selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 22:23

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Sat Nov 07, 2009 19:21 
Ny Medlem
Ny Medlem

okej klarar movie 05 ett par M140? eller bör man ha satsa m109 istället. så nu har man lite att fundera på, antingen movie 05 + sneaky DS, eller en Majik DS-I + blurayspelare.

PostPosted: Sat Nov 07, 2009 19:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

[Inga problem att driva M140 med en Movie 05! Jag körde detta tidigare!C movien är en mycket prisvärd liten skapelse! :mrgreen: quote="fjård"]okej klarar movie 05 ett par M140? eller bör man ha satsa m109 istället. så nu har man lite att fundera på, antingen movie 05 + sneaky DS, eller en Majik DS-I + blurayspelare.[/quote]

PostPosted: Sat Nov 07, 2009 20:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fjård wrote:
okej klarar movie 05 ett par M140? eller bör man ha satsa m109 istället. så nu har man lite att fundera på, antingen movie 05 + sneaky DS, eller en Majik DS-I + blurayspelare.
Jag skulle välja M140, 109 har tyvärr aldrig imponerat på mig

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Sat Nov 07, 2009 20:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad gäller valet mellan Movie + DS och DSi är det bara något du kan svara på. Den frågan kan omformuleras till: Vill du ha 5.1 eller 2.0? Tänk även på att 5.1 eller iaf 5.0 drar upp högtalarkostnaden rätt regalt. Skulle jag vara dig med din budget skulle jag satsat på Majik DSi plus en blur-ray spelare.

PostPosted: Sat Nov 07, 2009 20:59 
Ny Medlem
Ny Medlem

rummet jag ska ha prylarna är ca 20kvm, beror på om m140 trivs där då, men det är ju en annan vetanskap

ok tack för alla tips hela tiden, värt guld! jag kommer inte att använda mig av 5.0 system alls i dagsläget och inte i närmsta tiden heller, var mest intresserad av en allt i ett lösning med dvd och möjlighet till 5.1. jag har helt enkelt för litet vardagsrum i min lägenhet och har svårt att få till en bra lösning på bioljud, så kanske bättre att köpa 5.1 när man verkligen behöver det. 2.0 ljudet vid fim tror jag kommer bli fullt tillräckligt för mina behov.. plus att jag kan koppla in min vinylspelare på DS-I

är väldigt intressant detta med nya prylar och DS teknik :), får se mig för om man kan provlyssna DS-I i någon butik, jag bor i hälsingland så antar att östersund och sthlm är de närmsta handlarna.

får se hur det låter med mina nuvarande högtalare

PostPosted: Sat Nov 07, 2009 21:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fjård wrote:
Jag skulle inte lägga en så stor del av budgeten på högtalare. Köp hellre en Majik DS + billigare burkar. Espek finns ofta till väldigt bra pris nuförtiden. Ninka och Katan likaså.

PostPosted: Sun Nov 08, 2009 11:17 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

En movie DI eller 05 ger ett bra ljud till film och konserter som åtminstone jag saknar när jag istället köpte en bluerayspelare. Du kan fortfarande bara köra tvåkanal men har valfriheten att köra 5.1. En kompromiss är väl en Movie, Majik DS och exvis Katan vilket ger bra film- och musikljud. Ett annat alt är Majik DSI med blueray som troligen blir bättre till musik men lite sämre tilll film. Vad prioriterar du?

Jag håller med Henrik om att du kan börja med billigare högtalare där katan med stativ är prisvärda och funkar bra.

PostPosted: Sun Nov 08, 2009 12:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Katan och movie, visst kommer katan att spela men inte som de ska för movien är för klen för dessa

PostPosted: Sun Nov 08, 2009 15:46 
Ny Medlem
Ny Medlem

jag prioriterar klart musik före film, är lite sugen att på panasonics nya blueray för att se på film, och kanske fungerar som cd spelare ibland då, något annat tips på välljudande DVD spelare? DS-I verkar klart vara mycket för pengarna tycker jag som nybörjare iaf

högtalare väntar jag lite med och ser hur de kommer att låta med de jag har hemma nu.

PostPosted: Sun Nov 08, 2009 15:52 
Ny Medlem
Ny Medlem

såg det fanns ett par majik 109 cherry till salu nu här på sidan

PostPosted: Sun Nov 08, 2009 17:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Nej Pekka du har rätt att Katan spelar bättre ju bättre källa och slutsteg som du kastar in före men det bevisar bara att det är en bra högtalare. Alla kan ju inte börja på de högre nivåerna direkt och jag tycker att Katan funkar okej med en Movie även om en MDS-I sannolikt blir bättre (ej hört MDS-I).

PostPosted: Sun Nov 08, 2009 19:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roger wrote:
Nej Pekka du har rätt att Katan spelar bättre ju bättre källa och slutsteg som du kastar in före men det bevisar bara att det är en bra högtalare. Alla kan ju inte börja på de högre nivåerna direkt och jag tycker att Katan funkar okej med en Movie även om en MDS-I sannolikt blir bättre (ej hört MDS-I).
Jovisst funkar Katan på movie, men det finns bättre allternativ som t.e.x ninka eller espek som inte kräver lika mycket förstärkare utan att låta kvävd

PostPosted: Mon Nov 09, 2009 20:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Ja även Espek är en mycket prisvärd högtalare som kan rekommenderas men den blir nog lite dyrare än Katan. Kör själv 5140 som jag gillar mycket. Har dock bara kört aktivt och har inte riktigt koll på hur de presterar passivt.

PostPosted: Tue Nov 10, 2009 08:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

I dag är det billigt att köra espek aktivt. Filter kan man få för en spottstyver iaf till de äldre stegen.Ibland kommer det ju ut paketpris på begmarknaden komplett med högtalare slutsteg och filter. Har själv kört espek både passivt och aktivt och jag tycker nog att just espek vinner otroligt mycket på aktivering. Men ska man köpa nytt så tror jag majik dsi och M140 sitter som en smäck :wink:

PostPosted: Tue Nov 10, 2009 19:02 
Ny Medlem
Ny Medlem

nu har jag läst en massa om DS installationer med router, switchar NAS:ar och allt vad det är, jag trodde det skulle vara lite enklare, :) men det var ju en hel värld det, att välja rätt HD rätt NAS rätt program, placera routern och NAS på bästa sätt, och kör man mac så var det krångligare förstod ja det som, rätt nätverkskabel med mera för att få bra ljud, man kanske borde börja med en linn CD istället och Majik I, eller för och slutsteg och sedan skaffa en DS så småningom när det krävs så mycket mekande för att få DS installationen att låta bra. möjligheterna är många :) spännande!

Post new topic  Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00