Jag har helt slutat att läsa på Faktiskt, även om jag gjorde ett undantag och kikade lite i ”Rudling tråden”. De flesta på faktiskt verkar ha en helt annan hobby och intresse än vad jag är intresserad av. Min upplevelse är att väldigt många ”hifi knuttar” inte är det minsta intresserade av musik som konstform, utan bara använder musiken som någon form av testobjekt på sin hifi. De kan lika gärna lyssna på fågelkvitter eller inspelade traktorer. Om man har ett genuint hifi och musikintresse, så tror jag man förr eller senare hittar Linn. Jag är jätteglad över att Selleri finns eftersom jag inte har någon i min bekantskapskrets som delar mitt intresse, förutom trevliga människor som man ibland träffar hos t.ex. Tonläget. Om det föresten är någon i Göteborgs-Borås området som har lust att ta en lunch och snacka lite någon gång så skicka gärna ett PM.
De på Faktiskt kan gärna få fortsätta att tävla i vem som har ett slutsteg som väger mest. Inget är väl egentligen rätt eller fel, bara olika. Eftersom utgångspunkterna är så fundamentalt olika så tror jag det är i princip omöjligt att övertyga endera parten om sitt synsätt. Eftersom vårt "bättre - sämre" baseras på Tunemetoden så har vi en gemensam värdegrund som gör kommunikationen mycket enklare.
Musikåtergivning har visat sig vara så komplext så tror jag att man generellt ska vara försiktig med att dra slutsatser baserade på den (begränsade) kunskap som man själv besitter. Bättre med empiriska tester och därefter slutsatser. För ett år sedan så sade mig min kunskap att riktningen på en Ethernetkabel omöjligt kunde påverka kvalitén på digitalt överförd musik. Men nu är det så ändå. På Faktiskt så ser man hela tiden diskussioner liknande:
Vetenskapsmannen: ”Jorden är platt!”
Lekmannen: ”Men jag har seglat runt och kom tillbaks till samma ställe så jag tror att den är rund.”
Vetenskapsmannen: ”Idiot! Bevisa det om du kan!”
Lekmannen: ”Jag kan inte bevisa det, men jag har ju seglat…”
Vetenskapsmannen: ”Inbillning. Den är platt”
Ett mera kontroversiellt exempel på samma tema såg jag på TV i ett program där man diskuterade någon form av naturmediciner. En byråkrat från läkemedelsverket hävdade med självsäker arrogans att det endast rörde sig om hum bugg eller i bästa fall placebo. Industriellt framställda gifter är naturligtvis det som enligt vetenskapen ska bota mänskligheten.
Vad som var kul var att en veterinär uttalande sig och sade att något i stil med ”Det bästa med denna placebo är att den funkar på hästar också”!