selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 06:42

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Tue Nov 03, 2009 16:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ingen som vet vilka filer man kan rensa och hur man gör det ? eller är det bara supporten som kan fixa sånt ?

PostPosted: Tue Nov 03, 2009 16:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Du kan om du går in i operativet via LInux men det är inget att rekommendera om man inte är säker på vad man gör enligt han som hjälpte mig.

/Erik

PostPosted: Tue Nov 03, 2009 19:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har haft min ReadyNAS igång länge nu med den problematiska Twonkyversionen. Jag har dock inte haft några problem med den. Finns det något sätt att kolla om man står inför problem? Kan inte se att den fyller upp hårddiskarna med skräp då mängden på hårddiskarna är konstant (förutom när jag fyllt på med mer musik).

PostPosted: Tue Nov 03, 2009 20:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Som jag förstår det går det inte, om man inte är Linuxkunnig, att se om man "står på randen till katastrof". Det vore lättare om det var den del av hårddiskarna där man lagrar musikfilerna, som succesivt fylldes. Det hade man ju kunnat se genom att tillgängligt utrymme succesivt minskade utan att man tryckte in nya FLAC-filer. Nu är det inte så utan den del av hårddiskarna som (ofta? ibland?) förr eller senare fylls av skräpfiler är den del där systemfiler etc finns och som inte är synlig för en "vanlig användare".

PostPosted: Tue Nov 03, 2009 20:26 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Traktorpojken wrote:
Har haft min ReadyNAS igång länge nu med den problematiska Twonkyversionen. Jag har dock inte haft några problem med den. Finns det något sätt att kolla om man står inför problem? Kan inte se att den fyller upp hårddiskarna med skräp då mängden på hårddiskarna är konstant (förutom när jag fyllt på med mer musik).
Har du version 4.1.6 i din ReadyNAS? Jag har en kompis...som kör den versionen och han har heller inte problem med Twonky 4.4.17. Tyvärr är det bara att välja mellan pest o kolera eftersom den versionen är betydligt sämre ljudmässigt än 4.1.5 (stor som en Dynamik uppdatering). Det är en ond cirkel det här.
Därför har jag valt den klumpiga PC-lösningen med Assset UPnp för att inte förlora musiksvänget tills något bättre kommer i framtiden.

PostPosted: Mon Nov 09, 2009 23:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har nu (helt smärtfritt) installerat Twonky 5.0.68 ("Linn-versionen"). Har därefter jämfört div låtar streamade (i båda fall från ReadyNAS DUO) via å ena sidan Asset körd på datorn (Dell-laptop från 2007 med bra processor och minne) och å andra sidan Twonky 5.0.68 körd på DUO:n. Resultatet är så här långt att jag i min setup har mycket svårt att höra någon skillnad beroende på vilken serverprogramvara som sköter streamingen. Ska givetvis lyssna och jämföra mer (har kanske kört igenom och A-B-jämfört ett tiotal låtar so far). Återkommer givetvis om dessa preliminära slutsatser skulle ändra sig.

PS Twonky 4.4.17 har jag överhuvudtaget inte installerat och därmed inte testat - tänker inte ha program på mina burkar som riskerar att sänka dom. Vad gäller min setup i övrigt kanske det är värt att notera att några grejer, som hypotetiskt kan påverka prestandan och ev kan ha relevans i sammanhanget, inte är klara: Switchen Netgear GS108T är inte installerad (krånglar) än utan alla kablar går via den rätt smäckiga trådlösa routern som följde med från ComHem. Kablarna är inte heller optimerade utifrån vad som framkommit i andra trådar - vissa fick jag med från handlarn, någon kommer från helt annat håll (oklar exakt varifrån). DS

PostPosted: Sat Nov 14, 2009 20:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linncredible wrote:
Har nu (helt smärtfritt) installerat Twonky 5.0.68 ("Linn-versionen"). Har därefter jämfört div låtar streamade (i båda fall från ReadyNAS DUO) via å ena sidan Asset körd på datorn (Dell-laptop från 2007 med bra processor och minne) och å andra sidan Twonky 5.0.68 körd på DUO:n. Resultatet är så här långt att jag i min setup har mycket svårt att höra någon skillnad beroende på vilken serverprogramvara som sköter streamingen. Ska givetvis lyssna och jämföra mer (har kanske kört igenom och A-B-jämfört ett tiotal låtar so far). Återkommer givetvis om dessa preliminära slutsatser skulle ändra sig.

