selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:01

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Re: Försteg
PostPosted: Thu Oct 09, 2008 15:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Köp en ny front och ev ett hölje från ngn Linn-butik, eller kolla om
någon här på forumet vill byta färg på någon av sina AV-lådor? (Kolla
bara ifall ev ventilations-slots är på rätt ställe om ni byter).

En front och ett hölje kostar inte så mycket i förhållande till vad du
tänkt lägga ut. Dessutom kan det kanske vara bra att ha nästa gång
du skall köpa spelare/försteg/slutsteg?

/M

PostPosted: Thu Oct 09, 2008 16:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Får man fråga linnofil vad det blir i stället för en majik kontroll. en klimax kanske ?

PostPosted: Thu Oct 09, 2008 18:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hugg Majik Kontrol o byt front/hölje!
En del linnhandlare har säkert dessa liggande. eller byt rakt av med någon på forumet.
Majik I är helt fel väg att gå.

PostPosted: Thu Oct 09, 2008 19:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Med tanke på att Linnofil jämfört detta ex av Majik Kontrol mot diverse annat och satt sin tunga kvalitetsstämpel "approved by Linnofil" på den, så tycker jag att det låter som ett utmärkt köp. Är det nån på detta forum som kan snoka upp exemplar som inte presterar optimalt så är det Linnofil! Finns diverse historier att läsa här...

Om du inte tänker ansluta någon fler källa än Majik DS så kommer det dock snart att finnas ett ännu mer välljudande alternativ. :wink: [/shameless plug]

PostPosted: Thu Oct 09, 2008 20:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Om du inte tänker ansluta någon fler källa än Majik DS så kommer det dock snart att finnas ett ännu mer välljudande alternativ
:P Hallå där har man sagt A måste man säga B!!!!! :wink:

PostPosted: Thu Oct 09, 2008 20:30 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Quote:
Om du inte tänker ansluta någon fler källa än Majik DS så kommer det dock snart att finnas ett ännu mer välljudande alternativ. [/shameless plug]
har det något med ett nytt försteg från lejonklou att göra som jag hört om? :roll:

PostPosted: Thu Oct 09, 2008 22:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pär wrote:
Får man fråga linnofil vad det blir i stället för en majik kontroll. en klimax kanske ?
Ja, det får man se... Det beror på vad pengarna räcker till, men jag är väl inte känd för att skaffa mig sämre musik? ;) Käkar mycket mackor till lunch nu...

sportbilsentusiasten wrote:
Hugg Majik Kontrol o byt front/hölje!
En del linnhandlare har säkert dessa liggande. eller byt rakt av med någon på forumet.
Majik I är helt fel väg att gå.
Håller med Sportis, som vanligt... Själv är jag lite förvånad över att flera förordar Majik I i så många sammanhang, bl.a. till aktivt. Har ni verkligen jämfört enbart försteget i den mot Majik Kontrol? Jag har det. Ingen vettig människa som gjort det skulle rekomendera att gå aktivt med en Majik I. Det är STOR skillnad. Tyvärr verkar det som att den enda del som man kan byta ut, slutsteget, är den bästa delen, synd.

Lejonklou wrote:
Med tanke på att Linnofil jämfört detta ex av Majik Kontrol mot diverse annat och satt sin tunga kvalitetsstämpel "approved by Linnofil" på den, så tycker jag att det låter som ett utmärkt köp. Är det nån på detta forum som kan snoka upp exemplar som inte presterar optimalt så är det Linnofil! Finns diverse historier att läsa här...
"approved by Linnofil" :D Klart att det är ett utmärkt köp! Kan verkligen alla tunga spelare här på forumet ha fel?

Det ger dig en oslagbar flexibilitet inför framtiden. Du kan koppla in i princip vad du vill, t.o.m en vinylspelare om andan faller på. Det ger dig en design som passar in med dina övriga produkter. Det ger dig en beprövad Linnprodukt med ett säkert andrahandsvärde. Långa garantier, konfigurerbart beteende, bra display Knektkapacitet m.m. (Knekt är enklare och bättre än vad du tror!) I mina öron är det också ett ovanligt välljudande exemplar, något som åtminståne är viktigt för mig. :) Det ÄR skillnad på exemplar, även om ingen av oss vill att det ska vara det. Så, vad väntar du på? 8)

