Rutger wrote:
Om du frågar mig, så är det precis som Leijonclou skiver: rätt uppställda högtalare, med tunedemmetoden, genererar en återgivning där grundtonerna och dess övertoner stämmer exakt- dvs. alla skivor låter då bättre, det blir lättare att följa med i musiken, även ute i köket.
Tonerna kan bara stämmer exakt OM de stämmer exakt på inspelningen. Utrustningen eller installationen kan givetvis aldrig ordna upp något som inte är ordnat från början (ungefär p.s.s. som att slutsteget aldrig kan återbörda information som gått förlorad i ett tidigare skede i kedjan

. Det man kan göra är maskera brister tidigare i kedjan d.v.s. med otydliga, men i övrigt (t.ex.) häftigt låtande högtalare kan man även få relativt medioker elektronik att låta hyggligt trovärdigt. Det blir givetvis inte absolut-bra, men ändå inte uppenbart kasst och ointressant.
Rutger wrote:
Begreppet "sameness" kan förvisso göra att alla skivor låter mera lika, tex är spikfötterna sådana tingestar som lägger till information till inspelningen, genom speldoseeffekten. Allting låter mera lika musikaliskt- men det är en behaglig färgning, eftersom allting låter "större" och "mera imponerande". Själv använder jag därför spikes.
Biwiring ger en snarlik effekt, med den begränsningen att ett exakt stereoperspektiv inte kan återges riktigt korrekt. Allting låter mera lika med biwiring. Men biwiring gör att upplevelsen av musiken blir roligare, tycker jag. Därför använder jag biwiring.
Du refererar ofta till "sameness", något av ditt favorituttryck (kanske inte så ofta här som på faktiskt.se)? Vad avser du egentligen med "sameness"? Olika former av färgning har olika inverkan på hur återgiven musik uppfattas. Vissa färgningar tycks inte inverka lika mycket som andra färgningar d.v.s. på hur musiken uppfattas medan de samtidigt kan maskera den klart musikupplevelsedegraderande effekten av vissa andra färgningar.
Ang. spikfötter till högtalare, bi-wiring etc. Kan det inte vara så att de goda egenskaperna hos dessa konstruktionslösningar, korrekt implementerade, överväger de negativa egenskaperna och i synnerhet om man validerar ur ett musikuppfattbarhetsperspektiv?