selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 20:36

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Sun Apr 25, 2010 12:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

leif_lar wrote:
Man kan ersätta Tversity med sitt ordinarie NAS och en m3u-fil.

Om man kör Twonkys mediaserver kan man lägga in en textfil som innehåller:
#EXTM3U
#EXTINF:,Spotify fran vardagsrummet
http://192.168.4.102:8124

Ersätt 192.168.4.102 med din spotify dator ip adress. Döp filen till "spotify.m3u" och lägg i "Music" mappen.
Ibland har det krävts en omstart eller omindexering av databasen. Efter en stund dyker den upp i "Internet radio" iaf.
Hej Leif! Tack för (återigen) bra tips med åtföljande instruktion! Fördelen blir väl som jag fattar det att man får en mediaserver mindre som "ligger och snurrar" (inte för att det kanske gör så mycket egentligen men om inte annat gör det ju systemmiljön lite mer komplex). Ser du (eller nån annan) någon annan specifik fördel att köra Spotify via Twonky och NAS:en i st f på det andra sättet?

PostPosted: Sun Apr 25, 2010 19:30 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Linncredible wrote:
leif_lar wrote:
Man kan ersätta Tversity med sitt ordinarie NAS och en m3u-fil.

Om man kör Twonkys mediaserver kan man lägga in en textfil som innehåller:
#EXTM3U
#EXTINF:,Spotify fran vardagsrummet
http://192.168.4.102:8124

Ersätt 192.168.4.102 med din spotify dator ip adress. Döp filen till "spotify.m3u" och lägg i "Music" mappen.
Ibland har det krävts en omstart eller omindexering av databasen. Efter en stund dyker den upp i "Internet radio" iaf.
Hej Leif! Tack för (återigen) bra tips med åtföljande instruktion! Fördelen blir väl som jag fattar det att man får en mediaserver mindre som "ligger och snurrar" (inte för att det kanske gör så mycket egentligen men om inte annat gör det ju systemmiljön lite mer komplex). Ser du (eller nån annan) någon annan specifik fördel att köra Spotify via Twonky och NAS:en i st f på det andra sättet?
Verkar mycket bättre att göra som Leif_lar beskriver, om man har en NAS. Jag har ju en PC som server och kör endast TVersity som media server så då funkar det fint.

Finns mycket bra info kring nätverk och DS nu, vi kanske ska försöka skriva ihop en sticky till teknik-delen av forumet? Skulle kunna skrivas i ett word-dokument som vi sedan kan skicka runt till varandra för tillägg och korrekturläsning innan publicering. Vad sägs, någon som är intresserad av ett sådant samarbete?

PostPosted: Mon Apr 26, 2010 08:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Låter som en bra ide source! Jag är med!

Linncredible, precis, det är bara för att slippa "Tversity" på egna PC:n, ingen annan anledning. Har märkt att det behövs väldigt lite på äldre datorer för att Spotify skall "hoppa till", därför kör jag så lite som möjligt på själva spotify datorn.
Förhopningsvis så kommer det någon form av Spotify plugin till NAS / Kinsky i framtiden så man slipper alla specialhack...

PostPosted: Fri Apr 30, 2010 17:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kör på Spotifys premium-tjänst. Noterar att det finns en check box under "preferences" benämnd "Enable high bitrate" som i default-läget inte var (åtminstone hos mig) förkryssad. Troligen bra att kryssa för den för att det ska bli så bra som möjligt, tänkte det kunde vara bra att veta om nån missat det... :)

PostPosted: Fri May 21, 2010 05:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Mycket intressant info
Jag har inte investerat i en DS ännu och är tycker orginalfrågan var bra.
Om man utvecklar den lite.
Linns olika DSar har ju själklart skillnader, tex ljudkvalitet.
Om man skall köpa en begagnad finns det något som man skall tänka på tex kompabliltet? Format, Radio, Spotify etc, är någon av varianterna eller äldre maskiner som man skall akta sig för?

Mvh
Fredrik

PostPosted: Fri May 21, 2010 08:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det enda jag tycker du ska tänka på om dsen har Dynamik psu eller inte. De äldre dspelarna har en äldre nätdel som låter sämre. De andra går att uppgrader med senaste firmeware.