PostPosted: Fri Oct 10, 2008 09:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

oj, här har man inte många rätt verkar det som :? majik-I är "helt fel" och aktivt med det samma är det "konstigt" att man föreslår...med tanke på prestandan jämfört med tidigare topprodukter känns det iaf i mitt tycke varken fel eller konstigt. sen att det blir bättre med ett dyrare försteg är ju inget som behöver diskuteras. och hur ska man vara säker på att de självutnämna "tunga spelarna" alltid har rätt? 8)

/kristoffer

PostPosted: Fri Oct 10, 2008 10:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

griedl wrote:
och hur ska man vara säker på att de självutnämna "tunga spelarna" alltid har rätt?
Det kan man inte! Men till 99% brukar det stämma :wink: Men jag tycker iaf att man ska ta sig till en affär och jämföra själv. Om någon säger åt mig att en produkt är sämre än en annan så måste man iaf vara så pass ärlig att man testar sjäv. Jag uppskattar VÄLDIGT MYCKET tips och råd man kan få här på forumet. Om någon har gjort sig besväret att testa 200 okika nätkablar 300 olika lödtenn och kommit fram till vad som låter bäst! Då känns det skönt att slippa göra det jobbet själv. För att inte tala om vad det skulle kosta ! Nä en stor eloge till er som delar med sig av sina kundskaper och erfarnheter.

Själv är jag nyfiken på ett försteg som man bara kan koppla in en källa..
Någon som vet någonting :wink:

PostPosted: Fri Oct 10, 2008 11:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

griedl wrote:
oj, här har man inte många rätt verkar det som :? majik-I är "helt fel" och aktivt med det samma är det "konstigt" att man föreslår...med tanke på prestandan jämfört med tidigare topprodukter känns det iaf i mitt tycke varken fel eller konstigt.
Det var inte min mening att trampa någon på tårna. Nya Majik I är en fantastisk produkt, sett i isolation. Men det ÄR faktiskt lite osmart att gå aktivt med den, om man satsar på Mx100 steg. (Vilket man måste, annars är det sämre än passivt...) Det skulle vara mycket smartare med ett bättre försteg och att behålla slutsteget, om det gick. (Som på gamla Majik-I). Majik I är till för den som är nöjd med den som den är. Möjligheten att addera slutsteg är bara avsedd för tillfälligt bruk och som ett säljargument. (Omöjlig att sälja utan?) Att placera en ny produkt i en gammal hierarki/prioriteringsordning blir alltid fel. När det kommer nya produkter (särskilt källor) blir det helt nya hiererakier/prioriteringar, helt utifrån de gamla principerna. Men inte efter den gamla produktordningen. LK1 och aktivt med de bästa slutsteg som kan köpas för pengar är ju idiotiskt idag, även om det var världens smartaste idé en gång i tiden.

Den här kritiken mot Majik I's försteg har jag haft tidigare här på forumet, så det är ingen ny åsikt avsedd som "försäljningsargument". Även om mina inlägg i tråden inehåller ett korn av det i övrigt. 8) Inget konstigt med det. Jag vill ju ha råd att förbättra min musik! Om jag kan göra det samtidigt som jag förbättrar Minge's musik så är det väl ännu bättre? Min Majik Kontrol ÄR ett smart köp för Minge. Om han t.o.m. bryr sig om färgen så vill han knappast ha ett helt annat fabrikat/format i racken? (Som den andra som vill sälja försteg i den här tråden representerar... :wink: )

Vad gäller Majik I så är jag ganska säker på att det är bättre med Majik Kontrol och 2xLK140 än Majik I och en M.2100, aktivt till t.ex. Katan/Ninka. Försteget är helt enkelt mycket bättre! Jämför själv enbart förstegen till ett externt slutsteg. Det är bara vanligt sunt förnuft, d.v.s. det vi kallar "Source First". Att det blir bättre med bättre grejer vet vi väl alla, men här handlar det mer om fördelningen av pengar på slutsteg vs försteg. På den punkten är jag helt säker. Source first gäller!

Vad gäller "tunga spelare" så var de inte självutnämnda, det var jag som sa det. Så skyll på mig! :) Jag menade bara "erfarna inom Linn/source first och har testat mycket" => högre trovärdighet på deras råd. Själv har jag haft Linn i över 20 år, testat mycket, har flera Linnsystem parallellt (Knekt), jobbat lite i Linnbutik, alltid haft fokus på bästa möjliga musik för pengarna och försökt var "fördomsfri" när jag testar okonventionella saker samt har ett visst mått av sunt förnuft. Hur andra sen värderar mina råd överlåter jag åt dem. Jag kan vara lite provokativ ibland, för att få folk att tänka till. Men det hör hemma på ett forum tycker jag, så länge man inte blir otrevlig. Det hoppas jag att jag inte varit. Beslut fattar man själv för egen del med egna prioriteringar, utifrån sin egen situation. De blir aldrig identiska med någon annans. Jag hade t.ex. aldrig köpt den nya Majik I till en Rega P3, men det har du. Så vi är olika, det ÄR helt OK. Man kan gilla varann ändå. Jag är t.ex. gift sedan många år tillbaka och väldigt nöjd med det! :mrgreen:

