selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:08

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 80 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject: Re: NAS
PostPosted: Wed Nov 12, 2008 15:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
ed wrote:
Men glöm inte att en F1 bil som är en bil som går fort, kostar enorma pengar. Den kan dom väl mecka i evigheter och tweaka den många olika sätt.
Jag visste att den jämförelsen skulle komma :-)

Men jämförelsen haltar. F1 är ingen konsumentprodukt som ska kunna användas under olika förhållanden. Den är inget man tar till snabbköpet för att handla med. Det är inte ens "bäst" om man ska köra vinterrally.

Att jämföra med F1 är som att jämföra en Linn-anläggning där man bara spelar en handfull noga utvalda skivor för att få maximal prestanda.

Eller nä, det är ingen bra jämförelse överhuvudtaget... :D

/ B
Ajdå, det var som attan. Men en segelbåt är kanske en mer konsumentlik produkt. Både amatörseglare och proffsseglare tweakar sina båtar i evigheter. Men båten funkar ju från början, precis som en Linn produkt. Vissa orkar, är intresserade av att optimera, andra är jätte nöjda ändå.

PostPosted: Wed Nov 12, 2008 15:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ed wrote:
Ajdå, det var som attan. Men en segelbåt är kanske en mer konsumentlik produkt. Både amatörseglare och proffsseglare tweakar sina båtar i evigheter. Men båten funkar ju från början, precis som en Linn produkt. Vissa orkar, är intresserade av att optimera, andra är jätte nöjda ändå.
Jo, många vill tweaka sina grejor, men ofta handlar det nog mest att sätta sin personliga touch på det hela. Bättre för en själv men inte nödvändigtvis totalt sett bättre. Och det är väl bra när man kan anpassa saker efter sitt eget kynne?

Men att köpa ett försteg för 100 tusen och sedan behöva experimentera med olika trässkivor som underlag för att krama ut max, det känns fel för mig. Det handlar inte om militära applikationer, det handlar om att fungera i mitt vardagsrum.

/ B

PostPosted: Wed Nov 12, 2008 16:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
ed wrote:
Jo, många vill tweaka sina grejor, men ofta handlar det nog mest att sätta sin personliga touch på det hela. Bättre för en själv men inte nödvändigtvis totalt sett bättre. Och det är väl bra när man kan anpassa saker efter sitt eget kynne?

Men att köpa ett försteg för 100 tusen och sedan behöva experimentera med olika trässkivor som underlag för att krama ut max, det känns fel för mig. Det handlar inte om militära applikationer, det handlar om att fungera i mitt vardagsrum.

/ B
Precis det där är ju en personlighetsgrej. Därför kan kanske dina inlägg låta som om de som vill tweaka med rätt NAS har fel för att det inte går. Men du kanske menar att det är inget du skulle göra.

De flesta som tweakar sina segelbåtar gör det för att de vill att de ska gå fortare eller att något ska bli enklare. Men där kan man snacka om många variabler som spelar in.

PostPosted: Wed Nov 12, 2008 21:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
En Klimax förförstärkare och slutsteg ska enbart förstärka en signal, ingenting annat. Dessa ska givetvis vara immuna från all annan påverkan. Allt annat tyder på en dålig design eller placebo-effekter hos den som lyssnar. Att behöva hålla på och fippla med en massa olika bord och lägga papperslappar under en fot är för mig ett bevis på dålig design. Varför ska välspelande elektronik vara mer känsligt för underlaget än en sämre spelande? Varför är elektronik och mekanik så taffligt konstruerade att en träskiva i ett bord kan påverka?
Du verkar mest vara ute efter att provocera. :?
Jag skrev ju i mitt förra inlägg att alla apparater jag hört, oavsett leverantör/pris/prestanda påverkas.
Att då ÄVEN Linns grejjer påverkas av tex underlag/ström är väl inte då så konstigt.

