selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 23:43

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 07:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sjalv har jag forsokt att dampa rummet med bokhyllor, gardiner, tavlor och andra saker som man har ett vardagsrum. Ar det nagon som vet ungefar hur mycket det hjalper? Fixade allt detta innan jag satte dit hifi'n sa jag har svart att gora nagon fore/efter test.

Har val haft lite funderingar pa bygga nagon sorts absorbenter kladda med nagot snyggt tyg etc, men jag ar osaker pa hur mycket det hjalper.

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 09:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Sjalv har jag forsokt att dampa rummet med bokhyllor, gardiner, tavlor och andra saker som man har ett vardagsrum. Ar det nagon som vet ungefar hur mycket det hjalper? Fixade allt detta innan jag satte dit hifi'n sa jag har svart att gora nagon fore/efter test.

Har val haft lite funderingar pa bygga nagon sorts absorbenter kladda med nagot snyggt tyg etc, men jag ar osaker pa hur mycket det hjalper.
om du kollar på första bilden i mitt första inlägg så dämpar det alltså första reflexen dvs sänker efterklangstiden..dämpar dock inte dom djupaste frekvenserna...

skillnaden är markant kan jag utlova...sen enkelt kan du diffusera bakom lyssningsplatsen, det är också ett bra tips....om du har bokyllor sätt dom där samt placera böckerna så att dom inte är som en vägg utan alla böcker på olika "djup"

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 12:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan wrote:
skillnaden är markant kan jag utlova...
Använder du tune dem när du utvärderar dina aukustikförändringar? Om man gör en så stor aukustisk förändring av rummet som att sätta upp värsta dämmattan någonstans, då måste man väl trimma om högtalarplaceringen? Jobbigt i så fall... för mig tog det typ en arbetsdag innan jag var hyfsat nöjd.

Själv har jag ett helt hopplöst rum som det ser ut nu med två emotstående cementväggar bakom mig och högtalarna. Jag funderar på att sätta upp en heltäckningsmatta på ena väggen. Jag vill inte ha en massa möbler överallt.

/Henrik

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 12:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ju stabilare väggar destå bättre!
Detta gäller även golv & tak...
Jag gillar betong :wink:

Om bara rummet är stabilt = inte svänger med, så forsätter man med att dämpa ut rummet (klapp test i olika positioner är en bra start)
Lite bas saker som jag gör direkt:
Täcka med mattor framför lyssnings position/mellan högtalarna.
Hänga upp gobeläng på väggen, ladda på med gardiner.

Riktiga möbler o växter är bra o ska räcka.
Skulle ALDRIG hänga upp/installera "absorbenter" i mitt rum - inte ens om jag var själv.
Fy tusan va fult.

Ställ sedan in högtarna o gör "tune dem".
Nu när det svänger, kolla akustiken (gå runt o lyssna på hur det låter...) Bumlig/odistingt bas är för mig normalt det värsta problemet.
--> akustik fix
Justera in enl tune dem igen = Klart.

btw, att dämpa väggen bakom högtalarna har aldrig funkat för mig, så rent som möjligt destå bättre. INGENTING mellan högtalarna!!
De andra tre ska dämpas.
Den placering som jag har på mina bilder är INTE dem som låter bäst (glas bakom är KASST) - men det var en kompromiss.
Burkarna ska flyttas till den ursprungliga positionen = inga rutor.

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 13:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Ju stabilare väggar destå bättre!
Detta gäller även golv & tak...
Jag gillar betong :wink:

Om bara rummet är stabilt = inte svänger med, så forsätter man med att dämpa ut rummet (klapp test i olika positioner är en bra start)
Lite bas saker som jag gör direkt:
Täcka med mattor framför lyssnings position/mellan högtalarna.
Hänga upp gobeläng på väggen, ladda på med gardiner.

