selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 25, 2025 17:38

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 74 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
PostPosted: Mon Aug 31, 2009 07:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för alla tips :)

Som de flesta anar så är det i realiteten M109 eller 140 som är huvudalternativen för, och de skiljer inte såå mycket i pris. Beg M140 ligger på ca 14-15.000, beg M109 med stativ ligger väl på 10-11.000.

Dock är det alltid kul och höra andra åsikter, en del kör ju till expempel Sonos faber...

Jag gissar att: M140 har lite större och mäktigare ljud, dock krävs det en del placering för att bla basrelexen skall funka bra.
M109 är lite mer lättplacerade med ett ljud som "släpper" lite bättre som det brukar vara på stativare, dock lite tunnare än M140.

Katan, Ninka och K110 är andra alternativ som jag dock tror är lite ljusare i ljudet, majik skall vara lite "mognare" i ljudet.
Kör K104 idag och man kan ju skaffa en K120 till dessa, dock har jag inte massor av alternativ för placering av en sub - hörnet gäller..

PostPosted: Mon Aug 31, 2009 09:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Majik 109 lär ha betydligt tunnare bas än Katan, kan vara något att tänka på.

PostPosted: Mon Aug 31, 2009 09:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Majik 109 lär ha betydligt tunnare bas än Katan, kan vara något att tänka på.
Va, stämmer det?? :shock:

Jag har hört att M109 har bra bas, mycket fylligare än K110. Hur feta är Katan i basen?

Hur fått uppfattningen att Katan är ljusare i ljudet än M109..

PostPosted: Mon Aug 31, 2009 09:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

TONNY wrote:
Jag har hört att M109 har bra bas, mycket fylligare än K110.
När blev bra och fyllig samma sak?

Jag har jämfört M109 hemma med K110. Det var mer bas i M109, men inte särskilt mycket. Det var ett lite med välbalanserat ljud och inte lika stram "pappig" karaktär i M109. Men inte någon stor skillnad enligt mig. K110 kostar hälften och jag ser dem som mer prisvärda. Men högtalare verkar ju engagera smaksinnet mer än att bara relatera de musikaliska kvaliteterna, så det blir sannolikt ett personligt val. Jag skulle inte idag köpa något utan 2k array. De är för bra för pengarna för att avstå. Sen satsar du resten på Jajo's ADS/D!
TONNY wrote:
Hur feta är Katan i basen?
Hur bra källa har du? ;) (Det rätta svaret är en diameter på 130 mm.)

PostPosted: Mon Aug 31, 2009 10:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Högtalare verkar ju vara mycket en smaksak. Om jag vore som du, så skulle jag ta med mig förstärkaren och åka provlyssna ett par andra märken också. Det kan ju bli en trevlig lördag förmiddag och du kan ju faktiskt hitta något du gillar bättre.

På min short list skulle det finnas, förutom de två Linn burkarna du nämner, även Sonus Faber (snyggaste högtalarna som finns?) samt Monitor Audio. Jag har hört dessa två en hel del med bla Naim elektronik och de har imponerat. B&W skulle också kunna vara med på listan. De har ju en stativhögtalare (805) som vissa verkar gilla väldigt mycket.

PostPosted: Mon Aug 31, 2009 11:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
TONNY wrote:
Jag har hört att M109 har bra bas, mycket fylligare än K110.
När blev bra och fyllig samma sak?
Sorry att jag kanske är otydligt, hinner inte lägga så mycket krut på semantiken när man sitter på jobbet och skriver snabba inlägg. Tror ni vet vad jag menar.. Mitt mål är "Live", inte bara "mycket bas".

PostPosted: Mon Aug 31, 2009 13:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sorry, pytteburkar ger aldrig livekänsla. Du behöver flytta luft!
Subbar fixar heller inte hela problemet då du ÄVEN behöver flytta luft i mellanbasen.

Dock, troligen räcker aktiva 140 för de flesta så börja med 140 passivt, jobba upp källan och gå därefter aktivt.

Även om Majik I/D passivt är en skitbra stärkare ÄR dock livekänsla att kräva lite för mycket :wink:

PostPosted: Mon Aug 31, 2009 13:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Isobarik

PostPosted: Mon Aug 31, 2009 14:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det blir ju passiva Isobarik i så fall. Får man samma tryck ur dem tro? Och med Majik I?

PostPosted: Mon Aug 31, 2009 15:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Även om Majik I/D passivt är en skitbra stärkare ÄR dock livekänsla att kräva lite för mycket :wink:
Det är mer Live än mycket annat :) Och som du såg på bananbilden i en annan tråd så är det inte så stor skillnad mellan Majik och Klimax. :wink:

PostPosted: Mon Aug 31, 2009 17:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Espek såklart. Snygga och riktigt riktigt bra imho Billigt blir det också = mer över till Källan. Skulle tex alla dagar välja Akurate DS + Majik/I + Espek över Majik DS + Majik/I + Majik 140

PostPosted: Mon Aug 31, 2009 19:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Espek såklart. Snygga och riktigt riktigt bra imho Billigt blir det också = mer över till Källan. Skulle tex alla dagar välja Akurate DS + Majik/I + Espek över Majik DS + Majik/I + Majik 140
Beg M109 ligger väl på samma pris som Espek gissar jag, frågan är hur viktig 2K-arrayen är kontra sämre bas..

Det verkar vara en stor enighet ang. ADS överlägsenhet mot MDS.

PostPosted: Mon Aug 31, 2009 19:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

TONNY wrote:
Jo, så är det som det verkar - oavsett Dynamik eller inte. För egen del kommer det säkert en uppgradering. Förr eller senare. Tyvärr är ju stereoutrustning inte det enda utgiftsområdet här i livet så det får för min del bli "senare".

PostPosted: Mon Aug 31, 2009 20:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

TONNY wrote:
don Tomaso wrote:
Beg M109 ligger väl på samma pris som Espek gissar jag, frågan är hur viktig 2K-arrayen är kontra sämre bas..

Jo om du nöjer dig med mindre bas så kan ju säkert M109 vara ett bra val men då skulle jag också fundera på Katan. Jag har hört Katan med Majik/I och Klimax DS det var verkligen Majik (sic)

Den här tråden var bra jag grubblar på vilket slutsteg jag ska ha och svaret blir ju det slutsteg som snabbast gör att jag kan köpa Akurate DS

PostPosted: Mon Aug 31, 2009 20:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Jo om du nöjer dig med mindre bas så kan ju säkert M109 vara ett bra val men då skulle jag också fundera på Katan. Jag har hört Katan med Majik/I och Klimax DS det var verkligen Majik (sic)
Tja det är inte lätt när man bor så att man inte kan testa, det var mycket lättare när man bodde i götet.. :?

Verkar vara en del som tycker att skillnaden inte är så stor mellan katan och 109:an, katan verkar ha bättre bas och 109:an lite bättre i övriga register. 140:an verkar gälla om man vill rocka fett. :)

Jag får lyssna på den berömda inre rösten..

Vad det gäller källa så känns ADS som ett vettigt mål, ev via en billig beg MDS..

Post new topic  Reply to topic  [ 74 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00