selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 13:12

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Sat Nov 01, 2008 01:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kan tillägga att jag jämförde ett antal MM-steg för ett år sedan. Det idag tillverkade billigaste grammofonsteg som jag tyckte var okej (och eventuellt kan vara värt att jämföra med LK1) var Rega Fono MM för cirka 2000 kr.

Har planer på att göra något som är klart bättre och något billigare än detta. Men jag är tveksam till hur stor marknaden egentligen är. För att få ner priset måste man göra åtminstone ett par hundra exemplar. Tror ni att det finns en marknad för en sådan produkt?

Tacksam för era åsikter!

PostPosted: Sat Nov 01, 2008 04:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

För 2.000kr når du kunder med Rega-/Dual-/Basik-spelare. En smärtgräns för många är kring 2.000kr.

Om du även kan få andra butiker än Linn-butiker som ÅF så kan du nog få upp volymen.

/M

PostPosted: Sat Nov 01, 2008 11:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Kan tillägga att jag jämförde ett antal MM-steg för ett år sedan. Det idag tillverkade billigaste grammofonsteg som jag tyckte var okej (och eventuellt kan vara värt att jämföra med LK1) var Rega Fono MM för cirka 2000 kr.

Har planer på att göra något som är klart bättre och något billigare än detta. Men jag är tveksam till hur stor marknaden egentligen är. För att få ner priset måste man göra åtminstone ett par hundra exemplar. Tror ni att det finns en marknad för en sådan produkt?

Tacksam för era åsikter!
Quote:
För 2.000kr når du kunder med Rega-/Dual-/Basik-spelare. En smärtgräns för många är kring 2.000kr.

Om du även kan få andra butiker än Linn-butiker som ÅF så kan du nog få upp volymen.
Tror absolut att det finns en marknad för en sån riaa och 2000 kr är nog en smärtgräns för många.
Sitter man med en pickup typ AT-95 eller låt oss säja pickuer för 500-2000 kr så känns det av någon anledning mer rätt att lägga ut 2000 kr på en riaa :? Sitter man med en Adikt för 4000 kr så väljer man nog något i 4000 kr klassen och uppåt. Typ Kinki då.

Men för alla Pro-Ject, Rega, Dual och Thorens ägare skulle det vara en mycket rimlig och bra prisnivå att lägga sig på.

En perfekt matchning för min Axis spelare med K9 och jag lär aldrig lägga ut mer än 2000 kr på en pickup.
Så här har du åtminstone en potentiell kund på en sån riaa :?
En begad LK1:a lockar inte på grund av åldern som elektroniken i dag uppnått både prestandamässigt så väl som tillförlitglighetsmässigt. Även om den är riktigt bra. Så när startar produktionen? :D

Alternativt kan du ju ta fram en diy variant för 1500 kr 8)

PostPosted: Sun Nov 02, 2008 19:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för återkopplingen!

Jag har också en känsla av att 2000 kr är en prismässigt känslig gräns. Lägger man ut mer än så är man troligen riktigt intresserad av vinyl, men spelar man bara nån gång ibland (vilket många verkar göra) så känns 2000 kr som rätt mycket pengar.

Då filar jag vidare på detta...

PostPosted: Sun Nov 02, 2008 19:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är lite sugen på att skaffa en skivspelare, speciellt som jag har en affär 100m bort som säljer beggagnade skivor... Funderar på en Basik och då skulle jag också behöva ett billigt men hyffsat försteg.

Så gärna en billig diy modell av försteget hade varit intressant

Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00