Riktiga möbler o växter är bra o ska räcka.
Skulle ALDRIG hänga upp/installera "absorbenter" i mitt rum - inte ens om jag var själv.
Fy tusan va fult.
, kolla akustiken (gå runt o lyssna på hur det låter...) Bumlig/odistingt bas är för mig normalt det värsta problemet.
--> akustik fix
Justera in enl tune dem igen = Klart.

ni är väl medvetna om för att dämpa frekvenser under 30hz så behövs det en ca 4m tjock absorbent...om man inte har nån heimholtz absorbent av nåt slag...bumligbas kan omöjligt dämpas med en gardin lr liknande...sen om man har ett otrevligt rum med mycket "bumligbas/odistingtbas" så räcker det inte med diffusorer dom gör endast nytta några hundra hertz och uppåt...massa snack om tunedem här...och jag behöver inte tunedem för att konstatera att en stor del av den bumliga basen försvann...samt att eftersom db toppar på kanske 10db (40-50hz) försvann så fick mellanregistret en helt ny dimsension...

speciellt du otto som har en fullregisteranläggning borde läsa lite på exvis

http://www.diffusor.com det är nämligen väldigt svårt att överdämpa ett rum...sen är det svårt att använda tunedem eftersom man är van vid dom db toppar man brukar få i ett vanligt rum....nästan som att man tycker dom hör till...så ni som söker ett "ofärgat" ljud borde ju då söka en jämn frekvensgång dessutom...spelar ingen roll vad som står på spec på era högtalare....det finns ju faktiskt nåt som heter roomgain som då speciellt påverkar basen...i en polares vardagsrum mätte vi upp till +15db toppar...dvs basen var där ca 3ggr högre än vad diskanten mätte...

sen är det faktiskt inte så svårt att köpa en microfon å köra med radioshack sen bara gå runt å mäta i rummet :wink:

EDIT: bra sida att läsa på

http://www.diffusor.com/akustik.htm

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 13:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Room gain existerar inte i normala rum. Boundary gain samt resonanser dock. Lätt att blanda ihop begreppen ;).

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 13:35 
Site Admin
Site Admin

Haakan wrote:
det är nämligen väldigt svårt att överdämpa ett rum...sen är det svårt att använda tunedem eftersom man är van vid dom db toppar man brukar få i ett vanligt rum....nästan som att man tycker dom hör till...så ni som söker ett "ofärgat" ljud borde ju då söka en jämn frekvensgång dessutom...spelar ingen roll vad som står på spec på era högtalare....det finns ju faktiskt nåt som heter roomgain som då speciellt påverkar basen...i en polares vardagsrum mätte vi upp till +15db toppar...dvs basen var där ca 3ggr högre än vad diskanten mätte...
Jag har erfarit flera exempel på överdämpade rum. De var visserligen dedikerade musikrum som hade byggts just för det syftet, men visst går det att överdämpa.

Varför är det svårt att använda tune-dem i detta fall? Har du läst på om hur tune-dem funkar? En konsekvens av "tune dem"-tänkandet är just att komma ifrån det konventionella "frekvenstänkandet" där man analyserar hur bra den och den frekvensen låter, istället för att lyssna på musiken. "Men musiken består ju av ljudvågor med frekvens, fas och amplitud" säger skeptikerna då, och ja, det är sant. Men det brukar SÅ ofta glömmas bort att frekvenserna, faserna och amplituderna faktiskt tillsammans utgör musik! Om du fattar vad jag menar? :) Det handlar helt enkelt om det någon var inne på i nån annan tråd här, att det är lätt att tappa fokus så att man fokuserar mer på ljudet än på musiken.
Alltså, med "tune dem"-metoden gäller i princip bara att om du tycker att det är lättare att hänga med i musiken, då är det bättre. Sen kan man utveckla det till vilka orsaker som ligger bakom, men förr eller senare kommer man ändå tillbaka till denna enkla ståndpunkt. Så om du tycker det är lättare att hänga med i musiken efter dina akustiska regleringar, då är det en förbättring enligt tune dem!

Jag tror inte att någon här som lagt ut åtskilliga tusenlappar på sin anläggning totalt struntar i rummet. Det är trevligt att du ger exempel på problem och deras lösningar, men sen är det ju upp till var och en att bedöma vad som behöver/kan/får göras.