PostPosted: Wed Nov 12, 2008 22:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
En Klimax förförstärkare och slutsteg ska enbart förstärka en signal, ingenting annat. Dessa ska givetvis vara immuna från all annan påverkan. Allt annat tyder på en dålig design eller placebo-effekter hos den som lyssnar. Att behöva hålla på och fippla med en massa olika bord och lägga papperslappar under en fot är för mig ett bevis på dålig design. Varför ska välspelande elektronik vara mer känsligt för underlaget än en sämre spelande? Varför är elektronik och mekanik så taffligt konstruerade att en träskiva i ett bord kan påverka?
Du verkar mest vara ute efter att provocera. :?
Jag skrev ju i mitt förra inlägg att alla apparater jag hört, oavsett leverantör/pris/prestanda påverkas.
Att då ÄVEN Linns grejjer påverkas av tex underlag/ström är väl inte då så konstigt.
Fel igen, Sportis :-)
Jag är inte ute efter att provocera. Det är ändå märkligt att apparater (som tex förstärkare) påverkas av underlaget de står på. Frågan är relevant, för man kan faktiskt undra om det är underlaget som påverkar apparaten eller om det är någon annan variabel som ger ljudskillnader. Tex, jag ställer in en betongklump som jag använder som underlag för min Klimax Control. Sedan byter jag till ett ursågat IKEA lack-bord och det låter "bättre" eller åtminstone annorlunda. Är det då Klimax Control som låter annorlunda beroende på underlaget eller är det den annorlunda akustiken som ger skillnad? En betongklump påverkar säkert akustiken på ett sätt och ett lack-bord på ett annat.
Jag säger absolut inte att det är så här, jag menar bara att när man ändrar en (1) variabel så ändras oftast även andra variabler. Vilken av dessa variabler som förändrar ljudet är inte givet.
Själv tycker jag att ljudet alltid är bättre när jag städat och plockat undan. När jag hade katter noterade jag också att dessa trivdes bättre i ett städat rum (även om dom själva aldrig gjorde ett handtag för att hjälpa till...) :-)
Se det så här. Om en Klimax Control låter olika på olika underlag så går det även att mäta skillnaden. Om någon producerar ett försteg i hundratusenkronorsklassen och inte kollar sådana variabler, då har man inte gjort sitt jobb.

/ B

PostPosted: Wed Nov 12, 2008 23:38 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Har varit borta några dagar och därför inte svarat tidigare. Tack till er alla som svarat på mina frågor. Lacie får vara. Det blir en Ready NAS Duo från Komplett - känns prisvärt. Qnap är säkert också bra men blir dyrare. Skall hämta min Akurate DS på fredag så helgen är räddad.

/Roger

PostPosted: Thu Nov 13, 2008 16:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Grattis roger till din DS. Ett típs som jag kan ge dig är att i Twonkey kan man ställa in hur ofta den ska söka efter nya skivor. Skriv en nolla i de fältet. uppdataera twonkey manuelt i stället. Annars kan det hända som för mig att när du ska ladda upp flacfiler på nasen så får du ett felmedelande "nätverksvägen är inte längre tillgänglig" rätt så irriterande om man vill ladda upp 300gig musik.

PostPosted: Thu Nov 13, 2008 21:48 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Tack för tipset Pär. Skall komma ihåg det när jag installerar twonky.

PostPosted: Mon Nov 17, 2008 00:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Här kan man läsa en test på ReadyNAS NV+ och två andra NAS.
http://www.sweclockers.com/artikel/6126 ... osten_2008

PostPosted: Mon Nov 17, 2008 01:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Varför är det ingen som hetsar upp sig över Windows-baserade NASar? Tänker mest på färdiga lösningarna från HP och Fujitsu. Har själv ingen DS men däremot en Tvix och därur är behovet fött av att vilja ha en gigantisk filserver för musikdvd'er och HD-diton. Förbaskat skoj att sitta och zappa på bekvämt sätt mellan konserter på det viset. Nåväl, min NAS för detta framöver lär iaf bli en WHS-baserad sak, av två orsaker (jämfört med någon annan färdig NAS):
1) Windows. Linux skulle också funka. Jag vill ha nåt standardiserat som går installera grejer på enkelt - jag vill inte bara ha en NAS, jag vill ha en server. En server som går köra nån form av remote desktop mot för att administrera ex.vis en torrentklient. Fast den ska vara smidig och en lika färdig lösning som en NAS. Någorlunda lätt att återställa efter disk-krasch osv.
2) Diskpool-konceptet. Verkar trivsamt att kunna slaska in diverse diskar, inklusive USB-diton, till samma bamsearea som kan delas ut med en enda share till min goa Tvix.

Priser startar på 4 papp, sweclockers har schysst recension av Fujitsu-varianten som berättar en del om WHS. Ingen som överväger eller redan kör denna typ av maskin?

PostPosted: Mon Nov 17, 2008 09:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daniel.n wrote:
Priser startar på 4 papp, sweclockers har schysst recension av Fujitsu-varianten som berättar en del om WHS. Ingen som överväger eller redan kör denna typ av maskin?
Jepp, en server är det självklara alternativet i mina ögon.

Jag har skrivit lite om Fujitsu-Siemens Home Server här:

http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f ... &start=150

Tydligen ska HP´s motsvarighet väsnas mer och dra mer ström (vilket gör HP´n klart dyrare i slutänden).

F-S har dessutom kommit med en nyare, bättre (och billigare) variant av Home Server tror jag.
Quote:
Fujitsu-Siemens kommer med en Server anpassad för hemmabruk.

* TYST fläkt

* Byggd för dygnet-runt-drift.

* Snygg design

* Möjlighet till bl a automatisk backkup av övriga datorer/diskar i hemmet.

* Plats för upp till 4st inbyggda hårddiskar á 1TB med RAID-konfiguration för centralisierad lagring.

