Pär wrote:
Rent tekniskt hur ändras frevekvensgången genom att flytta ut högtalarna från väggen. Jag menar vilket område i basen påverkas mest ? Antar att det har med våglängder att göra vart noden blir ??
Bill50x wrote:
När du flyttar ut högtalarna så förändrar du troligen frekvensgången så att området 100-200 Hertz förstärks
Jag är ingen hejare på det rent tekniska utan lutar mig mer mot rent praktiska resultat och vad jag snappat upp under åren. Men, basen är relativt rundstrålande i alla högtalare, detta har med frekvensen (våglängden) och storleken på högtalarfronten att göra. När våglängden är större än baffelbredden smiter ljudvågorna runt och träffar väggen bakom. Så basstödet blir olika beroende på hur långt från väggen högtalaren står, hur nära sidoväggen och hur nära golv och/eller tak.
Hur en given högtalare låter beror då på dessa faktorer och på rummets akustiska egenskaper. Samt, viktigast av allt, vilken miljö/placering högtalarna är
konstruerade för. Linns högtalare är väl gjorda för att stå relativt tätt mot bakre vägg och tonkurvan är alltså anpassad för detta. Flyttar du ut högtalarna tex 50 cm så får du en helt annan frekvensgång. Hur den blir är då beroende av rummet i övrigt. En "vanlig" högtalare är ofta gjord för att stå mer fritt och flyttar du den mot vägg blir resultatet
ofta en ganska bumlig och rullande bas.
Jag håller inte för otroligt att mycket av tune-dem när det gäller högtalarplacering har mycket med att få en jämn frekvensgång i basen så det tydligt hörs vad som spelar på de "taktgivande" instrumenten. När man fått ordning på basregistret följer resten med på köpet så att säga.
/ B