bara. Är det bara jag som är trött på att Linn,förlitar
sig på sk datorfirmor för att lösa välljudet???? Mvh Svante :wink:

PostPosted: Tue Nov 24, 2009 22:52 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Roland wrote:
Classik kommer troligen att exkluderas av detta beslut.
Vad som händer med Unidisk SC och Unidisk 1.1 vet jag inte.
Har hört att Classik oxå upphör :shock:
Dock blir Unidisk kvar?!

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I

PostPosted: Tue Nov 24, 2009 23:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

MRTweak wrote:
skulle jag tex få till uppdrag att lyssna på CD-skivor åtta timmar i sträck och
kunde välja spelare fritt, så skulle jag nog välja att använda en CD-12. :mrgreen:
Roland och Clas:

Att använda spelaren inkluderar såväl lyssnande som handhavande, och när
det gäller handhavande så kan jag inte tänka mig något bättre än CD12.

/M

PostPosted: Wed Nov 25, 2009 19:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Blir lissen i ögat om Linn inte tillverkar fler CD spelare. :cry: :cry: Har idag en Ikemi som jag tycker är helt ok. Den räcker för mig och mina behov. Till den kör jag aktivt med två LK 85 or. Funkar kanon.En Pekin radio finns också med i systemet. Lyssnar fn på en följetong i P 1 som är toppen.

PostPosted: Wed Nov 25, 2009 20:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det jag tycker ska bli intressant att se är vad som händer med begagnatpriserna på CD-spelare efter att de har slutat tillverka nya. Vad tror ni?

PostPosted: Wed Nov 25, 2009 23:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Trasicander wrote:
Det som är väldigt trist tycker jag är att Linn överger ett format,där de varit top of the line...
Att ur ett företagsperspektiv vara nostalgisk kan hämma företagets utveckling. I och med DS fortsätter Linn att vara top of the line på den källa som är aktuell för tiden. Bra jobbat.
Trasicander wrote:
Alla vill inte hålla på med nätverk,switchar,nasar(som tappar minnet)
Nej visst är det dåligt av TwonkyMedia att släppa en mjukvara som slutar fungera vid normal användning.
Trasicander wrote:
Lite stillestånd på sw fronten bara.
Jag tror att det är Sony som gör mjukvaran till Unidisk.
Trasicander wrote:
Är det bara jag som är trött på att Linn,förlitar sig på sk datorfirmor för att lösa välljudet???? Mvh Svante :wink:
Hur menar du?

Post new topic  Reply to topic  [ 76 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00