* OS: MS Home Server ger bl a tillgång till servern på distans.

* UPnP + streaming, Twonky Media Server

* Lika enkel att använda som en vanlig PC.

* Pris ca 6.000kr inkl 4x500GB disk och Microsoft Home Server operativsystem.

http://www.fujitsu-siemens.se/home/prod ... erver.html
.
Quote:
Serveren kan enkelt kobles til Internett, noe som i praksis betyr at du kan sitte på kafeen på hjørnet, på hytta, i båten eller på jobbreise og likevel ha tilgang til alt av privat informasjon. Takket være UPnP- (Universal Plug & Play) og streamingteknologi kan familiemedlemmer se video fra forskjellige rom i god kvalitet uten å miste et sekund
/M

PostPosted: Mon Nov 17, 2008 12:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Eftersom Ikemin numera är såld så lutar det åt inköp av en DS (troligen Akurate), men jag har svårt att bestämma mig för vad jag ska lagra musiken och "annat" på..

-NAS med förinstallerad Twonkymedia tex Qnap 209 II, 2x1TB, RAID 1
-en färdigbyggd Windows Home Server tex Fujitsu-Siemens Home Server eller HP
-att bygga en server själv och köra Linux, Ubuntu, FreeNas eller Windows Home Server

Valmöjligheterna verkar vara oändliga och flera faktorer spelar in såsom användarvänlighet, avsaknad av strul, automatisk uppgradering av Twonky, elförbrukning, hastighet, storlek, möjlighet till utbyggnad, och i det fall man bygger en egen server kan man få den att göra i stort sett allt (dual boot osv) och man slipper då Popcorn Hours, Tvix osv..

Hur resonerar ni andra kring fördelar respektive nackdelar för de olika alternativen?

PostPosted: Mon Nov 17, 2008 13:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fördelen med en Home Server är att den kan fungera som en
central för hela huset när det gäller programvaror, spel (kidsen
kan spela sina spel i vilken burk som helst), lagring, DS, Twix
etc, dessutom med access utifrån när du är på resande fot.

Det blir enkelt att göra back-up´er på allt när det finns lagrat
centralt.

Ska du enbart köra din DS så räcker det med en NAS.

Oavsett vad du väljer så tänk på att en RAID-konfiguration av
hårddiskarna inte ersätter en backup som förvaras i en annan
byggnad. Du ska ha både RAID och Backup... om du väljer att
använda dina CD´s eller separat hårddisk(ar) som backup väljer
du själv.

/M

PostPosted: Mon Nov 17, 2008 13:54 
Ny Medlem
Ny Medlem

Ny som kommentator men har med mycket stor behållning följt sellerisidorna några år.

Har liknade funderingar som El Mero Mero ovan, för min Akurate DS. Min frågeställning kanske kan sorteras i två huvudspår: 1. Vilken NAS låter bäst? 2. Användarvänlighet.

De Nasar jag främst funderar på är Fujitsu-Siemens Scaleo 2105, Netgear Readynas nv+, och Netgear Readynas duo. Det har ju varit en del diskussioner om det kan låta bättre eller inte men det jag är intresserad av är vad de som jämfört tycker. Det har i något fall fällts en kommentar om att Seagate SATA-diskar låter bra (i jämförelse med något annat förhoppningsvis) så det borde finnas noggranna jämförelser att delge oss NAS-suktande.

Ljudkvaliteten/påverkan är ju viktigare om det är stora skillnader och det är eventuellt svårt att vara säker på att andra faktorer inte ändrats vid jämförelsen men för mig är det av stort intresse att få del av andras ansträngningar att utforska detta.

hälsningar
Europe

PostPosted: Mon Nov 17, 2008 14:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Oavsett vad du väljer så tänk på att en RAID-konfiguration av
hårddiskarna inte ersätter en backup som förvaras i en annan
byggnad. Du ska ha både RAID och Backup... om du väljer att
använda dina CD´s eller separat hårddisk(ar) som backup väljer
du själv.
Vill bara understryka detta, RAID ersätter inte backup! I synnerhet om man kör Raid 5 (eller 6). Går en disk sönder är det bara att byta och du är på banan igen, det är rätt. Med Raid 6 kan tom 2 diskar gå sönder eller en disk gå sönder och viss data är korrupt på en annan. Men vad händer om NAS´en går sönder? Eller raid-kortet i datorn? Ja, har du inget kort i reserv är det stor chans att du är rökt och inte får ut dina data i en annan maskin. Undantaget är Raid 1 där exakt samma data sprids på två diskar.

Se alltid till att göra backup, ännu viktigare när man börjar köpa filer direkt på nätet och inte har ett fysiskt media att utgå ifrån. Det är givetvis alltid pest att rippa om sin skivsamling men det är ännu sämre om musiken bara går förlorad och kanske inte ens finns att köpa igen.

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 80 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00