PostPosted: Tue May 25, 2010 09:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tackar, då får jag hålla koll på vad som dyker upp

PostPosted: Tue May 25, 2010 11:58 
Site Admin
Site Admin

Ursäkta att jag missat tråden och era förslag på split och namnändring/flytt! Det mesta berör Spotify så lite svårt att dela den. Däremot kanske man kan göra en sticky med en uppdaterad leif_lar:s guide till Spotify - säkert många som undrar om detta! Och då behålla denna som 'diskussionstråd' i ämnet mer allmänt? Samt hänvisa till den om man funderar mer kring guiden.

PostPosted: Sat May 29, 2010 17:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag får inte Spotify att fungera

Jag har en dator som snurrar med Spotify har lagt till alla filer som behövs enligt beskrivningen ovan.

När jag drar igång Spotify får jag en blå boll i system tray
Jag har lagt till en fil på Nasen med rätt IP
#EXTM3U
#EXTINF:,Spotify Tompa
http://192.168.0.2:8124

Jag hittar Spotify Tompa via Plug Player och Majik DS får informationen den visar Spotify Tompa men sen händer inget mer Majiken har ett timglas men ingen uppspelning startar. Inget händer i system tray bollen blir inte grön på Spotify-datorn.

Vad kan vara fel? jag har kollat i Twonky och byggt om databasen etc etc

PostPosted: Sun May 30, 2010 20:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

I bristen på svar så svarar jag själv ;-) Jag hade kopplat med en trådlös router + en switch. Sen när jag drog allt på den trådlösa router då fungerande Spotify, så felet ligger i min nätverkstopologi

PostPosted: Sat Aug 28, 2010 17:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Såg precis ett bra Spotify tips på Linns oficiella forum.

För att streama Spotify från datorn har jag tidigare beskrivit en procedur som avslutas med hur man gör iordning en fil som man lägger in i sitt mediaserver (NAS).

Istället för att blanda in NAS:et så skapar man en fil i notepad som man sparar som "spotify.dpl" (Obs! kolla så att den inte döps till spotidy.dpl.txt), släpa sedan denna fil till Kinsky Desktop, klart!

--- filens innehåll ----

<linn:Playlist version="3" xmlns:linn="urn:linn-co-uk/playlist">
<linn:Track>
<DIDL-Lite xmlns="urn:schemas-upnp-org:metadata-1-0/DIDL-Lite/">
<item>
<upnp:class xmlns:upnp="urn:schemas-upnp-org:metadata-1-0/upnp/">object.item.audioItem.musicTrack</upnp:class>
<res>http://192.168.1.108:8124</res>
</item>
</DIDL-Lite>
</linn:Track>
</linn:Playlist>

----------------------

Byt ut 192.168.1.108 mot Spotify datorns adress.

I övrigt gäller instruktionerna för dsbridge.

Originallänk:
http://forums.linn.co.uk/bb/showthread. ... 7#pid85197

PostPosted: Fri Sep 03, 2010 23:25 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Det som kommer att få mig att skaffa en DS i framtiden blir möjligheten att köra Spotify direkt i burken, så att man slipper ha igång en dator jämt och ständigt.
Är förvånande att denna möjlighet inte finns (?)

Är ju liksom det som bör vara charmen med en musikspelare, att du inte behöver krångla utan bara trycka på ON och köra..

PostPosted: Sun Sep 05, 2010 11:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack leif_lar dock har jag lite funderingar är helt rudis på Kinsky DT och lyckas inte dra och släppa filen någonstans, ska försöka läsa manualen elller nått :-)

Men den egentliga funderingen jag hade var vinsten låg? Jag slipper blanda in Twonky i kedjan men istället så måste jag ha igång Kinsky på datorn? Vad vinner jag på det? Försöker inte vara kritisk men jag har inte riktigt greppat det här konceptet fullt ut än :)

PostPosted: Sun Sep 05, 2010 14:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kanske skulle nämna att jag kör pc...
Precis, man slipper blanda in en mediaserver, datorn måste vara igång i alla fall eftersom man kör spotify på den.

Märkte för några dagar sedan att man kan spara "genvägen" på Kinsky Desktop som en spellista. Då behöver man bara göra denna procedur en gång.

Hoppas det inte blev för rörigt.. Ibland är möjligheterna lite för obegränsade :-)

PostPosted: Fri Nov 19, 2010 00:57 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

I och med Cara10 stödjs Ogg, en trevlig nyhet som borde innebära att vi slipper transcoda till mp3!

Post new topic  Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00