PostPosted: Fri Oct 10, 2008 12:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

anser mig inte trampad på tårna av dig, linnofil (eller nån annan heller för den delen), och var därför inte ute efter en ursäkt, även om det kanske verkade så. inte desto mindre uppskattar jag det du skrev. inte bara för din förklaring utan även dina tankar kring aktivering med majik-I. nu åter till topic... :D

/kristoffer

ps: av ren nyfikenhet...vad hade du personligen valt till min p3?

PostPosted: Fri Oct 10, 2008 14:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Angående det "idiotiska" med Majik I... :wink:

Har man
Quote:
Majik Ds som jag kör direkt till mitt Akurate 2200
Så ÄR Majik I med två klasser sämre för/slutsteg än ditt 2200 ett steg i totalt fel riktning.

MEN du bygger långsiktligt o 2200 är ett steg du kan behålla länge (=bra val). Då passar Majik Kontrol bra (prisvärt plus bra nog att behålla länge) så du sedan kan uppgradera källan.

Angående "tunga spelare" - de som varit med länge har gjort ALLA misstag o vill inte att andra upprepar dom. :wink:

Source first RULAR!
Dvs hade jag fått börja om hade jag köpt den bästa källan jag hade haft råd till och kört genom en NaitII/KanII (eller annat som är billigt&bra)
Sedan skulle det bästa försteget kastas in, för att därefter gå aktivt.

PostPosted: Fri Oct 10, 2008 15:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

jag ger mig... :D

/kristoffer

PostPosted: Fri Oct 10, 2008 15:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

griedl wrote:
av ren nyfikenhet...vad hade du personligen valt till min p3?
Jag har faktiskt haft en Rega en gång i tiden! (P2) Jag kopplade först in den till en Yamaha AX500, provade därefter ett antal olika förstärkare, men köpte en LP12:a/Ittok/K9 innan jag hann byta förstärkare. Därefter körde jag in den i en Sony "bergsprängare"! (Med phonosteg, kan ni tänka er! Bättre än Yamahan!) Sen blev det ett LK1 försteg, sen en LK2 slutsteg, sen en MC pickup och SEN köpte jag nya högtalare... (Hade MP Miniring, ca halva storleken av Kan!) Notera att jag köpte försteg före jag uppgraderade pickuppen, men det berodde på att bergsprängaren inte hade MC steg... :D

Idag tycker jag att P3 passar ihop med gamla Majik-I och ett par Unik på Kolumn. Onödigt bra högtalare, men de är så billiga! Sedan LP12, Sedan Trampolin 2, sedan Keel, sedan Lingo2, sedan Majik Kontrol/(Slipsik4?) och sen kommer bättre slutsteg och därefter bättre högtalare. Men det är jag och den plan jag skulle ha följt. (Jag har gjort liknande prioriteringar tidigare. Jag är inte främmande för att i praktiken ta steg tillbaka "nere" i kedjan för att förbättra "uppe" i kedjan.)

Vad man i praktiken gör styrs också av tillfälligheter och aktuell tillgänglighet på beg. marknaden. Sen är det inte fel att följa sin lust! D.v.s. att köpa saker som man känner för att köpa, som väcker lust och ger tillfredsställelse efter köp. Det kan ibland vara en snygg förstärkare eller läckra högtalare. Men då ska man vara medveten om vad man gör och vad det får för konsekvenser. Många vill rättfärdiga sin lust genom att blunda för att det har fått konsekvenser. Det är bara att ljuga för sig själv.

Men nu tycker jag vi gör som Kristoffer, kastar in handduken! Låt Minge köpa mitt försteg i fred! 8)

PostPosted: Fri Oct 10, 2008 16:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Quote:
Låt Minge köpa mitt försteg i fred! 8)
skämt åtsido, men jag tror inte du blir besviken på linnofils försteg, minge. dessutom är priset BRA! majik ds, majik kontrol, c4200 och majik140 låter som ett finfint system. hmm...kanske skulle satsa på ett sånt själv vid närmare eftertanke... :roll:

/kristoffer

Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00