PS Twonky 4.4.17 har jag överhuvudtaget inte installerat och därmed inte testat - tänker inte ha program på mina burkar som riskerar att sänka dom. Vad gäller min setup i övrigt kanske det är värt att notera att några grejer, som hypotetiskt kan påverka prestandan och ev kan ha relevans i sammanhanget, inte är klara: Switchen Netgear GS108T är inte installerad (krånglar) än utan alla kablar går via den rätt smäckiga trådlösa routern som följde med från ComHem. Kablarna är inte heller optimerade utifrån vad som framkommit i andra trådar - vissa fick jag med från handlarn, någon kommer från helt annat håll (oklar exakt varifrån). DS
Jag har idag också ägnat en del tid åt att uppgradera till Twonky 5.0.68 på min ReadyNas Duo. Installationen gick bra och helt enligt instruktionen. Den är bättre på albumArt (Jag använder numera inga Embedded). Jag hade tidigare 4.4.17. Composer taggen funkar nu också vilket är användbart på klassisk musik. Eftersom det har tagit ett par timmar att uppgradera så är det svårt att göra några snabba ljudmässiga A-B jämförelser. men jag kan faktiskt inte påstå att jag märker några skillnader alls. Det känns ju också bra att veta att ReadyNasen inte kan kracha p.g.a Twonky.

PostPosted: Sat Nov 14, 2009 23:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Intressant att höra Christian. Har för min del hunnit testa lite mer och samtidigt även fått lite ny hårdvara på plats i form av en Netgear Switch GS108T. Har gjort en del, inte jätteomfattande men ändå, jämförelser mellan att streama:

1. FLAC på laptop HDD ->Asset på laptopen->switch->MDS
2. FLAC på ReadyNAS->Asset på laptopen->switch->MDS
3. FLAC på ReadyNAS->Twonky 5.0.68 på ReadyNAS->switch->MDS

Slutsatser: Känns som att alt 1. ger bättre musikalisk prestanda än 2 och 3 – inga enorma skillnader men ändå märkbar. Har samtidigt (fortfarande) väldigt svårt att höra någon skillnad mellan alt 2 och 3, d v s skillnader hänförliga till Asset VS Twonky.

Kommentar: Min arbetshypotes är att skillnaden mellan å ena sidan 1 och å andra sidan 2/3 kan beror på att nätverkskablaget från NAS:en (samt i o f också en del övrig nätverkskabel) inte är optimalt (=för långt och ihoplindat på ett mindre bra sätt. Jag ska fixa lite ”Sellericertifierad” :wink: kabel och få till detta bättre). Andra faktorer kan möjligen ha att göra med strömkablage till och/eller placering av NAS samt närvaron av den lösa USB-HDD som är kopplad till NAS:en. The quest goes on...

PostPosted: Thu Dec 24, 2009 03:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har märkt att det med jämna mellanrum kommer upp ett felmeddelande i loggen på min ReadyNAS NV+.
Se bifogad bild.

Det står såhär:
"Reallocated sector count has increased in the last day. Disk 2: Previous count: 7 Current count: 8 Growing SMART errors indicate a disk that may fail soon. If the errors continue to increase, you should be prepared to replace the disk."