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 13:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daniel.n wrote:
Room gain existerar inte i normala rum. Boundary gain samt resonanser dock. Lätt att blanda ihop begreppen ;).
jaså inte :) vad är det du får om du placerar en sub väldigt trångt i ett hörn lr monterar en 18" bas i väggen i ett hörn?

och vad skiljer ett vanligt rum från ett "ovanligt" det enda som egentligen spelar roll i ett rum är vilka mått rummet har...är egentligen inte ens så svårt att räkna ut vid vilka frekvenser man har problem...

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 13:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Haakan wrote:
det är nämligen väldigt svårt att överdämpa ett rum...sen är det svårt att använda tunedem eftersom man är van vid dom db toppar man brukar få i ett vanligt rum....nästan som att man tycker dom hör till...så ni som söker ett "ofärgat" ljud borde ju då söka en jämn frekvensgång dessutom...spelar ingen roll vad som står på spec på era högtalare....det finns ju faktiskt nåt som heter roomgain som då speciellt påverkar basen...i en polares vardagsrum mätte vi upp till +15db toppar...dvs basen var där ca 3ggr högre än vad diskanten mätte...
Jag har erfarit flera exempel på överdämpade rum. De var visserligen dedikerade musikrum som hade byggts just för det syftet, men visst går det att överdämpa.

Varför är det svårt att använda tune-dem i detta fall? Har du läst på om hur tune-dem funkar? En konsekvens av "tune dem"-tänkandet är just att komma ifrån det konventionella "frekvenstänkandet" där man analyserar hur bra den och den frekvensen låter, istället för att lyssna på musiken. "Men musiken består ju av ljudvågor med frekvens, fas och amplitud" säger skeptikerna då, och ja, det är sant. Men det brukar SÅ ofta glömmas bort att frekvenserna, faserna och amplituderna faktiskt tillsammans utgör musik! Om du fattar vad jag menar? :) Det handlar helt enkelt om det någon var inne på i nån annan tråd här, att det är lätt att tappa fokus så att man fokuserar mer på ljudet än på musiken.
Alltså, med "tune dem"-metoden gäller i princip bara att om du tycker att det är lättare att hänga med i musiken, då är det bättre. Sen kan man utveckla det till vilka orsaker som ligger bakom, men förr eller senare kommer man ändå tillbaka till denna enkla ståndpunkt. Så om du tycker det är lättare att hänga med i musiken efter dina akustiska regleringar, då är det en förbättring enligt tune dem!

Jag tror inte att någon här som lagt ut åtskilliga tusenlappar på sin anläggning totalt struntar i rummet. Det är trevligt att du ger exempel på problem och deras lösningar, men sen är det ju upp till var och en att bedöma vad som behöver/kan/får göras.

hoppas ingen känner sig tvingad att göra som jag säger :lol:

ja lägger ner nu, alla verkar bara känna sig påhoppade iaf....samt att det verkar heller inte finnas nåt intresse att förbättra den delen som man egentligen skulle ha förbättrat före man ens köpte en stereo... obs ingen behöver känna sig påhoppad av min sista mening det är endast jag som tycker så ni får tycka vad ni vill... :wink:

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 13:46 
Site Admin
Site Admin

Haakan wrote:
ja lägger ner nu, alla verkar bara känna sig påhoppade iaf....samt att det verkar heller inte finnas nåt intresse att förbättra den delen som man egentligen skulle ha förbättrat före man ens köpte en stereo... obs ingen behöver känna sig påhoppad av min sista mening det är endast jag som tycker så ni får tycka vad ni vill... ;)
...och då upprepar jag:
Ayn wrote:
Jag tror inte att någon här som lagt ut åtskilliga tusenlappar på sin anläggning totalt struntar i rummet.
Vad får dig att tvivla på det?

