selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 22:23

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 71 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
PostPosted: Thu Jun 18, 2009 08:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Tonlägets inställningar var bäst men DBpoweramp tycker jag låter betydligt bättre, mera gung blir det i musiken.
Tack för den kommentaren har faktiskt tänkt ladda ner Dbpoweramp. Kul att höra att den låter bra.Vad jag förstått så ska den vara rätt så användarvänlig oxå ?

PostPosted: Thu Jun 18, 2009 09:33 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Ngn som jämfört den nätverkskabel som Linn skickar med? Var i alla fall med en i kartongen till min oöppnade Sneaky nyligt! Är en vanlig Cat 5e kabel...som jag förstod det har de förut inte skickat med ngn kabel varför jag vart lite överraskad...

Har för övrigt kört igång en Fujitsu Home Server som lagringsmaskin hemma och den funkar väldigt smidigt att köra mot med DS'en. Har dock inte hunnit testa om det är bättre eller sämre än ngn annan maskin men lite snabba jämförelser ska väl kunna ordnas mot en Ready Nas duo så småningom...

/ Anders

anders@digitalinterior.se

PostPosted: Thu Jun 18, 2009 10:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pär wrote:
Quote:
Tonlägets inställningar var bäst men DBpoweramp tycker jag låter betydligt bättre, mera gung blir det i musiken.
Tack för den kommentaren har faktiskt tänkt ladda ner Dbpoweramp. Kul att höra att den låter bra.Vad jag förstått så ska den vara rätt så användarvänlig oxå ?
Mycket mer användarvänlig än EAC. Man kommer igång direkt efter att ha installerat grundprogrammet plus en flac-plugin. Med EAC ska man ställa in en massa parametrar i form av en kommandorad för att till exempel få ut flac-filer direkt istället för wav. Nu finns väl denna kommandorad att hämta på diverse ställen så problemet är inte oöverstigligt. Men dBpowerAMP är mycket enklare att få igång.

Jag använder dock båda programmen, ibland misslyckas dB att rippa en problematisk skiva och då provar jag med EAC. Ibland fungerar EAC bättre, ibland dB. Likaså har jag två olika DVD-spelare att testa med när det gäller "svåra" skivor (oftast hembränt), ibland fungerar den ena ibland den andra. Ibland ingen :-(

Med det lilla jag har testat så hör jag ingen skillnad i ljud mellan dB och EAC.

/ B

PostPosted: Thu Jun 18, 2009 10:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

andkan wrote:
Ngn som jämfört den nätverkskabel som Linn skickar med? Var i alla fall med en i kartongen till min oöppnade Sneaky nyligt! Är en vanlig Cat 5e kabel...som jag förstod det har de förut inte skickat med ngn kabel varför jag vart lite överraskad...
:shock: Nej det är väl en ny bonus i kartongen... Kul att de testat ut en kabel (antar jag att de gjort). Vore mycket intressant att höra om någon testat denna kabel något mer . Den borde ju vara bra om Linn till slut valt att skicka med den. Deras elkablar är ju bra t.ex.

PostPosted: Thu Jun 18, 2009 10:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller med Bill ang EAC vs. dBPoweramp.
Jag gillat dbP för enkelheten och det bra resultatet. Men har märkt nu när jag kommit till mina brända skivor vad gäller rippningen, att dBP rapporterar väldigt mycket läsfel på desa. Köpta skivor gick hur bra som helst, men brända verkar superkinkigt. Har därför återgått till EAC med Linns konfigfil till de brända. Går på 10-15 minuter per skiva och inte ett endaste läsfel så här långt. EAC är kanske aningen vassare när det kommer till kritan?

PostPosted: Thu Jun 18, 2009 10:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har faktiskt EAC installerat men jag tycker det tar ganska lång tid att rippa en skiva nästan 20min? Ska jag rippa om hela min skivsamling så är det en faktor att hänsyn till. Har faktiskt lyckats rippa alla min skivor med micro ds så de skivor som inte går med Dbpoweramp har jag iaf på flac.
Tack för all info ska ge mig i kast med rippningen när energin tilltar.
Har även beställt 3m nätverkskabeln som sportis rekommenderar. Sen blir det byta ut komponets budget skeet mot riktiga. Så nått kul händer väl på semestern iaf :wink:

PostPosted: Thu Jun 18, 2009 11:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:
Håller med Bill ang EAC vs. dBPoweramp.
Jag gillat dbP för enkelheten och det bra resultatet. Men har märkt nu när jag kommit till mina brända skivor vad gäller rippningen, att dBP rapporterar väldigt mycket läsfel på desa. Köpta skivor gick hur bra som helst, men brända verkar superkinkigt. Har därför återgått till EAC med Linns konfigfil till de brända. Går på 10-15 minuter per skiva och inte ett endaste läsfel så här långt. EAC är kanske aningen vassare när det kommer till kritan?
Det verkar i hög grad bero på läsaren om det fungerar med brända skivor. Jag har tyvärr inte lika bra erfarenhet av EAC i det sammanhanget. En problematisk skiva som jag hade tog hela natten för de sista tre låtarna. Av någon märklig anledning är det alltid de sista låtarna som är problem, dvs de längst ut på skivan. Resultatet i loggen var OK men filerna gick inte att lyssna på pga all dist och hackiga ljud.

