sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
En Klimax förförstärkare och slutsteg ska enbart förstärka en signal, ingenting annat. Dessa ska givetvis vara immuna från all annan påverkan. Allt annat tyder på en dålig design eller placebo-effekter hos den som lyssnar. Att behöva hålla på och fippla med en massa olika bord och lägga papperslappar under en fot är för mig ett bevis på dålig design. Varför ska välspelande elektronik vara mer känsligt för underlaget än en sämre spelande? Varför är elektronik och mekanik så taffligt konstruerade att en träskiva i ett bord kan påverka?
Du verkar mest vara ute efter att provocera.
Jag skrev ju i mitt förra inlägg att alla apparater jag hört, oavsett leverantör/pris/prestanda påverkas.
Att då ÄVEN Linns grejjer påverkas av tex underlag/ström är väl inte då så konstigt.
Fel igen, Sportis

Jag är inte ute efter att provocera. Det är ändå märkligt att apparater (som tex förstärkare) påverkas av underlaget de står på. Frågan är relevant, för man kan faktiskt undra om det är underlaget som påverkar apparaten eller om det är någon annan variabel som ger ljudskillnader. Tex, jag ställer in en betongklump som jag använder som underlag för min Klimax Control. Sedan byter jag till ett ursågat IKEA lack-bord och det låter "bättre" eller åtminstone annorlunda. Är det då Klimax Control som låter annorlunda beroende på underlaget eller är det den annorlunda akustiken som ger skillnad? En betongklump påverkar säkert akustiken på ett sätt och ett lack-bord på ett annat.
Jag säger absolut inte att det är så här, jag menar bara att när man ändrar en (1) variabel så ändras oftast även andra variabler. Vilken av dessa variabler som förändrar ljudet är inte givet.
Själv tycker jag att ljudet alltid är bättre när jag städat och plockat undan. När jag hade katter noterade jag också att dessa trivdes bättre i ett städat rum (även om dom själva aldrig gjorde ett handtag för att hjälpa till...)

Se det så här. Om en Klimax Control
låter olika på olika underlag så går det även att
mäta skillnaden. Om någon producerar ett försteg i hundratusenkronorsklassen och inte kollar sådana variabler, då har man inte gjort sitt jobb.
/ B