griedl wrote:
oj, här har man inte många rätt verkar det som
majik-I är "helt fel" och aktivt med det samma är det "konstigt" att man föreslår...med tanke på prestandan jämfört med tidigare topprodukter känns det iaf i mitt tycke varken fel eller konstigt.
Det var inte min mening att trampa någon på tårna. Nya Majik I är en fantastisk produkt, sett i isolation. Men det ÄR faktiskt lite osmart att gå aktivt med den, om man satsar på Mx100 steg. (Vilket man måste, annars är det sämre än passivt...) Det skulle vara mycket smartare med ett bättre försteg och att behålla slutsteget, om det gick. (Som på gamla Majik-I). Majik I är till för den som är nöjd med den som den är. Möjligheten att addera slutsteg är bara avsedd för tillfälligt bruk och som ett säljargument. (Omöjlig att sälja utan?) Att placera en ny produkt i en gammal hierarki/prioriteringsordning blir alltid fel. När det kommer nya produkter (särskilt källor) blir det helt nya hiererakier/prioriteringar, helt utifrån de gamla principerna. Men inte efter den gamla produktordningen. LK1 och aktivt med de bästa slutsteg som kan köpas för pengar är ju idiotiskt idag, även om det var världens smartaste idé en gång i tiden.
Den här kritiken mot Majik I's försteg har jag haft tidigare här på forumet, så det är ingen ny åsikt avsedd som "försäljningsargument". Även om mina inlägg i tråden inehåller ett korn av det i övrigt.

Inget konstigt med det. Jag vill ju ha råd att förbättra min musik! Om jag kan göra det samtidigt som jag förbättrar Minge's musik så är det väl ännu bättre? Min Majik Kontrol ÄR ett smart köp för Minge. Om han t.o.m. bryr sig om färgen så vill han knappast ha ett helt annat fabrikat/format i racken? (Som den andra som vill sälja försteg i den här tråden representerar...

)
Vad gäller Majik I så är jag ganska säker på att det är bättre med Majik Kontrol och 2xLK140 än Majik I och en M.2100, aktivt till t.ex. Katan/Ninka. Försteget är helt enkelt mycket bättre! Jämför själv enbart förstegen till ett externt slutsteg. Det är bara vanligt sunt förnuft, d.v.s. det vi kallar "Source First". Att det blir bättre med bättre grejer vet vi väl alla, men här handlar det mer om fördelningen av pengar på slutsteg vs försteg. På den punkten är jag helt säker. Source first gäller!
Vad gäller "tunga spelare" så var de inte självutnämnda, det var jag som sa det. Så skyll på mig!

Jag menade bara "erfarna inom Linn/source first och har testat mycket" => högre trovärdighet på deras råd. Själv har jag haft Linn i över 20 år, testat mycket, har flera Linnsystem parallellt (Knekt), jobbat lite i Linnbutik, alltid haft fokus på bästa möjliga musik för pengarna och försökt var "fördomsfri" när jag testar okonventionella saker samt har ett visst mått av sunt förnuft. Hur andra sen värderar mina råd överlåter jag åt dem. Jag kan vara lite provokativ ibland, för att få folk att tänka till. Men det hör hemma på ett forum tycker jag, så länge man inte blir otrevlig. Det hoppas jag att jag inte varit. Beslut fattar man själv för egen del med egna prioriteringar, utifrån sin egen situation. De blir aldrig identiska med någon annans. Jag hade t.ex. aldrig köpt den nya Majik I till en Rega P3, men det har du. Så vi är olika, det ÄR helt OK. Man kan gilla varann ändå. Jag är t.ex. gift sedan många år tillbaka och väldigt nöjd med det!