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 13:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Jag tror inte att någon här som lagt ut åtskilliga tusenlappar på sin anläggning totalt struntar i rummet
Vad får dig att tvivla på det?.

i min första mening i mitt första inlägg får mig att tycka det

"har kollat runt lite på alla system som alla har, och har nog inte sett en enda (kan ha fel) som har ens funderat på att rummet gör mer än 50% av ljudet. dämpning av första reflexen är nog det viktigaste"

men alltså jag e inte här för att reta upp folk lr nåt liknande jag ville bara se om det var nån som kanske inte funderat på det? sen ni som har gjort allt så ni är nöjda så är det ju skitbra! :wink:

sen kan det ju vara så att många spelar med stativare som inte går väldigt djupt så att dom får rumsproblem, jag vet ju inte har ju inte lyssnat på alla anläggningar utan bara kollat lite bilder...

men som sagt jag orkar inte tjafsa nåt mer, försöker hjälpa till bara sen ni som e nöjda kan som sagt ignorera denna tråden...nästan bara dumt att börja tjafsa om överdämpat hit å dit...bättre prova å lyssna så dyrt är det inte att köpa lite isolering å sätta upp där första reflexen är för å prova? ajja over and out / Håkan

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 14:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan wrote:
daniel.n wrote:
jaså inte :) vad är det du får om du placerar en sub väldigt trångt i ett hörn lr monterar en 18" bas i väggen i ett hörn?
Då får du boundary gain.
Quote:
och vad skiljer ett vanligt rum från ett "ovanligt"
Vanliga rum är inte små och väl tillslutna, vilket krävs för room gain. Room gain uppstår dock i bilar men kallas då ofta för cabin gain. Det är ett fenomen som består i att rummet börjar trycksättas av baselementet och brukar börja vid en frekvens relaterad till rummets längsta dimension. Gainen ökar sedan med upp till 12dB/oktav med fallande frekvens, slopen beror på hur väl tillslutet utrymmet är.
Quote:
det enda som egentligen spelar roll i ett rum är vilka mått rummet har...är egentligen inte ens så svårt att räkna ut vid vilka frekvenser man har problem...
Nu är det resonanser du pratar om. Som sagt, lätt att blanda ihop begreppen ;).

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 14:02 
Site Admin
Site Admin

Hehe, en döende svan... ;)

Som sagt, det är bra att du tar upp ämnet - för det är ett mycket viktigt sådant! De som inte har läst om det tidigare borde göra det.
Det jag menar är just som du skriver, att det är svårt att bedöma hur det låter i ett rum bara genom att titta på hur det VERKAR vara, så vill man undvika att reta upp folk ska man nog passa sig för att påstå att t.ex. folk inte har funderat på rummets inverkan.
Men som du skriver är det ju inte så svårt att testa och jämföra själv. Har själv funderat på att bygga ett par absorbenter att ställa bakom högtalarna, mest på skoj för att testa liksom. Testade nån gång att sätta madrasser bakom dels högtalarna, och dels bakom lyssningspositionen, men erfor ingen markant skillnad. Detta trots att det rimligen borde göra en hel del skillnad i det rum med uteslutande betongväggar som anläggningen står i! Så som sagt, det måste nog lyssnas för att verkligen veta hur det står till i ett rum... ;)

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 14:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sån tur att du har koll på läget då...

kan du även förklara för mig den okunnige vad skillnaden mellan dom 2 är då eftersom dom ger samma effekt dvs förstärka basfrekvenser? lr jag förstår nog skillnaden... inte lika stor förstärkning...herregud hur orkar du ordmärka...jag upphör aldrig att förvånas hur folk är på internet samt vilken skillnad det skulle vara om man satt i samma rum och diskuterade samma sak...

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 14:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
så vill man undvika att reta upp folk ska man nog passa sig för att påstå att t.ex. folk inte har funderat på rummets inverkan.
nu blir jag nästan irriterad... jag har ALDRIG påstått nånting?

blir så jävla less på alla viktigpettrar på detta forum...om nån retar sig på det jag skrev i mitt första inlägg har man antingen inte fått sex på många år alt fått stryk varje dag i skolan och måste hävda sig på nåt annat sätt...

hur orkar alla fortsätta då jag redan förklarat varför jag gjorde detta, VARFÖR känner sig folk på nåt sätt krängta av vad jag skrev i mitt första inlägg? herregud sikka nissar isf

Post new topic  Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00