Jag har alltså haft åtta st. errors hittills sedan inköpet av NASen i juli 2009 :(

Vet någon vad detta fel är för något?
Kan det ha att göra med att disken håller på o fylls med skräpfiler pga. Twonky, enligt tidigare diskussion? Eller är det något annat?
Jag börjar känna mig orolig... :(

Attachments:
SMART error ReadyNAS NVplus.jpg
SMART error ReadyNAS NVplus.jpg [ 190.4 KiB | Viewed 1130 times ]

PostPosted: Thu Dec 24, 2009 09:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är inte Twonky som loggar det felet, det är hårddisken. Verkar som om den sakta men säkert håller på att gå sönder. Jag skulle byta ASAP.

/Leif

PostPosted: Thu Dec 24, 2009 23:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

leif_lar wrote:
Det är inte Twonky som loggar det felet, det är hårddisken. Verkar som om den sakta men säkert håller på att gå sönder. Jag skulle byta ASAP.

/Leif
Jag förstår att det är hårddiskens logg.
Frågan är om felet på hårddisken är orsakad av att min version av Twonky samlar skräpfiler, vilka sedan kraschar disken? Kan detta vara ett tecken på att det håller på att ske?

PostPosted: Fri Dec 25, 2009 10:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Absolut inte. Den håller bara på att packa ihop. Den ser ingen skillnad på vanlig fil och en "skräpfil". Just nu flyttar den runt dina data från trasiga ställen till friska. Som sagt byt snabbt.

PostPosted: Fri Dec 25, 2009 18:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

leif_lar wrote:
Absolut inte. Den håller bara på att packa ihop. Den ser ingen skillnad på vanlig fil och en "skräpfil". Just nu flyttar den runt dina data från trasiga ställen till friska. Som sagt byt snabbt.
Okej, tack.
Det är bra att det inte är Twonky-problemet som spökar. Om det enbart är ett "vanligt" hårddiskproblem, så borde det täckas av garantin.
Därav att jag ville vara säker.

PostPosted: Fri Dec 25, 2009 18:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pär wrote:
Ingen som vet vilka filer man kan rensa och hur man gör det ? eller är det bara supporten som kan fixa sånt ?
Man kan tycka att antingen Twonky eller NetGear kunde fixa ett skript som städade det som behövde städas istället för att det skall behöva krascha helt om man inte är försiktig.

Ang. hur man ser om det är på väg att gå åt pipan så tror jag (OBS! TROR. OBS!) att man kan se om det är på väg i fel riktning om man laddar ner loggarna och kollar i filen disk_usage.log (eller nåt). Det finns en partition (/dev/hdc1 på 2GB) som äts upp succesivt (i varje fall på min NAS). När den var nere på 4k ledigt så tappade jag kontakten med underhållsprogramvaran (webgränssnittet vägrade starta).

Någon med Linux-kunskap som har någon idé hur man kan fixa detta? Om det nu är det som är problemet?

PostPosted: Fri Dec 25, 2009 19:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har ingen sådan mediaserver men om det är Linux kan man kanske logga in med "ssh" (använd det fria programmet "putty" för att logga in), och köra lite Linux kommandon.

Och nu blir det lite mer komplicerat (inget för den med svagt hjärta ;-)...

Vi behöver se hur stora dom olika mapparna/katalogerna är för att se vad det är som växer.
hdc1 är som sagt en partition, den måste "monteras" för att kunna användas, t. ex: under /Music, /Video etc.

För att se monteringspunkten används kommandot "df -h" och kika på raden som börjar med "/dev/sdc1 (sdc1= 3:e hårddisken, partition 1).
Ex:
df -h <ENTER>
/dev/sdc1 65.8M 57.7M 8.2M 88% /Music

Då vet vi att den monteras under /Music.

För att se storleken på mapparna under /Music kan vi använda "du -sh /Music/*"

Ex:
du -sh /Music/* <ENTER>
258.7M /Music/Mendelssohn_-_Violin_Concertos
263.3M /Music/Midnight_Oil_-_Blue_Sky_Mining
263.0M /Music/Midnight_Oil_-_Diesel_and_Dust
219.7M /Music/Mike_Oldfield_-_Hergest_Ridge

/Leif

Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00