selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 08:30

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 99 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next
Author Message
PostPosted: Fri Sep 04, 2009 10:42 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Specen var omfattande, men det krävs att man läser ganska noga för att förstå exakt hur man ska gå till väga för att koppla upp denna DAC mot en nätverksserver. (Det görs genom att man kopplar DAC:en till en ipod, squeezebox eller en dator, som i sin tur är uppkopplad mot nätverksservern.) I praktiken är DAC:en alltså en Numerik med fler ingångar, liksom även möjlighet spela wav-filer från ett usb-minne.

Det är alltså ett ganska annat koncept än Linns DS-spelare. Fördelar med en DAC, är ju att du kan använda den till filmtittande, om du har en dator som filmkälla.

Men det är ju prestandan som är intressant! Naim hävdar väl i materialet att DACen är bra på att klocka om en inkommande SP/DIF-dataström. Det gör väl alla moderna försteg med digitalingångar? I Linns fall har man väl gjort så sedan introduktionen av 5103. Undra hur NAIMen presterar i jämförelse med Kinos/Kisto.


Top
   
PostPosted: Fri Sep 04, 2009 11:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Ipod och Squeeze box, kan väl inte hantera FLAC/WAW-filer eller?
Annars återstår att använda en dator och en musikserver, ungefär som med Linns DS.
Skillnaden blir att man måste ha igång datorn hela tiden.
Datorn blir själva streamern. Känns väl ganska rätt tänkt.

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
PostPosted: Fri Sep 04, 2009 11:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Stephan wrote:
Ipod och Squeeze box, kan väl inte hantera FLAC/WAW-filer eller?
Jodå, Squeezebox är riktigt bra på det, ända tills man jämför med en Linn DS... Squeezebox tar betydligt fler format än Linns DS, i princip alla faktiskt. Ipod däremot... :(

Stephan wrote:
Annars återstår att använda en dator och en musikserver, ungefär som med Linns DS.
Skillnaden blir att man måste ha igång datorn hela tiden.
Det är ingen skillnad mot Linn DS i det avseendet. Linn har tex. en Twonky Media Server som snurrar på en NAS, Squeezebox har SqueezeCenter som snurrar på samma NAS. Båda systemen går utmärkt att ha igång på samma NAS. Men visst blir det skillnad om du jämför med iPod'en (eller USB minnen). Den har ju allt inbyggt. Men då försvinner hela vitsen med att ha all sin digitala musik på en plats, redundant lagrad och tillgänglig med fjärrkontrollen i handen.


Top
   
PostPosted: Fri Sep 04, 2009 12:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Så en Naim DAC + Squeeze box är vad som behövs för att ersätta en Linn DS + tex HP214.
(Sedan tillkommer naturligtvis NAS mm)

Klart intressant, Squeezboxen är ju väldigt prydlig!

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
PostPosted: Fri Sep 04, 2009 12:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Stephan wrote:
Så en Naim DAC + Squeeze box är vad som behövs för att ersätta en Linn DS + tex HP214.
Japp, som det verkar iaf.

Stephan wrote:
Squeezboxen är ju väldigt prydlig!
Absolut, SB'n är grym, på allt (UI/handhavande, installation, support o.s.v.), utom prestanda...


Top
   
PostPosted: Fri Sep 04, 2009 13:39 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Dec 14, 2006 18:48
Posts: 71
Location: Umeå
Stephan wrote:
Så en Naim DAC + Squeeze box är vad som behövs för att ersätta en Linn DS + tex HP214.
Någon som testat SB med någon annan DAC?
/ Lolo

_________________
"Remember, there´s a big difference between kneeling down and bending over"


Top
   
PostPosted: Fri Sep 04, 2009 13:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Paverkar streamern pa nagot satt ljudet? En kombination som naim verkar foresla ar ju att man kopplar dac:en till deras HDX (en integrerad enhet for ca 45-50tkr med inbyggd harddisk) och dac:en ska tydligen da leda till en markant forbattring. Iom att den ocksa kan anvandas till flera av deras lite battre CD-spelare, sa borde den ju aven dar leda till markanta forbattringar med tanke pa att den trots allt kommer att kosta runt 25-30 tkr.

Om det ar sa att man med bibehallen ljudkvalitet kan ersatta en HDXs med en SB for bara nagra tusenlappar (och en harddisk) nar man kor med dac:en och dessutom fa nagot som ar betydligt battre an en separat HDX, sa kanns det ju som om Naim just gravt en grav at HDX.

Eller har jag missat ngt? Jag ar helt novis (men ratt nyfiken) inom detta omrade.


Top
   
PostPosted: Fri Sep 04, 2009 16:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Ulf, jag tolkar det oxå på detta sättet.
HDX:en har alltid känts lite off i mina ögon pga av att den är mer av en datorpryl än en musikpryl.
Den rippar, lagrar, servrar och streamar.
Man blir lite fastlåst med en sådan lösning, dessutom till ett högt pris.