Jag har i många års tid haft problem med vissa brända skivor, värst har de Kodak Gold varit som jag köpte i 50- och 100-pack på spindel. Detta var i slutet på 90-talet, de finns inte längre. Jag har också tyckt mig märka att skivor med etikett drabbas oftare av problem.

Under dessa ca 10 år har jag säkert haft ett 20-tal olika CD- och DVD-läsare/brännare så problemet ligger i skivorna och ripp-programmen tror jag. Mest i skivorna förstås, är data oläsbara så är dom.

Med pressade och nybrända CD´s så vill jag påstå att såväl dB som EAC gör sitt jobb.

/ B

PostPosted: Thu Jun 18, 2009 11:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo vissa brända skivor som jag brände i slutet av 90talet är total oläsbara. Det verkar som vissa märken är sämre än andra. Om 10 år till kanske köpeskivorna oxå börjar strula av tidens tand ?

PostPosted: Thu Jun 18, 2009 13:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pär wrote:
Jo vissa brända skivor som jag brände i slutet av 90talet är total oläsbara. Det verkar som vissa märken är sämre än andra. Om 10 år till kanske köpeskivorna oxå börjar strula av tidens tand ?
Tveksamt. Av de ca 1000 CD jag köpt så är det en (1) som strulat, om man bortser från fingeravtryck och repor som går att polera bort. Skivan som strulade fungerade inte i någon av de tre cd-spelarna jag testade med, men den gick att rippa av och kopian som jag brände fungerar än idag, sju år senare.

Jag har CD´s från slutet på 80-talet, dom börjar närma sig 20 år nu och fungerar då precis som dom ska. Men vad händer när det kommer datorer med helt andra filsystem? När det inte längre finns CD-spelare att köpa? Det kanske inte ligger så långt borta och då måste vi flytta all musik vi har till nya format.

/ B

PostPosted: Thu Jun 18, 2009 14:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

linnstrom wrote:
Angående kablar har jag exakt samma nummerserie som din 3m. men jag har kanske fått ett dåligt ex för jag har köpt ytterligare 3st 2m och en 10m och alla dessa är bättre än mina båda Microconnect Cat6. 10m sladden är dock sämre än alla fyra 2meters.
Tack för feedback. Ja långa cat verkar inte bra suck...
Kan du läsa mitt inlägg igen och svara på de andra frågorna, speciellt kabelmärkningen.
Utgår ifrån att du kör med NV+ som NAS eller?

Du har också ett PM från mig, se uppe på förstasidan där kan man se om man har PM... :wink:

PostPosted: Thu Jun 18, 2009 14:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
... se uppe på förstasidan där kan man se om man har PM... :wink:
Det kan man väl på alla sidor?

/ B

PostPosted: Fri Jun 19, 2009 00:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pär wrote:
Mina första CD-R (3st) är från 1995, och de funkar klockrent trots att de är repiga t o m.

/M

PostPosted: Sun Jun 21, 2009 20:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Pär wrote:
Mina första CD-R (3st) är från 1995, och de funkar klockrent trots att de är repiga t o m.
Repor är oftast inga problem, de går dessutom ofta att polera bort. Jag har räddat en hel del skivor på det sättet. Men vissa fabrikat har varit riktigt dåliga när det gäller bränningen i metallskiktet, eller åtminstone har skivorna blivit sämre med tiden. Jag är inte kunnig på materialegenskaper men eftersom det sägs att brända skivor bara reflekterar ca 30% av det ljus som pressade skivor gör så kan jag tänka mig att marginalerna är mycket mindre om någonting händer.

Den känsliga ytan på en CD-r är inte, som många tror, lässidan utan ovansidan. Ta en kniv och dra en skåra snett genom ytskiktet så får man direkt en oläsbar skiva. Denna skada går inte att reparera. Gör samma repa på lässidan så finns det stor chans att man kan polera bort repan och få tillbaka en fungerande skiva.

/ B

PostPosted: Thu Sep 03, 2009 09:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jan: Hur var det, fick ni möjlighet att göra en blindtest för Gilad som han bad om?

Respons?

/M

PostPosted: Thu Sep 03, 2009 10:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo det gjorde vi, finns rapporter från i våras då han besökte Tonläget.
Gilad och nya Nordenchefen (mitt minne) fick demat kablar och Anders ändrade NASens placering.
De hörde skillnad.
Dock var skillnaden liten just då...jämfört med hur den varit tidigare i butiken och hemma hos Linnofil/mig.
Linnofil har teorier som han får dra.

Dagen efter testade jag samma kablar hos People&Smith och där var det klara skillnader igen.
Grabbarna får berätta vad de tyckte :wink:

Jag ska till Linn på lördag och då ska vi ta med några kablar som med varm hand ska överlämnas till R/D teamet :mrgreen:

Gilads ståndpunkt är att kablar ger skillnad men ringa så andra saker är viktigare. Kan förså hans ståndpunkt. Installation är ju klart viktigare tex.
Men om man trixar med småsakerna så gör ju de tillsammans en stor skillnad.
Dock...Linn passar sig för att komma in i Tweaksnacket. Många kunder drar öronen åt sig. Inte bara för att det är placebo (enl dem) men också för att de tycker Linns grejjer har en svaghet om de kräver så mycket pyssel att prestera.

Och visst stämmer det att ett intunat Linnsystem är väldigt bra. Räcker långt.
Men finlir på rack, el, kablar gör skillnader som för entusiasterna är viktiga.

Post new topic  Reply to topic  [ 71 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00