selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 23:24

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Sat May 30, 2009 15:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Borde det inte spela roll om man kör aktiva högtalare?

Uni SC --- aktiva högtalare

Normalt 40-60 högt 60-75 mycket högt 75-85 Nätter blir det nog 25-40

PostPosted: Sat May 30, 2009 20:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Comstedt wrote:
Borde det inte spela roll om man kör aktiva högtalare?
Troligen ja.
Min erfarenhet är att man spelar högre då disten minskar, vilket även gäller efter en uppgradering. Ju bättre det är, destå mer kan man kräma på utan att det låter dåligt och i regel gör man också det då samma volym inte känns lika högt som tidigare. Lite farligt!

Som sagt, denna poll är ju på intet sätt vetenskaplig - men 40/100 eller 60/100 ger ändå en viss indikation.
Olika skivor är olika utstyrda, därför angav jag mina värden +-5 enheter. Men är det inte så att inspelningar med bra dynamik spelas högre? Blev lite osäker på vad du menade hardcore...
En variabel som ingen nämnt är rummets dämpning (möbler/mattor etc). Storleken har betydelse men undra på om inte dämningen gör större skillnad.
Har ni flyttat någon gång och startat musiken i ett kalt rum? Huvva! Där spelas det lågt om man vill ha öronen i behåll...

Funderingarna om volymen och hur vi uppfattar den är mer intressant än förstegsvärderna i denna tråden eller hur?

PostPosted: Mon Jun 08, 2009 08:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Gillar verkligen kikkin, att volymen reprensenteras av en färg är verkligen genialt. Oftast håller jag mig i det lila området. Kanske håller man på bli gammal när jag hade espek var det oftast byxfladder och rensa snoret i näsan volym som gällde :mrgreen:

PostPosted: Fri Jun 12, 2009 16:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Brukar ligga på mellan 50-65 dagtid. Vid 65 är det engagerad lyssning som gäller och det mina vänner är riktigt skojsigt. Spelade Clapton på 65 precis och det var attans roligt för att inte ta till överord direkt. Peppar peppar har grannarna inte sagt ngt. Hade en dam som var mer än lovligt jobbig men som tur för mig så flyttade hon ...

Till helger och kvällar är det mindre volymer som gäller.

För info har jag en Kollektor sen modell med volymen upp till 100 och kör aktivt.

PostPosted: Fri Jun 12, 2009 19:36 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jag inser efter att ha läst era ilägg att min maxvolym, vilket är ca 30-35 är i paritet med det lägsta ni någonsin spelar, alltså på nätter och dylikt. Sen jag bytte ut Amplifixen som slutsteg till förmån för Twin chakra så spelar jag nog generellt lite högre, men jag tror det beror på skillnad i uteffekt mellan stegen. Förr spelade jag sällan över 30, men nu kan det som sagt bli ett par steg till emellanåt.

PostPosted: Sat Jun 13, 2009 22:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har legat på orange hela kvällen på kikkin. Sjukt kul att spela högt. Det är först när man försöker prata som man inser hur högt det faktiskt är!

PostPosted: Sat Jun 13, 2009 23:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Har legat på orange hela kvällen på kikkin. Sjukt kul att spela högt. Det är först när man försöker prata som man inser hur högt det faktiskt är!
Kan hålla med. Har visserligen mest kört på gult men kan ändå konstatera att jag inte hade en suck att höra vad sambon sa alldeles nyss...

PostPosted: Sat Jun 13, 2009 23:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linncredible wrote:
Har visserligen mest kört på gult men kan ändå konstatera att jag inte hade en suck att höra vad sambon sa alldeles nyss...
Alldeles lagom högt alltså... :P

46 står Kiston på här, EST i DSen, och det funkar alldeles utmärkt att samtala

PostPosted: Sat Jun 13, 2009 23:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Traktorpojken wrote:
Linncredible wrote:
Alldeles lagom högt alltså... :P
Egentligen för lågt med tanke på att det (återigen) är Radioheads "OK Computer" som spelas... viss musik är så £€$"#¤&%/(½§ bra att det borde finnas mörksvart (?!?) som extrasteg på skalan! (Ungefär som att det på min första PC fanns en "turboknapp" på hårdvaran som stressade upp klockfrekvensen från 4,77 till hela (håll i er nu) 8 (!) Mhz. :D

Post new topic  Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00