En squeezebox och en Naim DAC däremot blir mycket intressant (om det låter bra).
Enkelt att uppgradera, snabbt att installera och prisvärt.

Naim står för ljudkvaliteten
Logitech fixar HMI

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
PostPosted: Fri Sep 04, 2009 18:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Jul 20, 2008 16:41
Posts: 608
Location: Kalmar
RDNZL wrote:
Stephan wrote:
Så en Naim DAC + Squeeze box är vad som behövs för att ersätta en Linn DS + tex HP214.
Någon som testat SB med någon annan DAC?
/ Lolo
Testat med DacMagic - Blev lite bättre gjorde dock ingen ljupare test..


Top
   
PostPosted: Fri Sep 04, 2009 19:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
RDNZL wrote:
Någon som testat SB med någon annan DAC?
/ Lolo
Jepp, jag körde under min rippningsfas min SB3a digitalt in i min Kisto, med gott resultat, tycker jag själv. Nådde inte upp i Unidisk 1.1-klass, men för slölyssning funkade det utmärkt. Det gjorde det förresten om man körde analogt också, men det blev bättre med Kistons D/A och (kanske viktigare) analoga kretsar. Jämförde dock aldrig mot någon annan spelare så jag kan inte säga vad en sådan kombination motsvarar i Linn-termer (oavsett detta så blir det aldrig prisvärt med tanke på Kistons pris, även begagnat)


Top
   
PostPosted: Fri Sep 04, 2009 19:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Ett flertal som jag känner till har kört SB digitalt in i en Classik Movie Di eller Movie 05,
och det har blivit ett lyft jmf m att köra analogt in.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Fri Sep 04, 2009 20:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Magnus wrote:
Ett flertal som jag känner till har kört SB digitalt in i en Classik Movie Di eller Movie 05,
och det har blivit ett lyft jmf m att köra analogt in.
Jag har också provat det. Men för mig lät det bättre med SB3/Classic'ens analoga utgång än att köra den optiskt digitalt in i Movie Di. Kanske det blir annorlunda med 05'ans coaxiala ingång?

Jag hade en billig optisk kabel och en Linn Black, så det var inte direkt optimerat, men utan tvekan bättre med analogt in. Grannen höll med! (Det var hans Movie Di (Jajos gamla...) och hans SB3.)


Top
   
PostPosted: Tue Sep 08, 2009 14:45 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Tue May 17, 2005 21:47
Posts: 87
Location: Luleå
Tyckte det lät som en, klart, relevant fråga!

/J
Erik wrote:
Bill, du är fantastiskt förutsägbar.


......och bäst på att kapa trådar!


Top
   
PostPosted: Tue Sep 08, 2009 16:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
joda wrote:
Tyckte det lät som en, klart, relevant fråga!

/J
Erik wrote:
Bill, du är fantastiskt förutsägbar.


......och bäst på att kapa trådar!
Det är klart att jag är förutsägbar, i alla fall för dom som vet vad jag tycker. Alltså, vad betyder ett "balanserat system"? Betydelsen ligger ju helt i läsarens hjärnvindlingar. Det finns väl ingen source-first anhängare som tycker att han/hon spelar med ett obalanserat system? Ja, möjligen under uppgraderingsprocessen då när man handlar efter tillgång och budget. Det är inte möjligen så att när någon skaffar ett balanserat system och med detta menar 50-80 % av budgeten på högtalarna i själva verket är den som har ett obalanserat system?

Så jag reagerade bara mot kommentaren att ett balanserat system är fel...

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Sep 11, 2009 08:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Bill50x wrote:
Så jag reagerade bara mot kommentaren att ett balanserat system är fel...

/ B
Med balanserade system menas nog i detta sammanhang att man försöker att ha en jämnare fördelning genom hela kedjan. Dessa preferenser är ju något man kan se tex Naims, Linns och Tonlägets hemsidor i deras "suggested system" och jag gillar också att fördela mina resurser på det sättet, dvs jag har genom provlyssning kommit fram till att jag föredrar ungefär den fördelningen som naim, linn och tonläget föreslår.

Det andra synsättet är ju att man ska lägga det mest krutet på källan, och det är väl den synen som de flesta här på forumet är inne på. Det verkar vara den synen Erik också har när han skriver:

"Lyssna inte för mkt på de självutnämnda proffstyckarna som huserar på Naims forum. Vissa är ute och cyklar och har inte koll. Dessutom finns det några som tycker att ett system skall vara "balanserat" vilket alla med en gnutta förståelse inser att är fel."

Personligen drar jag inte slutsaten att de som inte tycker som jag (eller naim, linn eller tonläget) inte förstår något, utan bara har andra preferenser.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 99 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited